[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door tjoektjoek »

https://nieuws.ns.nl/eerste-testdagen-n ... -verlopen/

Het percentage treinen dat op tijd aankwam met een marge van 3 minuten was 93 procent, iets hoger dan verwacht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Zoals gepland, hadden reizigers deze dagen vaker een zitplaats en hoefden ze minder lang te wachten.
Dat tweede is zeker waar, maar de 15100 was geregeld zitvol.
Overigens is voor mij de grootste winst dat de overstap te Rotterdam Centraal van/naar Utrecht een stuk beter is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Dat minder lang wachten gaat echter wel alleen op voor de stations waar ook werkelijk zes treinen per uur stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Mwah, de reizigers van Maarssen, Utrecht Zuilen en Bunnik hoeven buiten de spitsuren ook minder lang te wachten. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door JothamvW »

En datzelfde geldt natuurlijk ook voor Breukelen, Utrecht Vaartsche Rijn, Bunnik en Driebergen-Zeist. :trein:
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

En het andere deel van die sprintertak zit juist met meer reistijd door de inhaling op Db :')
Ik heb geen onderschrift
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

De 7300 wordt niet ingehaald door een IC(E) te Db, dat is alleen voor de 7400 in één richting, die alleen in de spits ten oosten rijdt van Db.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door tjoektjoek »

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -phs-vgr-6
Het landelijk onderzoek op het gebied van baanstabiliteit wordt door ProRail voortgezet. Naar verwachting zijn aanvullende maatregelen nodig om verhoging van treinfrequenties te faciliteren. Voor PHS geeft dit een belangrijk risico voor de eind 2024 voorziene extra sprinters tussen Den Haag en Rotterdam. De kans dat maatregelen noodzakelijk zijn neemt toe. Voor de zomer blijkt welke keuzes gemaakt moeten worden en of de mijlpaal te handhaven blijft.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Roeland »

Het lijkt me dat een sprintertje extra een stuk minder weegt dan de huidige IC Gvc - Ehv ?
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door DDietzen »

De nadruk lijkt hier vooral te liggen op het idee dat frequentieverhoging een probleem is voor de bodem. Maar zou 4 treinen per uur van elk 3 treinstellen beter zijn voor de baanstabiliteit dan 6 treinen per uur van elk 2 treinstellen?
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Het tracébesluit PHS Rijswijk - Rotterdam wordt gewijzigd.

Belangrijkste veranderingen:
* Op station Schiedam worden twee bestaande sporen opnieuw in gebruik genomen. Hierdoor kunnen intercity’s in Schiedam blijven stoppen en blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand. Hiervoor worden perrons verlengd en zijn aanpassingen nodig in de sporenlayout, zoals aansluitingen en wissels. Ook moet een railinzetplaats (plek waar werk- en inspectievoertuigen op het spoor geplaatst worden) worden opgeschoven.
* Op Rotterdam Centraal worden sporen en perrons aangepast zodat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken. Ook worden er sporen geschikt gemaakt voor het keren van intercity’s. Voor de hulpdiensten wordt een nieuwe ontsluitingsweg gerealiseerd.
* Bij de noordelijke tunnelingang van de spoortunnel in Delft, ter hoogte van de Kampveldweg, wordt in plaats van een één meter hoog geluidsscherm en raildempers, gekozen voor een twee meter hoog geluidsscherm. Hierdoor kan een bestaand scherm hergebruikt worden en kunnen de beoogde raildempers achterwege blijven.

Bron en meer: ProRail
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Roeland schreef: wo 13 apr 2022, 15:50 Het lijkt me dat een sprintertje extra een stuk minder weegt dan de huidige IC Gvc - Ehv ?
Die IC wordt als het goed is ICNG, ik vermoed dat dat materieel een stuk minder weegt dan Traxx+ICR.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef: wo 13 apr 2022, 16:12 Het tracébesluit PHS Rijswijk - Rotterdam wordt gewijzigd.
Voor wie het gewijzigde plan in detail wil bekijken: Alle relevante documenten die bij deze fase horen vindt u op deze pagina.

De westzijde van zowel Schiedam Centrum als Rotterdam Centraal gaan flink op de schop. Dit zou dan uiteindelijk het spoorgebruik moeten worden voor Schiedam-Rotterdam:
* Treinen vanuit Delft via spoor 1 in Schiedam naar spoor 3 in Rotterdam
* Treinen vanuit Delft via spoor 2 in Schiedam en de zuidelijke fly-over naar 4 t/m 8 in Rotterdam
* Treinen van spoor 7 t/m 12 in Rotterdam via de noordelijke fly-over naar 3 of 5 in Schiedam en door naar Delft.
Sporen 7 en 8 in Rotterdam worden geschikt gemaakt voor het keren van intercity’s
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Jultar »

PHS schreef: wo 13 apr 2022, 17:20
Roeland schreef: wo 13 apr 2022, 15:50 Het lijkt me dat een sprintertje extra een stuk minder weegt dan de huidige IC Gvc - Ehv ?
Die IC wordt als het goed is ICNG, ik vermoed dat dat materieel een stuk minder weegt dan Traxx+ICR.
Zeker. 199 ton voor het vijfje en 281,5 ton voor het achtje. Aslast gaat van max 21,5 ton terug naar max 17 ton.
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Dat scheelt dan behoorlijk, dank :pos:
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Gamma »

Ook interessant: bij de Kamerstukken zat ook dit rapport over tijdelijke fase Amsterdam Centraal totdat Amsterdam Zuid is uitgebreid.

Op pagina 8 de tijdelijke spoorlayout (de situatie die dus lang gaat duren):
- Op welke sporen gaan ze internationaal afhandelen? En kruis je dan niet enorm met de A2-corridor?
- Begrijp ik het nu goed dat je met paar maatregelen (seinverdichting/versnelling) toch al naar 6 IC’s Alkmaar kan komen?
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Gamma »

reisthijs schreef: wo 13 apr 2022, 18:15
VIRM schreef: wo 13 apr 2022, 16:12 Het tracébesluit PHS Rijswijk - Rotterdam wordt gewijzigd.
Voor wie het gewijzigde plan in detail wil bekijken: Alle relevante documenten die bij deze fase horen vindt u op deze pagina.

De westzijde van zowel Schiedam Centrum als Rotterdam Centraal gaan flink op de schop. Dit zou dan uiteindelijk het spoorgebruik moeten worden voor Schiedam-Rotterdam:
* Treinen vanuit Delft via spoor 1 in Schiedam naar spoor 3 in Rotterdam
* Treinen vanuit Delft via spoor 2 in Schiedam en de zuidelijke fly-over naar 4 t/m 8 in Rotterdam
* Treinen van spoor 7 t/m 12 in Rotterdam via de noordelijke fly-over naar 3 of 5 in Schiedam en door naar Delft.
Sporen 7 en 8 in Rotterdam worden geschikt gemaakt voor het keren van intercity’s
Ergens wel jammer dat je in noordelijke richting vanuit Rotterdam Centraal niet 2 treinen tegelijk kan laten vertrekken richting Schiedam Centrum op ordentelijke manier. Maar verder natuurlijk mooie verbeteringen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Het gaat vooral om de kortere perronopvolging bij Schiedam, twee stoppende treinen achter elkaar langs hetzelfde perron hebben een langere opvolgtijd dan twee treinen die langs verschillende perrons halteren. Dan kan de intercity bijvoorbeeld 3 minuten achter de sprinter aan vanaf Rotterdam Centraal waar dat zonder die extra wissels 4 minuten moet zijn vanwege de perronopvolging.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door tjoektjoek »

Gamma schreef: wo 13 apr 2022, 19:34 Ook interessant: bij de Kamerstukken zat ook dit rapport over tijdelijke fase Amsterdam Centraal totdat Amsterdam Zuid is uitgebreid.

Op pagina 8 de tijdelijke spoorlayout (de situatie die dus lang gaat duren):
- Op welke sporen gaan ze internationaal afhandelen? En kruis je dan niet enorm met de A2-corridor?
- Begrijp ik het nu goed dat je met paar maatregelen (seinverdichting/versnelling) toch al naar 6 IC’s Alkmaar kan komen?
Internationale HST-treinen en goederen vanuit Utrecht naar West- en Aziëhaven maken in de tijdelijke eindsituatie gebruik van de sporen 14 en
15 (IJ-viaduct) cf. werkhypothese.
Internationaal reizigersvervoer
In de tijdelijke eindsituatie vertrekken HST Londen en HST Brussel/Parijs, als enige reizigerstreinen, vanaf spoor 15 (maximaal 2x/uur, perronbezetting HST Londen meer dan 20 minuten). IC Brussel rijdt via Amsterdam Zuid geïntegreerd in het binnenlands net. De HST Frankfurt rijdt van en naar Amsterdam Centraal. De IC Berlijn rijdt cf. SAAL model II naar Amsterdam Zuid en Schiphol. Wens van NS Internationaal om naar Amsterdam Centraal te rijden is niet onderzocht. De verwachte groei in de periode 2030-2036 van het internationaal reizigersvervoer naar 26 HST’s naar Brussel-Parijs/Londen per dag is logistiek inpasbaar.
Als mitigerende maatregel wordt onderzocht of terugbouwen van internationale voorzieningen voor directe verbinding HST Londen in tijdelijke
eindsituatie PHS Amsterdam mogelijk is.
Je hoeft niet de A2-corridor te kruisen, bij Transformatorweg blijven de huidige wissels die ervoor zorgen dat je vanaf Schiphol bij spoor 14/15 kan komen. Je kruist wel de Westtak. Je zou bijna willen dat ze bij Amsterdam Lelylaan een extra eilandperron gaan bouwen voor een Eurostarterminal.
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Korot »

Heel lelijke oplossing: Eurostar start/stopt te Rotterdam (waar zat ruimte is), en rijdt dan leeg-mat van/naar Watergraafmeer als nodig? Kan dan via Amsterdam- & Diemen-Zuid, dus niet via Centraal.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door DDietzen »

Zat ruimte qua sporenplan misschien, ja, maar ik betwijfel toch ten zeerste dat de Eurostarterminal van Rtd berekend is op een complete treinlading van 900 passagiers ;)

Goed, dat kan wellicht aangepast worden op de medium termijn, maar de ruimte in het stationsgebouw is ook niet oneindig.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door tjoektjoek »

Een andere locatie is om een apart spoor en perron te bouwen net voor de Prorail-verkeersleiding. Op de plek waar vroeger ook nog sporen lagen richting Westerdokeiland. Hiervandaan kunnen dan de Thalys en Eurostartreinen tijdelijk vertrekken. Eigenlijk dus een verlenging van spoor 15 richting het westen.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Lange_Dre »

Internationale HST-treinen en goederen vanuit Utrecht naar West- en Aziëhaven maken in de tijdelijke eindsituatie gebruik van de sporen 14 en
15 (IJ-viaduct) cf. werkhypothese.
Internationaal reizigersvervoer
In de tijdelijke eindsituatie vertrekken HST Londen en HST Brussel/Parijs, als enige reizigerstreinen, vanaf spoor 15 (maximaal 2x/uur, perronbezetting HST Londen meer dan 20 minuten). IC Brussel rijdt via Amsterdam Zuid geïntegreerd in het binnenlands net. De HST Frankfurt rijdt van en naar Amsterdam Centraal. De IC Berlijn rijdt cf. SAAL model II naar Amsterdam Zuid en Schiphol. Wens van NS Internationaal om naar Amsterdam Centraal te rijden is niet onderzocht. De verwachte groei in de periode 2030-2036 van het internationaal reizigersvervoer naar 26 HST’s naar Brussel-Parijs/Londen per dag is logistiek inpasbaar.
Als mitigerende maatregel wordt onderzocht of terugbouwen van internationale voorzieningen voor directe verbinding HST Londen in tijdelijke
eindsituatie PHS Amsterdam mogelijk is.


"Wens van NS Internationaal om naar Amsterdam Centraal te rijden is niet onderzocht". Is dit serieus niet onderzocht? :| Dat zou ik wel bizar vinden. Doe er op z'n minste onderzoek naar, zodat je daarna een goed compleet besluit kan nemen... :N
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door tjoektjoek »

Ik hoop eigenlijk dat de IC Berlijn doorrijdt naar Den Haag Centraal, aangezien deze stad toch wel een toeristische stad is voor Duitsers. Daarnaast krijgt Den Haag hiermee een internationale verbinding terug.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Gamma »

tjoektjoek schreef: wo 13 apr 2022, 20:06
Gamma schreef: wo 13 apr 2022, 19:34 Ook interessant: bij de Kamerstukken zat ook dit rapport over tijdelijke fase Amsterdam Centraal totdat Amsterdam Zuid is uitgebreid.

Op pagina 8 de tijdelijke spoorlayout (de situatie die dus lang gaat duren):
- Op welke sporen gaan ze internationaal afhandelen? En kruis je dan niet enorm met de A2-corridor?
Je hoeft niet de A2-corridor te kruisen, bij Transformatorweg blijven de huidige wissels die ervoor zorgen dat je vanaf Schiphol bij spoor 14/15 kan komen. Je kruist wel de Westtak. Je zou bijna willen dat ze bij Amsterdam Lelylaan een extra eilandperron gaan bouwen voor een Eurostarterminal.
help me even, hoe ga je dan precies volgens sporenplan?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten