[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door umbusko »

playertwo schreef: zo 10 jan 2021, 12:36 Elektrisch materieel zal sneller optrekken dan diesels, naast verhoging van de baanvaksnelheid. Het huidige basisuurpatroon kan je daarom wel overboord zetten en opnieuw uittekenen
Dat wordt nog knap lastig. Op dit moment worden voor een kwartierdienst al alle stations gebruikt als kruisingsstation: er wordt gekruist in Nm (vertrek 1 minuut na aankomst op het andere spoor), op het dubbelspoor tussen Nmh en Mmlh en op de stations Ck, Bmr, Vlb en Vry. Dan in Vl (of tussen Br en Vl), waarbij een scheve kwartierdienst in één richting mogelijk is door in één richting te wachten bij Mlo of Ltm. Bij een kwartierdienst naar Rm ga je niet alleen moeten kruisen in Rv, maar ook in Tg en Sm, zoals goederentreinen nu al doen. (Gaan die dan eigenlijk ook nog kunnen rijden?) Samen met de knoop Venlo en de aansluitingen in Rm zit je dan vast. Sneller betekent dan gewoon meer wachttijd op de stations. Of je krijgt een scheve dienst zoals op Leeuwarden-Harlingen.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Bemined schreef: zo 10 jan 2021, 10:50
VIRM schreef: zo 10 jan 2021, 01:45 Heeft de A2-corridor op Amsterdam Centraal niet in totaal vier perronsporen? Of is dit weer veranderd? Als je vooral doorgaande treinen hebt, is er toch in principe toch geen groot probleem, behalve spitstreinen van en naar Enkhuizen?
Er zijn 4 sporen ja, maar met PHS richting Alkmaar zouden er ook meer treinen komen. In het 6+6 model zouden er 2 kerende sprinters en 2 kerende intercity's per uur komen vanuit Zaandam. In de 4+4+4 modellen is dat weer veranderd omdat men daar geen tienminutensprinter naar Uitgeest meer in heeft zitten, maar ook hier zijn varianten met kerende treinen, zowel vanuit beide kanten.
Wat houdt het 4+4+4-model in dit geval in?
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

4+4+4 gaat in de basis uit van 4 sprinters, 4 sneltreinen en 4 snelle intercity's. Waar de NS om het makkelijk te maken de sneltreinen ook intercity's noemt natuurlijk. In geval van Amsterdam - Alkmaar komt dat dan neer op 4 sprinters naar Uitgeest, 4 ICs die Zaandam - Alkmaar rechtstreeks doen en 4 ICs die Castricum en Heiloo erbij pakken. Maar op dat model zijn weer tig varianten met uitzonderingen, dus makkelijker wordt het er niet op.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Is 4+4+4 niet een beetje overkill? Kan mij wel voorstellen dat er iets wordt gedaan met zes Intercity's, waarvan twee nonstop Alkmaar-Sloterdijk doen, en twee in ieder geval afbuigen naar Schiphol.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Waarom zou het meer overkill zijn dan 6+6? Het zijn evenveel treinen, alleen de verdeling is anders wat ten goede komt van snelle langeafstandstreinen maar ten koste gaat van enkele sprinterhaltes.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Omdat je dan in feite acht IC' hebt in plaats van zes. Okay, het hangt er natuurlijk ook weer vanaf waar je de sneltreinen laat stoppen.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Ja, als je die de drukste sprinterstop mee laat nemen of de sprinterhalte waar de meeste reistijdwinst te behalen voorziet van een snelle trein scheelt dat drukte in de aprinters en vult dat de sneltreinen weer beter.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Bij 4+4+4 kun je de sneltreinen natuurlijk ook alternerend kunnen laten stoppen op de 2 drukste sprinterstops om zo de sprinter te verlichten. Net zoals bij 4+4+4 ook de bedoeling was met de sneltreinen Utrecht-Breda(-Roosendaal): 2 op Tilburg Universiteit en 2 op Tilburg Reeshof. Je zou dan bijv. 2 sneltreinen op bijv. Krommenie-Assendelft laten stoppen en 2 op Uitgeest (ik noem nu deze twee bewust omdat deze voorbij Wormerveer liggen waar sprinters de IC moeten laten passeren en dus extra veel tijdwinst genereren). Als je de sneltrein die dan op Uitgeest stopt goed afstemt met de sprinter Hoorn-Haarlem-Amsterdam, kun je alle 4 sprinters ook de gehele dag op Uitgeest een overstap van/naar Alkmaar geven en sla je 2 vliegen in één klap.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Mogelijk is een inhaling zelfs helemaal niet nodig. Met 4+4+4 kan het verschil in rijtijd tussen SPR en IC 9 minuten bedragen (uitgaande van 2 minuten opvolgtijd), met 6+6 is dat slechts 6 minuten. Je sprinter kan dus twee extra stops maken voor deze ingehaald moet worden bij 4+4+4.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Z2N »

Dan moeten je IC en Sneltrein op 3/12-verhouding zitten, dat is voor de inpassing elders niet ideaal.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Op Utrecht - Bijlmer gaan met dit model dusdanig veel treinen rijden dat je sowieso elke paar minuten een IC zal krijgen hier. Dan is het dus vooral een kwestie van de treinseries te Utrecht logisch doorkoppelen richting Arnhem en Den Bosch zodat ze daar weer in een mooie verdeling komen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Utrecht Centraal wordt denk ik ook de bottleneck, omdat daar de treinen Schiphol/Amsterdam C<->Arnhem/'s-Hertogenbosch dan samen komen en slechts 2 perronsporen per richting beschikbaar hebben. Als je de treinen in een 12/3-verdeling legt, betekend dat dat er op dat moment geen trein uit Schiphol meer kan komen. Dan krijg je dus wel de vraag hoe je de Schipholtreinen er dan tussen wil krijgen en hoe je die op de assen naar Arnhem en 's-Hertogenbosch goed verdeeld wilt krijgen, zonder dat de overstappen Arnhem<->Amsterdam/Schiphol, Eindhoven<->Amsterdam/Schiphol en Tilburg<->Amsterdam/Schiphol te lang worden (bedenk immers dat vanuit Eindhoven dan alleen de IC's rijden en vanuit Tilburg alleen de sneltreinen en dus beide treinsoorten een goede overstap zou moeten hebben op de treinen vanuit Arnhem lijkt me).

Daarbij lijkt het me in die 4+4+4-opzet ook dat op Arnhem-Utrecht de IC's en sneltreinen zo verdeeld moeten worden, dat er van beide treinsoorten 2 door kunnen rijden op Arnhem-Nijmegen die dan samen een kwartiersdienst moeten vormen of een tien-minutendienst samen met de IC uit Zwolle. Voor beiden is het dan van belang volgens mij dat de sneltrein en IC dan vlak achter elkaar moeten rijden bij Arnhem (ri. Utrecht gezien de sneltrein direct achter de IC aan).
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Het tracébesluit van DSSA is definitief:
Amsterdam definitief naar 9 sporen om ruimte te bieden voor meer treinen
De plannen om het aantal sporen voor reizigerstreinen rond Amsterdam Centraal te verminderen van tien naar negen gaat definitief door. Het Tracébesluit voor het station is vandaag gepubliceerd in de Staatcourant. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is de verbouwing voor reizigers goed nieuws: uiteindelijk komt er ruimte voor meer treinen.
[...]
Het aantal sporen verminderen is niet onomstreden. In het verleden drong onder andere NS aan op het tiende spoor, zodat er ook ruimte blijft voor internationale treinen als Eurostar en Thalys. Maar volgens de staatssecretaris is het tiende spoor niet nodig, ook niet voor internationale treinen. Weliswaar is er voor die treinen straks geen ruimte meer, maar de bewindsvrouw wijst erop dat daarvoor juist een extra perron komt op Amsterdam Zuid.
Bron: https://www.treinreiziger.nl/amsterdam- ... te-bieden/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Klinkt toch tegenstrijdig: met minder sporen is er ruimte voor meer treinen. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Waarbij het om 9 doorgaande sporen gaat, kopspoor 1 blijft ook gewoon liggen dus er zijn in totaal 10 perronsporen. Eentje minder dan nu inderdaad, maar de sporen worden wel langer dus netto zullen er waarschijnlijk inderdaad meer treinen passen.
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door DDietzen »

En gladstrijken van de sporen, weghalen van de wissels enz. zorgt voor sneller in- en uitrijden, en dus kortere opvolgingen langs het perron, en schept zo weer plaats voor meer treinen. (In theorie tenminste.)
Alargule

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Alargule »

Met het afzien van het tiende spoor committeert men zich nu wel aan een uitbreiding van station Zuid, wat op zijn beurt weer afhangt van de realisatie van Zuidasdok.

Plantechnisch is dit allemaal niet heel slim, maar ja: penny wise...
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Hoe toekomstvast is dit plan eigenlijk? Als ik naar de spooropstelling kijk in het tracébesluit (pagina 109) dan is dat gebaseerd op de oude PHS 2030 lijnvoering, die inmiddels al afgeschoten is. En voor de toekomstvisie van 2040 zijn ook nog steeds meerdere varianten in omloop waarvan sommige ook sterk afwijken van deze lijnvoering. Dan kan je wel leuk al je wissels gaan optimaliseren op basis van PHS2030, maar is dit over 20 jaar nog steeds de beste layout?
Alargule

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Alargule »

Bemined schreef: do 28 jan 2021, 08:59[...] dan is dat gebaseerd op de oude PHS 2030 lijnvoering, die inmiddels al afgeschoten is. [...]
Is dat zo? Gek dat er in een officieel tracébesluit dan nog steeds vanuitgegaan wordt.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Nou ja, in zoverre: het aantal perronsporen dat elke corridor toegedeeld heeft gekregen en waarvoor de perronlengtes en wissels geoptimaliseerd zijn is gebaseerd op een bepaalde lijnvoering. Als men alleen sprinters naar Weesp wil laten rijden heb je minder perronsporen nodig en zou je die voor een andere corridor kunnen gebruiken, maar daar liggen dus geen wissels voor. En mocht Amsterdam zijn zin krijgen en zowel een gesloten metroring als een metro naar Schiphol krijgen dan vervalt de Airportsprinter mogelijk weer en klopt je spooropstelling weer niet.

Kortom, het lijkt me nogal een risico om je hele wisselstraat te optimaliseren op een een bepaalde lijnvoering die nog ter discussie staat.
Alargule

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Alargule »

Als ik de nieuwe layout zo bekijk, lijken andere lijnvoeringen dan PHS2030 ook nog prima mogelijk. De corridors Haarlem-Weesp zijn aan elkaar te koppelen door gebruik te maken van de sporen 4 en 5. Bij het verlengen van de Noord/Zuidlijn en sluiten van de metroring, zou je bij het uitblijven van een derde perron op Zuid nog altijd de internationale treinen kunnen laten aanlanden op de sporen 7 en 8 - die Airportsprinter is dan toch niet meer nodig.

Kortom: het lijkt erop dat de toekomstige sporenlayout is ontworpen met meerdere lijnvoeringsscenario's in het achterhoofd.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Heeft iemand een samenvatting van hoe het er uit gaat zien?
Beul van de blindegeleidelijn
Gamma
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Gamma »

Alargule schreef: do 28 jan 2021, 09:45 Als ik de nieuwe layout zo bekijk, lijken andere lijnvoeringen dan PHS2030 ook nog prima mogelijk. De corridors Haarlem-Weesp zijn aan elkaar te koppelen door gebruik te maken van de sporen 4 en 5. Bij het verlengen van de Noord/Zuidlijn en sluiten van de metroring, zou je bij het uitblijven van een derde perron op Zuid nog altijd de internationale treinen kunnen laten aanlanden op de sporen 7 en 8 - die Airportsprinter is dan toch niet meer nodig.

Kortom: het lijkt erop dat de toekomstige sporenlayout is ontworpen met meerdere lijnvoeringsscenario's in het achterhoofd.
Je ziet twee belangrijke zaken over het hoofd:
  • Er zijn weinig perronsporen beschikbaar voor de Schiphol-corridor
  • Relevanter: De Watergraafsmeer is straks vanuit Schiphol alleen te bereiken door drukke andere corridors over te steken, dus in de praktijk wordt dat gedurende de treindienst bijna onmogelijk.
Alargule

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Alargule »

VIRM schreef: do 28 jan 2021, 10:07 Heeft iemand een samenvatting van hoe het er uit gaat zien?
Je kunt alles in het Tracébesluit (pdf) terugvinden. Sporenlayout staat op de laatste pagina's.
Alargule

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Alargule »

Gamma schreef: do 28 jan 2021, 10:09
  • Er zijn weinig perronsporen beschikbaar voor de Schiphol-corridor
Minder, inderdaad. Dat kan nog wel eens kielekiele worden met én een Airportsprinter én internationale treinen.
  • Relevanter: De Watergraafsmeer is straks vanuit Schiphol alleen te bereiken door drukke andere corridors over te steken, dus in de praktijk wordt dat gedurende de treindienst bijna onmogelijk.
Ik zie in het sporenschema een directe verbinding tussen spoor 8 en de Watergraafsmeer liggen, die andere corridors niet kruist (de kruising van de A2-corridor is ongelijkvloers via de nieuwe kruising Dijksgracht). Je zult daarbij echter wel uit moeten gaan van een koppeling van de corridors uit Haarlem en Weesp, anders wordt het inderdaad lastig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten