[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door henrivanderweijden »

betekend dat dat Db geen verbinding meer met Ah krijgt?
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Roeland »

Volgens mij was de bedoeling dat de IC's 4x/uur op Db en 2x/uur op Klp zouden stoppen.
Daarmee houden beide stations hun verbinding met Ah.
En door die IC-stops op Db is het (qua tijdligging) mogelijk om de sprinters naar Rhenen zonder inhaling te laten rijden.
Wanneer de sprinter naar Rhenen 9 min. eerder uit Ut vertrekt dan een in Db halterende IC, dan zitten ze elkaar niet in de weg.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Maar... krijgt hiermee Klp dan eindelijk een vaste verbinding met Db, of zijn het opnieuw verschillende ICs die afwisselend op Db of Klp stoppen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Het tweede dus.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

:roll: Lekker handig weer dus...
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door teun »

MLouter schreef: do 03 sep 2020, 11:56 Volgens mij past vooralsnog geen 8-10 treinen per uur tussen Tilburg en Breda, dus tot die tijd is 4x/u Den Haag Eindhoven sowieso geen optie.
Daarom is men ook een extra perronspoor in Tilburg en een extra spoorboog in Meteren aan het bouwen.

Het nut van een IC die in Db én Klp stopt zie ik nou niet echt zo, dan kun je ook gewoon de sprinter nemen op een van de stations die daadwerkelijk in de kom van Veenendaal liggen.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Ja, door het alterneren kan je goedkoop vanuit Veenendaal een dagje Utrecht doen, door een enkeltje de klomp - west/centrum te kopen :lol:

Zelf lijkt mij Prorails voorstel voor 4-4-4 alsnog het beste (4x non-stop Arnhem-Utrecht, 4x IC met stops op Klp, Db en Ed en de huidige 4 sprinters), maar het is al beter dan alle reizigers in Utrecht oost in sprinters proppen (en de benodigde perronverlengingen hiervoor)
Ik heb geen onderschrift
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

teun schreef: do 03 sep 2020, 13:02 Het nut van een IC die in Db én Klp stopt zie ik nou niet echt zo, dan kun je ook gewoon de sprinter nemen op een van de stations die daadwerkelijk in de kom van Veenendaal liggen.
Rhn/Mrn - Ed/Ah v.v. gaat hierdoor al jaren via Ut, ipv Db.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Dat kan wel degelijk via Db zolang daar een IC stopt. Je zal Rhn/Mrn - Klp bedoelen, dat kan nu inderdaad alleen maar via Utrecht.
MLouter schreef: do 03 sep 2020, 11:56 Volgens mij past vooralsnog geen 8-10 treinen per uur tussen Tilburg en Breda, dus tot die tijd is 4x/u Den Haag Eindhoven sowieso geen optie.
Das was sowieso pas gepland voor december 2024. Maar nu worden er, drie jaar eerder, extra IC's Schiphol-Rotterdam tussendoor gefietst. Dus ben ik benieuwd wat dan het plan voor december 2024 gaat worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Oeps, iets te snel indd, doelde indd van/naar Klp.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door umbusko »

De overstap in Db is op dit moment wel 25 minuten van Ah naar Rhn en 28 minuten van Rhn naar Ah. Dus bepaald aantrekkelijk is het sowieso niet.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Dat is maar net het moment waarop je reist:
Stopt de 3000 of 3100 op Db én heb je de 7300 of 7400 van/naar Rhn.

De lange overstappen zijn tussen de 3000 en 7300 (op zondagochtend en laat op de avond) en tussen de 3100 en 7400 (doordeweeks overdag) het geval.

De kortere overstappen (een minuut of 10-12) zijn tussen de 3000 en 7400 (stoppen nooit tegelijk op Db) en tussen de 3100 en 7300 (in het weekend, grootste deel van de dag).
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Maar hoe nuttig is zo' n reis? Je kan veel beter de brug over gaan en bij Kesteren opstappen.
Voor Veenendaal heb je natuurlijk gewoon lijn 87, 83 en 50 richting Klp.
Maarn blijft inderdaad een probleem.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Voor Maarn naar De Klomp kun je overstappen in Veenendaal of Woudenberg met de bus. Al vraag ik me af hoeveel reizigers er nu tussen Maarn en De Klomp reizen, de meesten zullen naar Veenendaal willen waar al een rechtstreekse bus naartoe rijdt. Alleen voor Maarn<->Arnhem is het wat onpraktischer, want dan moet je in Veenendaal én Ede overstappen, dat lijkt me te veel tijd kosten en dat lijkt me de enige relatie die baat heeft bij een goede overstap in Driebergen.

