[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Dat weet ik wel zeker. Er komen twee zijperrons die per trap en lift toegankelijk zullen zijn vanaf een nieuwe verkeerstunnel Julianastraat-Stationsstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door playertwo »

RobertT schreef: za 16 jul 2022, 20:32
ArrivaBas schreef: za 16 jul 2022, 09:36 Ik ga hierbij deels uit van de bestaande standaard maatregelen die de bijsturing neemt bij storingen tussen Breda en Tilburg. Op Tilburg Universiteit kun je geen twee treinen tegelijk laten keren (perrons 1 en 2 hebben geen bediende seinen), en tot het vierde perronspoor in Tilburg klaar is kun je alleen de 3600 kwijt als trein uit 's-Hertogenbosch. Omdat 5 minuten vaak te kort is heeft deze treinserie meestal een lange kering van 35 minuten met rangeerbewegingen naar Tbge achter de 6400 aan. Met het vierde perron zou het moeten passen, mits het mogelijk is om voor de splitsing naar het juiste spoor te wisselen.
Mijn ervaring is juist dat de 3600 wel in die 6 minuten(27-33/57-03)keert op spoor 3
En anders heb je te Ht nog een marge van 6-7 minuten. Tb is te halen in 14 minuten en de 3600 krijgt er 16 in de dienstregeling, naast een stop van 5 minuten.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Die onderdoorgang bij Gilze-Rijen zal echter nog even op zich laten wachten, bouw daarvan zou pas op zijn vroegst in 2025 beginnen, dus ook die nieuwe perrons zullen nog even moeten wachten.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door DingeZ »

Bemined schreef: vr 15 jul 2022, 19:55 Op de Flevolijn krijgt Almere Oostvaarders twee 1:15 wissels waardoor de sprinters van/naar Almere Buiten sneller de van/naar de binnensporen kunnen rijden.
Hoe gaan ze dat inpassen dan? Nu ligt er nog een kruiswisselcomplex 1:9, met uitwijkende wissels (257AB/259AB), dus daar kun je in geen enkele richting harder dan 40 over. Wordt het kruiswissel aangepast, opgewaardeerd naar 1:15, of wordt slechts het de remcurve verlegd naar het begin van het kruiswissel?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Kruiswissel wordt ook vernieuwd zodat wissel 257A rechtsleidend wordt en 259A linksleidend. Deze blijven dan 1:9, wissels 253 en 255 worden 1:15. Richting Lelystad en keersporen blijft ook 1:9 dus de inrijder zal geel 4 tonen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Hoewel de nieuwe OV-SAAL dienstregeling uitgesteld is lijken de infra aanpassingen hiervoor wel door te gaan, dit najaar staat er nog een perronverlenging van Almere Buiten naar 341 meter en twee extra 1:15 overlopen te Amsterdam Zuid ten behoeve van de Airportsprinter op het programma.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Er is weer een nieuwe voortgangsrapportage, qua baanvakstabiliteit denkt men een oplossing te hebben voor Delft - Schiedam. Deze zal echter niet op tijd af zijn voor de dienstregeling van 2025, dus men gaat zoeken naar een tijdelijke oplossing om de extra sprinters toch al in 2025 te kunnen laten rijden.
Laatst gewijzigd door Bemined op wo 12 okt 2022, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hendrik »

De oplossing zal niet op tijd af zijn, neem ik aan.
Waar is de voortgangsrapportage beschikbaar? Edit: Wacht, ik heb 'm al gevonden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Roeland »

Het knelpunt is eerder wanneer NS klaar is voor meer treinen, dan wanneer het spoor er klaar voor is...
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Weer een deelproject voor PHS Alkmaar - Amsterdam van start:
https://www.prorail.nl/nieuws/swietelsk ... rhugowaard
https://www.prorail.nl/projecten/heerhugowaard

Spoor 3 in Heerhugowaard wordt zo te zien op 10 december aanstaande voor het laatst regulier gebruikt, vanaf de nieuwe dienstregeling staat de 4800 richting Hoorn standaard op spoor 2 gepland.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door teun »

Goede zaak voor de stationsomgeving denk ik, en met de voor de hand liggende treinenloop is het ook niet echt een nuttig stukje infra. Het nut van die parallelweg ontgaat me een beetje en ik mis in de impressies ook de perrons. Ik kan me niet voorstellen dat zie die inkorten toch? Een opgang vanaf het fietspad aan beide kanten van het spoor zoals nu ook bestaat zou overigens ook wel welkom zijn.
Laatst gewijzigd door teun op zo 27 nov 2022, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

De perrons van Heerhugowaard zijn nu (net als de rest van de lijn richting Den Helder) geschikt voor maximaal 10 bakken, je zou eerder een verlenging dan inkorting verwachten dus, anders moet je tot in eeuwigheid blijven splitsen/combineren in Alkmaar wat capaciteit kost die je met straks 12 treinen per uur eigenlijk niet hebt.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Gamma »

Vervangt de nieuwe tunnel de overweg ten noorden van Heerhugowaard? Zo ja, dan kun je op een beter seinbeeld binnenkomen en dus ontstaat er rijdtijdwinst.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Het gaat om de overweg aan de zuidkant, maar dit zou alsnog een gunstigere seinplaatsing kunnen opleveren waardoor er rij- en opvolgtijdwinst gepakt kan worden. Waarbij het vooral om de opvolgtijd zal gaan, de diensteregeling van de 3000 tussen Alkmaar en Den Helder blijft nagenoeg ongewijzigd in de toekomstmodellen. Wel zijn er plannen de 3000 12 minuten te versnellen tussen Arnhem en Alkmaar :D
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Ben benieuwd hoe je dat inpast, heb al eens een poging gewaagd hier een model voor in te bouwen, maar ik kwam telkens in de knel met de daarbijkomende veranderde patroontijden van de sprinters op de Zaanlijn en de bijbehorende keertijd in Utg.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Die versnelling is op basis van het 8/4 toekomstmodel, dan veranderen bijna alle tijden in de Randstad (behalve OV-SAAL, dat in 6Basis al de nieuwe patroontijden krijgt). In dat model verdwijnt ETMET en krijg je dubbele kwartierdiensten waarbij dus op Arnhem - Utrecht en Amsterdam - Alkmaar 4 van de 8 intercity's versneld worden. De 3000 gaat dan in het pad van de huidige 3100 rijden tussen Nijmegen en Arnhem, keert daar iets korter en gaat 3 minuten voor de 3100 (die dan in Arnhem start) non-stop naar Utrecht, vervolgens huidige stoppatroon tot Zaandam en dan weer non-stop naar Alkmaar waar deze weer op de huidige tijd aankomt.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Nou... ben dan wel erg benieuwd.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daan! »

Dat is volgens mij nog helemaal niet zeker.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Daarom heet het ook een toekomstmodel, er wordt in de concessievoorwaarden wel naar gerefereerd maar voor het project Zuidasdok afgerond is kun je dit model nog niet uitvoeren en tegen die tijd zijn we al weer een concessie verder.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Durashift »

teun schreef: zo 27 nov 2022, 12:10 (..) Het nut van die parallelweg ontgaat me een beetje en (..)
Lokaal verkeer dat nu nog de zuidtangent over kan steken, gelijkvloers, nabij de spoorovergang. Als de ondertunneling een feit is.. heb je geen ruimte meer om die gelijkwaardige kruising terug te leggen.. dus gaat dat bovenlangs.

Wat mij een beetje ontgaat is de voorspelde snelheid, opvolgtijden en dus tijdwinst van de treinen. Heerhugowaard blijft toch een station dat bediend blijft door de 3000 en de 4800? Dus stoppen moet de trein daar toch.. ja, men kan iets rapper binnenkomen misschien.. of vertrekken.. maar zal dat nou zoveel uitmaken op spoor 1 en 2?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Met de huidige dienstregeling zal je er weinig van merken, maar men gaat de komende jaren een nieuw opstelterrein aanleggen tussen Heerhugowaard en Schagen dus er komen in de toekomst mogelijk wat LM ritten tussendoor waarvoor een kortere opvolgtijd nodig is. Daarnaast is het middenperron nu smaller dan wenselijk dus als je het station wilt verbeteren met behoud van drie sporen moet je het derde spoor verplaatsen wat een flinke kostenpost zal zijn.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Staatslijn K »

Het tweede en derde spoor in Heerhugowaard wordt alleen richting het noorden gebruikt, de andere kant op past het al goed op één spoor. Daarnaast is het perron echt te krap voor reizigers, zeker de aansluiting van Hoorn richting Den Helder en vice versa.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

En mocht men de andere overweg ooit kwijt willen dan kan je met dat smalle perron ook nooit een lift kwijt lijkt mij.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Bemined schreef: ma 28 nov 2022, 09:47 Met de huidige dienstregeling zal je er weinig van merken, maar men gaat de komende jaren een nieuw opstelterrein aanleggen tussen Heerhugowaard en Schagen dus er komen in de toekomst mogelijk wat LM ritten tussendoor waarvoor een kortere opvolgtijd nodig is. Daarnaast is het middenperron nu smaller dan wenselijk dus als je het station wilt verbeteren met behoud van drie sporen moet je het derde spoor verplaatsen wat een flinke kostenpost zal zijn.
Volgens mij had de gemeente Heerhugowaard, nu Dijk en Waard, ook extra treinen bedongen in ruil voor dat opstelterrein.
Beul van de blindegeleidelijn
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Staatslijn K »

Volgens dit berichtje van de lokale krant gaat het om 8 sprinters per dag, hoogstwaarschijnlijk de 3400 (rijdt met sprinters), 4000 of 7400. Echter, wanneer treinen volgens de huidige dienstregeling naar het noorden zouden doorrijden, komen ze in conflict met de huidige treinen naar Alkmaar. Of je krijgt Lage Zwaluwse toestanden net twee sprinters binnen 5 minuten, maar dan vanuit Zaandam weer zo, dat de intercity altijd de sprinter voorbij moet rijden in Wormerveer. Zoals het eruit ziet, lijkt een verlengde 3400 nog het meest realistisch, of de 800 rijdt altijd naar Schagen

https://dijkenwaardcentraal.nl/nieuws/6 ... ionsgebied
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten