[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

Ik had de volgende lijnvoeringen gemaakt:

4x IC Den Haag - Leiden - Schiphol - Utrecht
2x IC Rotterdam - Leiden - Schiphol - Utrecht
4x ICd Breda - Rotterdam - Schiphol - Almere
2x ICd Rotterdam - Schiphol - Amsterdam CS
2x IC Schiphol - Amersfoort (koppelen aan IC naar Utrecht)
2x IC Dordrecht - Rotterdam - Leiden - Haarlem - Amsterdam - Almere (koppelen aan IC naar Utrecht via Hikversum?)
2x IC Vlissingen - Rotterdam - Leiden - Haarlem - Amsterdam (koppelen aan IC naar Deventer)

Sprinters kom ik op terug. Ik wil Etmet door hele Randstad hebben.

Ik vraag me af waarom de staatssecretaris op de vervoerder stoel gaat zitten hier.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op vr 09 okt 2020, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Het gaat niet zo zeer om wat je wil, maar om wat er mogelijk is op grotendeels tweesporige infrastructuur ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Lijstjes oplepelen.. Leuk. Iemand popcorn?
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daan! »

Geef het bier even door!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

Geef mij een goede applicatie om soort van NS kaarten te maken met routevoering. In Excel was ik met een dienstregeling voor heel Nederland bezig en op basis daarvan had ik de lijnvoering bedacht.

Mijn uitgangspunt was dat de stations Amsterdam CS, Utrecht en Den Bosch tot doorstroomstation worden gemaakt. Dan kun je wellicht met minder sporen af op Amsterdam CS en behoud van afwisselingen.

Met die applicatie wil ik het in een figuur plaatsen met de lijnvoering in Ideeen over het OV.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

CamilleKreemers schreef: vr 09 okt 2020, 15:37 Ik had de volgende lijnvoeringen gemaakt:

2x IC Schiphol - Amersfoort (koppelen aan IC naar Utrecht)

Waar wil je die trein precies koppelen aan welke IC? :S
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar heeft de RAI niet al 3 metrolijnen?
De bestaande metro's zijn niet in staat om de piekbelasting bij evenementen te verwerken, en station Amsterdam Zuid is net buiten de geaccepteerde loopafstand (ongeveer een kilometer). Zeker nu het station in westelijke richting verplaatst wordt.
Amsterdam RAI telde in 2018 net geen 6.000 reizigers per dag, Diemen Zuid ruim 3.300. Beide stations sluiten is zelfdestructie van de spoorwegen. Vergeet ook niet dat er bij RAI flink wordt gebouwd - het is het oostelijke uiteinde van de Zuidas met o.a. het gloednieuw nhow hotel en het Europees Medicijnagentschap.
Dat valt wel mee, alleen de reizigers dienen dan wel met verbeterde metro-, tram- en/of busverbindingen hun uiteindelijke bestemming te bereiken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Wacht even. Station Amsterdam RAI heeft twee metrolijnen en vlakbij de RAI ligt station Europaplein (aan de Noord-Zuidlijn) maar die drie samen kunnen geen piek aan? Wat doen ze daar in Amsterdam?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hainje »

A4-tjes achter voorruiten plakken.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door trolly »

Vinny schreef: za 10 okt 2020, 16:05Zeker nu het station in westelijke richting verplaatst wordt.
Benieuwd wanneer dat plaats zou moeten vinden. Er komt wel een tweede passagierstunnel en het metrostation wordt een stukje naar het westen verlegd, maar de huidige tunnel blijft waar ie is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Natorious »

Het metrostation Zuid wordt inderdaad naar het westen omgeklapt, het treinstation blijft op positie voor zover ik weet.
Vinny schreef: Als de regio nu doorpakt en een tramlijn aanlegt van station Zuid naar de RAI hoeft de halte ook bij evenementen niet meer bediend te worden. Dat zorgt meteen voor een hogere capaciteit voor het spoor
Als 3 metrolijnen niet de nodige capaciteit kunnen leveren, waarom zou een parallel lopende tramlijn dat dan wel weten op te lossen?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Misschien dat die 3 metro's net één zitplaats per uur tekort komen om aan de vraag te voldoen? :D

Maar of de metro's echt niet voldoen hangt denk ik af van wanneer een evenement plaatsvind. In het weekend of overdag zal het geen probleem zijn, maar als de RAI doordeweeks in de spits leegloopt zitten de metro's natuurlijk al vol met forenzen en kan het zijn dat deze het extra verkeer niet aankunnen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

De evenementen in de RAI vinden juist ook door de week plaats. Op zondag kun je eventueel wel wat extra materieel inzetten lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Maar dat is bij de trein toch niet anders? Het is niet zo dat daar een blik extra zitplaatsen ergens staat dat voor een evenement in de RAI opengetrokken kan worden. Bij trams idem.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Roeland »

Nu met een tweede gedeeltelijke lockdown, begin ik mij toch echt af te vragen, of de PHS-plannen in het geplande tempo zullen doorgaan.
Volgens mij leiden de lockdowns van dit jaar ertoe, dat thuiswerken en studeren-op-afstand structureel zullen toenemen, waardoor het aantal forensen en reizende studenten structureel zal afnemen. Rekening houden met een structurele afname van ca. 25% lijkt mij niet overdreven.
Stel dat het spoor van vanaf 2022 weer z'n gemiddelde jaarlijkse groei van 2 à 3% per jaar zou oppakken, dan duurt het nog tot ongeveer 2030, voordat NS weer aan z'n huidige reizigersaantallen zit.
Nu zal zo'n structurele daling (en daarna hopelijk weer een jaarlijkse gemiddelde stijging) zich niet in elke regio even sterk voordoen, maar ik verwacht toch dat op de meeste trajecten de reizigersgroei tot 2030 vrij beperkt zal zijn, en dat de reizigers dan ook zonder PHS vervoerd kunnen worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Nou.. Dat zou PHS niet overbodig maken omdat de prognoses waar PHS van oorsprong op waren gebaseerd al door de praktijk werden ingehaald in 2019. Mocht de groei maar een klein beetje hoger uitvallen dan jij nu suggereert dan moeten er weer meer treinen gaan rijden.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door teun »

Ik denk dat het op de lange termijn echt weinig gaat uitmaken hoor, en daarnaast heeft erover speculeren niet bepaald veel zin, we zullen vanzelf zien hoe de ontwikkelingen gaan.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Daarnaast vraag ik me af of zoveel reizigers wel structureel zullen afhaken. Veruit het grootste deel v/d reizigers zijn studenten en forenzen en die zullen dan gewoon weer naar het werk moeten zodra de beperkingen voorbij zijn. Die zullen dus sowieso terugkeren lijkt me.

Ik denk dat dagjesmensen ook binnen enkele maanden al wel terug zullen keren. Mensen snakken wel weer naar het normale leven. Wellicht dat in het begin even nog een ansgt aanwezig is, maar die zal snel weer verdwijnen zodra men doorheeft dat er geen problemen meer zijn.

Ik denk dat de luchtvaart eerder hiermee te maken krijgt, omdat de crisis de onzekerheid van buitenlandse reizen bloot hebben gelegd en er wellicht veel vakantiegangers een vakantie in binnenland of in omringende landen (bereikbaar per auto, bus of trein) zullen zoeken denk ik.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door RnBn »

Daarnaast verwacht ik niet dat het studeren op afstand veel meer doorgezet zal worden dan voor corona. In mijn ervaring is het in ieder geval zo dat aan de TU in Eindhoven de studenten die graag op afstand studeren dit al deden aangezien er een ruimtegebrek is en dus zouden er plaats te weinig zijn in de collegezaal als iedereen naar college zou komen, al weet ik niet hoe dit aan andere universiteiten gebeurde. HBO en MBO instellingen hechten toch wat meer waarde aan klassikale lessen en ik verwacht niet dat dat veel gaat veranderen. Ik vermoed niet dat tentamens online gaan gebeuren aangezien het de universiteit extra kost en zowel studenten als professoren er niet enthousiast over zijn. Voor de forenzen durf ik niks te zeggen maar ook daar hoor ik in mijn omgeving veel mensen die er niet enthousiast over waren.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door en-es »

Veel ambitieuze plannen kunnen de ijskast in. Met de crisis zijn er andere prioriteiten. OV-bedrijven hebben straks geen grote zak geld liggen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Infraprojecten zullen wel zo veel mogelijk doorgang vinden, dat is immers werkgelegenheid en die willen we juist zo veel mogelijk behouden. En de meeste geplande spooruitbreidingen zijn ook met 20% minder reizigers erg welkom. Wel verwacht ik dat er kritisch naar de uiteindelijke dienstregeling gekeken gaat worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Op het spoor zou juist nu de beste tijd zijn om te investeren in de infra. Er zijn minder reizigers, waardoor de overlast minder is (verbussen gaat daardoor ook makkelijker en er zijn bovendien meer bussen beschikbaar) en de overheid laat NS toch niet failliet gaan, daar is de NS veel te belangrijk voor. Daarnaast zijn er al duidelijk ideeën over hoe het in de toekomst moet. Die 'toekomst' zal hooguit een paar jaar later zijn, maar gaat natuurlijk alsnog gebeuren. De investeringen die je doet blijven dus relevant. Tel daarbij op dat de overheid nu (vrijwel) gratis kan lenen of er zelfs geld op toe krijgt, waardoor het nu ook nog goedkoper is.

Bij businfra is het natuurlijk heel anders. Daar zijn vaak minder tot geen lange termijn plannen, want het hangt vaak van de ideeën van de vervoerder af én soms ook van de NS-dienstregeling (je kan wel leuke knopen bedenken, maar als NS het jaar erop de trein verlegd, kunnen die knopen al niet meer haalbaar zijn bijv.). Daarnaast heeft de overheid daar minder belang bij het overeind houden van de vervoerder, want een nieuwe busboer is makkelijker gevonden dan een nieuwe NS en bovendien heeft de overheid geen belangen in die busboer (grote steden uitgezonderd), dus verliest het ook geen inkomsten en/of inspraak in de vervoerder. Iets wat bij NS natuurlijk wel speelt.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Je moet ook bedenken dat als je personeel laat gaan, je ze niet zomaar meer terug kan halen. Werving en opleiding kost tijd en geld, dus zolang de gevolgen voor de lange termijn nog onduidelijk zijn zal geen (rijdend) personeel willen ontslaan.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wievank »

De daadwerkelijke vervoersgroei in de regio Amsterdam was jaarlijks ruim 5% de afgelopen jaren, en de verwachting is dat zodra de maatregelen vervallen er weer opgestart wordt met zo'n 85% van vorig jaar. De combinatie van die twee zorgt voor de prognose dat in 2024 de vraag weer op het niveau van 2019 zal zitten.

M.b.t. DSSA: in alle varianten wordt gerekend met een dubbel kopstation (dus eigenlijk helemaal geen doorstroomstation), m.u.v. A2-corridor. Aan de westzijde wordt dit 4 sporen richting Haarlem, 2 richting Schiphol en 4 voor de A2-corridor. Aan de oostzijde wordt het 1 spoor voor de ICE, 4 richting Weesp en 4 voor de A2-corridor.
Daarmee wordt ook direct zichtbaar waarom op termijn de Thalys en Eurostar niet meer ingepast kunnen worden op Amsterdam Centraal: er blijven geen vrije sporen over aan de oostzijde om direct door te kunnen naar de Watergraafsmeer. Dit is overigens ook één van de redenen waarom er gepleit wordt om spoor 15 beschikbaar te houden.
Ook is hieraan te zien waarom er geen koppeling tussen Weesp en Haarlem in de plannen zit: deze sporen liggen niet allemaal in het verlengde van elkaar.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Die doorkoppeling wordt dus wel degelijk rekening mee gehouden, maar het gaat hier niet om een 100% doorkoppeling zoals op de A2 corridor (hoewel je daar ook kerende treinen vanuit Enkhuizen hebt die deels in die corridor rijden) maar om een gedeeltelijke doorkoppeling. Dus alleen de intercity's of juist alleen de sprinters. Anders zou je spoor 1 ook niet kunnen gebruiken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten