NS en Prorail krijgen boete van Mansveld
Geplaatst: do 12 feb 2015, 12:12
NS en Prorail krijgen boete van Mansveld
De Nederlandse Spoorwegen (NS) en Prorail hebben allebei een boete gekregen van staatssecretaris Wilma Mansveld.
Dat meldt de Rijksoverheid donderdag.
De NS heeft over 2013 en 2014 de maximale jaarlijkse boete van 2,75 miljoen euro opgelegd gekregen door Mansveld omdat de spoorwegen de prestatieafspraken met de overheid onvoldoende is nagekomen.
Prorail kreeg een boete van € 75.000 opgelegd over 2014. Mansveld legt de boete op omdat het spoor door verstoringen in infrastructuur en materieel in 2014 niet voldoende beschikbaar was. Wel heeft ProRail in 2014 de prestaties van 2013 verbeterd. Daardoor hoeft de spoorbeheerder de voorlopige boete van € 1,5 miljoen over 2013 niet te betalen.
Mansveld heeft NS laten weten dat de aanpak van volle treinen prioriteit moet krijgen van de vervoerder. "De NS heeft de reisinformatie de afgelopen jaren enorm verbeterd", aldus Mansveld. "Uit onderzoek blijkt dat reizigers dit waarderen. Wel willen zij vaker een zitplaats in de trein. Daar moet NS de schouders onder zetten."
Bron en meer
Prestaties NS en ProRail 2014
De Nederlandse Spoorwegen (NS) en Prorail hebben allebei een boete gekregen van staatssecretaris Wilma Mansveld.
Dat meldt de Rijksoverheid donderdag.
De NS heeft over 2013 en 2014 de maximale jaarlijkse boete van 2,75 miljoen euro opgelegd gekregen door Mansveld omdat de spoorwegen de prestatieafspraken met de overheid onvoldoende is nagekomen.
Prorail kreeg een boete van € 75.000 opgelegd over 2014. Mansveld legt de boete op omdat het spoor door verstoringen in infrastructuur en materieel in 2014 niet voldoende beschikbaar was. Wel heeft ProRail in 2014 de prestaties van 2013 verbeterd. Daardoor hoeft de spoorbeheerder de voorlopige boete van € 1,5 miljoen over 2013 niet te betalen.
Mansveld heeft NS laten weten dat de aanpak van volle treinen prioriteit moet krijgen van de vervoerder. "De NS heeft de reisinformatie de afgelopen jaren enorm verbeterd", aldus Mansveld. "Uit onderzoek blijkt dat reizigers dit waarderen. Wel willen zij vaker een zitplaats in de trein. Daar moet NS de schouders onder zetten."
Bron en meer
Prestaties NS en ProRail 2014