Het lijkt me zeker een aanrader om zodra er 6 IC's per uur rijden (waarvan 4 stoppend te Driebergen) de sprinter zo in te leggen dat er in Driebergen een goede overstap Maarn<->Ede/Arnhem ontstaat en een goede overstap Bunnik<->Arnhem. Met 4 IC's per uur op Driebergen zou je denken dat dat toch zou moeten kunnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Tussen Maarn en Veenendaal rijdt geen bus, je zult of in Doorn moeten overstappen op 50 of in Maarsbergen op 280. Maarja, naar Veenendaal kan je natuurlijk gewoon per trein.
Overigens ligt De Klomp gunstig voor de bedrijventerreinen aan de westkant van Ede, maar dat zullen geen reizigersstromen zijn waar je een treinverbinding voor nodig is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Tijdens de bedieningsperiode van 82 is de overstap meestal sowieso beter, dus daar heb je niet veel aan.

Overigens was het altijd laten rijden van de spitsprinters ook nog een extra variant van de 6/4. Weet niet of ze die hebben aangenomen. Dan verbeterd de overstap sowieso.
Ik heb geen onderschrift
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Staatslijn K »

Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van het doorkoppelen naar Leiden? Vanuit Den Haag en Rotterdam is de reis naar Utrecht en Nijmegen veel sneller via Gouda, alleen vanuit Bijlmer Arena naar Leiden en Den Haag is duidelijk winst en vanuit Leiden naar Arnhem en 's-Hertogenbosch, maar dat zijn geen drukke reisrelaties.

Nu gaat Noord-Holland de ICD met Rotterdam en verder verliezen (terwijl vanuit Almere en Hilversum de overstap op Schiphol toch al bestond) en wordt deze situatie niet overzichtelijker voor onbekende treingebruikers die een trein naar Nijmegen zien en zo tot wel 45 minuten langer bezig zijn
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Anders moet je 2 treinen laten keren op Schiphol, kan je ze net zo goed aan elkaar koppelen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Op Schiphol kan je praktisch niet keren. In Hoofddorp is straks alle ruimte nodig voor de Airportsprinter. Een tienminutentrein in Leiden laten keren is ook niet handig. Spoor 11 en 12 op Den Haag Centraal zijn voorlopig nog niet beschikbaar voor NS.

Dan kan je net zo goed doorrijden naar Rotterdam.
Dat er en passant een nieuw ETMET-traject bijkomt is dan mooi meegenomen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door waldo79 »

Zelfde idee als met de koppeling van Dordrecht naar Schiphol met Schiphol naar Venlo in de stille uren en zondag.

En soms maak ik dus van die koppeling gebruik om rechtstreeks naar Leiden te reizen vanuit Ht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Staatslijn K schreef: do 03 sep 2020, 18:43Nu gaat Noord-Holland de ICD met Rotterdam en verder verliezen (terwijl vanuit Almere en Hilversum de overstap op Schiphol toch al bestond) en wordt deze situatie niet overzichtelijker voor onbekende treingebruikers die een trein naar Nijmegen zien en zo tot wel 45 minuten langer bezig zijn
Noord-Holland verliest nu toch geen enkele verbinding?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Z2N »

Voor de kop van Noord-Holland wordt reizen over de HSL wel knap lastiger.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door waldo79 »

Met een overstap op Asd kom je er toch ook?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Hebben we het nu over de extra IC Arnhem - Schiphol - Rotterdam of over het moment dat IC Direct naar Amsterdam Zuid gaat?
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

waldo79 schreef: do 03 sep 2020, 20:32 Met een overstap op Asd kom je er toch ook?
De 900 en 1000 gaan toch naar Amsterdam Zuid rijden?
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten