[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: di 14 jun 2022, 22:54 Dat is leuk van die NMBS-trein, maar de daarvoor bestelde locomotiefserie HLE 17 stromen pas vanaf 2026 in, dus het is pas bij een latere dienstregelingswijziging aan de orde.
Is M7 daar niet voor geschikt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

De M7 is een computergestuurde trein, dus ik ga er vanuit dat er een onderspanningsbeveiliging is die inzet van de motorrijtuigen naar Nederland verhindert. En de instap op 63 centimeter is natuurlijk ook oerdom.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Lange_Dre »

Het lijkt mij zeer aannemelijk dat ze de huidige traxxen hiervoor gaan inzetten. Deze zijn (zodra de icng betrouwbaar genoeg geacht worden door NS), werkloos. Volgens mijn heeft de NMBS al test gereden met de Belgische rijtuigen.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door playertwo »

Die extra Benelux is voorzien met I6 en I10 en niet met M7, dus grwoon RIC materieel.
Daarbij gaan de Belgen de rijtuigen zonder airco aan de kant zetten, vandaar dat er I10 nodig is voor een 1e klas.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door DDietzen »

Ik neem aan dat je in de laatste zin "I6 nodig" bedoelt, want er zijn geen I10-eersteklasrijtuigen met airco.

Overigens is dit voor mij wel verrassend nieuws, ik had bij de buren van HGBTF juist begrepen dat de I11-stuurstanden zou worden voorzien van ATB om met Traxx+I11 de extra Benelux te rijden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Er zijn vast niet voor niets proefritten met I11 geweest?Daar is tegen die tijd genoeg van beschikbaar omdat ze in de binnenlandse diensten worden vervangen door M7.
Jultar schreef: za 12 feb 2022, 14:26 Inderdaad Traxx met I11. Er is speciaal daarvoor vorig jaar al een testrit geweest om sandwichbedrijf en de deursystemen te testen, als ik het goed begrepen heb.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door playertwo »

Sorry gooide effe wat door elkaar.
Bericht kan je negeren.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Jultar »

In eerste instantie moet het dus Traxx sandwich met I11 gaan worden, later de nieuwe Type 17 die NMBS besteld heeft met I11 en stuurstand. Er zal dus nog een paar jaar 160 gereden worden, later moet dan dan 200 worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Suus schreef: wo 15 jun 2022, 19:12 De M7 is een computergestuurde trein, dus ik ga er vanuit dat er een onderspanningsbeveiliging is die inzet van de motorrijtuigen naar Nederland verhindert. En de instap op 63 centimeter is natuurlijk ook oerdom.
De onderspanningsbeveiliging kan natuurlijk ook voor 1500 volt als andere spanning geschikt gemaakt worden. Dat is hoe b.v. een vierspanningsloc met intern 3000 volt-net onder 1500 volt rijdt.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

In 2023 worden een aantal projecten uitgevoerd die de rij- en/of opvolgtijden moeten verbeteren op een tweetal PHS corridors. Tussen Breda en Tilburg worden enkele blokken verdicht en wordt GIlze-Rijen omgebouwd tot halte aan de vrije baan. Tevens krijgt Tilburg een vierde perronspoor. Op de Flevolijn krijgt Almere Oostvaarders twee 1:15 wissels waardoor de sprinters van/naar Almere Buiten sneller de van/naar de binnensporen kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hainje »

Bemined schreef: vr 15 jul 2022, 19:55 wordt GIlze-Rijen omgebouwd tot halte aan de vrije baan.
Dat is het toch al? :s
🍉
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Binnen het jargon van ProRail liggen haltes in onbediend gebied en stations in bediend gebied. Nu heeft Gilze-Rijen nog bediende seinen, straks worden dat automatische seinen waarbij het station dus een halte wordt. Halte of station zegt dus niets over de grootte van een stopplaats, Rotterdam Noord is bijvoorbeeld een station terwijl Rotterdam Alexander een halte is.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Gamma »

Bemined schreef: vr 15 jul 2022, 19:55 In 2023 worden een aantal projecten uitgevoerd die de rij- en/of opvolgtijden moeten verbeteren op een tweetal PHS corridors. Tussen Breda en Tilburg worden enkele blokken verdicht en wordt GIlze-Rijen omgebouwd tot halte aan de vrije baan. Tevens krijgt Tilburg een vierde perronspoor. Op de Flevolijn krijgt Almere Oostvaarders twee 1:15 wissels waardoor de sprinters van/naar Almere Buiten sneller de van/naar de binnensporen kunnen rijden.
Mooie maatregelen opzich. Heeft vrije baan Gilze-Rijen nog effecten voor de bijsturing bij verstoringen of valt dat mee?
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Bij werkzaamheden of storingen rond Tilburg was het gebruikelijk dat de 6600 en soms een intercity werd ingekort tot Gilze-Rijen. Dat kan dan niet meer, als ik het goed heb begrepen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: vr 15 jul 2022, 22:13 Halte of station zegt dus niets over de grootte van een stopplaats, Rotterdam Noord is bijvoorbeeld een station terwijl Rotterdam Alexander een halte is.
Dat wist ik, maar ik dacht dat dat afhing van de aanwezigheid van wissels.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Er zijn nu nog wissels en een derde spoor (perronloos), ook al is de aftakkingen naar Vijf Eiken (Oosterhout) al lang verdwenen.
Ik neem aan dat dat alles verwijderd wordt.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: za 16 jul 2022, 01:15Dat wist ik, maar ik dacht dat dat afhing van de aanwezigheid van wissels.
Bij wissels heb je in principe bediende seinen (met enkele uitzonderingen zoals wissels met grendel of veerwissels, daar wil wel eens een automatisch sein voor staan), maar de afwezigheid van wissels betekent niet automatisch dat het vrije baan is. Zo blijven Hoogeveen en Santpoort Noord wel bediend gebied na de geplande wisselsanering, maar Gilze-Rijen wordt dus wel vrije baan.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door ArrivaBas »

Het omvormen van Gilze-Rijen naar een halte aan de vrije baan haalt wel een flinke portie flexibiliteit weg voor de bijsturing. Als er dan aan één kant van het station wat op dit traject gebeurt rijdt er tot in 's-Hertogenbosch geen Sprinter meer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Hoezo zou als er wat gebeurd op Breda - Gilze-Rijen ook geen sprinters meer kunnen rijden tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch? De sprinter uit 's-Hertogenbosch kan prima keren op Tilburg (dat een extra perronspoor krijgt) of Tilburg Universiteit. Immers: als er niets kan rijden tussen Gilze en Breda, kun je de twee doorgaande sporen van Tilburg Universiteit ook gebruiken om te keren, toch? In Tilburg kun je bovendien 2 van de 4 sporen gebruiken om de IC's uit Eindhoven en Zwolle te laten keren en heb je nog 2 sporen over voor de sprinters uit Eindhoven en Arnhem (hetzij om te keren, hetzij om door te kunnen rijden van/naar Tilburg Universiteit), dus ik zie niet waarom er op Tilburg - 's-Hertogenbosch dan niets zou kunnen rijden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door ArrivaBas »

Ik ga hierbij deels uit van de bestaande standaard maatregelen die de bijsturing neemt bij storingen tussen Breda en Tilburg. Op Tilburg Universiteit kun je geen twee treinen tegelijk laten keren (perrons 1 en 2 hebben geen bediende seinen), en tot het vierde perronspoor in Tilburg klaar is kun je alleen de 3600 kwijt als trein uit 's-Hertogenbosch. Omdat 5 minuten vaak te kort is heeft deze treinserie meestal een lange kering van 35 minuten met rangeerbewegingen naar Tbge achter de 6400 aan. Met het vierde perron zou het moeten passen, mits het mogelijk is om voor de splitsing naar het juiste spoor te wisselen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Vanuit 's-Hertogenbosch kun je op de sporen 3 en 4 keren in Tilburg, vanuit Eindhoven op de sporen 1 en 2.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

ArrivaBas schreef: za 16 jul 2022, 09:36Op Tilburg Universiteit kun je geen twee treinen tegelijk laten keren (perrons 1 en 2 hebben geen bediende seinen)
Aangezien spoor 1 nog voor de laatste wissel ligt, zou je denken dat die wel een bediend sein zou hebben... Wellicht zou je dat dus nog kunnen aanpassen voor meer bijsturingsmogelijkheden.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

De hoofdsporen tussen Tilburg en Tilburg Universiteit zijn ook vrije baan. Seinen bij Tilburg Universiteit richting de wissels zijn uiteraard wel bediend maar de andere kant op niet dus om te keren moet je dan doorrijden tot voorbij de wissels en daar kopmaken.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door RobertT »

ArrivaBas schreef: za 16 jul 2022, 09:36 Ik ga hierbij deels uit van de bestaande standaard maatregelen die de bijsturing neemt bij storingen tussen Breda en Tilburg. Op Tilburg Universiteit kun je geen twee treinen tegelijk laten keren (perrons 1 en 2 hebben geen bediende seinen), en tot het vierde perronspoor in Tilburg klaar is kun je alleen de 3600 kwijt als trein uit 's-Hertogenbosch. Omdat 5 minuten vaak te kort is heeft deze treinserie meestal een lange kering van 35 minuten met rangeerbewegingen naar Tbge achter de 6400 aan. Met het vierde perron zou het moeten passen, mits het mogelijk is om voor de splitsing naar het juiste spoor te wisselen.
Mijn ervaring is juist dat de 3600 wel in die 6 minuten(27-33/57-03)keert op spoor 3
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door playertwo »

SuperGhost schreef: za 16 jul 2022, 08:08 Er zijn nu nog wissels en een derde spoor (perronloos), ook al is de aftakkingen naar Vijf Eiken (Oosterhout) al lang verdwenen.
Ik neem aan dat dat alles verwijderd wordt.
Spoor 2 is al enige tijd buiten dienst dus sowieso niet meer bruikbaar. Mogelijk dat het eilandperron wordt vervangen door 2 zijperrons
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten