Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treinen
Geplaatst: do 28 mei 2015, 09:12
Aftellers op stations zorgen voor sneller vertrek treinen
De aftellers op stations die terugtellen tot het vertrek van de trein, zorgen ervoor dat treinen stipter vertrekken. Ook gaat de veiligheid op overwegen achter de stations omhoog. Dat blijkt uit een proef op de stations Hilversum en Hilversum Sportpark. De afteller helpt een conducteur om 15 seconden voordat het vertreklicht gaat, te starten met het vertrekproces op stations met een overweg erachter.
Zonder afteller wordt het vertrekproces pas gestart nadat het vertreklicht brandt. Daardoor rijdt de trein later weg en moet het verkeer bij de overweg langer wachten voordat de spoorbomen open gaan.
Proef
ProRail meldt in haar personeelsblad dat de het merendeel van de hoofdconducteurs die meededen aan de proef positief zijn over de aftellers. Wel dient het vertrekproces nog te worden aangepast voordat de afteller definitief in gebruik wordt genomen. In een evaluatiebijeenkomst eerder dit jaar gaven zij aan de afteller zichtbaar en herkenbaar te vinden. Ook is het mooie aanvulling is op het vertreklicht en de stationsklok, vinden de spoormedewerkers.
De proef heeft, naast het sneller vertrek van de trein, aangetoond dat het vertrek veel sneller verloopt. Daardoor is er minder spreiding in de uitvoering van de dienstregeling. Doordat mensen minder vaak lang hoeven te wachten voor een overweg, kan het treinverkeer veiliger en punctueler worden uitgevoerd. De afteller is een van de maatregelen in het kader van de Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA).
Vertrekproces
ProRail en NS gaan het aftellersysteem nu verder ontwikkelen. Als het systeem gereed is voor gebruik, dan wordt het op ruim 200 stations met een overweg geïnstalleerd. NS gaat het vertrekproces aanpassen en conducteurs opleiden om hiermee te werken.
Bron en meer
De aftellers op stations die terugtellen tot het vertrek van de trein, zorgen ervoor dat treinen stipter vertrekken. Ook gaat de veiligheid op overwegen achter de stations omhoog. Dat blijkt uit een proef op de stations Hilversum en Hilversum Sportpark. De afteller helpt een conducteur om 15 seconden voordat het vertreklicht gaat, te starten met het vertrekproces op stations met een overweg erachter.
Zonder afteller wordt het vertrekproces pas gestart nadat het vertreklicht brandt. Daardoor rijdt de trein later weg en moet het verkeer bij de overweg langer wachten voordat de spoorbomen open gaan.
Proef
ProRail meldt in haar personeelsblad dat de het merendeel van de hoofdconducteurs die meededen aan de proef positief zijn over de aftellers. Wel dient het vertrekproces nog te worden aangepast voordat de afteller definitief in gebruik wordt genomen. In een evaluatiebijeenkomst eerder dit jaar gaven zij aan de afteller zichtbaar en herkenbaar te vinden. Ook is het mooie aanvulling is op het vertreklicht en de stationsklok, vinden de spoormedewerkers.
De proef heeft, naast het sneller vertrek van de trein, aangetoond dat het vertrek veel sneller verloopt. Daardoor is er minder spreiding in de uitvoering van de dienstregeling. Doordat mensen minder vaak lang hoeven te wachten voor een overweg, kan het treinverkeer veiliger en punctueler worden uitgevoerd. De afteller is een van de maatregelen in het kader van de Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA).
Vertrekproces
ProRail en NS gaan het aftellersysteem nu verder ontwikkelen. Als het systeem gereed is voor gebruik, dan wordt het op ruim 200 stations met een overweg geïnstalleerd. NS gaat het vertrekproces aanpassen en conducteurs opleiden om hiermee te werken.
Bron en meer