Pagina 1 van 2

NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging overslaan

Geplaatst: di 02 dec 2014, 18:14
door wouter15
NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging overslaan

2 december 2014

De Nederlandse Spoorwegen beloven vanaf 2016 minder vaak tussenstations over te slaan. Vorig jaar werd 3393 maal een gepland tussenstation overgeslagen, om zo vertraging weg te werken.De komende jaren zal dit verbeteren, omdat de dienstregeling aangepast zal worden. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.


De stations Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid worden nu het vaakst overgeslagen. Deze stations worden onder andere bediend door de intercity Roosendaal - Zwolle. Als deze trein te laat is, besluit de bijsturing van NS vaak de genoemde stations over te slaan. Vanaf 2016 zal de intercity standaard niet meer gaan stoppen op deze stations, waardoor het probleem is opgelost. De kleine stations zullen vanaf 2016 bedoemd worden door een nieuwe Sprinter Arnhem - Wijchen. Lees verder

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: di 02 dec 2014, 18:32
door Bakpapier
Goede zaak. Zo'n IC zou sowieso al niet op die stations moeten stoppen, behalve wellicht Elst wat nog enigszins belangrijk is zijn de stops overbodig. Op arnhem-zuid stopt nu een stoptrein niet en een IC wél :')

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: di 02 dec 2014, 18:37
door Nitein-Repart
Vrij nutteloos nieuws dit.

Sowieso mogen meer stations overgeslagen worden bij vertraging om zo aansluitingen verderop te halen.

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: di 02 dec 2014, 18:43
door reisthijs
Het begin van de tekst wekt de indruk dat NS het beleid gaat aanpassen maar dat is dus helemaal niet het geval. Stelletje grapjasen. Alsof die sprinter geen stations kan overslaan bij vertraging.

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: di 02 dec 2014, 21:05
door visgraat
Het gaat er om dat de intercity na Nijmegen of omgekeerd na Arnhem nog een heel stuk moet rijden. Daardoor komt de trein verderop in de problemen en worden aansluitingen gemist. Een sprinter heeft een korter traject en daarbij is dit effect veel kleiner.

Er staat ook in dat de treinen vanuit Hilversum kort keren in Utrecht en daardoor regelmatig in de problemen komt. Dit verbaast me niks. De sprinter komt helemaal uit Den Haag over Schiphol en wordt nog eens ingehaald op Weesp. De totale rit duurt bijna twee uur en is afhankelijk van heel veel treinen. Vervolgens keert deze in 5 minuten...

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: di 02 dec 2014, 22:10
door reisthijs
Het zou je dan ook niets moeten verbazen als er straks een sprinter helemaal uit Deurne moet komen, z'n korte kering in Arnhem niet gaat halen, en daarom voor het gemak maar even Arnhem Zuid overslaat.

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: di 02 dec 2014, 22:15
door visgraat
Dat denk ik niet. Ik denk dat het wel een kering van circa 20 minuten wordt. Bovendien staat die trein nu lang stil in Eindhoven en 's-Hertogenbosch en haal je vertraging veel makkelijker in. Lange wachttijden kunnen ook, omdat doorgaande reizigers daar veel minder van belang zijn dan op Roosendaal - Zwolle.

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: di 02 dec 2014, 22:20
door Milco
visgraat schreef:Er staat ook in dat de treinen vanuit Hilversum kort keren in Utrecht en daardoor regelmatig in de problemen komt. Dit verbaast me niks. De sprinter komt helemaal uit Den Haag over Schiphol en wordt nog eens ingehaald op Weesp. De totale rit duurt bijna twee uur en is afhankelijk van heel veel treinen. Vervolgens keert deze in 5 minuten...
Zowel de s4900 als s5700 keren in Utrecht slechts in 5 minuten, wat bij een beetje vertraging al gauw in de soep loopt.
Nu zit ik te denken: zou het geen betere optie zijn om in Utrecht de keringen aan te passen en dan als volgt: s4900 / s5500 en s5600 / s5700?
Oké, de s4900 heeft misschien tien bakken SLT nodig en de s5500 niet, maar je hebt dan tussen beide series een kwartier keertijd waarin (ont)koppelen makkelijk moet kunnen. :)

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: di 02 dec 2014, 22:26
door reisthijs
visgraat schreef:Dat denk ik niet. Ik denk dat het wel een kering van circa 20 minuten wordt. Bovendien staat die trein nu lang stil in Eindhoven en 's-Hertogenbosch en haal je vertraging veel makkelijker in.
Kan allemaal totaal anders zijn in dienstregeling 2017.

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: di 02 dec 2014, 22:31
door visgraat
Of Utrecht - Almere dat al een soort sneltrein is, stopt niet tussen Utrecht en Almere en een extra sprinter Utrecht - Hilversum.

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: di 02 dec 2014, 22:37
door Vinny
reisthijs schreef:Het begin van de tekst wekt de indruk dat NS het beleid gaat aanpassen maar dat is dus helemaal niet het geval. Stelletje grapjasen. Alsof die sprinter geen stations kan overslaan bij vertraging.
De afdeling "Pravda" heeft zijn werk goed gedaan :lol:

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: di 02 dec 2014, 23:11
door Zonnig
visgraat schreef:Of Utrecht - Almere dat al een soort sneltrein is, stopt niet tussen Utrecht en Almere en een extra sprinter Utrecht - Hilversum.
Een stop in Hilversum lijkt mij dan wel het minimum. En Naarden Bussum is eigenlijk wel wenselijk. Voor de rest OK.

Misschien is het sowieso wel goed om de sprinter Almere Utrecht om te zetten in een IC met alleen een stop in Hilversum. Wordt de verbinding sneller van en kan bus 150 weer vervallen. Of de stoptrein ook in Bussum Zuid en Hilversum Mediapark laten stoppen en een IC als voormeld laten rijden overdag.

Maar dat is deels off topic .

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: di 02 dec 2014, 23:36
door starx
Naarden-Bussum is niet alleen een wenselijke stop voor de s4900 , maar ook concessietechnisch verplicht. Anders zou je vanuit Naarden-Bussum niet rechtstreeks naar Almere kunnen rijden. Voor Almere Poort geldt die verplichting ook. Muziekwijk niet meer sinds Poort geopend is, maar die wordt uit "gewoonte" ook aangedaan.

Eigenlijk geldt dezelfde situatie voor Amsterdam Bijlmer ArenA - RAI, maar hiervoor is een uitzondering gemaakt omdat de Utrechtboog bij de start van de concessie nog niet opgeleverd was.

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: di 02 dec 2014, 23:56
door Zugführer
NS kan altijd een uitzondering aanvragen hè, gebeurd ook met Maarn bijvoorbeeld.
Maar verder raken we compleet off-topic, in een nieuw topic wil ik met alle plezier mijn gedachten over een IC Utrecht - Almere via A'dam Bijlmer met jullie delen :mrgreen:

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 00:08
door waldo79
visgraat schreef:Het gaat er om dat de intercity na Nijmegen of omgekeerd na Arnhem nog een heel stuk moet rijden. Daardoor komt de trein verderop in de problemen en worden aansluitingen gemist. Een sprinter heeft een korter traject en daarbij is dit effect veel kleiner.
Kom op zeg...ik heb door dit soort acties wel eens een onnodige +30 opgelopen. De speling op het traject van Nm naar Zl is zo groot dat ze zelfs met een aankomstvertraging van +6/+7 in Nm richting Zl dat ze op vertrektijd een station als Est passeren. Er moet dan in Ah zelfs nog vertrektijd worden afgewacht omdat men te vroeg is. Daar kan ik behoorlijk giftig om worden :evil:

Zo ontzettend klantonvriendelijk en het dan nog rechtl*llen :neg: :neg: :neg:

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 00:22
door Geert
Dan maar de rest van het traject met een dikke +5 rijden en aansluitingen missen in Arnhem, Zutphen, Deventer en Zwolle? Ik kan me de afweging wel voorstellen. Natuurlijk is het niet klantvriendelijk, maar linksom of rechtsom worden er mensen getroffen door een vertraagde trein, en ik kan me voorstellen dat NS er dan voor kiest om een kleinere groep te treffen dan een grote groep.

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 00:24
door waldo79
Ze kwamen regelmatig op de reguliere aankomsttijd in Ah binnen en dan is er zeker geen sprake van verbroken aansluitingen :N
Vanuit Est kon je het leed beperken door s31100 te pakken, maar reizigers uit Nml en Ahz hebben die keuze niet.

Normaal gezien is dit de dienstregeling:
.12/.42 A Nijmegen
.18/.48 V Nijmegen
.21/.51 Nijmegen - Lent
.27/.57 Elst
.32/.02 Arnhem-Zuid
.38/.08 A Arnhem
.40/.10 V Arnhem

Zonder vertraging kan men met -3 in Ah zijn :!: In principe is de enige relevante aansluiting in Ah de s3100 en die bestaat specifiek voor overstappers vanuit de 3 tussengelegen stations. Richting Doetinchem is de eerste reisgelegenheid om .48/.18 en de sprinter naar Ed is hoe dan ook een non-aansluiting met -1. Kun je praktisch nooit halen.

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 00:35
door hkuyeren
reisthijs schreef:Het zou je dan ook niets moeten verbazen als er straks een sprinter helemaal uit Deurne moet komen, z'n korte kering in Arnhem niet gaat halen, en daarom voor het gemak maar even Arnhem Zuid overslaat.
Het gaat om een Sprinter Arnhem - Wijchen, niet om de Sprinter Nijmegen - Deurne. Er komen dus structuur meer sprinters tussen Nijmegen en Wijchen. De kans dat de Sprinter uit Wijchen een grote vertraging krijgt is dus veel kleiner. Dus beleid wijzigt niet, maar Mansveld en NS verwachten wel dat het vanaf 2016 minder vaak voorkomt

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 00:54
door waldo79
Probleem met de Sprinter Nijmegen - Arnhem - Zutphen is dat deze in Nijmegen een vrij korte kering van 6 minuten heeft. Met een minieme vertraging binnenkomen betekent geheid met vertraging terugrijden. Als de nieuwe sprinter een robuustere kering krijgt in Arnhem zal het overslaan van stations hopelijk tot het verleden behoren.

En bezien vanuit de tussenliggende stations levert dat voor reizen naar Oss en verder alsmede naar Deventer en verder een verplichte overstap op in Nijmegen of Arnhem, maar bij een betrouwbaardere dienstregeling moet dat maar op de koop toegenomen worden :Y

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 09:19
door Dagren
Erno-BE schreef:Vrij nutteloos nieuws dit.

Sowieso mogen meer stations overgeslagen worden bij vertraging om zo aansluitingen verderop te halen.
Nee dank je, haal die stations dan inderdaad gewoon uit de dienstregeling. Dan weet je als reiziger waar je aan te bent, maar zeggen dat ze nog vaker stations moeten overslaan ten gunste van reizigers die naar een groter station gaan vind ik eigenlijk gewoon asociaal. Het is het afschuiven van je eigen ongemakken op iemand die daar niks aan kan doen.

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 10:03
door reisthijs
hkuyeren schreef:Het gaat om een Sprinter Arnhem - Wijchen, niet om de Sprinter Nijmegen - Deurne. Er komen dus structuur meer sprinters tussen Nijmegen en Wijchen. De kans dat de Sprinter uit Wijchen een grote vertraging krijgt is dus veel kleiner
Het gaat naar verwachting om een sprinter Zutphen - Wijchen in combinatie met een sprinter Arnhem - Den Bosch (en verder).

Wordt bij structureel meer treinen de kans op vertraging niet juist groter?
hkuyeren schreef:Dus beleid wijzigt niet, maar Mansveld en NS verwachten wel dat het vanaf 2016 minder vaak voorkomt
Niets meer dan toeval dus. Fijn voor reizigers op dit specifieke traject maar daar schieten de reizigers van overgeslagen stations in de rest van het land niets mee op.

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 10:55
door hkuyeren
Op zich vind ik best dat je reizigers stromen mee weegt. Waarom is dat asociaal? Stel intercity naar Zwolle is ruim 10 minuten te laat, dan kunnen de reizigers naar Lente, Elst en Arnhem Zuid in Nijmegen overstappen. Extra reistijd voor hen (bij goede reisinformatie) is minder dan 5 minuten. Terwijl meeste intercity reizigers 6 minuten vertraging inlopen. We vinden het toch ook niet asociaal als de drukke intercity nooit wacht op de vaak vertraagde streekbus?

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 10:59
door waldo79
Dat zou werken als reizigers vanuit Brabant naar de stations Nml, Est en Ahz zouden overstappen. Aangezien alle 3 de stations voornamelijk woongebieden ontsluiten is dat niet het geval. De stop in Nm is lang genoeg om vertraging in te lopen evenals het trage pad tussen Nm en Ah daarvoor genoeg rek biedt.

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 11:11
door Dagren
hkuyeren schreef:Op zich vind ik best dat je reizigers stromen mee weegt. Waarom is dat asociaal? Stel intercity naar Zwolle is ruim 10 minuten te laat, dan kunnen de reizigers naar Lente, Elst en Arnhem Zuid in Nijmegen overstappen. Extra reistijd voor hen (bij goede reisinformatie) is minder dan 5 minuten. Terwijl meeste intercity reizigers 6 minuten vertraging inlopen. We vinden het toch ook niet asociaal als de drukke intercity nooit wacht op de vaak vertraagde streekbus?
Oh, ik was mij er niet van bewust dat deze situatie ook voorkomt. Ik ken alleen situaties waarin je er pas achter komt dat je station overgeslagen wordt als het al te laat is. Waardoor je dus doorrijdt naar een station waar je niet heen wil en daar vaak ook nog een behoorlijke tijd moet wachten voordat je weer terug kan. Dan ga je al snel richting een uur extra reistijd ipv 5 minuten extra reistijd.

Ik denk dat je dan ook wel snapt waarom ik dat asociaal noemde? ;)

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 11:13
door waldo79
Voor zover ik weet wordt het omgeroepen in de trein zodat er nog uitgestapt kan worden.