[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

Groningen 1-3 wordt voor Arriva
4-7 wordt voor NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

PHS schreef:
John Hill schreef: do 07 jan 2021, 15:38
Bemined schreef: do 07 jan 2021, 15:19
John Hill schreef: do 07 jan 2021, 14:28De viersporigheid in Schiedam is niet bedoelt voor een inhaling, maar puur om te zorgen dat treinen al binnen kunnen rijden als de trein op het andere perronspoor pas net vertrokken is. Daarmee is de opvolgtijd iets korter met als gevolg dat de intercity's in Schiedam kunnen blijven stoppen.
Aha, het gaat dus om de opvolgtijd tussen sprinter en stoppende IC terug te brengen van 4 naar 3 minuten?
Exact. Uiteindelijk rijden ze gewoon weer achter elkaar aan over de twee viaducten bij Rotterdam Centraal. Overigens is op de kaart te zien dat daar ook enkele aansluitende kruiswissels worden vervangen door snellere wissels.
Weet je toevallig wat de perronindeling wordt op Rotterdam Centraal na PHS?
Zo te zien grotendeels hetzelfde als nu? Enige wat in dit nieuwe plan logisch lijkt is dat de IC Den Haag -> Eindhoven naar spoor 2 of 3 verhuisd.

Maar de treinen naar Dordrecht blijven zo te zien op spoor 6/7, de treinen naar Den Haag op 8/9, de treinen naar de noordtak van de HSL op 11/12, de treinen vanaf de HSL naar 2/3/4/11/12 en de treinen naar Utrecht op 13/14/16 (15 dan voor goederentreinen uit de haven richting Woerden). Een deel van de treinen afkomstig van de HSL keren nu op spoor 3, weet niet of het logisch is dat dat blijft. De aansluiting van de HSL naar de laaggenummerde sporen is enkelsporig, die naar de hooggenummerde sporen dubbelsporig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
John Hill
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door John Hill »

playertwo schreef: do 07 jan 2021, 21:52 Gn gaat er wel vreemd uit zien net zo te zien spoor 1 t/'m 3 of 4 niet meer in gebruik?
Dat komt vooral door de manier waarop het op de kaart gevisualiseerd is. Sporen 1 t/m 3 worden inderdaad opgeheven. Dit gebied wordt dan gewoon onderdeel van de stationsentree. In de nieuwe situatie komen aan de a-zijdes een K+R en aan de b-zijdes fietsenstallingen.
John Hill
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door John Hill »

SuperGhost schreef: do 07 jan 2021, 19:15
John Hill schreef: do 07 jan 2021, 14:28
PHS schreef: do 07 jan 2021, 13:22 - Vanaf het nieuwe, meest westelijke perronspoor in PHS Nijmegen kan er niet worden doorgereden richting Den Bosch. Why?
Het meest westelijke perronspoor in Nijmegen is puur bedoelt voor de kerende intercity's richting Utrecht. Ik heb het vermoeden dat een aansluiting op het spoor naar het spoor richting Den Bosch daarnaast extra ruimte zou kosten, wat ten koste gaat van de lengte van de opstelsporen.
Waren daar sporen 3 en 4 al niet voor?
Ik dacht dat dat westelijke rangeerterrein puur voor sprinters bedoeld was en het huidige opstelterrein langs de Maaslijn dan voor de intercity's en de Maaslijn-treinen.
De sprinter Dordrecht-Arnhem kan in Arnhem moeilijk het rangeerterrein bereiken, omdat dan vrijwel al het andere treinverkeer gekruist moet worden. Het aftrappen/bijplaatsen kan dan in Nijmegen plaatsvinden op spoor 5 (dus wel alleen ri. Dordrecht).
Ik dacht dat spoor 6 verder bedoeld was voor de avond/weekendinvulling van de sprinters uit Zutphen, die dan in Nijmegen eindigen en ook op station Nijmegen kruisen. Spoor 6 kan dan gebruikt worden voor de binnenkomende sprinter, die dan gerangeerd kan worden naar de opstelsporen, terwijl tegelijk de sprinter naar Zutphen dan op spoor 5 gereed gezet kan worden.
Dan heb ik uit het feit dat er meer treinen gaan rijden en daarmee meer opstelcapaciteit nodig is en dat er een nieuw opstelterrein wordt gebouwd foutief geconcludeerd dat die extra treinen ook op dat opstelterrein gaan staan. Het zou ook wel heel onhandig om de treinen richting Utrecht niet tussen de sporen voor doorgaande treinen te keren.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Gamma »

John Hill schreef: do 07 jan 2021, 14:28.
PHS schreef: do 07 jan 2021, 13:22 - Vanaf het nieuwe, meest westelijke perronspoor in PHS Nijmegen kan er niet worden doorgereden richting Den Bosch. Why?
Het meest westelijke perronspoor in Nijmegen is puur bedoelt voor de kerende intercity's richting Utrecht. Ik heb het vermoeden dat een aansluiting op het spoor naar het spoor richting Den Bosch daarnaast extra ruimte zou kosten, wat ten koste gaat van de lengte van de opstelsporen.
Het is wel een blunder dat het meest westelijke perronspoor niet bereikbaar is van en naar Den Bosch.
Dat wordt nog heel vervelend als:
- Vertraagde IC’s naar Den Bosch een Sprinter moeten inhalen te Nijmegen
- Uitwerking in de avonduren als de Sprinter Den Bosch - Nijmegen rijdt.
Of los van deze voorbeelden in het algemeen is dit niet slim, het beperkt je zo in flexibiliteit.
John Hill schreef: do 07 jan 2021, 14:28.
PHS schreef: do 07 jan 2021, 13:22 - De baanvaksnelheid gaat bij Snippeling aansluiting (Deventer richting Zutphen/Almelo) gaat van 60/70 km/u omhoog naar 80 km/u, terwijl er daar bij mijn weten niets gaat veranderen.
In de presentatie marktconsultatie die ik op deze webpagina vond staat een flink deel van de kleinere projecten die ook op de kaart te vinden zijn. Voor Snippeling Aansluiting vind ik Functiehandavingswerk knoop Deventer in 2021, Bovenbouwvernieuwing Deventer in 2022 en het Vernieuwing treinbeveiliging Zwolle-Deventer-Zutphen in 2022
Snelheidsverhoging Deventer - Snippeling Aansluiting is natuurlijk wel heel erg wenselijk. Het is nu zo enorm traag.

En weet iemand wat bedoeld wordt met “extra perron Valleilijn” in bovenstaand gelinkt document?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

John Hill schreef: do 07 jan 2021, 23:19
SuperGhost schreef: do 07 jan 2021, 19:15
John Hill schreef: do 07 jan 2021, 14:28
PHS schreef: do 07 jan 2021, 13:22 - Vanaf het nieuwe, meest westelijke perronspoor in PHS Nijmegen kan er niet worden doorgereden richting Den Bosch. Why?
Het meest westelijke perronspoor in Nijmegen is puur bedoelt voor de kerende intercity's richting Utrecht. Ik heb het vermoeden dat een aansluiting op het spoor naar het spoor richting Den Bosch daarnaast extra ruimte zou kosten, wat ten koste gaat van de lengte van de opstelsporen.
Waren daar sporen 3 en 4 al niet voor?
Ik dacht dat dat westelijke rangeerterrein puur voor sprinters bedoeld was en het huidige opstelterrein langs de Maaslijn dan voor de intercity's en de Maaslijn-treinen.
De sprinter Dordrecht-Arnhem kan in Arnhem moeilijk het rangeerterrein bereiken, omdat dan vrijwel al het andere treinverkeer gekruist moet worden. Het aftrappen/bijplaatsen kan dan in Nijmegen plaatsvinden op spoor 5 (dus wel alleen ri. Dordrecht).
Ik dacht dat spoor 6 verder bedoeld was voor de avond/weekendinvulling van de sprinters uit Zutphen, die dan in Nijmegen eindigen en ook op station Nijmegen kruisen. Spoor 6 kan dan gebruikt worden voor de binnenkomende sprinter, die dan gerangeerd kan worden naar de opstelsporen, terwijl tegelijk de sprinter naar Zutphen dan op spoor 5 gereed gezet kan worden.
Dan heb ik uit het feit dat er meer treinen gaan rijden en daarmee meer opstelcapaciteit nodig is en dat er een nieuw opstelterrein wordt gebouwd foutief geconcludeerd dat die extra treinen ook op dat opstelterrein gaan staan. Het zou ook wel heel onhandig om de treinen richting Utrecht niet tussen de sporen voor doorgaande treinen te keren.
Er komen niet meer (NS-)treinen in Nijmegen, er komen alleen extra treinen op Utrecht-Arnhem (van 4 naar 6), waarbij de huidige 6 IC's op Arnhem-Nijmegen beter verdeeld worden zodat er (2x met overstap) ook 6 verbindingen van Nijmegen naar Utrecht ontstaan. Er rijden immers al 6 IC's tussen Arnhem en Nijmegen (4 naar Utrecht en 2x de IC Zwolle-Roosendaal). Ook het aantal sprinters (4x Arnhem-Wijchen) zit al op het eindbeeld, maar zouden dan alleen een andere tijdligging krijgen om tussen de IC's te passen.
Gamma schreef: do 07 jan 2021, 23:23En weet iemand wat bedoeld wordt met “extra perron Valleilijn” in bovenstaand gelinkt document?
Ik zie op het kaartje de stations geen extra perrons krijgen (Ede-Wageningen wel, maar vanaf de Valleilijn is slechts één perronspoor bereikbaar), dus ik vermoed dat de Valleilijn op Amersfoort Centraal dan een extra perronspoor toegewezen gaat krijgen. Wellicht dat heel spoor 5 (dus ook 5a) voor de Valleilijn gereserveerd gaat worden?
Ik zie op het toekomstkaartje ook dat vanaf spoor 4 je niet meer direct op het rechterspoor naar Hilversum kan komen. Wellicht een teken dat de intercity Amsterdam-Amersfoort (zolang die nog blijft rijden) naar Schothorst door gaat rijden en dus via de buitenste twee eilandperrons wordt afgehandeld?
Bemined
Berichten: 5941
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Suus schreef: do 07 jan 2021, 22:41
PHS schreef:Weet je toevallig wat de perronindeling wordt op Rotterdam Centraal na PHS?
Zo te zien grotendeels hetzelfde als nu? Enige wat in dit nieuwe plan logisch lijkt is dat de IC Den Haag -> Eindhoven naar spoor 2 of 3 verhuisd.

Maar de treinen naar Dordrecht blijven zo te zien op spoor 6/7, de treinen naar Den Haag op 8/9, de treinen naar de noordtak van de HSL op 11/12, de treinen vanaf de HSL naar 2/3/4/11/12 en de treinen naar Utrecht op 13/14/16 (15 dan voor goederentreinen uit de haven richting Woerden). Een deel van de treinen afkomstig van de HSL keren nu op spoor 3, weet niet of het logisch is dat dat blijft. De aansluiting van de HSL naar de laaggenummerde sporen is enkelsporig, die naar de hooggenummerde sporen dubbelsporig.
De lijnvoering wordt natuurlijk ook anders in de toekomst. Het idee was om de sporen 6 en 7 geschikt te maken voor kerende intercity's vanuit Den Haag die niet door zouden gaan richting Dordrecht. In de toekomstvisies was sprake van dat een deel van de HSL treinen naar Dordrecht door zou gaan, en eventueel verder want Zeeland wilde graag een snellere IC Vlissingen - Amsterdam door vanaf Rotterdam via de HSL te gaan. Die was geloof ik soort van toegezegd, maar zonder een duidelijke ingangsdatum, dus of deze kerende ICs er direct na oplevering van de PHS infrastructuur komen durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

CamilleKreemers schreef: do 07 jan 2021, 21:56 Groningen 1-3 wordt voor Arriva
4-7 wordt voor NS.
Als de sporen hernummerd worden is dat de toekomstige situatie.

Volgens huidige nummering:
1-3 verdwijnt.
4-7 wordt voor Arriva,
8-11 wordt voor NS (nieuwe perrons)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Roeland
Berichten: 2280
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Roeland »

Gamma schreef: do 07 jan 2021, 23:23 - Uitwerking in de avonduren als de Sprinter Den Bosch - Nijmegen rijdt.
Die uitsnijding op Arnhem-Nijmegen kun je veel efficiënter oplossen, door 's avonds en op zondag:
* de sprinter Dordrecht - Den Bosch - Arnhem altijd 2x/uur naar Arnhem te laten rijden
* de sprinter Zutphen - Wijchen in avond/zondag alleen 1x/uur Zutphen - Arnhem te laten rijden
* en deze dan exploitatief door te koppelen aan de sprinter Arnhem - Ede
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Staatslijn K »

Wat mij opvalt aan de stations Uitgeest en Amsterdam CS is dat bij Uitgeest geen ruimte komt voor meer kerende sprinters op de Zaanlijn. Terwijl het in Amsterdam CS lijkt alsof er nauwelijks meer treinen bij kunnen tussen Noord-Holland (met name Alkmaar) en Utrecht. IC's zoals nu tussen Amsterdam CS en Enkhuizen of misschien in de toekomst ook naar Alkmaar kunnen niet keren. Weet iemand hoe ze deze situatie willen aanpakken? Wellicht kun je treinen uit Noord-Holland naar Schiphol af laten buigen maar de grootste vraag is toch Amsterdam CS en Amstel en Utrecht staan ook heel hoog. Schiphol staat daartegen niet eens zo hoog in Noord-Holland. Veel overstappers in Zaandam moet je niet willen em maakt de treinen nog veel overvoller dan ze voor de corona al waren.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Staatslijn K schreef: vr 08 jan 2021, 20:24Wat mij opvalt aan de stations Uitgeest en Amsterdam CS is dat bij Uitgeest geen ruimte komt voor meer kerende sprinters op de Zaanlijn.
Volgens mij komt er bij Uitgeest juist wél meer ruimte vrij, doordat er bij vertrek ri. Zaandam niet meer gekruist hoeft te worden met treinen vanuit de richting Zaandam. Dat zorgt er al voor dat er meer ruimte ontstaat, doordat je op minder treinen hoeft te wachten en dus ook minder vertragingsgevoelig wordt. Het perron is daarbij ook zo ingedeeld dat de sprinters op 2a (Alkmaar-zijde) binnen komen om leeg te lopen en als de kering te lang is (anders gezegd: de volgende sprinter al moet binnen komen voordat de eerste alweer vertrokken is ri. Zaandam) kan die naar 2b gebracht worden om daar de reizigers te laten instappen voor de ri. Alkmaar. En zelfs als er vertraging ontstaat waardoor zowel 2b als 2a bezet zijn, is het in de toekomstopzet zelfs mogelijk de volgende sprinter uit Zaandam op spoor 1 binnen te nemen totdat 2a weer vrij is of anders zelfs nog eerst naar een rangeerspoortje te dirigeren totdat 2a vrij is (immers: bij een stop op spoor 1 blokkeert hij wel het IC-pad). Volgens mij ontstaat er dan dus in principe juist meer ruimte.
Ook praktisch dat de treinen Haarlem->Alkmaar getrapt gaan invoegen.
Staatslijn K schreef: vr 08 jan 2021, 20:24Terwijl het in Amsterdam CS lijkt alsof er nauwelijks meer treinen bij kunnen tussen Noord-Holland (met name Alkmaar) en Utrecht. IC's zoals nu tussen Amsterdam CS en Enkhuizen of misschien in de toekomst ook naar Alkmaar kunnen niet keren. Weet iemand hoe ze deze situatie willen aanpakken?
Als ik het kaartje zo zie, dan zijn er 4 perronsporen voor de treinen Utrecht/Breukelen<->Uitgeest/Alkmaar/Enkhuizen. Keren langs de perrons wordt dan wellicht wat lastig als IC's en sprinters hier (vrijwel) tegelijk moeten gaan staan (als dat niet het geval is kan dat natuurlijk wel, de binnenste sporen van dat cluster wordt namelijk wel geschikt gemaakt hiervoor als ik de sporenlayout zie). Echter: die sporen zijn ook makkelijk bereikbaar van/naar Watergraafsmeer, dus je kunt ook via Watergraafsmeer keren. Ik denk dat dat dan gaat gebeuren.
Bemined
Berichten: 5941
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Amsterdam Centraal zou ook hele lange perrons krijgen, dus er passen ook twee treinen achter elkaar langs hetzelfde perron. Dus een mogelijke oplossing is SPR en IC achter elkaar langs hetzelfde perron, de ene op a en de andere op b. Met een tienminutentrein is een inhaling tenslotte niet nodig tussen Bijlmer en Wormerveer omdat de IC hier vaak genoeg stopt.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Gamma »

SuperGhost schreef: vr 08 jan 2021, 20:59Volgens mij komt er bij Uitgeest juist wél meer ruimte vrij, doordat er bij vertrek ri. Zaandam niet meer gekruist hoeft te worden met treinen vanuit de richting Zaandam. Dat zorgt er al voor dat er meer ruimte ontstaat, doordat je op minder treinen hoeft te wachten en dus ook minder vertragingsgevoelig wordt. Het perron is daarbij ook zo ingedeeld dat de sprinters op 2a (Alkmaar-zijde) binnen komen om leeg te lopen en als de kering te lang is (anders gezegd: de volgende sprinter al moet binnen komen voordat de eerste alweer vertrokken is ri. Zaandam) kan die naar 2b gebracht worden om daar de reizigers te laten instappen voor de ri. Alkmaar. En zelfs als er vertraging ontstaat waardoor zowel 2b als 2a bezet zijn, is het in de toekomstopzet zelfs mogelijk de volgende sprinter uit Zaandam op spoor 1 binnen te nemen totdat 2a weer vrij is of anders zelfs nog eerst naar een rangeerspoortje te dirigeren totdat 2a vrij is (immers: bij een stop op spoor 1 blokkeert hij wel het IC-pad). Volgens mij ontstaat er dan dus in principe juist meer ruimte.
Ook praktisch dat de treinen Haarlem->Alkmaar getrapt gaan invoegen.
Ik vind de nieuwe sporenlayout op Uitgeest nog wel weinig gelijktijdigheden kennen. Benieuwd naar de spooropstelling. Wat de enige logische opstelling lijkt is:
Spoor 1: doorgaande treinen (IC’s) vanuit Zaandam richting Alkmaar
Spoor 2A: kerende sprinters van/naar Amsterdam Centraal
Spoor 3: treinen van Haarlem naar Alkmaar
Spoor 4: doorgaande treinen (IC’s) vanuit Alkmaar richting Zaandam
Spoor 5: treinen van Alkmaar naar Haarlem

Jammer dat Haarlem - Alkmaar nog steeds niet confictvrij is met treinen van/naar Zaandam. Een fly-over was bij Uitgeest best op zijn plaats geweest.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Dan ben je alleen wel 50 miljoen verder, als het past.. Het ontwerp faciliteert in stappen oversteken. Dat is een stuk beter dan nu.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door umbusko »

umbusko schreef: do 07 jan 2021, 12:50
Gebruikersnaam schreef: do 07 jan 2021, 12:05 Op de Maaslijn gaat het inhaalspoor bij Beugen en bij Meerlo-Tienray eruit (heeft dit gevolgen?)
- Verder op de Maaslijn dubbelspoor tussen Reuver en Swalmen
Dat heeft zeker gevolgen, want op beide inhaalsporen heb ik al meermaals stilgestaan. (Tenzij er ook nog dubbel spoor komt? Dan zijn ze natuurlijk niet nodig.)

Zonder Beugen is de extra spitstrein van Boxmeer naar Nijmegen bovenop de kwartierdienst (die in het verleden reed) niet meer inpasbaar. Ook bij storingen ten zuiden van Boxmeer of ten noorden van Cuijk wordt de boel ingewikkeld, afhankelijk van welke sporen in Boxmeer en/of Cuijk bereikbaar zijn. Een vertraagde trein zal vaker in Boxmeer of Cuijk opgeheven moeten worden met alle gevolgen van dien. Je hebt precies genoeg ruimte voor een kwartierdienst en zowel in Bmr als in Ck een spoor 3, maar daarmee houdt het dan op. Trein Nijmegen-Venray 5 minuten vertraging in Cuijk? Opheffen die hap en op dat spoor 3 wachten op je eigen pad terug. Voorspel ik.

Meerlo-Tienray wordt planmatig gebruikt wanneer de 32300 naar Venlo rijdt; die wacht daar op de tegentrein. In de andere richting wacht hij bij Lottum. Maar als dat richting Venlo ook moet, dan moet hij veel eerder weg uit Venray (en dat past volgens mij niet goed met de kwartierdienst boven Venray) of moet de 32200 naar het noorden eerder weg om in Lottum te wachten (onmogelijk ivm knoop Venlo en enkelspoor onder Venlo) of loopt de 32200 vertraging op, dus de tegentrein uit Venray ook, dus wederom doei knoop Venlo én doei aansluiting Roermond.

Dubbelspoor tussen Reuver en Swalmen scheelt wel. Misschien kan de overstap in Roermond vanuit Mt dan weer naar 3 minuten ipv 2. Misschien wordt de aankomst in Roermond ook punctueler. En die stomme goederentreinen zitten dan hopelijk minder in de weg.

Wat ik niet helemaal begrijp is wat het probleem is met die inhaalsporen? Ze worden gebruikt en liggen niemand in de weg, toch?

Edit: als Venray - Meerlo-Tienray dubbelspoor wordt, is daar inderdaad geen overloop nodig denk ik. Dan verleng je in feite het inhaalspoor tot Venray, dat vind ik prima. :mrgreen: Het zou wel handig zijn als dan wel ook spoor 1 vanaf dat spoor bereikbaar wordt en niet alleen 2 en 3.
Ik heb nu ook naar de kaart zelf gekeken, en het is nog erger dan ik al dacht. (In eerste instantie reageerde ik op je opmerkingen.) Het dubbelspoor van het inhaalspoor bij Meerlo-Tienray wordt verlengd tot Venray, maar het westelijke spoor biedt in Venray alleen toegang tot spoor 1, het oostelijke spoor alleen tot spoor 2 en spoor 3 wordt een kopspoor vanuit Nijmegen. In Boxmeer verdwijnt spoor 3 volledig, net als het inhaalspoor bij Beugen. En ook in Cuijk wordt spoor 3 een kopspoor vanuit Nijmegen. Dat haalt wel echt alle flexibiliteit weg. Bovenop de kwartierdienst is er dan nauwelijks nog iets mogelijk en als er iets defect raakt heb je onmiddellijk een enorm probleem.

In de huidige situatie kun je een trein aan de kant nemen of inhalen in Venray, Boxmeer of Cuijk. Dat kan straks allemaal niet meer. De spitstrein bovenop de kwartierdienst die vanuit Boxmeer gereden heeft, past niet meer. De hele constructie die daarvoor gebruikt werd, kan straks ook niet meer. Er reed namelijk een lange trein met drie stellen in de ochtendspits naar Nijmegen. Deze keerde terug naar Roermond, maar liet in Boxmeer op spoor 3 twee treinstellen achter die vervolgens die extra spitstrein werden naar Nijmegen. Zo konden die stellen twee keer in de spitsrichting worden ingezet in betrekkelijk korte tijd. Dat geintje zou je in de nieuwe situatie alleen nog in Cuijk kunnen uithalen (op spoor 2), maar als daar dan iets misgaat bij het keren zit je met de gebakken peren, want dan is je perronspoor naar Roermond bezet. En zonder Beugen en Boxmeer spoor 3 om de boel recht te breien heb je dan een heel groot probleem. Sowieso heb je een heel groot probleem als er ergens iets defect gaat. Als een Lint het bij het keren begeeft (en dat zou niet voor het eerst zijn), heb je nog kans ook dat het op een kopspoor is. Een Lint die het begeeft in Venray op spoor 3 kan dan ook niet naar Venlo gesleept worden. Ik voorzie echt alleen maar ellende met zo'n sporenplan. :') Genoeg situaties ook die ik heb meegemaakt die tot nog ergere chaos zouden leiden dan dat het al was.
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Maar Lint rijdt er neem ik aan niet meer na elektrificatie van de Maaslijn?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door umbusko »

Ja goed, dan een Flirt. Die kunnen ook defect. ;)
Bemined
Berichten: 5941
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Nee hoor, in ProRail z'n nieuwe wisselloze spoornet kunnen treinen niet meer defect.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Ardan »

Ik vraag me eigenlijk af wat dan nog het nut is van het verlengen van het dubbelspoor naar Meerlo als je door de afbraak elders toch niks extra's meer aan de dienst kunt toevoegen.
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Versnellen...
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Staatslijn K schreef: vr 08 jan 2021, 20:24 Wat mij opvalt aan de stations Uitgeest en Amsterdam CS is dat bij Uitgeest geen ruimte komt voor meer kerende sprinters op de Zaanlijn. Terwijl het in Amsterdam CS lijkt alsof er nauwelijks meer treinen bij kunnen tussen Noord-Holland (met name Alkmaar) en Utrecht. IC's zoals nu tussen Amsterdam CS en Enkhuizen of misschien in de toekomst ook naar Alkmaar kunnen niet keren. Weet iemand hoe ze deze situatie willen aanpakken? Wellicht kun je treinen uit Noord-Holland naar Schiphol af laten buigen maar de grootste vraag is toch Amsterdam CS en Amstel en Utrecht staan ook heel hoog. Schiphol staat daartegen niet eens zo hoog in Noord-Holland. Veel overstappers in Zaandam moet je niet willen em maakt de treinen nog veel overvoller dan ze voor de corona al waren.
Was het niet de bedoeling om een derde en vierde trein (dus bovenop de 3300) naar Schiphol af te buigen? Als overige Sprinters en Intercity's doorrijden over de A2-corridor, dan hoef je je ook geen zorgen te maken over kerende treinen op Amsterdam Centraal. Maar ik heb de afbeelding niet gezien.
Bemined schreef: vr 08 jan 2021, 21:29 Amsterdam Centraal zou ook hele lange perrons krijgen, dus er passen ook twee treinen achter elkaar langs hetzelfde perron. Dus een mogelijke oplossing is SPR en IC achter elkaar langs hetzelfde perron, de ene op a en de andere op b. Met een tienminutentrein is een inhaling tenslotte niet nodig tussen Bijlmer en Wormerveer omdat de IC hier vaak genoeg stopt.
Heeft de A2-corridor op Amsterdam Centraal niet in totaal vier perronsporen? Of is dit weer veranderd? Als je vooral doorgaande treinen hebt, is er toch in principe toch geen groot probleem, behalve spitstreinen van en naar Enkhuizen?
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Klaasje schreef: za 09 jan 2021, 21:40Versnellen...
Er komt toch een kwartiersdienst Roermond-Nijmegen na de verbouwing van de Maaslijn?
Bemined
Berichten: 5941
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

VIRM schreef: zo 10 jan 2021, 01:45 Heeft de A2-corridor op Amsterdam Centraal niet in totaal vier perronsporen? Of is dit weer veranderd? Als je vooral doorgaande treinen hebt, is er toch in principe toch geen groot probleem, behalve spitstreinen van en naar Enkhuizen?
Er zijn 4 sporen ja, maar met PHS richting Alkmaar zouden er ook meer treinen komen. In het 6+6 model zouden er 2 kerende sprinters en 2 kerende intercity's per uur komen vanuit Zaandam. In de 4+4+4 modellen is dat weer veranderd omdat men daar geen tienminutensprinter naar Uitgeest meer in heeft zitten, maar ook hier zijn varianten met kerende treinen, zowel vanuit beide kanten.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door playertwo »

John Hill schreef: do 07 jan 2021, 23:04
playertwo schreef: do 07 jan 2021, 21:52 Gn gaat er wel vreemd uit zien net zo te zien spoor 1 t/'m 3 of 4 niet meer in gebruik?
Dat komt vooral door de manier waarop het op de kaart gevisualiseerd is. Sporen 1 t/m 3 worden inderdaad opgeheven. Dit gebied wordt dan gewoon onderdeel van de stationsentree. In de nieuwe situatie komen aan de a-zijdes een K+R en aan de b-zijdes fietsenstallingen.
Dank voor je antwoord
PHS schreef: zo 10 jan 2021, 10:26
Klaasje schreef: za 09 jan 2021, 21:40Versnellen...
Er komt toch een kwartiersdienst Roermond-Nijmegen na de verbouwing van de Maaslijn?
Elektrisch materieel zal sneller optrekken dan diesels, naast verhoging van de baanvaksnelheid. Het huidige basisuurpatroon kan je daarom wel overboord zetten en opnieuw uittekenen
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Staatslijn K »

VIRM schreef: zo 10 jan 2021, 01:45 Was het niet de bedoeling om een derde en vierde trein (dus bovenop de 3300) naar Schiphol af te buigen? Als overige Sprinters en Intercity's doorrijden over de A2-corridor, dan hoef je je ook geen zorgen te maken over kerende treinen op Amsterdam Centraal. Maar ik heb de afbeelding niet gezien.
Dat waren wel de plannen inderdaad. Alleen voor de 4500 moet je dan nog iets verzinnen. Ik blijf erbij dat de inzet op Amsterdam CS verkeerd is en blijft. Ik had liever gezien dat ze de binnenste sporen hadden weggehaald, de IC's uit Haarlem verlengd naar Almere / Amersfoort. Uiteindelijk kosten kerende treinen de meeste capaciteit en hoewel de vraag laag is, schelen directe treinen overstappers
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 190 gasten