Dit netwerk lijkt me sowieso niet uitvoerbaar zonder spooruitbreidingen. Ik zie bij diverse nu nog enkelsporige nevenlijntjes kwartierdiensten ingetekend, en hier en daar met toevoeging van een sneltrein. Dat zal toch om de nodige spoorverdubbelingen vragen. Een van die verdubbelingen, Zutphen - Hengelo, ontlast de OV-SAAL corridor dan weer. Als je goed kijkt zijn de goederentreinen Rotterdam - Bad Bentheim, die nu om maar niet kop te hoeven maken de geweldige route via Diemen Zuid rijden, op deze tekening ingetekend via de Betuweroute gestuurd tot Elst en dan via Arnhem, Zutphen, Goor en Hengelo.
Details zijn trouwens wat lastig te zien op de verkleinde afbeelding,
hier is een versie te vinden waarop je kan inzoomen. In plaats van namen als sprinter en intercity gebruikt men de termen N1 t/m N4, N1 zijn internationale hogesnelheidstreinen, N2 is IntercityDirect, N3 is de hybride intercity/sneltrein en N4 zijn sprinters.
Op enkele trajecten zijn de sprinters weggelaten, dat zal vermoed ik het geval zijn omdat men hier een lightrail/metro in gedachte heeft.
Als je inzoomt op de kaart kun je ook zien dat er bepaalde doorkoppelingen of juist opgeknipde lijnen te zien zijn. Paar opvallende:
- Amersfoort - Ede-Wageningen - Arnhem
- Den Helder - Luik
- Breda - Schiphol - Berlijn
- Leeuwarden - Bremen
- Rotterdam - Leiden - Schiphol - Keulen
- Dordrecht - Antwerpen (Sprinter)
- Nijmegen - Venlo - Maastricht (IC)
- Geldermalsen - Elst
- Amersfoort - Zwolle geknipt in Harderwijk
Maar goed, het is leuk om over te speculeren, maar tegen de tijd dat het 2040 is zijn de plannen ongetwijfeld weer veranderd. En als Groningen zijn zin krijgt en de Lelylijn er komt krijg je weer een heel ander beeld. Want die is hier dus niet ingetekend en de snelle IC is ook weer minder snel geworden dankzij een extra stop in Almere Poort. Wel heeft Groningen een spoorlijn naar Zernike Campus gekregen op deze kaart.