Intercity Direct (Amsterdam - Breda)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plutona
Berichten: 539
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Plutona »

Op de HSL is er inmiddels voor de vierde opeenvolgende dag treinuitval door storingen.
Ben benieuwd wat hun punctualiteitscijfers dit jaar gaan worden :')
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door sneltram »

Die kun je zelf volgen via prestaties.prorail.nl. Per maand, afgelopen jaar, per route, wat je wil.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Mr-W »

Suus schreef:In de Intercity Direct is altijd een noodvoorraad drinkwater aanwezig. Dus reizigers gaan niet uitdrogen.
Waar heb ik het over de Intercity Direct? Genoeg ander reizigersmaterieel zoals bijvoorbeeld SLT zou ook stil kunnen vallen in een tunnel :wink:
Plutona schreef:Op de HSL is er inmiddels voor de vierde opeenvolgende dag treinuitval door storingen.
Ben benieuwd wat hun punctualiteitscijfers dit jaar gaan worden :')
Laten we hopen dat ze op het niveau van vorig jaar blijven....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Dit hele onderwerp gaat over de Intercity Direct (en de IC Den Haag - Eindhoven), dus als het over uitdrogende reizigers in een gestrande trein gaat in dit topic, is het normaal om aan te nemen dat het over een weer eens stilgevallen ICD gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

NS had gehoopt het probleem onder controle te krijgen maar stelt vast dat dat nog niet het geval is. Zie ook het artikel in AD: https://www.ad.nl/rotterdam/ns-krijgt-s ... ~aa2ea16e/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Hendrik »

Ik hoop toch dat dit niet zo is gezegd :roll: :
,,We weten dat de lijn storingsgevoelig is omdat de spanning op de bovenleiding van de hsl veel hoger is dan op andere, binnenlandse trajecten'', aldus een NS-woordvoerder. ,,De locomotieven van de intercity direct en de intercity naar Brussel zijn niet gemaakt voor die omschakeling.''
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Anne »

Dat hoop ik ook niet als je locs besteld die via die route moeten rijden.

Hebben de goederen Traxxen ook die problemen. Want die moeten toch ook omschakelen tussen de zelfde spanningen?
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Post »

Die hebben die problemen waarschijnlijk ook gewoon, alleen schakelen die met een beetje geluk 2 x per dag over van spanning. Terwijl de Traxen van NS iedere rit een aantal keer moeten overschakelen. Dus als het daar 1 op de 100 mis gaat dan komt het veel vaker voor. En daarnaast rijden niet alle machinisten even vaak op de Traxen, waardoor een stukje ervaring ontbreekt met het oplossen van problemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Jaarabonnementhouders van Intercity Direct Altijd Toeslagvrij krijgen ook dit jaar 100 euro terug van NS *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door waldo79 »

Leuk, maar daar verbetert nu de dienstverlening niet mee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Klopt, en dat in januari de punctualiteit van de Intercity nog weer verder is gedaald naar 80% is echt treurig. Maar vorig jaar werd de compensatie uitbetaald omdat NS daar door het ministerie was gedwongen, dit jaar doen ze het uit zichzelf hoewel ze op het nippertje voor het tweede jaar op rij de normen hebben gehaald.

Overigens was het wel een heel interessante mail die ik vandaag van de Directeur Commercie van NS ontving:
Tot onze spijt heeft de software-update van de locomotieven niet het gewenste resultaat opgeleverd. Hierdoor stranden er nog regelmatig treinen en dit zorgt voor vertraging en overlast.
Nog enigszins verhullende taal dat ze eigenlijk zeer teleurgesteld zijn in Bombardier.
Terwijl we met man en macht werken aan een oplossing, nemen we ondertussen ook maatregelen om de overlast voor u zoveel mogelijk te beperken. Door een aanscherping op het protocol kunnen we de gemiddelde heropstart-tijd voor een gestrande trein reduceren.
Klopt, de heropstart lukt tegenwoordig sneller. Helaas heb ik nog geen een keer gehad dat de trein daarna wel werkte, maar dat kan ook pure pech zijn geweest.
Extra personeel staat op het station klaar om u bij verstoringen te informeren over het vervolg van uw reis.
Nog meer personeel! Ik heb ondertussen het idee dat er voor de Intercity Direct meer personeel rondom de treinen rondloopt dan dat er aan rijdend personeel benodigd is...
We willen u er graag op attenderen dat u al vanaf 15 minuten vertraging met de Intercity direct (een deel van) de reiskosten kunt terugvragen via NS-website, Mijn NS en Klantenservice. Tussen 15 en 29 minuten vertraging krijgt u de gehele toeslag van € 2,40 en 50% van de ritprijs terug. Vanaf 30 minuten wordt de gehele toeslag en de volledige ritprijs vergoed.
NS gaat deze regeling blijkbaar extra communiceren naar de reizigers van de Intercity Direct. Ik ben benieuwd hoe. Overigens wordt in deze mail zwart-op-wit geschreven wat in de voorwaarden GtbV ICD niet staat: je krijgt altijd een toeslag van € 2,40 vergoed bij een vertraging, zelfs als je een toeslagabonnement hebt of als de toeslag € 1,40 is.

Overigens ook berichtgeving in het AD: https://www.ad.nl/economie/ns-geeft-rei ... ~a0e5126d/. Enkele opvallende dingen daaruit:
De compensatie is 100 euro groot en geldt voor alle treinreizigers die na 1 november of later een ruim 600 euro kostend jaarabonnement voor het HSL-spoor hebben aangeschaft of al bezaten. Volgens NS betreft het ruim zevenduizend reizigers. Zij krijgen op korte termijn schriftelijk bericht.
Het getal van 7000 abonnementhouders was mij niet bekend. Dat moet een van de zeldzaamste abonnementen van NS zijn.
De vraag is hoe lang de extra vertragingen bij de IC Direct gaan duren. Momenteel werken technici van Bombardier en NS met man en macht aan een oplossing. De Canadese fabrikant denkt de oorzaak van de softwarefout inmiddels wél te hebben achterhaald.
Dat hebben we eerder gehoord. Afwachten maar...
Zelfs als dat het geval is, kan het nog maanden duren voordat IC Direct-treinen weer beter rijden. Nu de updates de veiligheid van de locomotieven betreffen, moeten toezichthouders updates eerst controleren en goedkeuren. En zelfs dan verbetert de punctualiteit maar zo'n 3 procent, schat NS. De HSL-lijn blijft daarmee veel beroerder presteren dan het hoofdspoornet.
Ik heb een beetje het idee dat de ambitie verloren is gegaan, want in januari 2018 was de punctualiteit van de HSL nog 88%.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door waldo79 »

Geloof je die sprookjes uit Utrecht nog?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Ik geloof niets, ik haal alleen passages aan die mij zijn opgevallen vandaag.

Nog meer personeel zou wel lachwekkend zijn in ieder geval. In Rotterdam zijn naast de twee conducteurs ook nog meerdere, minstens vier, instapsupporters betrokken bij het instappen, plus dat de trein gereden wordt door een machinist. Wat moet dat extra personeel gaan doen dan? Koffie schenken aan al het ander personeel?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door waldo79 »

Men lijdt verlies op de exploitatie van de intercity direct...meer personeel maakt het des te lachwekkender.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Karl »

7.000 abonnementhouders valt toch wel mee? Ik ga er even vanuit dat vooral voltijdwerkers een abonnement hebben. Als 80% van de 7000 reizigers elke dag reist, waarvan 75% in de drukste richting (Rotterdam naar Schiphol) dan heb je met een capaciteit van zo'n 500 reizigers/trein (6 rijtuigen ICRm) zo'n 8 a 9 treinen gevuld, dat is zo'n twee uur. Wat gaat er fout in mijn berekening?

@Waldo, dat is diep en diep triest, als je met zulke goed gevulde treinen verlies draait.
Het is een spectrum.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Jultar »

Suus schreef:
Tot onze spijt heeft de software-update van de locomotieven niet het gewenste resultaat opgeleverd. Hierdoor stranden er nog regelmatig treinen en dit zorgt voor vertraging en overlast.
Nog enigszins verhullende taal dat ze eigenlijk zeer teleurgesteld zijn in Bombardier.
Terwijl we met man en macht werken aan een oplossing, nemen we ondertussen ook maatregelen om de overlast voor u zoveel mogelijk te beperken. Door een aanscherping op het protocol kunnen we de gemiddelde heropstart-tijd voor een gestrande trein reduceren.
Klopt, de heropstart lukt tegenwoordig sneller. Helaas heb ik nog geen een keer gehad dat de trein daarna wel werkte, maar dat kan ook pure pech zijn geweest.
Dan heb je inderdaad behoorlijke pech. Klinkt meer alsof de reset niet correct is uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Ik diende vanochtend een claim in voor een vertraging die ik gisteren had met de Intercity Direct, en het viel mij op dat het formulier is aangepast en er ook melding wordt gemaakt van de IC Den Haag - Eindhoven bij de mogelijkheid een vertraging vanaf 15 minuten in te dienen.

Alleen kan ik dit nog niet terugvinden in de voorwaarden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

De FNV, gesteund door 1200 machinisten, vinden dat machinisten voor de HSL een betere opleiding moeten krijgen en dat de ondersteuning voor de machinisten beter moet. Morgen dienen ze een twaalfpuntenplan voor verbetering van de HSL in bij NS.

FNV waarschuwt dat als NS niet luistert, het bereid is tot acties over te gaan.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/noodkreet- ... ~ab70ef97/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Durashift »

Jawel, maar..
NOS.nl schreef: (..) "De NS heeft de beste en best-opgeleide machinisten op de hsl", zegt een woordvoerder. Er is een helpdesk met ervaren personeel, een verbeterteam en er staat reservepersoneel klaar om in te springen. "Dat er desondanks veel onzekerheid is over de hsl zegt ook veel over de complexiteit van het traject. Ook is niet alles goed aangelegd", aldus de NS.

https://nos.nl/artikel/2275882-onnodige ... isten.html
Ik hoorde hierover op radio1. Jammer dat de journalist niet aan de NS woordvoerder vroeg waarom, bijvoorbeeld, de Thalys toch wél zonder noemenswaardige problemen over hetzelfde traject kan rijden..

Over dat 'niet goed aangelegd' werd gedoeld op het feit dat de spanningssluis (deels) op hoogte is gebouwd.. en er dus in een bepaalde richting grote kans is op snelheidsverlies..

Met de kennis van nu.. was die Fyra misschien zo slecht nog niet voor het traject.. (A) :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Z2N »

Ook de Thalys heeft strandingen gehad hoor.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Aking »

Maar niet zo extreem als de ICD toch?
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Marrick »

Suus schreef:Ik diende vanochtend een claim in voor een vertraging die ik gisteren had met de Intercity Direct, en het viel mij op dat het formulier is aangepast en er ook melding wordt gemaakt van de IC Den Haag - Eindhoven bij de mogelijkheid een vertraging vanaf 15 minuten in te dienen.

Alleen kan ik dit nog niet terugvinden in de voorwaarden?
Mijn vriendin reist iedere dag Rotterdam - Eindhoven en ik kan bevestigen dat je daar nu ook geld terug krijgt vanaf 15 minuten vertraging. Al iets te vaak gebeurd afgelopen maand.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

NS meldt vandaag in het AD dat de softwareproblemen zijn opgelost in de binnenlandse dienst: https://www.ad.nl/breda/ellende-tussen- ... ~a1c38ea6/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Afbeelding

Pomtiedom...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Michael »

Maar is het een IC Direct of een IC Brussel?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten