[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dat kon ik niet uit de pdf van prorail halen. Daar stond enkel 340m als IC lengte.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
In het kader van de metropoolontwikkeling Noordvleugel Amsterdam-Almere komt eens in de zoveel tijd een spoorlijn Duivendrecht-Diemen-Almere door het IJmeer/Markermeer om de hoek kijken, met nog flink wat woningbouw ten oosten van IJburg.Bemined schreef: ↑zo 07 feb 2021, 18:17 Of als je toch geld over de balk aan het gooien bent, rechtdoor bij Muiderberg aansluiting en door de weilanden heen richting Gaasperdam en bij Bijlmer aansluiten op de Utrechtboog. Dan kun je met een extra verbindingsboog ook de intercty's vanuit Hilversum om Weesp heen leiden en kun je in Bijlmer een overstap richting Centraal bieden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De tijd dat men nadacht over een echte spoorlijn is inderdaad alweer meer dan 10 jaar geleden inderdaad.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Inderdaad.
En die metrolijn lijkt redelijk kans te maken werkelijkheid te worden rond 2040-50. Speelt een prominente rol in een van de scenario's van het OV Toekomstbeeld en in de Amsterdamse Omgevingsvisie 2050.
En die metrolijn lijkt redelijk kans te maken werkelijkheid te worden rond 2040-50. Speelt een prominente rol in een van de scenario's van het OV Toekomstbeeld en in de Amsterdamse Omgevingsvisie 2050.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Metro naar IJburg zie ik de toegevoegde waarde nog wel van in, maar richting Almere eerlijk gezegd niet. Slechts voor een heel klein deel van Almere zou het een betere verbinding zijn, terwijl je spoorlijn een knelpunt blijft zonder spooruitbreiding. Maar goed, het ging over PHS, en binnen de termijn waarin de PHS plannen doorgevoerd worden is zowel een metro als een nieuwe spoorlijn niet meer haalbaar. Hooguit een andere lijnvoering met dezelfde infrastructuur is nog een optie.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Graag het in dit topic een beetje bij de feiten rond PHS houden inderdaad. De discussie over IJburg past bijvoorbeeld beter in een topic als Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam. Verder lijkt het me niet heel zinvol de gedachtenspinsels van een aantal posts terug af te splitsen naar een apart topic.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Klopt, het ontwerp tracébesluit is ingeleverd bij bewoners en andere belanghebbenden.SuperGhost schreef: ↑vr 08 jan 2021, 20:59Volgens mij komt er bij Uitgeest juist wél meer ruimte vrij (..)Staatslijn K schreef: ↑vr 08 jan 2021, 20:24Wat mij opvalt aan de stations Uitgeest en Amsterdam CS is dat bij Uitgeest geen ruimte komt voor meer kerende sprinters op de Zaanlijn.
Zij kunnen tot en met 13 april hun mening geven.
https://www.prorail.nl/nieuws/meer-ruimte-op-het-spoor
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Hoe kunnen treinen in Uitgeest elkaar kruisen zonder elkaar te hinderen? Je hebt nog steeds treinen tussen Haarlem en Alkmaar.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Niet tegelijk over hetzelfde stukje spoor sturen toch gewoon
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De truc is dat de treinen Haarlem - Alkmaar eerst het spoor Alkmaar - Zaandam kruisen, dan halteren en daarna invoeren op het spoor Zaandam - Alkmaar. Het perronspoor fungeert daardoor als wachtspoor waar de treinen eventueel enkele minuten stil kunnen blijven staan om een beschikbaar treinpad af te wachten. De treinen Alkmaar - Zaandam worden dus niet gehinderd hierdoor, de trein Haarlem - Alkmaar kan eventueel wel gehinderd worden als de PHS dienstregeling ongunstig uitpakt en de enige mogelijke dienstregeling een stop van 5 minuten bevat.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Bij de PHS plannen gaat elke 10 minuten een IC Schiphol-Leiden-Delft-Rotterdam rijden, heeft dit eigenlijk nog gevolgen voor Den Haag-Leiden-Haarlem-Amsterdam of blijft dat hetzelfde met een mindere aansluiting als cadeau? Wat zijn de gevolgen voor sprinters in de Haarlemmermeer?
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dus Hillegom en Voorhhout verliezen overdag hun rechtstreekse verbinding met Den Haag?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Oeps, dan las ik het even verkeerd.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Was dit het topic waarin het o.a. over elektrificatie en verdubbeling van de Maaslijn ging?
Er zijn weer extra kosten (96 miljoen euro extra, inclusief btw, waardoor we nu op 291 miljoen zitten) en de demissionair staatssecretaris gaat de ruim aangenomen PvdA-motie om het Rijk te laten betalen niet uitvoeren. Ze vindt dat de provincie maar moet betalen (terwijl ProRail de kosten fout had berekend en de provincie Limburg al 100 miljoen in het project heeft gestoken) en sluit vertraging en/of versobering van het project ook niet uit, ook tegen de motie in. Nou vond ik het al vrij sober allemaal, dus dat belooft wat.
Zie dit artikel.
Er zijn weer extra kosten (96 miljoen euro extra, inclusief btw, waardoor we nu op 291 miljoen zitten) en de demissionair staatssecretaris gaat de ruim aangenomen PvdA-motie om het Rijk te laten betalen niet uitvoeren. Ze vindt dat de provincie maar moet betalen (terwijl ProRail de kosten fout had berekend en de provincie Limburg al 100 miljoen in het project heeft gestoken) en sluit vertraging en/of versobering van het project ook niet uit, ook tegen de motie in. Nou vond ik het al vrij sober allemaal, dus dat belooft wat.
Zie dit artikel.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
In het kader van PHS worden op Amsterdam Sloterdijk het komend anderhalf jaar vier wissels geplaatst (tbv de ombouw van Amsterdam Centraal), en de benedenperrons 60 meter naar het oosten verschoven.
Bron en meer: ProRail
Bron en meer: ProRail
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
ze gaat dus letterlijk tegen de Kamer in?umbusko schreef: ↑di 13 apr 2021, 23:21 Was dit het topic waarin het o.a. over elektrificatie en verdubbeling van de Maaslijn ging?
Er zijn weer extra kosten (96 miljoen euro extra, inclusief btw, waardoor we nu op 291 miljoen zitten) en de demissionair staatssecretaris gaat de ruim aangenomen PvdA-motie om het Rijk te laten betalen niet uitvoeren. Ze vindt dat de provincie maar moet betalen (terwijl ProRail de kosten fout had berekend en de provincie Limburg al 100 miljoen in het project heeft gestoken) en sluit vertraging en/of versobering van het project ook niet uit, ook tegen de motie in. Nou vond ik het al vrij sober allemaal, dus dat belooft wat.
Zie dit artikel.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
In Geldermalsen zijn onlangs wat wissels weggehaald. Hoe komt een trein tegenwoordig vanuit de richting 's-Hertogenbosch op de sporen van de MerwedeLingeLijn terecht, bijvoorbeeld na een reparatie/schoonmaak o.i.d.? Het lijkt me best wel tijdrovend om ten noorden van de brug over de Linge op het hoofdspoor 's-Hertogenbosch - Utrecht terug te moeten steken.
Vanaf december a.s. worden de treinen van de MerwedeLingelijn gestald in Geldermalsen i.p.v. Dordrecht. Gebeurt dat dan op spoor 6? Ik zie niet direct een andere mogelijkheid. Maar spoor 6 zou toch worden gebruikt voor wachtende goederentreinen noord-zuid en voor de sprinter naar 's-Hertogenbosch?
Vanaf december a.s. worden de treinen van de MerwedeLingelijn gestald in Geldermalsen i.p.v. Dordrecht. Gebeurt dat dan op spoor 6? Ik zie niet direct een andere mogelijkheid. Maar spoor 6 zou toch worden gebruikt voor wachtende goederentreinen noord-zuid en voor de sprinter naar 's-Hertogenbosch?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Vanuit Den Bosch kan je bij Zaltbommel linkerspoor naar Geldermalsen, daarna over spoor 6 naar de MLL. Dat stukje is hooguit 5 minuten rijden, dus als het echt noodzakelijk is om dat te doen, valt dat vast wel in te plannen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Sowieso wordt het via Breda en Den Bosch van/naar Geldermalsen rijden alleen gebruikt als het door werkzaamheden niet via de MerwedeLingelijn zelf kan. Dat zal vermoedelijk straks minder vaak voorkomen zelfs omdat er dan aan beide uiteinden van de lijn treinen gestald staan (het opstellen in Dordrecht mag alleen niet meer op spoor 31 en 32, op spoor 15 kunnen nog wel treinen overnachten)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Waarom stopt de nieuwe s3200 in Leiden trouwens op de a-zijde? IC's gaan meestal van de b-zijde.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De 4600 komt aan / start op de b-zijde en zit er net voor/achter, waardoor dat beter uitkomt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 179 gasten