[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

De haalbaarheid van PHS dienstregeling van 2030 staat onder druk vanwege vertragingen in de uitrol van ERTMS op SAAL volgens de laatste voortgangsrapportage: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2023D13798
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door tjoektjoek »

Ik zie dat ze nieuwe treinen gaan kopen voor de Merwedelingelijn omdat Dordrecht ERTMS krijgt. Maar dan kan je dan toch beter heel dat traject Dordrecht - Geldermalsen meteen gaan ombouwen. Net als het stukje Geldermalsen - Tiel, dit wordt een zijtak van een ERTMS lijn.

Hopelijk besluiten ze ook tot een upgrade van Utrecht en Arnhem, maar gezien de huidige politieke situatie denk ik niet dat dat gaat gebeuren.
IIVQ
Berichten: 889
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door IIVQ »

Nieuwe treinen kopen? ERTMS inbouwen is bij wijze van spreke zoiets als cruise control in een bestaande auto inbouwen: wat sensoren ophangen, nieuwe software erin en gaan. Tuurlijk, het is iets complexer dan dat, maar ook weer niet zo dat je er treinen voor naar de schroot moet brengen.
Tenzij ze toch al nieuwe treinen gingen kopen of de bestaande treinen elders kunnen inzetten.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door waldo79 »

En de lijn naar Dordrecht ligt eigenlijk los van het hoofdrailnet in Geldermalsen. Dus wat de trein naar Tiel ermee te maken heeft :?:
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Gezien men nu al mankracht te kort komt om alles op tijd om te bouwen lijkt het me niet verstandig extra baanvakken toe te gaan voegen aan het project puur omdat het mooier staat op een kaartje. Uiteindelijk komen die baanvakken heus wel aan de beurt, maar nu eerst de noodzakelijke baanvakken (de internationale corridors en de baanvakken waar ERMTS noodzakelijk is voor PHS).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

IIVQ schreef: wo 05 apr 2023, 21:36 Nieuwe treinen kopen?
Het probleem is niet dat het lastig in te bouwen is, maar dat de treinen al bijna economisch afgeschreven zijn rond de tijd dat het ingebouwd moet zijn. Daardoor is dat niet bepaald rendabel meer om nog te doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

MS80 in België is 40 jaar oud en heeft ETCS ingebouwd gekregen. Dat treinstellen met een bouwjaar na 2000 al economisch onrendabel gevonden worden voor ETCS-inbouw is heel opmerkelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wannes »

Voor ETCS worden door Qbuzz nieuwe treinen aangeschaft omdat het inbouwen van ECTS in de bestaande treinen zou betekenen dat deze nog zeven jaar door zouden moeten rijden vanwege rendabeliteit, dat vonden de Provinciale Staten van Zuid-Holland onacceptabel, en vandaar dat is gekozen voor de aanschaf van nieuwe treinen.
Zo meldde het AD althans.
April064
Berichten: 696
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door April064 »

Tevens heeft Arriva rond de concessiewissel de treinen ook niet heel goed onderhouden
https://www.ad.nl/dordrecht/arriva-onde ... gle.com%2F
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Ik vond het kopje Ombouw treinseries vrij bizar, maar het gaat dus over treinstellen. :lol:

Waarom mogen er geen SNG's naar Rhenen rijden? In het document staat iets over detectieverlies, maar dat begrijp ik niet goed. :s
Bemined schreef: wo 05 apr 2023, 22:08 maar nu eerst de noodzakelijke baanvakken (de internationale corridors en de baanvakken waar ERMTS noodzakelijk is voor PHS).
Waarom is ERTMS noodzakelijk voor PHS?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Suus schreef: wo 05 apr 2023, 22:39 MS80 in België is 40 jaar oud en heeft ETCS ingebouwd gekregen. Dat treinstellen met een bouwjaar na 2000 al economisch onrendabel gevonden worden voor ETCS-inbouw is heel opmerkelijk.
Het bouwjaar is hier niet zo belangrijk. Het is rendabel als je er nog lang mee wil blijven rijden. In België willen ze dat (dat een treinstel 50 jaar meegaat is bij de NMBS heel gewoon), in het Noorden willen ze dat (die GTW's krijgen wel ETCS), de provincie Zuid-Holland wil dat alleen niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Meltrain schreef: wo 05 apr 2023, 23:13 Ik vond het kopje Ombouw treinseries vrij bizar, maar het gaat dus over treinstellen. :lol:

Waarom mogen er geen SNG's naar Rhenen rijden? In het document staat iets over detectieverlies, maar dat begrijp ik niet goed. :s
Modern materieel rijdt vrij precies vrijwel altijd hetzelfde over het spoor (door o.a. de eisen die in de TSI aan nieuw materieel worden gesteld). Het roestlaagje wordt dus niet over de gehele breedte van het raakvlak tussen treinwiel en spoorstaaf weggehaald. Als dan één trein serieus langzamer of sneller rijdt rijdt die wel anders en dan prikt de spanning van de spoorstroomloop niet goed door het roestlaagje heen wat kan betekenen dat het fenomeen "loss of shunt" optreedt. Dan wordt een trein niet gezien door de spoorstroomloop met als gevolg dat het spoor onterecht vrijgegeven wordt voor een andere trein of dat een overweg niet sluit. Dit probleem heb je niet met assentellers maar zolang we ATB-EG hebben in Nederland blijft een spoorstroomloop de standaardoplossing. Het ATB-signaal wordt namelijk via deze spoorstroomloop overgebracht. Nu zijn voor De Haar-Rhenen maatregelen bedacht om het bovenstaande issue te verhelpen.
Bemined schreef: wo 05 apr 2023, 22:08 maar nu eerst de noodzakelijke baanvakken (de internationale corridors en de baanvakken waar ERMTS noodzakelijk is voor PHS).
Waarom is ERTMS noodzakelijk voor PHS?
De benodigde capaciteitsverbetering van OV-SAAL en de 5e en 6e sprinter Houten-Geldermalsen wordt in ERTMS gerealiseerd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Maar waarom is een nieuw beveiligingssysteem (ERTMS) een voorwaarde voor een hogere frequentie (PHS)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Omdat de maatregelen voor hogere capaciteit op Houten-Geldermalsen in ERTMS worden gerealiseerd en de benodigde capaciteitswinst voor SAAL zonder ERTMS niet haalbaar is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Kun je een iets uitgebreider antwoord geven? Ik mis namelijk toch nog een bepaalde connectie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hendrik »

Heeft het er niet mee te maken dat ERTMS kortere opvolgtijden mogelijk maakt?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Meltrain schreef: do 06 apr 2023, 10:13 Kun je een iets uitgebreider antwoord geven? Ik mis namelijk toch nog een bepaalde connectie.
Nou, vooruit:
Op Houten-Geldermalsen zou je in theorie de capaciteitsverbetering ook met seinen kunnen realiseren maar dan ga je miljoenen uitgeven aan spullen die binnen een paar jaar weer weggehaald worden wanneer ERTMS hier langskomt. Eventuele opvolgtijdverbetering kan je dan beter in ERTMS gaan uitvoeren.

In SAAL is het wat ingewikkelder. De dienstregeling SAAL Model II kent vele korte opvolgingen achter elkaar. Nu zijn dat op zich opvolgingen die onder het bestaande seinstelsel wel haalbaar zijn maar de grote hoeveelheid van deze korte opvolgingen en de samenhang daartussen door de vele treinen kort op elkaar maakt dat je makkelijk veel olievlekwerking krijgt. Om die dienstregeling stabiel uit te voeren wil je meer buffer inbouwen. ERTMS kent door de remcurves bij hinder wat beter rijgedrag dan je onder ATB met seinen kan halen. Verder kan je makkelijker korte blokken maken die helpen bij korte opvolgtijden en een goede doorstroming. Die korte blokken zijn onder ERTMS makkelijk te maken omdat je een remcurve hebt. Dat voorkomt een ingewikkelde opvolging van seinbeelden die tot verwarring kan leiden. Daarnaast wordt het verhoogde veiligheid- en informatieniveau van ERTMS gebruikt om nog een paar andere maatregelen door te kunnen voeren die de doorstroming verbeteren. Hierdoor is ERTMS keihard nodig om de beoogde SAAL-dienstregeling te kunnen maken zonder dat je zuid-Engelse taferelen krijgt.
Gamma
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Gamma »

Thanks voor je uitleg. Wat bedoel je met Zuid-Engelse taferelen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de uitleg.
Voor iedereen die zich ook afvraagt wat met remcurves bedoeld wordt: ProRail geeft het antwoord. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Gamma schreef: do 06 apr 2023, 12:53 Thanks voor je uitleg. Wat bedoel je met Zuid-Engelse taferelen?
Lage punctualiteit en hoge treinuitval omdat de treindienst die gepland is eigenlijk alleen in de happy-flow uitvoerbaar is. Bij het minste of geringste wat op tegenwind lijkt dondert de boel in elkaar.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door tjoektjoek »

Als de Brabantroute ervoor klaar is, dan is de bedoeling dat de Intercity direct van Amsterdam naar Breda doorrijdt naar Eindhoven, toch? Zo rijdt er in 2025 4x per uur een trein vanuit Rotterdam naar Eindhoven. Wat zijn de mogelijke knelpunten? De voortgang van het 3e spoor in Duitsland?
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Pas vanaf 2027, in 2025 wordt het en losse pendel Bd-Ehv volgens de laatste plannen. Belangrijkste is het 4e perronspoor in Tb zodat de 1900 en 3600 3 minuten achter elkaar aan kunnen gaan rijden.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door tjoektjoek »

Dus de hogesnelheidstreinen van Rotterdam komen niet in een kwartiersligging naar Eindhoven? Als ik het zo zie. Het vierde perronspoor is volgend jaar gereed, toch?
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Dat geeft dus een interval van 3/11/16 tussen die series.
:25 1900
:28 3600
:39 1100
Vanuit Tb naar Bd, dat is een aardige kwartierdienst lijkt me.
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door teun »

Wordt de 1900 dan tijdelijk een elk halfuur rijdende verbinding van Ehv naar Ddr?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten