Met het oog op de verwachte reizigersgroei is in 2008 een programma gestart met het intensiveren van frequenties op een aantal geselecteerde 'Corridors' om daar de frequentie van vier naar zes treinen per uur op te voeren. Deze corridors worden gefaseerd ingevoerd afhankelijk van de vraag vanuit de markt en of de infrastructuur gereed is voor dergelijke wijzigingen. De ontwikkelingen hangen grotendeels samen met de overheidsprogramma's 'Lange Termijn Spooragenda' en 'Beter en Meer'. De corridors waar het om gaat zijn:
- - Amsterdam - Eindhoven
- Schiphol - Nijmegen
- Amsterdam - Alkmaar
- OV-SAAL
- Breda - Eindhoven
- Nieuws
- [25-06-2015]‘Nieuwe intercity’s hooguit pas in 2018 tussen Amsterdam en Eindhoven’
- [08-07-2015]NS en ProRail willen meer testen op A2-corridor
- [13-07-2015]Akkoord op maatregelen PHS Geldermalsen bekrachtigd
- Informatie
In 2010 is een Elke Tien Minuten Een Trein (ETMET) proef gehouden tussen Alkmaar en Eindhoven en Utrecht - Geldermalsen. Deze proef heeft vier weken geduurd en heeft tot diverse inzichten geleid met betrekking tot het invoeren van PHS. De corridors worden gefaseerd ingevoerd en het beleid is om met ingang van dienstregeling 2017 6 intercity's per uur te gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. De andere corridors worden later ingevoerd. - Lange termijn spooragenda
- ProRail
- Overheid
- Te nemen maatregelen voor realiseren PHs
In onderstaand kaartje is te zien welke trajecten dit betreft.
De volgende toont de ambitie die de spoorsector heeft met betrekking tot frequenties op het landelijke spoornet.