[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Bemined schreef: za 14 nov 2020, 09:47 Geen sprinters via de Zuidas lijkt me niet waarschijnlijk, ik neem aan dat je toch treinen naar Weesp wil houden en Intercity's op Weesp laten stoppen lijkt me ook niet gewenst. Er waren wel plannen om die sprinters te vervangen door sneltreinen maar dat is gewoon een 1 op 1 vervanging, het aantal treinen per uur blijft even hoog en die sneltreinen zouden dan ook op Diemen Zuid gaan stoppen.
Daar doelde ik dus ook op. Ik bedoelde natuurlijk niet dat stations onbediend bleven (al was het sluiten van RAI welicht wel een optie in die opzet?). Maar ik dacht dat die sneltreinen niet verder reden dan Hoofddorp, waardoor je dus nog altijd iets moet met de sprinters Leiden-Schiphol.
Bemined schreef: za 14 nov 2020, 09:47 Zo is er een variant in omloop waarbij de Airportsprinter geheel verdwijnt en er 8x per uur een trein Schiphol - Zaandam gaat rijden
Die heb ik nog niet gezien. Ben wel benieuwd hoe ze dat in de Hemtunnel passend willen krijgen met de 8 a 10 IC's per uur en de sprinters Zaandam-Amsterdam C er nog bij...
Bemined schreef: za 14 nov 2020, 09:47en waarbij tevens de sprinter Amsterdam Bijlmer - Centraal omgeleid gaat worden via Diemen om zo het aantal ICs te kunnen verhogen.
Ik neem aan dat je Diemen Zuid bedoeld? (Vanaf Diemen kun je niet naar Bijlmer zonder kop te maken op Amsterdam C of Weesp). Maar zo'n sprinter lijkt me ook pittig inpasbaar, vooral Diemen Zuid -> Breukelen, aangezien je dan moet kruisen met én alle treinen Amsterdam Zuid ->Weesp, én met Amsterdam C -> Utrecht C én met Amsterdam Zuid -> Utrecht C en daarbij ook nog eens tijdens het stoppen op Bijlmer het IC-spoor Amsterdam->Utrecht blokkeert. En daar bovenop mag het dan in die mogelijke paar gaten die er zijn ook niet in de cargo-paden vallen die hier nog lopen... Het lijkt me dan makkelijker inpasbaar om gewoon via Amstel te rijden. Nog naast het feit dat NS dan een uitzondering op de verplichte bediening van de verbindingen Bijlmer<->Duivendrecht, Duivendrecht<->Amstel en Amstel<->Muiderpoort moet gaan krijgen, waarvan je ook al kunt afvragen of ze die kunnen krijgen (en dan doel ik vooral op die laatste, die eerste twee zou wellicht nog kunnen i.v.m. de metro).
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Nee ik heb het over Diemen én Diemen Zuid. Althans niet ik, maar dit ontwerp heeft het erover:
Afbeelding
Dit zal uiteraard gepaard gaan met spooruitbreidingen. Ik zag elders ook een andere variant langskomen waarin men de sprinters simpelweg ingekort heeft tot Bijlmer, daar heeft men die benodigde uitbreidingen dus wegbezuinigd. Overigens ook opvallend dat op dit kaartje de 4000 in Breukelen van kleur veranderd, deze lijkt vanaf hier sneltrein te worden ter vervanging van de intercity's die Gouda hier gaan overslaan.
Gamma
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Gamma »

In bovenstaande opzet stoppen alle treinen nog op Gouda zo te zien?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Op dat kaartje (zoals ik het zie) zijn de lijnen van de 4 sprinters Breukelen-Amsterdam zo getekend dat ze pas bij Muiderpoort parallel gaan lopen met die uit Weesp, dus dan lijkt het erop dat ze niet via station Diemen gaan. Maar dat is mijn interpretatie.

Maar je hebt sowieso een flinke infraverbouwing nodig als je wel op Science Park en Muiderpoort wilt kunnen stoppen. Dat is momenteel immers onmogelijk. Je komt immers op Watergraafsmeer uit dan (niet bepaald geschikt voor doorgaande reizigerstreinen), Muiderpoort is technisch gezien wel bereikbaar, maar praktisch niet echt met de huidige infra natuurlijk.

Het lijkt me technisch gezien ook onmogelijk om station Diemen te gaan bedienen, want dan krijg je een veel te kleine boogstraal. Hooguit kun je op de huidige boog een station Diemen Noord bouwen ter hoogte van de Ouddiemerstraat. Science Park zou met infra-aanpassingen wel bereikbaar moeten kunnen zijn. Wel moet je die boog dan volledig tweesporig gaan maken, je moet een (ongelijkvloerse?) aansluiting op het spoor van/naar Weesp maken en het lijkt me ook dat je vanaf Science Park tot en met minstens Muiderpoort dan 4 sporen nodig hebt (anders lijkt het me lastig inpasbaar met het treinverkeer van/naar Weesp). Daar bovenop lijkt me dus dat je ook moet investeren in de spoorboog bij Bijlmer, om daar ongelijk in te kunnen voegen op de Zuidtak. Dat gaat dus nog wel een forse investering opleveren lijkt me.

Dan denk ik dat je haast al (veel) goedkoper uit kan zijn door het viersporigheid te verlengen tot noordelijk van Duivendrecht en om bij Muiderpoort (i.i.g. zijsporen, zodat een sprinter hier ingehaald kan worden door een IC). Dat is prima inpasbaar, sterker nog: bij Muiderpoort is aan de oostkant op het viaduct al ruimte gereserveerd voor een extra spoor lijkt het.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

De route via Diemen wordt expliciet benoemd in de bijbehorende tekst, details over wat voor route men precies in gedachte heeft wordt kan ik echter niet zo snel vinden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Maar dit is een netwerk voor 2040, in hoeverre is dat tegenstrijdig met het OV-SAAL-model dat we hier eerder besproken, dat voor 2025 of iets dergelijks is? Zo'n 2040-netwerk bereik je niet in 1x lijkt me.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Dit netwerk lijkt me sowieso niet uitvoerbaar zonder spooruitbreidingen. Ik zie bij diverse nu nog enkelsporige nevenlijntjes kwartierdiensten ingetekend, en hier en daar met toevoeging van een sneltrein. Dat zal toch om de nodige spoorverdubbelingen vragen. Een van die verdubbelingen, Zutphen - Hengelo, ontlast de OV-SAAL corridor dan weer. Als je goed kijkt zijn de goederentreinen Rotterdam - Bad Bentheim, die nu om maar niet kop te hoeven maken de geweldige route via Diemen Zuid rijden, op deze tekening ingetekend via de Betuweroute gestuurd tot Elst en dan via Arnhem, Zutphen, Goor en Hengelo.

Details zijn trouwens wat lastig te zien op de verkleinde afbeelding, hier is een versie te vinden waarop je kan inzoomen. In plaats van namen als sprinter en intercity gebruikt men de termen N1 t/m N4, N1 zijn internationale hogesnelheidstreinen, N2 is IntercityDirect, N3 is de hybride intercity/sneltrein en N4 zijn sprinters. Op enkele trajecten zijn de sprinters weggelaten, dat zal vermoed ik het geval zijn omdat men hier een lightrail/metro in gedachte heeft.

Als je inzoomt op de kaart kun je ook zien dat er bepaalde doorkoppelingen of juist opgeknipde lijnen te zien zijn. Paar opvallende:
  • Amersfoort - Ede-Wageningen - Arnhem *O*
  • Den Helder - Luik
  • Breda - Schiphol - Berlijn
  • Leeuwarden - Bremen
  • Rotterdam - Leiden - Schiphol - Keulen
  • Dordrecht - Antwerpen (Sprinter)
  • Nijmegen - Venlo - Maastricht (IC)
  • Geldermalsen - Elst
  • Amersfoort - Zwolle geknipt in Harderwijk
Maar goed, het is leuk om over te speculeren, maar tegen de tijd dat het 2040 is zijn de plannen ongetwijfeld weer veranderd. En als Groningen zijn zin krijgt en de Lelylijn er komt krijg je weer een heel ander beeld. Want die is hier dus niet ingetekend en de snelle IC is ook weer minder snel geworden dankzij een extra stop in Almere Poort. Wel heeft Groningen een spoorlijn naar Zernike Campus gekregen op deze kaart.
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Dit 'voorkeursnet' (zoals ze het zelf noemen) is toch alleen van de VRA, dus wat is überhaupt de waarde van deze schetsen voor de plannen buiten Amsterdam e.o.?
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

De overige bijlages zijn inderdaad specifies voor regio Amsterdam, maar ik neem aan dat de landelijke kaart in samenspraak tussen de regio's en het rijk tot stand is gekomen. Een eerdere versie van deze lijnvoering is hier te vinden.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door waldo79 »

Zijn we hier niet teveel gedachtensprongen aan het maken? Kan er geen touw meer aan vastknopen.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Op zich is het niet ingewikkeld hoor, je hebt de korte, middellange en lange termijn. Korte termijn zijn de projecten die reeds in uitvoering zijn of al voltooid zijn en waar binnen 5 jaar extra treinen gaan rijden. Denk aan ETMET Arnhem - Schiphol - Leiden - Rotterdam en de extra sprinters Den Haag - Dordrecht. De middellange termijn is tot grofweg 2030, daar valt de nieuwe lijnvoering rondom Weesp onder waar nu veel over te doen is. En tot slot heb je de lange termijn visie voor grofweg 2040, waar de landelijke en regionale overheden nu mee bezig zijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

waldo79 schreef: zo 15 nov 2020, 16:06 Zijn we hier niet teveel gedachtensprongen aan het maken? Kan er geen touw meer aan vastknopen.
Sowieso niet verstandig om een touw aan het spoor vast te knopen :geek:
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door waldo79 »

Ha ha, zo nu en dan gebruik ik spreekwoorden en gezegden in mijn reacties :X
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef: zo 15 nov 2020, 16:06 Zijn we hier niet teveel gedachtensprongen aan het maken? Kan er geen touw meer aan vastknopen.
Het komt denk ik ook omdat de inzichten en de plannen op langere termijn nog kunnen wijzigen. Zeker in de regio Amsterdam kun je zien aankomen dat de wensen van de overheden/reizigers niet passen op de infrastructuur zoals die de komende jaren gestalte krijgt. Er moet dus of spoor bij of trein af :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door mattie156 »

Wel grappig om te lezen dat Sassenheim en Hoofddorp in de plannen van 2040 worden geupdate tot IC/Sneltrein station

Hoofddorp kan het zeker gebruike daar was het in de spits voor corona echt erg druk. Sassenheim snap ik niet echt.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Staatslijn K »

Ik denk dat oa Sassenheim en Hoofddorp, maar ook Voorhout en Hillegom IC stops krijgen om treinen uit te sparen. Bovendien is een mooie bijkomstigheid dat Zaandam zo een snelle(re) directe verbinding met Leiden heeft. Het bespaart overstappen en eigenlijk gaan vooral doorgaande reizigers erop vooruit. Het nadeel is alleen wel dat vanaf Hoofddorp en Nieuw Vennep de grootste vraag is naar Amsterdam CS terwijl deze verbinding verloren gaat. Maar ik vind dit zeker voor bepaalde relaties zeker een mooie oplossing.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

IC-Flex wordt weer uit de kast getrokken :6

(Nu is die term weer moeilijk zoekbaar in Google, maar is een concept uit een nota van een OV-adviesbureau van een jaar of 15 geleden, waarin gesteld werd dat de NS stoptreinen zou kunnen uitsparen door intercity's alternerend kleine stations te bedienen)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Dat was Inno-v. Als je zoekt op Lars-Lutje Schipholt bij het archief van het CVS-congres kan je vast wel wat vinden.
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door 530 »

Bemined schreef: za 14 nov 2020, 15:08 Nee ik heb het over Diemen én Diemen Zuid. Althans niet ik, maar dit ontwerp heeft het erover:
Afbeelding
Dit zal uiteraard gepaard gaan met spooruitbreidingen. Ik zag elders ook een andere variant langskomen waarin men de sprinters simpelweg ingekort heeft tot Bijlmer, daar heeft men die benodigde uitbreidingen dus wegbezuinigd. Overigens ook opvallend dat op dit kaartje de 4000 in Breukelen van kleur veranderd, deze lijkt vanaf hier sneltrein te worden ter vervanging van de intercity's die Gouda hier gaan overslaan.
Hier gaat geen N1 trein naar Duitsland, dus alle treinen naar Duitsland worden geïntegreerd met intercity's?
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Dat is een optie die overwogen werd, echter een andere optie waas dat de ICE slechts uitgesloten werd van het drukste uur van de spits. In dat geval zou je een 2-uur dienst kunnen houden met één trein direct voor de ochtendspits en de volgende trein er direct na.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Ik zit trouwens te kijken (kaartje is niet zo heel goed zichtbaar), maar zie ik nu dat die IC (N3-trein) op Zutphen-Enschede vast zit aan de IC/N3-trein tussen Arnhem en Zwolle? Volgens mij zie ik die twee lijnen direct boven station Zutphen samen komen. Moet er dan gekoppeld/gesplitst worden in Zutphen of wat willen ze daarmee?
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

De begeleidende tekst zegt dit:
N3
2x Roermond – Weert – Maarheeze – Eindhoven – Den Bosch – Oss – Nijmegen – Arnhem – Dieren – Zutphen splitsen/combineren
- 2x door naar Deventer – Zwolle
- 2x door naar Hengelo – Enschede
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Oke. Ik vind het een interessante optie, al weet ik niet of NS daar vrolijk van wordt (die wilde toch niet meer splitsen/combineren op die manier?)
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door 530 »

Bemined schreef: za 14 nov 2020, 18:49 Dit netwerk lijkt me sowieso niet uitvoerbaar zonder spooruitbreidingen. Ik zie bij diverse nu nog enkelsporige nevenlijntjes kwartierdiensten ingetekend, en hier en daar met toevoeging van een sneltrein. Dat zal toch om de nodige spoorverdubbelingen vragen. Een van die verdubbelingen, Zutphen - Hengelo, ontlast de OV-SAAL corridor dan weer. Als je goed kijkt zijn de goederentreinen Rotterdam - Bad Bentheim, die nu om maar niet kop te hoeven maken de geweldige route via Diemen Zuid rijden, op deze tekening ingetekend via de Betuweroute gestuurd tot Elst en dan via Arnhem, Zutphen, Goor en Hengelo.

Details zijn trouwens wat lastig te zien op de verkleinde afbeelding, hier is een versie te vinden waarop je kan inzoomen. In plaats van namen als sprinter en intercity gebruikt men de termen N1 t/m N4, N1 zijn internationale hogesnelheidstreinen, N2 is IntercityDirect, N3 is de hybride intercity/sneltrein en N4 zijn sprinters. Op enkele trajecten zijn de sprinters weggelaten, dat zal vermoed ik het geval zijn omdat men hier een lightrail/metro in gedachte heeft.

Als je inzoomt op de kaart kun je ook zien dat er bepaalde doorkoppelingen of juist opgeknipde lijnen te zien zijn. Paar opvallende:
  • Amersfoort - Ede-Wageningen - Arnhem *O*
  • Den Helder - Luik
  • Breda - Schiphol - Berlijn
  • Leeuwarden - Bremen
  • Rotterdam - Leiden - Schiphol - Keulen
  • Dordrecht - Antwerpen (Sprinter)
  • Nijmegen - Venlo - Maastricht (IC)
  • Geldermalsen - Elst
  • Amersfoort - Zwolle geknipt in Harderwijk
Maar goed, het is leuk om over te speculeren, maar tegen de tijd dat het 2040 is zijn de plannen ongetwijfeld weer veranderd. En als Groningen zijn zin krijgt en de Lelylijn er komt krijg je weer een heel ander beeld. Want die is hier dus niet ingetekend en de snelle IC is ook weer minder snel geworden dankzij een extra stop in Almere Poort. Wel heeft Groningen een spoorlijn naar Zernike Campus gekregen op deze kaart.
Ik vind het wel leuk dat ze kijken naar doorkoppelingen naar het buitenland, maar ik twijfel of een van deze ooit werkelijkheid worden.
Die doortrekking naar Luik zou op zich nog wel kunnen als we in Nederland met 3 kV gaan rijden en ERTMS ingevoerd is. Dan heb je waarschijnlijk toch nog specifieke aanpassingen nodig België.

Persoonlijk zie ik liever Den Haag - Schiphol - Berlijn, i.p.v. Breda en Den Haag - Eindhoven - Düsseldorf. De lijnvoering tussen Eindhoven en Venlo vind ik ook maar niks, te rommelig.

Wel goed dat er wordt gekeken om de IC's door te trekken naar Nijmegen Heijendaal. Ook goed dat er wordt gekeken naar een trein naar Zenike. Hierdoor worden de campussen echt goed ontsloten door de trein.
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Bemined schreef: wo 16 dec 2020, 14:19 2x Roermond – Weert – Maarheeze – Eindhoven – Den Bosch – Oss – Nijmegen – Arnhem – Dieren – Zutphen splitsen/combineren
Dat bolletje tussen Eindhoven en Weert moet dus Maarheeze voorstellen? Ik dacht altijd dat het Geldrop was :o

Maarheeze telt het minste reizigers van de drie tussenstations op dat traject.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten