[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Mikos »

Er zal in de toekomst worden gewerkt met vergrote bestemmingen als dat nodig is, zoals vroeger op de CTA's in Amsterdam gebruikelijk was met Beverwijk wat groot/groter werd weergegeven bij de treinen naar Alkmaar en Hoorn. Daaronder zal ook de werkelijke bestemming van de trein groot worden weergegeven. Er vindt momenteel een wijziging plaats van het bestaande informatiesysteem dat alle borden voedt met informatie naar een nieuw informatiesysteem dat meer mogelijkheden geeft voor de reisinformatie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

umbusko schreef: vr 04 sep 2020, 12:21Je mag toch wel verwachten dat iemand weet waar hij is, waar hij heen wil en waar Schiphol en Breda liggen.
Helaas is mijn ervaring dat dat niet zo is. Je wil de mensen die niet weten dat Groningen niet ten zuiden van Utrecht ligt de kost niet geven.
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Staatslijn K schreef: do 03 sep 2020, 22:24
waldo79 schreef: do 03 sep 2020, 20:32 Met een overstap op Asd kom je er toch ook?
Hetzelfde gaat op voor Almere en Hilversum en dat ligt zelfs op de route. Nu krijg je 2 overstappen tussen Noord-Holland (buiten de SPR Leiden-Hoorn Kers).
Ideaal is het misschien niet voor alle reisrelaties, maar was het ook niet de bedoeling om een derde en vierde trein per uur tussen Schiphol en Zaandam te laten rijden?
Mikos schreef: vr 04 sep 2020, 13:29 Er zal in de toekomst worden gewerkt met vergrote bestemmingen als dat nodig is, zoals vroeger op de CTA's in Amsterdam gebruikelijk was met Beverwijk wat groot/groter werd weergegeven bij de treinen naar Alkmaar en Hoorn. Daaronder zal ook de werkelijke bestemming van de trein groot worden weergegeven. Er vindt momenteel een wijziging plaats van het bestaande informatiesysteem dat alle borden voedt met informatie naar een nieuw informatiesysteem dat meer mogelijkheden geeft voor de reisinformatie.
Ja, maar hoe ziet dat er dan in de reisplanner uit? Als er groot Beverwijk en Hoorn op de TBP'' staan, hoe krijgen reizigers dat in hun reisplanner te zien? Een dagjesmens verwacht misschien een pennenlijn, terwijl het in de praktijk een spaghettilijn is.Dan wil je wel consistentie in alle aanduidingen.
Beul van de blindegeleidelijn
DDietzen
Berichten: 1319
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door DDietzen »

Ik zou zeggen, in de reisplanner:
Spoiler: show
NS Sprinter
richting Beverwijk en Hoorn / richting Hoorn via Beverwijk / via Beverwijk richting Hoorn
Op de CTA's (met de kleine regels tussenstations als scrollende lichtkrant):
Spoiler: show
14:41 Sprinter
Sloterdijk, Halfweg-Zwanenburg, Spaarnwoude, Haarlem, Bloemendaal, Santpoort Zuid, Santpoort Noord, Driehuis
Beverwijk
Heemskerk, Uitgeest, Castricum, Heiloo, Alkmaar, Alkmaar Noord, Heerhugowaard, Obdam
Hoorn
Op de TB7:
Spoiler: show
14:41 Hoorn
via Beverwijk
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door umbusko »

Wubbo schreef: vr 04 sep 2020, 13:38
umbusko schreef: vr 04 sep 2020, 12:21Je mag toch wel verwachten dat iemand weet waar hij is, waar hij heen wil en waar Schiphol en Breda liggen.
Helaas is mijn ervaring dat dat niet zo is. Je wil de mensen die niet weten dat Groningen niet ten zuiden van Utrecht ligt de kost niet geven.
Maar als je daar je informatie op af gaat stemmen, kom je helemaal nergens natuurlijk. Die mensen moeten dan maar gewoon de reisplanner volgen, iemand aanspreken of één keer flink de fout in gaan zodat ze het de volgende keer wel weten. Voor de meeste mensen lijkt me dat "IC Ddr" en "Spr Ddr" veranderen in "IC Shl Ddr" en "Spr Bd Ddr" een toegevoegde waarde heeft; in ieder geval misleidt het niemand méér dan de huidige situatie.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Staatslijn K »

VIRM schreef: vr 04 sep 2020, 13:45
Ideaal is het misschien niet voor alle reisrelaties, maar was het ook niet de bedoeling om een derde en vierde trein per uur tussen Schiphol en Zaandam te laten rijden?
Dan nog blijft de reistijd en het aantal overstappen storend. Verder gaat een kwartierdienst Zaandam - Hoofddorp de schipholsprinter ernstig hinderen. (inter)nationale reizigers uit Noord-Holland hebben een extra overstap zodat reizigers uit het kleinere Almere en Hilversum een overstap minder hebben. De ICD tussen Almere en Rotterdam wordt een mislukking: ik zeg het je. Daarnaast stapt het overgrote deel van de ICD reizigers naar Rotterdam al in op Amsterdam CS. Terwijl de deur tot deur reistijd vaak korter is via een sprinterstation in het Zuiden. Toch nemen ze de trein in CS. Tel daarbij de internationale reizigers op en de conclusie is dat het opwaarderen van, het verder wel gunstig gelegen, Amsterdam Zuid een mislukking wordt.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

evos schreef: vr 04 sep 2020, 11:19 Veel beter lijkt mij een systeem waarbij de verste hoofdbestemming waarvoor je deze trein zou moeten nemen (en NS je niet gaat beboeten) in grote letters te tonen, en daaronder in kleine letters "rijdt door naar x". Dus voor de IC Nijmegen-Schiphol-Rotterdam:

Schiphol Airport
rijdt door naar Rotterdam CS
Wat mij betreft moeten ze gewoon scriptjes ontwikkelen die per station steeds kijkt tot welk station die trein nog de eerstvolgende reismogelijkheid is (ook omreizen met een veel langere reistijd kan soms nog een eerste reismogelijkheid zijn) en de trein maar tot die bestemming op de borden zetten, met onderaan dan (een soortgelijke regels als "volgende trein ...") de opmerking "rijdt verder naar ...."

Zo'n Intercity Nijmegen - Schiphol - Rotterdam zal dan bijv. op Arnhem Centraal tonen:
xx:xx Intercity Leiden Centraal
via Ede-W, Driebergen-Z, Utrecht C,
Amsterdam Bijlmer A., Amsterdam Z.,
Schiphol Airport
-----------------------------------
Rijdt verder naar Rotterdam C
Volgende trein: xx:xx IC Den Helder


Terwijl diezelfde trein dan bijv. op Amsterdam Bijlmer ArenA aangekondigd wordt als:
xx:xx Intercity Rotterdam Centraal
via Amsterdam Z, Schiphol Airport,
Leiden C, Den Haag Laan van NOI,
Den Haag HS, Delft, Schiedam C
-------------------------------
Volgende trein: ....
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Mikos schreef: vr 04 sep 2020, 13:29 Er zal in de toekomst worden gewerkt met vergrote bestemmingen als dat nodig is, zoals vroeger op de CTA's in Amsterdam gebruikelijk was met Beverwijk wat groot/groter werd weergegeven bij de treinen naar Alkmaar en Hoorn. Daaronder zal ook de werkelijke bestemming van de trein groot worden weergegeven. Er vindt momenteel een wijziging plaats van het bestaande informatiesysteem dat alle borden voedt met informatie naar een nieuw informatiesysteem dat meer mogelijkheden geeft voor de reisinformatie.
Dat is een uitstekende ontwikkeling.
Helaas is mijn ervaring dat dat niet zo is. Je wil de mensen die niet weten dat Groningen niet ten zuiden van Utrecht ligt de kost niet geven.
De reisinformatie moet in mijn ogen gebaseerd zijn op mensen die ongeveer een idee hebben waar de belangrijkste stations van Nederland liggen. Een trein Dordrecht-Venlo via Amsterdam ligt niet in het gemiddelde verwachtingspatroon van een willekeurige reiziger. Sterker nog, het is dat ik wel eens op OVinNL kom anders had ik dat ook niet geweten, en in zo'n geval moet de reisinformatie daar wel wat beter op inspelen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Staatslijn K schreef: vr 04 sep 2020, 18:03Daarnaast stapt het overgrote deel van de ICD reizigers naar Rotterdam al in op Amsterdam CS.
Ik heb twee jaar met de IC Direct naar en van het werk gereisd ('s ochtends naar Amsterdam Centraal en 's middags naar Rotterdam Centraal) en dit klopt niet. De IC Direct zat echt veel voller tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport dan tussen Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. In beide richtingen. Er zat veel personeel van vliegtuigmaatschappijen in de trein en ook de overstap van/naar Amsterdam Zuid was altijd erg populair. Voor het berekenen van de reizigerspunctualiteit van de IC Direct is Amsterdam Zuid zelfs een van de vijf meetpunten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12827
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hainje »

Amsterdam Zuid een meetpunt voor de ICD??
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Suus schreef: vr 04 sep 2020, 19:22
Staatslijn K schreef: vr 04 sep 2020, 18:03Daarnaast stapt het overgrote deel van de ICD reizigers naar Rotterdam al in op Amsterdam CS.
Ik heb twee jaar met de IC Direct naar en van het werk gereisd ('s ochtends naar Amsterdam Centraal en 's middags naar Rotterdam Centraal) en dit klopt niet. De IC Direct zat echt veel voller tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport dan tussen Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. In beide richtingen.
Dit is natuurlijk niet in tegenspraak van wat Staatslijn K beweert. Immers: als bijv. op Amsterdam C 200 mensen instappen en op Schiphol daarna 100 instappen en slechts 50 uitstappen, dan is het op Schiphol-Rotterdam drukker dan op Amsterdam-Schiphol. Echter, van de 250 mensen die dan op Schiphol-Rotterdam in de trein zitten, zijn er dan 150 ingestapt op Amsterdam C en 100 op Schiphol.
Staatslijn K zegt immers niet dat het op Amsterdam-Schiphol drukker is, maar dat van de reizigers tussen Schiphol en Rotterdam de meesten ingestapt zouden zijn op Amsterdam C.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Ook die indruk heb ik niet. Een coupé kwam met alle zitplaatsen gevuld aan op Schiphol Airport en ging minder dan een kwart van de zitplaatsen weer weg richting Amsterdam Centraal. 's Middags was het wel iets drukker dan in de ochtend, maar dan heb je ook meer dagjesmensen en VDU-houders in de trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Hainje schreef: vr 04 sep 2020, 19:28 Amsterdam Zuid een meetpunt voor de ICD??
Voor de reizigerspunctualiteit he, die kan je natuurlijk alleen meten op het punt waar de reizigers heen reizen en niet waar ze uit de IC-direct stappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Staatslijn K »

Hainje schreef: vr 04 sep 2020, 19:28 Amsterdam Zuid een meetpunt voor de ICD??
De keuze voor Amsterdam Zuid kan ook inhouden: de overstappen naar Almere en verder. Dat betekent echter niet dat deze groep een aanzienlijk deel van de gebruikers inhoud. Een concessie-eis kan ook inhouden dat de ST Doetinchem - Arnhem goed aansluit naar Zutphen terwijl in wereldwijd slechts een relatief klein deel deze overstap gebruikt.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12827
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hainje »

Daniel schreef: vr 04 sep 2020, 19:54
Hainje schreef: vr 04 sep 2020, 19:28 Amsterdam Zuid een meetpunt voor de ICD??
Voor de reizigerspunctualiteit he, die kan je natuurlijk alleen meten op het punt waar de reizigers heen reizen en niet waar ze uit de IC-direct stappen.
Klinkt aannemelijk.
🍉
RobertT
Berichten: 584
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door RobertT »

In Utrecht werd lange tijd voor de 5700 als eindbestemming Weesp getoond,terwijl nu in Schiphol toch al Utrecht Centraal erop staat.Echt consequent zijn ze dus ook niet.Voorheen stond er in Schiphol volgens mij Hilversum op de CTA
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Jultar »

Hainje schreef:Amsterdam Zuid een meetpunt voor de ICD??
Amsterdam Zuid is een meetpunt voor de treinpunctualiteit voor de enkele keer dat de ICD ritten uit moeten wijken naar Zuid bij werkzaamheden of een verstoring. Dat gebeurt automagisch omdat het dan een eindbestemming van de trein wordt, waar per definitie altijd gemeten wordt.
Laatst gewijzigd door Jultar op za 05 sep 2020, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door IC140 »

Toch niet. Voor elke ICD wordt gemeten welke aansluiting naar Amsterdam Zuid gehaald kan worden en of reizigers dan op tijd zijn ten opzichte van de gepubliceerde dienstregeling.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Jultar »

Excuses, te snel gelezen.
Ik had het uiteraard over de treinpunctualiteit, niet over de reizigerspunctualiteit, waar de anderen het over hadden. Bij de treinpunctualiteit wordt uiteraard alleen Amsterdam Zuid alleen gemeten als de ICD werkelijk naar Amsterdam Zuid rijdt.
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Staatslijn K schreef: vr 04 sep 2020, 18:03
VIRM schreef: vr 04 sep 2020, 13:45
Ideaal is het misschien niet voor alle reisrelaties, maar was het ook niet de bedoeling om een derde en vierde trein per uur tussen Schiphol en Zaandam te laten rijden?
Dan nog blijft de reistijd en het aantal overstappen storend. Verder gaat een kwartierdienst Zaandam - Hoofddorp de schipholsprinter ernstig hinderen. (inter)nationale reizigers uit Noord-Holland hebben een extra overstap zodat reizigers uit het kleinere Almere en Hilversum een overstap minder hebben. De ICD tussen Almere en Rotterdam wordt een mislukking: ik zeg het je. Daarnaast stapt het overgrote deel van de ICD reizigers naar Rotterdam al in op Amsterdam CS. Terwijl de deur tot deur reistijd vaak korter is via een sprinterstation in het Zuiden. Toch nemen ze de trein in CS. Tel daarbij de internationale reizigers op en de conclusie is dat het opwaarderen van, het verder wel gunstig gelegen, Amsterdam Zuid een mislukking wordt.
Als je goede overstappen biedt, hoeft de reistijd misschien niet significant omhoog. Plus hoeft de Sprinter Zaandam - Hoofddorp ook niet perse om het kwartier rijden (zou een 10/20 ligging ook kunnen?), en heb je ook nog de Hemboog om richting Schiphol even een extra minuutje of twee te wachten om een andere trein op de Westtak voor te laten gaan richting Schiphol.
Beul van de blindegeleidelijn
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door 530 »

Overigens gaat met het toevoegen van de IC Arnhem-Rotterdam het corridordenken een beetje stuk. Stel je hebt een verstoring op Leiden, dan kan je er tot aan Arnhem last van hebben.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Wordt Arnhem-Rotterdam straks niet gewoon een nieuwe corridor? Dat je ver weg nog last kan hebben van een verstoring, hoort juist bij het corridordenken: als er nu een verstoring is op Zaandam, heb je daar ook tot aan Eindhoven last van.
Staatslijn K schreef: vr 04 sep 2020, 18:03Terwijl de deur tot deur reistijd vaak korter is via een sprinterstation in het Zuiden. Toch nemen ze de trein in CS.
Vanuit een groot van Amsterdam is Centraal toch nog makkelijker te bereiken dan Zuid. Zelfs vanaf deuren in de buurt van de N/Z-lijn maakt het weinig uit of je via Centraal of Zuid gaat. Dan is het logisch te kiezen voor de reis met de minste overstappen.
Zodra station Zuid frequente en directe verbindingen krijgt met Rotterdam (maar bijvoorbeeld ook Utrecht) wordt het vast een stuk populairder.
VIRM schreef: za 05 sep 2020, 10:18 Als je goede overstappen biedt, hoeft de reistijd misschien niet significant omhoog.
Als je goede overstappen biedt, kan de reistijd hetzelfde blijven. Als je hele goede overstappen biedt, kan de reistijd misschien zelfs een beetje korter worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door 530 »

Nu Schiphol - Rotterdam een tienminutenverbinding wordt, wordt Amsterdam - Haarlem - Den Haag nu ook een tienminutenverbinding? Want anders houd je ook de rare overstappen in Leiden met treinen die 4x per uur rijden en treinen die 6x per uur rijden. Of komt dat nadat het emplacement van Den Haag Centraal is verbouwd.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sneltram »

Correct: scheve aansluitingen.
Ooit wel plannen gezien voor een frequentieverhoging Asd-Hlm, maar eigenlijk niet zozeer naar Gvc.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sneltram »

Jultar schreef: za 05 sep 2020, 09:04 Excuses, te snel gelezen.
Ik had het uiteraard over de treinpunctualiteit, niet over de reizigerspunctualiteit, waar de anderen het over hadden. Bij de treinpunctualiteit wordt uiteraard alleen Amsterdam Zuid alleen gemeten als de ICD werkelijk naar Amsterdam Zuid rijdt.
Even ingrijpen, want er wordt veel gepost met niet altijd volledig juist info (geen verwijt, maar het is best complex).

NS en ProRail worden allebei afgerekend op Reizigerspunctualiteit. Dus komt een reiziger op tijd. Daarin wordt alles meegenomen: uitval, gemiste overstappen, busvervoer. Er wordt o.a. gebruikgemaakt van OV-chipkaartdata om dit te bepalen. De meting gebeurt over (vrijwel) alle reizen die op het Hoofdrailnet plaatsvinden (en dat is dus inclusief HSL).

Los daarvan, moeten NS en ProRail ook apart de Reizigerspunctualiteit op de HSL berekenen. En dat gaat niet zozeer om het meten van IC direct, maar om de vraag: was een reis tussen Amsterdam/Schiphol/Rotterdam/Breda op tijd. Eén van de routes waarop gemeten wordt is Amsterdam Zuid - Rotterdam Centraal. Ongeacht of op Asdz een IC direct komt

Dan is er nog treinpunctualiteit, maar dat wordt bij NS niet meer als officiële meting gebruikt. En al zou dat wel gebeuren, tellen in dat cijfer alleen geplande treinen mee, dus een omgeleide IC direct naar Asdz per definitie niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten