'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WOII

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door Vinny »

Meltrain schreef:
SLToilet schreef: lijnnummer 8 in de Amsterdamse tram er niet meer is.
Dat is ook volledig misplaatst. Tramlijn 8 was ten tijde van de jodentransporten al opgeheven en heeft hier dus niks mee te maken.
In zoverre dat de herintroductie van het nummer besmet is geraakt. Toen lijn 26 geopend werd, hadden er al een aantal organisaties laten weten dat het toekennen van het nummer 8 aan die lijn geen optie zou moeten zijn. Nu ligt er verder helemaal niemand wakker van een cijfertje en dan kun je maar beter mensen te vriend houden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door TomSteyl »

Het blijft een gevoelig onderwerp, over "goed of fout zijn" in de oorlog. Ik denk dat je het proces van verwerking niet kunt forceren.

De ervaringen van Jules Schelvis in de Brandpunt-reportage waren best heavy!
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door Ardan »

TomSteyl schreef:Het blijft een gevoelig onderwerp, over "goed of fout zijn" in de oorlog. Ik denk dat je het proces van verwerking niet kunt forceren.
Ik vind het erg dat er nog stééds mensen zijn die Duitsers haten puur om de oorlog.
Ik ken een aantal van die mensen helaas. 'Die-en-die is fout want het is een vuile rotmof!' 'En waarom?' 'Duitsers zijn nooit te vertrouwen!'
Het is meestal wel de wat 'simpele' laag van de samenleving, om het even netjes uit te drukken, maar toch.
Ik doe ook maar wat
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door Michael 1988 »

Niet lullig bedoeld voor de slachtoffers en het is ook erg wat er toen is gebeurd, maar dit moet nu gewoon gesloten worden en voor eens en voor altijd moet het afgelopen zijn met dit soort berichten van (grote) bedrijven die geld verdienden van de nazi's. Wat nog belangrijker is dat ik hoop dat de nabestaanden van overlevenden en overleden slachtoffers ophouden met geld claimen. Wat gaan ze er mee doen? Palestijnen onderdrukken en hun land in pikken. Hetzelfde dus wat de nazi's 70 jaar geleden deden en veel joden in Israël zijn tegenwoordig geen haar beter dan toen. Maar om terug te komen op het onderwerp. Veel mensen hadden toen weinig keus. Of meehelpen / zwijgen of zelf de kogel krijgen of je moest onderduiken / vluchten. Echter had je bij de laatste de kans als je gepakt wordt nog gedood te worden en ren je gewoon weg voor de problemen in plaats van op een manier te kijken of je ergens de slachtoffers kunt helpen. Iets wat sommigen niet begrijpen of willen begrijpen. Ook weet niemand wat NS toen precies deed. Of alleen deportage of ook hulp met vluchten. Het is nogal makkelijk om een beschuldigende vinger naar iemand te gaan wijzen. Iets te gemakkelijk.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door isadora »

Michael 1988 schreef:.......veel joden in Israël zijn tegenwoordig geen haar beter dan toen.......
Verklaar u nader, Je insinueert, dat de Joden niets hebben geleerd? Wat hadden ze in de tussentijd moeten hebben verbeteren?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door Geert »

Michael 1988 schreef:Het is nogal makkelijk om een beschuldigende vinger naar iemand te gaan wijzen. Iets te gemakkelijk.
Je hebt er anders zelf weinig moeite mee om de nabestaanden van slachtoffers te beschuldigen van landjepik, nog even los van het feit dat niet alle Joden naar Israël zijn verhuisd, niet alleen Joden destijds zijn gedeporteerd, en niet iedere Jood het eens is met het beleid van Israël.

Juist door dit soort generalisaties ontstaat een hoop ellende.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:
TomSteyl schreef:Het blijft een gevoelig onderwerp, over "goed of fout zijn" in de oorlog. Ik denk dat je het proces van verwerking niet kunt forceren.
Ik vind het erg dat er nog stééds mensen zijn die Duitsers haten puur om de oorlog.
Ik ken een aantal van die mensen helaas. 'Die-en-die is fout want het is een vuile rotmof!' 'En waarom?' 'Duitsers zijn nooit te vertrouwen!'
Het is meestal wel de wat 'simpele' laag van de samenleving, om het even netjes uit te drukken, maar toch.
Indien ze niet hetero zijn gewoon kutopmerkingen maken over hun seksualiteit en nadat ze verbaasde gezichten trekken nog een keer uitleggen hoe het zit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door deadlock »

Om nog even terug te komen op onze discussie in MIEK een week geleden; Wat Michael 1988 zegt, dát riekt naar antisemitisme. En ja, dat expliciteer ik dus zojuist.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door TomSteyl »

Ik woon in de grensregio (Noord-Limburg) waar de Duitsers toch je buren zijn. Ik herken weinig van die anti-Duitse houding, zoals ik die wel ken uit andere Nederlandse gebieden. Het woord "mof" werd en wordt hier nooit gebruikt, hooguit "Pruus" (dat woord is al van voor de oorlog). Het is en blijft een gevoelig onderwerp.

Er waren/zijn een heleboel foute gasten op de wereld, maar het kan soms zijn dat je geen keuze had voor een uniform, dit verhaal ken ik vanuit mijn eigen dorp: linkje
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door Berk-24 »

De NS heeft nooit bewust gekozen voor jodentransporten maar werd van bovenaf opgedrongen, al dan niet indirect. Dit kun je de NS niet kwalijk nemen. Ik vind ook dat men moet stoppen met dit soort onderzoeken, niemand heeft er wat aan. Geschiedenis is om voor de toekomst van het verleden te leren en dit soort onderzoeken draagt daar niet bij. Daarbij zijnen er in de huidige maatschappij genoeg ondernemingen die doelbewust activiteiten ontplooien die het daglicht niet kunnen verdragen om zo geld te verdienen. Doe daar onderzoek na, niet naar dit. Hier heeft niemand aan.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door isadora »

Naardat ik uit pure frustratie als naargerecht mij bestek had opgegeten,
voelde ik me ernaar zo na, dat het huilen me naarder stond dan het lachen.

Sorry hoor, zit in één van die dagen . -o-
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door Hainje »

*gaat met vliegtuigje boven Vorden vliegen met de tekst: "DE NS IS FOUT!!!"*
🍉
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door WSM »

Berk-24 schreef:De NS heeft nooit bewust gekozen voor jodentransporten maar werd van bovenaf opgedrongen, al dan niet indirect. Dit kun je de NS niet kwalijk nemen.
Op welke manier heeft NS geprobeerd deze transporten te saboteren? Ze zijn immers wereldkampioen puinhoop maken. Of voerde men loyaal de bevelen van hogerhand uit?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door deadlock »

Holy hell, hoezo lijkt het alsof 50% van Nederland geen geschiedenis heeft gehad, zo'n moeilijk vak was het toch niet?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door Michael 1988 »

isadora schreef:
Michael 1988 schreef:.......veel joden in Israël zijn tegenwoordig geen haar beter dan toen.......
Verklaar u nader, Je insinueert, dat de Joden niets hebben geleerd? Wat hadden ze in de tussentijd moeten hebben verbeteren?
illegale nederzettingen, palestijnen op bepaalde openbaar vervoerslijnen weren. Moet ik nog doorgaan?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door isadora »

Michael 1988 schreef:
isadora schreef:
Michael 1988 schreef:.......veel joden in Israël zijn tegenwoordig geen haar beter dan toen.......
Verklaar u nader, Je insinueert, dat de Joden niets hebben geleerd? Wat hadden ze in de tussentijd moeten hebben verbeteren?
illegale nederzettingen, palestijnen op bepaalde openbaar vervoerslijnen weren. Moet ik nog doorgaan?
Ik heb nooit gelezen over Joden, die ten tijde van de 2e Wereldoorlog zich bezig hielden met de door jou genoemde activiteiten.
Dus het heeft geen enkele zin om door te gaan.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door Suus »

Er zijn blijkbaar nog altijd mensen die geloof verwarren met natiestaat. Er zijn genoeg Joden die tegen de politiek van de staat Israel zijn en er zijn ook genoeg mensen die niet Joods zijn maar wel voor de politiek van de staat Israel zijn.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1wo2TLlMhiw[/youtube]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door nvdw »

Waar haalt iedereen vandaan dat er nu alweer door 'de Joden' om geld wordt gevraagd naar aanleiding van deze 'onthulling'?

Nergens in de berichtgeving, noch naar aanleiding van de reportage noch in de reportage zelf, is daarvan iets terug te vinden. Wel dit:

- Dat NS in opdracht van de bezetter Joden en anderen vervoerde naar Westerbork was al bekend. Nu zijn er facturen en aanmaningen opgedoken die bewijzen dat NS er ook voor betaald werd, of wenste te worden.
- Jules Schelvis, Auschwitz-overlevende, vertelt over het transport uit het perspectief van de gedeporteerden. Nergens claimt hij geld.
- Een rabbijn en voorzitter van een Nederlands-Israëlitische stichting zegt dat hij het vreemd vindt dat in Utrecht nergens een monument is te vinden dat herinnert aan het feit dat vrijwel de hele Joodse gemeenschap in de stad via het Maliebaanstation is weggevoerd.
- De SNCF heeft niet lang geleden overlevenden en nabestaanden van transporten een betaling gedaan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door AppleMoose »

Berk-24 schreef: Ik vind ook dat men moet stoppen met dit soort onderzoeken, niemand heeft er wat aan. Geschiedenis is om voor de toekomst van het verleden te leren en dit soort onderzoeken draagt daar niet bij.
Dit soort onderzoeken hebben altijd zin. Deze onderzoeken helpen de oorlog zo precies mogelijk in beeld te brengen wat de waarheidsvinding alleen maar ten goede komt. Door zo precies mogelijk te beschrijven vanuit diverse perspectieven kunnen dit soort onderzoeken nieuwe inzichten geven. Vlak na de oorlog was het zwart-wit. Je was goed of je was fout. Nu weten we (mede door dit soort onderzoeken) dat er tussen zwart en wit vele tinten grijs zitten. Door dit soort onderzoeken leren we ook dat niet alle Duitsers barbaren waren en niet alle Nederlanders waren verzetshelden. Door te erkennen dat NS betaald kreeg voor de transporten maar tegelijkertijd te onderkennen dat de NS destijds weinig keuze had, aan meerdere belangen moest denken en dat betaling door Duitsers voor "geleverde diensten" in die tijd vrijwel normaal was, kan het nieuwe inzicht zijn dat een bedrijf als NS destijds niet 100% "goed" was, maar ook niet 100% "fout". Dit verkregen inzicht heb je ook wat aan voor de toekomst. In plaats van bedrijven direct te beoordelen/veroordelen leert dit onderzoek dat je eerst uitgebreid moet nagaan hoe en waarom er gehandeld werd zoals er gehandeld werd. Pas daarna kun je een conclusie trekken.
Daarbij zijnen er in de huidige maatschappij genoeg ondernemingen die doelbewust activiteiten ontplooien die het daglicht niet kunnen verdragen om zo geld te verdienen. Doe daar onderzoek na, niet naar dit. Hier heeft niemand aan.
Om situaties in het hier en nu juist te kunnen beoordelen moet je naar het verleden kijken. Bovendien, wat er hier in het nu en eventueel in de toekomst zich afspeelt, hoeft een onderzoek naar het verleden niet te verhinderen. Sterker nog, beide onderzoeken kunnen elkaar hierin versterken.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Er zijn blijkbaar nog altijd mensen die geloof verwarren met natiestaat. Er zijn genoeg Joden die tegen de politiek van de staat Israel zijn en er zijn ook genoeg mensen die niet Joods zijn maar wel voor de politiek van de staat Israel zijn.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1wo2TLlMhiw[/youtube]
Inderdaad zeg. Er staat op Dumpert nog een indrukwekkend filmpje van een lezing van Norman Finkelstein (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door deadlock »

Ronaldussen schreef:Dit soort onderzoeken hebben altijd zin. Deze onderzoeken helpen de oorlog zo precies mogelijk in beeld te brengen wat de waarheidsvinding alleen maar ten goede komt. Door zo precies mogelijk te beschrijven vanuit diverse perspectieven kunnen dit soort onderzoeken nieuwe inzichten geven.
Ik vind het heel amusant dat we politiek gezien zo gigantisch mijlenver uit elkaar liggen maar elkaar hier eigenlijk 1:1 in kunnen vinden (y)

Dit geldt wat mij betreft trouwens niet alleen voor WO2 maar voor letterlijk alles. Details zijn vaak de reden waarom iets niet goed gaat of verkeerd onthouden wordt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Bericht door AppleMoose »

Geheel met je eens.
En politiek zegt lang niet alles, dat blijkt wel weer ;)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten