[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door verfmeer »

MarkNL schreef:In het tracébesluit voor Delft-Rijswijk wordt ook gepraat over PHS (in het document rond pagina 46 voor de liefhebbers). Ik gok dat het overgrote deel wel bekend is, maar vond wel een interessant stukje.
De viersporigheid maakt het tevens mogelijk invulling te geven aan de ambitie van Stedenbaan, zoals nader omschreven in hoofdstuk 4, om zes Sprinters per uur per richting te laten rijden. Als gevolg van PHS zullen op station Schiedam Centrum geen Intercity’s meer halteren, maar komen er in de uurdienstregeling wel twee halterende sprinters bij ten opzichte van de huidige dienstregeling.
Het lijkt dus in de toekomst exit voor Schiedam Centrum als IC station. Niet echt praktisch doordat het een belangrijk overstapstation is voor de mensen vanaf Voorne-Putten en binnenkort ook de steden aan de Hoekse Lijn. Voordeel is wel dat de IC's op de Oude Lijn wel wat kunnen versnellen. Gaan meer stations hun IC-status verliezen met de PHS plannen?
Lijkt mij logisch dat ze de sprinters tussen Den Haag en Rotterdam willen vullen. Nu zitten er veel mensen die naar Den Haag CS willen, maar die gaan met de extra IC. In de extra sprinter zit dan een hoop lege ruimte, waardoor de IC Schiedam over kan slaan. Met 6 treinen per uur zal het tijdsverlies beperkt zijn.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Voor reizigers die niet verder dan Den Haag of Dordrecht moeten is de sprinter niet veel slechter. Maar voor reizigers die richting Leiden of verder reizen is het natuurlijk wel een extra overstap, en het is de vraag of je die gaat halen. Gezien men seinverdichting als speerpunt heeft zal de intercity redelijk kort achter de sprinter zitten, en kan het zijn dat deze de sprinter al inhaalt kort na Delft Zuid waardoor je een soms-wel-soms-niet overstap in Delft krijgt. Sowieso zou de sprinter 6x per uur gaan rijden en de intercity naar Leiden 4x dus je krijgt waarschijnlijk onregelmatige patroontijden en onregelmatige overstaptijden. Kortom het kan zijn dat je van 4 rechtstreekse verbindingen naar 2 met redelijk goede overstap, 2 met onhaalbare overstap en 2 geheel zonder overstap gaat.

De reden dat Schiedam Centrum een intercitystop werd was de metro, net als Alexander en Blaak. Niet alle metrolijnen komen in Rotterdam Centraal, waardoor reizigers richting het centrum niet altijd Centraal als beste overstapstation hebben. Dat gaat op deze manier verloren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Dat lijkt me inderdaad ook ja. Voor bijvoorbeeld Amsterdam - Hoek van Holland moet je extra overstappen, een in afstand langere route nemen en extra betalen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Extra betalen? Via Haarlem i.p.v. Schiphol kost niets extra hoor
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Geert »

Vinny bedoelt overstappen op Centraal ipv Schiedam Centrum (richting Hoek van Holland).
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

Wat betreft de nachttreinendiscussie:

Ik ga zelf eigenlijk nooit naar een plaats waar geen nachtnet is om uit te gaan. Juist de verzekering die het nachtnet biedt maakt het aantrekkelijk om b.v. in Den Haag of Amsterdam of Utrecht wat leuks te doen. Ook al duurt van utrecht naar mijn woonplaats superlang door de enorme omweg via Amsterdam, je kómt er tenminste wel.

En aangezien het overige OV meestal vrij vroeg stopt heeft één of twee latere treinen in mijn ervaring niet zo heel veel zin.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Geert schreef:Vinny bedoelt overstappen op Centraal ipv Schiedam Centrum (richting Hoek van Holland).
Je stapt dan op Delft over, niet op Rotterdam Centraal.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Je stapt nu in Schiedam over op een comfortabele sprinter. Dat wordt al een minder comfortabeler metro, als ze die overstap ook nog eens weghalen wordt het openbaar vervoer er niet bepaald attractiever van.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Chrysa »

Vinny schreef:comfortabele sprinter
:')
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

http://www.gelderlander.nl/rhenen/ruzie ... ~a38dadbe/
De Nederlandse Spoorwegen willen ook extra geld zien voor de exploitatie van de extra treinen via Veenendaal naar Rhenen. De treindienst zou immers onrendabel zijn. Maar de regionale overheden willen niet het bedrag geven, dat de NS vragen.
Blijkbaar is het hele PHS plan toch niet zo rendabel als voorgeschetst. Eerder ging het alleen om de kosten van een extra perron in Rhenen waar de gemeente niet aan mee wou betalen.
De tekeningen voor een tweede perronspoor van NS-station Rhenen liggen al klaar. Maar ze blijven voorlopig in de la liggen bij de spoorbeheerder Prorail. De regionale overheden willen namelijk niet genoeg meebetalen aan het tweede spoor en de exploitatie van extra stoptreinen tussen Rhenen en Utrecht Centraal. Dat meldt minister Schultz (VVD) van Infrastructuur en Milieu de Tweede Kamer. Ze zoekt nu een andere oplossing.
Ben benieuwd naar deze andere "oplossing". Wordt er toch een andere voorkeursvariant bekeken? 6/4 met alternerende IC-stops in Klp en Db?
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Durashift »

Oh, in een reis reportage hier op de site las ik over de spoorbrug van Rhenen naar Kesteren, die er ooit was..

Toen dacht ik.. nou, misschien is het een idee om die brug/verbinding opnieuw aan te leggen.. maak één brugconstructie, samen met die voor het autoverkeer, want daar moet toch ook iets nieuws voor komen. Dán is men voor de komende 40 jaar weer een stuk bij de tijd..
Wat draad spannen in de betuwe, lijkt mij niet zo'n probleem.

Als ik dit zo lees.. dubbel spoor tot in Rhenen.. alleen maar voor PHS???
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Het wordt geen dubbelspoor, maar er komt een extra perron en spoor in Rhenen. Desondanks blijven het erg grote investeringen voor een onrendabele 20-minutendienst naar een klein stadje als Rhenen.
Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

sirvinniei schreef:
De tekeningen voor een tweede perronspoor van NS-station Rhenen liggen al klaar. Maar ze blijven voorlopig in de la liggen bij de spoorbeheerder Prorail. De regionale overheden willen namelijk niet genoeg meebetalen aan het tweede spoor en de exploitatie van extra stoptreinen tussen Rhenen en Utrecht Centraal. Dat meldt minister Schultz (VVD) van Infrastructuur en Milieu de Tweede Kamer. Ze zoekt nu een andere oplossing.
Ben benieuwd naar deze andere "oplossing". Wordt er toch een andere voorkeursvariant bekeken? 6/4 met alternerende IC-stops in Klp en Db?
Ik gok dat de derde (en misschien ook wel een vierde) trein gaat keren op het keerspoor van Veenendaal Centrum in plaats van door te rijden naar Rhenen.

Verder: ik ben heel benieuwd waar dit gezegd is. Ik kan geen kamerstukken vinden hierover, en Schultz bemoeit zich normaalgesproken niet met het spoordossier, dat doet Dijksma.

[EDIT]Waarschijnlijk is dit de bron.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:http://www.gelderlander.nl/rhenen/ruzie ... ~a38dadbe/
De Nederlandse Spoorwegen willen ook extra geld zien voor de exploitatie van de extra treinen via Veenendaal naar Rhenen. De treindienst zou immers onrendabel zijn. Maar de regionale overheden willen niet het bedrag geven, dat de NS vragen.
Blijkbaar is het hele PHS plan toch niet zo rendabel als voorgeschetst. Eerder ging het alleen om de kosten van een extra perron in Rhenen waar de gemeente niet aan mee wou betalen.
De tekeningen voor een tweede perronspoor van NS-station Rhenen liggen al klaar. Maar ze blijven voorlopig in de la liggen bij de spoorbeheerder Prorail. De regionale overheden willen namelijk niet genoeg meebetalen aan het tweede spoor en de exploitatie van extra stoptreinen tussen Rhenen en Utrecht Centraal. Dat meldt minister Schultz (VVD) van Infrastructuur en Milieu de Tweede Kamer. Ze zoekt nu een andere oplossing.
Ben benieuwd naar deze andere "oplossing". Wordt er toch een andere voorkeursvariant bekeken? 6/4 met alternerende IC-stops in Klp en Db?
Nee, het lijkt me dat het dan wordt 6 sprinters tot Driebergen, 2 daarvan keren daar, 2 door naar Ede en 2 naar Rhenen en in de spits gaan de 2 kerende sprinters door tot Veenendaal Centrum (in een 10-20-verdeling).
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Dan worden de Ede sprinters wel erg druk. Daarnaast lijkt me het keren op Db praktisch onmogelijk. Zover ik weet zit er geen keerspoor in de nieuwe plannen. De beste oplossing lijkt me om de sprinter naar Veenendaal maar 1 keer per uur door te laten rijden naar Rhenen, maar dat mag niet door de minimumbediening van NS stations.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Driebergen-Zeist krijgt wel degelijk een keerspoor, want die 20 minuten interval is alleen in de spits gepland.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Waarom wordt de lijn Utrecht-Rhenen dan zo onrendabel? nu rijden er toch meer treinen in de spits? (4x pu)
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Tot Veenendaal ja, en die treinen zitten vol (goed, de [serie=Sprinter|2017|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] rijdt met solo SGM, dat zit snel vol). Een hogere frequentie op het stuk naar Rhenen is een dure investering qua infrastructuur en betekent mogelijk ook om hogere exploitiekosten, als men een extra perronspoor nodig denkt te hebben zal men uitgaan van een lange kering terwijl de [serie=Sprinter|2017|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] nu juist een korte kering kent in Veenendaal.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Op het moment dat je ook daadwerkelijk doorrijdt tot Rhenen dan weet ja al bij voorbaat zeker dat je met vrijwel lege treinen voorbij Veenendaal rijdt terwijl je de grootte van de treinen dimensioneert op het Stukje Utrecht-Driebergen. 4x per uur in plaats van 2x per uur verder rijden kost ongetwijfeld een materieelcompositie meer terwijl daar vrijwel geen inkomsten tegenover staan. Waarschijnlijk is het dan slimmer om de treinen die tot Rhenen rijden een klein beetje te verlengen en de extra treinen niet verder te laten rijden dan Veenendaal.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Wat mij een andere optie lijkt is het verlengen van het dubbelspoor tot Veenendaal Zuid i.c.m. een nieuw station Veenendaal zuid/Petenbos.
Dan kan je de reistijd Veenendaal-Rhenen terugbrengen van 7 minuten naar 5 minuten, waardoor je geen lange kering nodig hebt en de infrastructurele investeringen het nut dienen van een nieuw station. Blijf je natuurlijk nog wel met lege treinen Veenendaal-Rhenen zitten.
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef: (..)Ik gok dat de derde (en misschien ook wel een vierde) trein gaat keren op het keerspoor van Veenendaal Centrum in plaats van door te rijden naar Rhenen.
(..).
Lijkt mij logischer en efficiënter.. Zal planmatig dan wel niet passen ofzo?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Dan blijf je toch alsnog 1 keer per uur met een lange kering zitten en daarom een keerspoor in Rhenen? Je rijdt dan nml met een 20/40 verhouding
Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Je kan ook voor 30/30/30 gaan, dus met elk half uur een trein naar respectievelijk Rhenen, Ede-Wageningen en Veenendaal Centrum (of Driebergen-Zeist). Dat moet te maken zijn qua keringen schat ik in.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:Wat mij een andere optie lijkt is het verlengen van het dubbelspoor tot Veenendaal Zuid i.c.m. een nieuw station Veenendaal zuid/Petenbos.
Dan kan je de reistijd Veenendaal-Rhenen terugbrengen van 7 minuten naar 5 minuten, waardoor je geen lange kering nodig hebt en de infrastructurele investeringen het nut dienen van een nieuw station. Blijf je natuurlijk nog wel met lege treinen Veenendaal-Rhenen zitten.
Ik weet niet of dat zo veel op lost, aangezien de paden van die sprinters bepaald zullen worden door de intercity's (die in Driebergen die sprinters in moeten halen) en die weer afhankelijk zijn van andere omstandigheden (o.a. het aansluiten op de IJssellijn-IC te Arnhem Centraal).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Test NS en ProRail: iedere tien minuten een intercity op drukke trajecten
UTRECHT - Iedere tien minuten een intercity tussen Amsterdam, Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven: de NS en Prorail gaan vanaf 6 september iedere woensdag met meer treinen rijden. Deze testen zijn een voorbereiding op de nieuwe dienstregeling die vanaf december ingaat. Dan kunnen reizigers tussen deze trajecten iedere dag kiezen uit zes treinen per uur.
NS en ProRail laten in een verklaring weten dat het testen met reizigers belangrijk is. "Zes intercity's per uur op zo'n lange corridor is nieuw. Vandaar dat we vooraf willen testen hoe het gaat. Iedere woensdag wordt er bekeken wat er beter kan voor de volgende weken."

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten