[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
https://nieuws.ns.nl/eerste-testdagen-n ... -verlopen/
Het percentage treinen dat op tijd aankwam met een marge van 3 minuten was 93 procent, iets hoger dan verwacht.
Het percentage treinen dat op tijd aankwam met een marge van 3 minuten was 93 procent, iets hoger dan verwacht.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dat tweede is zeker waar, maar de 15100 was geregeld zitvol.Zoals gepland, hadden reizigers deze dagen vaker een zitplaats en hoefden ze minder lang te wachten.
Overigens is voor mij de grootste winst dat de overstap te Rotterdam Centraal van/naar Utrecht een stuk beter is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dat minder lang wachten gaat echter wel alleen op voor de stations waar ook werkelijk zes treinen per uur stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Mwah, de reizigers van Maarssen, Utrecht Zuilen en Bunnik hoeven buiten de spitsuren ook minder lang te wachten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
En datzelfde geldt natuurlijk ook voor Breukelen, Utrecht Vaartsche Rijn, Bunnik en Driebergen-Zeist.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
En het andere deel van die sprintertak zit juist met meer reistijd door de inhaling op Db
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -phs-vgr-6
Het landelijk onderzoek op het gebied van baanstabiliteit wordt door ProRail voortgezet. Naar verwachting zijn aanvullende maatregelen nodig om verhoging van treinfrequenties te faciliteren. Voor PHS geeft dit een belangrijk risico voor de eind 2024 voorziene extra sprinters tussen Den Haag en Rotterdam. De kans dat maatregelen noodzakelijk zijn neemt toe. Voor de zomer blijkt welke keuzes gemaakt moeten worden en of de mijlpaal te handhaven blijft.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De nadruk lijkt hier vooral te liggen op het idee dat frequentieverhoging een probleem is voor de bodem. Maar zou 4 treinen per uur van elk 3 treinstellen beter zijn voor de baanstabiliteit dan 6 treinen per uur van elk 2 treinstellen?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het tracébesluit PHS Rijswijk - Rotterdam wordt gewijzigd.
Belangrijkste veranderingen:
* Op station Schiedam worden twee bestaande sporen opnieuw in gebruik genomen. Hierdoor kunnen intercity’s in Schiedam blijven stoppen en blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand. Hiervoor worden perrons verlengd en zijn aanpassingen nodig in de sporenlayout, zoals aansluitingen en wissels. Ook moet een railinzetplaats (plek waar werk- en inspectievoertuigen op het spoor geplaatst worden) worden opgeschoven.
* Op Rotterdam Centraal worden sporen en perrons aangepast zodat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken. Ook worden er sporen geschikt gemaakt voor het keren van intercity’s. Voor de hulpdiensten wordt een nieuwe ontsluitingsweg gerealiseerd.
* Bij de noordelijke tunnelingang van de spoortunnel in Delft, ter hoogte van de Kampveldweg, wordt in plaats van een één meter hoog geluidsscherm en raildempers, gekozen voor een twee meter hoog geluidsscherm. Hierdoor kan een bestaand scherm hergebruikt worden en kunnen de beoogde raildempers achterwege blijven.
Bron en meer: ProRail
Belangrijkste veranderingen:
* Op station Schiedam worden twee bestaande sporen opnieuw in gebruik genomen. Hierdoor kunnen intercity’s in Schiedam blijven stoppen en blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand. Hiervoor worden perrons verlengd en zijn aanpassingen nodig in de sporenlayout, zoals aansluitingen en wissels. Ook moet een railinzetplaats (plek waar werk- en inspectievoertuigen op het spoor geplaatst worden) worden opgeschoven.
* Op Rotterdam Centraal worden sporen en perrons aangepast zodat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken. Ook worden er sporen geschikt gemaakt voor het keren van intercity’s. Voor de hulpdiensten wordt een nieuwe ontsluitingsweg gerealiseerd.
* Bij de noordelijke tunnelingang van de spoortunnel in Delft, ter hoogte van de Kampveldweg, wordt in plaats van een één meter hoog geluidsscherm en raildempers, gekozen voor een twee meter hoog geluidsscherm. Hierdoor kan een bestaand scherm hergebruikt worden en kunnen de beoogde raildempers achterwege blijven.
Bron en meer: ProRail
Beul van de blindegeleidelijn
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Voor wie het gewijzigde plan in detail wil bekijken: Alle relevante documenten die bij deze fase horen vindt u op deze pagina.
De westzijde van zowel Schiedam Centrum als Rotterdam Centraal gaan flink op de schop. Dit zou dan uiteindelijk het spoorgebruik moeten worden voor Schiedam-Rotterdam:
* Treinen vanuit Delft via spoor 1 in Schiedam naar spoor 3 in Rotterdam
* Treinen vanuit Delft via spoor 2 in Schiedam en de zuidelijke fly-over naar 4 t/m 8 in Rotterdam
* Treinen van spoor 7 t/m 12 in Rotterdam via de noordelijke fly-over naar 3 of 5 in Schiedam en door naar Delft.
Sporen 7 en 8 in Rotterdam worden geschikt gemaakt voor het keren van intercity’s
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Zeker. 199 ton voor het vijfje en 281,5 ton voor het achtje. Aslast gaat van max 21,5 ton terug naar max 17 ton.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ook interessant: bij de Kamerstukken zat ook dit rapport over tijdelijke fase Amsterdam Centraal totdat Amsterdam Zuid is uitgebreid.
Op pagina 8 de tijdelijke spoorlayout (de situatie die dus lang gaat duren):
- Op welke sporen gaan ze internationaal afhandelen? En kruis je dan niet enorm met de A2-corridor?
- Begrijp ik het nu goed dat je met paar maatregelen (seinverdichting/versnelling) toch al naar 6 IC’s Alkmaar kan komen?
Op pagina 8 de tijdelijke spoorlayout (de situatie die dus lang gaat duren):
- Op welke sporen gaan ze internationaal afhandelen? En kruis je dan niet enorm met de A2-corridor?
- Begrijp ik het nu goed dat je met paar maatregelen (seinverdichting/versnelling) toch al naar 6 IC’s Alkmaar kan komen?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ergens wel jammer dat je in noordelijke richting vanuit Rotterdam Centraal niet 2 treinen tegelijk kan laten vertrekken richting Schiedam Centrum op ordentelijke manier. Maar verder natuurlijk mooie verbeteringen.reisthijs schreef: ↑wo 13 apr 2022, 18:15Voor wie het gewijzigde plan in detail wil bekijken: Alle relevante documenten die bij deze fase horen vindt u op deze pagina.
De westzijde van zowel Schiedam Centrum als Rotterdam Centraal gaan flink op de schop. Dit zou dan uiteindelijk het spoorgebruik moeten worden voor Schiedam-Rotterdam:
* Treinen vanuit Delft via spoor 1 in Schiedam naar spoor 3 in Rotterdam
* Treinen vanuit Delft via spoor 2 in Schiedam en de zuidelijke fly-over naar 4 t/m 8 in Rotterdam
* Treinen van spoor 7 t/m 12 in Rotterdam via de noordelijke fly-over naar 3 of 5 in Schiedam en door naar Delft.
Sporen 7 en 8 in Rotterdam worden geschikt gemaakt voor het keren van intercity’s
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het gaat vooral om de kortere perronopvolging bij Schiedam, twee stoppende treinen achter elkaar langs hetzelfde perron hebben een langere opvolgtijd dan twee treinen die langs verschillende perrons halteren. Dan kan de intercity bijvoorbeeld 3 minuten achter de sprinter aan vanaf Rotterdam Centraal waar dat zonder die extra wissels 4 minuten moet zijn vanwege de perronopvolging.
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Gamma schreef: ↑wo 13 apr 2022, 19:34 Ook interessant: bij de Kamerstukken zat ook dit rapport over tijdelijke fase Amsterdam Centraal totdat Amsterdam Zuid is uitgebreid.
Op pagina 8 de tijdelijke spoorlayout (de situatie die dus lang gaat duren):
- Op welke sporen gaan ze internationaal afhandelen? En kruis je dan niet enorm met de A2-corridor?
- Begrijp ik het nu goed dat je met paar maatregelen (seinverdichting/versnelling) toch al naar 6 IC’s Alkmaar kan komen?
Je hoeft niet de A2-corridor te kruisen, bij Transformatorweg blijven de huidige wissels die ervoor zorgen dat je vanaf Schiphol bij spoor 14/15 kan komen. Je kruist wel de Westtak. Je zou bijna willen dat ze bij Amsterdam Lelylaan een extra eilandperron gaan bouwen voor een Eurostarterminal.Internationale HST-treinen en goederen vanuit Utrecht naar West- en Aziëhaven maken in de tijdelijke eindsituatie gebruik van de sporen 14 en
15 (IJ-viaduct) cf. werkhypothese.
Internationaal reizigersvervoer
In de tijdelijke eindsituatie vertrekken HST Londen en HST Brussel/Parijs, als enige reizigerstreinen, vanaf spoor 15 (maximaal 2x/uur, perronbezetting HST Londen meer dan 20 minuten). IC Brussel rijdt via Amsterdam Zuid geïntegreerd in het binnenlands net. De HST Frankfurt rijdt van en naar Amsterdam Centraal. De IC Berlijn rijdt cf. SAAL model II naar Amsterdam Zuid en Schiphol. Wens van NS Internationaal om naar Amsterdam Centraal te rijden is niet onderzocht. De verwachte groei in de periode 2030-2036 van het internationaal reizigersvervoer naar 26 HST’s naar Brussel-Parijs/Londen per dag is logistiek inpasbaar.
Als mitigerende maatregel wordt onderzocht of terugbouwen van internationale voorzieningen voor directe verbinding HST Londen in tijdelijke
eindsituatie PHS Amsterdam mogelijk is.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Heel lelijke oplossing: Eurostar start/stopt te Rotterdam (waar zat ruimte is), en rijdt dan leeg-mat van/naar Watergraafmeer als nodig? Kan dan via Amsterdam- & Diemen-Zuid, dus niet via Centraal.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Zat ruimte qua sporenplan misschien, ja, maar ik betwijfel toch ten zeerste dat de Eurostarterminal van Rtd berekend is op een complete treinlading van 900 passagiers
Goed, dat kan wellicht aangepast worden op de medium termijn, maar de ruimte in het stationsgebouw is ook niet oneindig.
Goed, dat kan wellicht aangepast worden op de medium termijn, maar de ruimte in het stationsgebouw is ook niet oneindig.
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Een andere locatie is om een apart spoor en perron te bouwen net voor de Prorail-verkeersleiding. Op de plek waar vroeger ook nog sporen lagen richting Westerdokeiland. Hiervandaan kunnen dan de Thalys en Eurostartreinen tijdelijk vertrekken. Eigenlijk dus een verlenging van spoor 15 richting het westen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Internationale HST-treinen en goederen vanuit Utrecht naar West- en Aziëhaven maken in de tijdelijke eindsituatie gebruik van de sporen 14 en
15 (IJ-viaduct) cf. werkhypothese.
Internationaal reizigersvervoer
In de tijdelijke eindsituatie vertrekken HST Londen en HST Brussel/Parijs, als enige reizigerstreinen, vanaf spoor 15 (maximaal 2x/uur, perronbezetting HST Londen meer dan 20 minuten). IC Brussel rijdt via Amsterdam Zuid geïntegreerd in het binnenlands net. De HST Frankfurt rijdt van en naar Amsterdam Centraal. De IC Berlijn rijdt cf. SAAL model II naar Amsterdam Zuid en Schiphol. Wens van NS Internationaal om naar Amsterdam Centraal te rijden is niet onderzocht. De verwachte groei in de periode 2030-2036 van het internationaal reizigersvervoer naar 26 HST’s naar Brussel-Parijs/Londen per dag is logistiek inpasbaar.
Als mitigerende maatregel wordt onderzocht of terugbouwen van internationale voorzieningen voor directe verbinding HST Londen in tijdelijke
eindsituatie PHS Amsterdam mogelijk is.
"Wens van NS Internationaal om naar Amsterdam Centraal te rijden is niet onderzocht". Is dit serieus niet onderzocht? Dat zou ik wel bizar vinden. Doe er op z'n minste onderzoek naar, zodat je daarna een goed compleet besluit kan nemen...
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik hoop eigenlijk dat de IC Berlijn doorrijdt naar Den Haag Centraal, aangezien deze stad toch wel een toeristische stad is voor Duitsers. Daarnaast krijgt Den Haag hiermee een internationale verbinding terug.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
help me even, hoe ga je dan precies volgens sporenplan?tjoektjoek schreef: ↑wo 13 apr 2022, 20:06Je hoeft niet de A2-corridor te kruisen, bij Transformatorweg blijven de huidige wissels die ervoor zorgen dat je vanaf Schiphol bij spoor 14/15 kan komen. Je kruist wel de Westtak. Je zou bijna willen dat ze bij Amsterdam Lelylaan een extra eilandperron gaan bouwen voor een Eurostarterminal.Gamma schreef: ↑wo 13 apr 2022, 19:34 Ook interessant: bij de Kamerstukken zat ook dit rapport over tijdelijke fase Amsterdam Centraal totdat Amsterdam Zuid is uitgebreid.
Op pagina 8 de tijdelijke spoorlayout (de situatie die dus lang gaat duren):
- Op welke sporen gaan ze internationaal afhandelen? En kruis je dan niet enorm met de A2-corridor?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 164 gasten