[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door tjoektjoek »

Op het plaatje van pagina 8 zie je de blauwe lijn plus zwarte overloopwissels. Volg je die zwarte sporen dan kom je uit op de gele lijn en die komen weer uit op de hoge sporen. Je kruist het verkeer alleen als je van Schiphol naar de hoge sporen wilt terwijl de Airportsprinter (blauw) vanuit Amsterdam naar Schiphol wil.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Gamma »

Maar dan klopt mijn stelling toch dat de gehele A2-corridor (namelijk de gele lijnen) gekruist wordt door internationale treinen gedurende die fase?
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door tjoektjoek »

Nee, want er is een vrije kruising t.h.v. Singelgracht Aansluiting. Of we hebben een verschillende definitie over het 'kruisen'. De Eurostar maakt wel gebruik van de A2-corridor.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

De Thalys/Eurostar hoeven natuurlijk alleen in zuidelijke richting vanaf spoor 15 te vertrekken, de andere kant op kunnen ze op spoor 8 arriveren en dan afgerangeerd worden naar de Watergraafsmeer. Dus dan kruis je niets, je rijdt alleen een stukje over de verkeerde corridor maar wel in de juiste rijrichting. In de eindfase was het wel de bedoeling dat de wissels bij de Singelgracht anders ingericht worden, dan vervalt de mogelijkheid om van corridor te wisselen hier en moet je bij de wissels op Amsterdam Centraal zelf oversteken waardoor je wel de A2 corridor in tegengestelde richting kruist.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Het tracébesluit PHS Nijmegen en de westentree van station Nijmegen zijn vastgesteld.

Zie voor meer informatie de website van ProRail.
Beul van de blindegeleidelijn
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door tjoektjoek »

Is het de bedoeling dat de 5e en 6e IC naar Arnhem door wordt getrokken naar Nijmegen na de verbouwing en uitbreiding van het station? En wordt het niet eens tijd om het spoor tussen Lent en Arnhem Zuid te verdubbelen zodat de IC's niet hoeven te wachten op vertraagde sprinters?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Nee, het aantal treinen per uur blijft gelijk, maar volgens mij was het de bedoeling ze beter te spreiden i.p.v. de huidige 3/12/15 ligging.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daan! »

Ja dat is juist.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Uit de antwoorden op kamervragen blijkt dat men nog steeds inzet op een 3e en 4e IC Breda - Eindhoven per dienstregeling 2025. Eerder was hier ergens een discussie over of deze wel in te passen zouden zijn, aangezien de goederenboog bij Meteren en het 3e spoor in Duitsland nog niet klaar zouden zijn dan, maar blijkbaar ziet men dus nog ruimte ondanks dat de extra goederenpaden er in 2025 ook nog zullen liggen. Wel is tegen die tijd het extra perronspoor in Tilburg gereed, wat dan misschien net genoeg is voor die extra treinen.

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... phs-2021-2
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Wordt dat dan een doorgetrokken Intercity Direct of wordt het een losse IC?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Daar wordt in de voortgangsrapportages niet over gesproken, net zo min als er duidelijkheid is of het een kwartierdienst wordt of een ongelijke interval zoals bijvoorbeeld de huidige 8/22 dienst tussen Rotterdam en Breda.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

De 900 of zijn opvolger uit Lw/Gn, zou je volgens mij niet eens zo makkelijk kunnen verlengen naar Tb, want dan zit je de 3600 in de weg.
Laatst gewijzigd door MetroRET op zo 12 jun 2022, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Houdt het extra perronspoor in Tilburg ook een vierde spoor tussen het station en de aansluiting in, of blijft dat gewoon driesporig?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door JordiBrabant »

Ik heb nog nooit concrete plannen voor een viersporige ongelijkvloerse Tilburg Aansluiting tot Tilburg gezien. Dus dat zal jammer genoeg nog niet erbij horen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door DDietzen »

MetroRET schreef: zo 12 jun 2022, 22:00 De 900 of zijn opvolger uit Lw/Gn, zou je volgens mij niet eens zo makkelijk kunnen verlengen naar Tb, want dan zit je de 3600 in de weg.
Uitgaande van de huidige tijdligging: met een haltering van 2 minuten in Bd zou je juist perfect strak 3 minuten voor/achter de 3600 zitten. Dan zit je wel nog met de perroncapaciteit in Tb; een perronopvolging van 3 minuten tussen intercity's is niet haalbaar. Oplossing is dan ofwel de 3600 in beide richtingen op hetzelfde perronspoor afhandelen (spoor 2 ligt voor de hand) met een strakke overkruising ten westen van Tb, en de doorgetrokken 900 op de andere perronsporen (spoor 1 richting Ehv, spoor 3 richting Rtd); ofwel dat vierde perronspoor.

Een gewijzigde tijdligging verandert de zaak natuurlijk.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Er zit wel een goederenpad naar Venlo kort voor de 3600 in Tilburg dat niet zomaar vervroegd kan worden vanwege de overkruisende 6400. Dus er moet wel wat verschoven worden als je de 900 wilt doortrekken.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door RobertT »

DDietzen schreef: zo 12 jun 2022, 22:15
MetroRET schreef: zo 12 jun 2022, 22:00 De 900 of zijn opvolger uit Lw/Gn, zou je volgens mij niet eens zo makkelijk kunnen verlengen naar Tb, want dan zit je de 3600 in de weg.
Uitgaande van de huidige tijdligging: met een haltering van 2 minuten in Bd zou je juist perfect strak 3 minuten voor/achter de 3600 zitten. Dan zit je wel nog met de perroncapaciteit in Tb; een perronopvolging van 3 minuten tussen intercity's is niet haalbaar. Oplossing is dan ofwel de 3600 in beide richtingen op hetzelfde perronspoor afhandelen (spoor 2 ligt voor de hand) met een strakke overkruising ten westen van Tb, en de doorgetrokken 900 op de andere perronsporen (spoor 1 richting Ehv, spoor 3 richting Rtd); ofwel dat vierde perronspoor.

Een gewijzigde tijdligging verandert de zaak natuurlijk.
Wat ik heb gezien in de plannen,wordt spoor 1 voor Ehv,spoor 2 Ht,spoor 3 uit Ehv en spoor 4(nieuw) uit Ht
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door RobertT »

Bemined schreef: zo 12 jun 2022, 22:34 Er zit wel een goederenpad naar Venlo kort voor de 3600 in Tilburg dat niet zomaar vervroegd kan worden vanwege de overkruisende 6400. Dus er moet wel wat verschoven worden als je de 900 wilt doortrekken.
De 3600 heeft nog wel wat ruimte om later te vertrekken uit Breda(stoptijd in Ht),alleen moet je dan de 6600 ook meebewegen
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Die 3600 overkruist dan weer de 1100 bij Tba, en de 6400 zit ook achter de 3600.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door RobertT »

De 1100 is al eerder door Tb aansluiting,bij later leggen 3600 wordt dat dus ruimer,de 6400 zit idd wel weer tussen 3600 en 6600 in.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

RobertT schreef: zo 12 jun 2022, 22:46De 3600 heeft nog wel wat ruimte om later te vertrekken uit Breda(stoptijd in Ht)
Die heeft te Vught aansluiting dan wel weer overkruisingen met de 3900 en het goederenpad uit Amsterdam.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

En boort zich in de 2900 op de momenten dat die rijdt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Daarvoor is een simpele oplossing te bedenken: nooit meer de 2900 laten rijden. :p
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door umbusko »

Nee nee nee, want dan help je de aansluiting Ehv -> Ht -> Nm helemáál om zeep. -0-
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

MetroRET schreef: zo 12 jun 2022, 22:00 De 900 of zijn opvolger uit Lw/Gn, zou je volgens mij niet eens zo makkelijk kunnen verlengen naar Tb, want dan zit je de 3600 in de weg.
Waarom zou je de 900 willen verlengen? Is het plan niet het volgende:

ICD Den Haag - Eindhoven en Brusseltreinen sluiten op elkaar aan
ICD Groningen/ Leeuwarden - Breda (aansluiting op 3600)
ICD Lelystad - Breda - Eindhoven
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten