[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Meltrain

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Als de toeslag op de HSL blijft bestaan, mag de NS trouwens wel een hoop toeslagpaaltjes gaan bestellen. :mrgreen:
Vanaf in elk geval Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Hilversum, Amersfoort, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad Centrum, Zwolle, Assen, Groningen, Heerenveen en Leeuwarden vertrekt dan een trein die (uiteindelijk) op het noordelijke deel van de HSL komt.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Daan!

Bericht door Daan! »

Alleen is dan de vraag of 4/u ICNG voldoende is tussen Almere en Amsterdam/Schiphol? Waar nu in de 2400 VIRM rijdt...
Bemined

Bericht door Bemined »

Het zwaartepunt van de drukte in de 700/1800/2400 was altijd Den Haag - Amsterdam Zuid en niet de Flevolijn. De 1600/11600 tussen Hilversum en Duivendrecht lijkt me een groter probleem, daar waren enkele ritten in de ochtendspits dusdanig druk dat enkeldemsmaterieel eigenlijk geen optie was. Wat dat betreft is het te hopen dat de hyperspits niet meer terugkeert na Corona.
Klaasje

Bericht door Klaasje »

Van/naar Flevoland is er natuurlijk een frequentieverhoging per dienstregeling 2017 ingegaan die de druk wel wat van de ketel heeft gehaald. Dat wil daarbij overigens niet zeggen dat met de "oude" prognoses voor 2023 de drukste enkeldekstreinen in de 700/1800/2400 ruim in hun jasje zouden zitten.
Daan!

Bericht door Daan! »

Maar op termijn moet ook de verbinding Almere - Amsterdam Zuid naar zes intercity's. Ik ben benieuwd waar dat vervolgens allemaal hen moet dan.
SuperGhost

Bericht door SuperGhost »

Die moesten toch allen doorgekoppeld worden op de HSL? De ETMET-corridors waren toch Den Haag - Schiphol - Arnhem en Rotterdam - Schiphol - Almere?
Volgens mij de enige treinen op Amsterdam Zuid die niet doorgekoppeld worden over Schiphol heen zijn dan de 2 IC's vanuit Amersfoort?
Gamma

Bericht door Gamma »

Nee, de Intercity vanuit Enschede gaat vanaf 2023 door naar Rotterdam over de HSL.
Bemined

Bericht door Bemined »

De HSL krijgt ook 6 treinen per uur maar is geen ETMET corridor want de 6 treinen worden niet gelijkmatig over het uur verdeeld. Ik vraag me echter af wat het voordeel is op deze manier als de 1600 en 1800 vlak achter elkaar aan gaan. De huidige voortrein vlak voor de 9200 kan ik nog begrijpen, maar die moet het straks juist zonder voortrein doen met de huidige tijdliggingen.
Karl

Bericht door Karl »

Ongetwijfeld heb ik ergens iets gemist, maar wordt Hoofddorp opstel dan alleen gebruikt voor sprinters richting de Westtak?
Het is een spectrum.
Wievank

Bericht door Wievank »

Nog sterker: Hoofddorp Opstel wordt zo meteen niet meer voor de kerende treinen gebruikt, maar alleen nog maar voor opstellen. Het keren van de sprinters vanaf de Westtak zal op de twee sporen van Hoofddorp Midden gaan gebeuren (spoor 206 en 207).
SuperGhost

Bericht door SuperGhost »

Gamma schreef: di 08 sep 2020, 20:13 Nee, de Intercity vanuit Enschede gaat vanaf 2023 door naar Rotterdam over de HSL.
Maar was dat geen tijdelijke maatregel, aangezien er dan nog geen ETMET op Schiphol-Almere rijdt? Dat was toch wel de bedoeling?
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Wievank schreef: di 08 sep 2020, 22:53 Nog sterker: Hoofddorp Opstel wordt zo meteen niet meer voor de kerende treinen gebruikt, maar alleen nog maar voor opstellen. Het keren van de sprinters vanaf de Westtak zal op de twee sporen van Hoofddorp Midden gaan gebeuren (spoor 206 en 207).
Hoezo dit?
Wievank

Bericht door Wievank »

Zorgt enerzijds voor broodnodige extra opstelcapaciteit, en anderzijds kan de kering daardoor net wat korter (wat personeel en materieel scheelt).
Plaats reactie