[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

De 700/1800 keren in Den Haag nu op elkaar in totaal 13 omlopen.
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door RobertT »

Hainje schreef: zo 06 sep 2020, 22:05
Al had men bij NS/ProRail al plannen met intercity's richting Utrecht voor de stopstations tussen Tilburg en Breda, meen ik.
Alleen voor Tilburg Universiteit en Reeshof.Er zou een IC Schiphol-Rotterdam-Breda-Tilburg-Den Bosch-Utrecht-Schiphol komen die op 1 van beide stations stopt en nog een IC vanuit Breda richting Utrecht die op het andere station stopt.Gilze Rijen zou dan door een sprinter bediend worden van/naar richting Eindhoven.Daardoor zou Tilburg-Den Bosch alleen nog IC verbindingen hebben(4x per uur) en Tilburg-Eindhoven 4 IC en 2 Sprinter verbindingen(de huidige 1100 gehandhaafd plus nog een IC vanuit de HSL)
Overigens waren dit Prorail plannen en niet NS
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Dan heb je denk ik andere plannen gezien dan ik, want ik zag dit document (PDF-alert).

Daarin gaat het om:
- 2x Den Haag C - Leiden C - Schiphol - A'dam Zuid - Bijlmer A - Utrecht C - 's-H'bosch - Tilburg - Reeshof - Breda
- 2x Den Haag C - Leiden C - Schiphol - A'dam Zuid - Bijlmer A - Utrecht C - 's-H'bosch - Tilburg - Universiteit - Breda - Etten-Leur - Roosendaal

De huidige IC Zwolle - Roosendaal buigt dan na 's-Hertogenbosch af naar Eindhoven, Helmond, Deurne, Horst-Sevenum, Blerick en Venlo.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Dat is weer een heel ander plan (of proefballonnetje, geen idee wat de officiële status van dat plan is), dat is een post-ETMET plan waarin de frequenties verder verhoogd worden naar 8 treinen per uur. Waarbij hier en daar de sneltrein weer ingevoerd wordt (Utrecht - Arnhem is 4 intercity's en 4 sneltreinen, net als Haarlem - Leiden). Het elke 10 minuten een trein concept wordt hier dus juist weer losgelaten, sommige corridors gaan naar 7,5 minuut, andere juist weer terug naar 15 minuten maar dan dus met zowel een sneltrein als intercity die beide op die frequentie rijden.

Eerlijk gezegd zie ik dit meer iets als als voor na 2030, voor de korte termijn PHS (tot 2030) zou ik uitgaan van de bestaande PHS frequenties maar met gewijzigde lijnvoeringen op basis van huidige inzichten.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Jultar »

Een treinserie die ik in de discussie niet voorbij zie komen, maar die wel met ICNG moet gaan rijden is de 1600. Jullie kunnen dan vast wel 1 en 1 bij elkaar optellen :mrgreen:

Maar uiteraard zoals altijd wel onder voorbehoud. Dit soort plannen zijn altijd weer aan wijziging onderhevig.
Laatst gewijzigd door Jultar op ma 07 sep 2020, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Bemined schreef: ma 07 sep 2020, 08:16 Waarbij hier en daar de sneltrein weer ingevoerd wordt (Utrecht - Arnhem is 4 intercity's en 4 sneltreinen, net als Haarlem - Leiden).
Of je gewoon het concept intercity direct uitbreidt. Veel mensen vergeten dat we al een 3-treinensysteem hebben.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Suus schreef: zo 06 sep 2020, 22:43Even op een kladblaadje en de huidige dienstregeling gerekend:
De 700 heeft nu 7 omlopen
De 1800 nu ook 7 omlopen
De 900 heeft nu 6 omlopen
De 1000 heeft nu 4 omlopen
De 2400 heeft op Schiphol - Lelystad nu 4 omlopen
Even een schets van mijn kant:
700 Groningen - Breda: 7 composities
1100 Den Haag - Eindhoven: 8 composities
1600 Enschede - Rotterdam: 6 composities
1800 Leeuwarden - Breda: 7 composities
2400 Lelystad - Rotterdam: 4 composities (uurdienst met IC Brussel in het andere halve uur)
11600 Amersfoort - Rotterdam: 3 composities
Hoeveel er met solo ICNG-VIII kunnen rijden durf ik niet te zeggen, een en ander hangt af van hoe de tijdligging op Rotterdam - Schiphol zal worden. Hier gaan meer treinen per uur rijden maar de verdeling is nog onbekend dus ik kan niet inschatten hoe de reizigers zich gaan verdelen over die treinen. In de NoordOost treinen verwacht ik wel de nodige solo stellen tegen de spitsrichting in.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Jultar schreef: ma 07 sep 2020, 09:42 Een treinserie die ik in de discussie niet voorbij zie komen, maar die wel met ICNG moet gaan rijden is de 1600. Jullie kunnen dan vast wel 1 en 1 bij elkaar optellen :mrgreen:

Maar uiteraard zoals altijd wel onder voorbehoud. Dit soort plannen zijn altijd weer aan wijziging onderhevig.
Ofwel: de definitieve definitieve lijnvoering zien we terug bij de aanvraag bij het LOCOV. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Voor 2023 verwacht ik weinig veranderingen, er moeten 6 treinen per uur vanaf de HSL doorgekoppeld gaan worden te Schiphol en er zijn nu precies 6 intercity's per uur die op Hoofddorp Opstel keren dus elke treinserie moet doorgekoppeld worden. En tenzij men opeens toch enkeldeksmaterieel tussen Schiphol en Utrecht accepteert zullen het de intercity's richting Almere en Amersfoort worden, terwijl de treinen uit Utrecht naar Leiden doorgaan. In de verdere toekomst zodra er ook ETMET naar Almere gaat komen kan het natuurlijk weer wijzigen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: ma 07 sep 2020, 12:38 Even een schets van mijn kant:
700 Groningen - Breda: 7 composities
1100 Den Haag - Eindhoven: 8 composities
1600 Enschede - Rotterdam: 6 composities
1800 Leeuwarden - Breda: 7 composities
2400 Lelystad - Rotterdam: 4 composities (uurdienst met IC Brussel in het andere halve uur)
11600 Amersfoort - Rotterdam: 3 composities
Is al bekend welke van deze treinen op Duivendrecht (en Almere Buiten) gaan stoppen?

En wordt de lijnvoering op de Oude Lijn dan zoiets?
2x/uur Amsterdam C - Haarlem - Leiden C - Den Haag C
2x/uur Amsterdam C - Haarlem - Leiden C - Den Haag HS - Rotterdam C - Dordrecht - Vlissingen
2x/uur Venlo - Eindhoven - Utrecht C - Schiphol - Leiden C - Den Haag HS - Rotterdam C - Dordrecht
2x/uur Arnhem - Utrecht C - Schiphol - Leiden C - Den Haag HS - Rotterdam C
2x/uur Nijmegen - Arnhem - Utrecht C - Schiphol - Leiden C - Den Haag C
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Er was toch ook een bedoeling een ICD naar Vlissingen door te trekken ?
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Dat plan is er later bijgekomen en staat gepland om ergens tussen 2023 en 2025 doorgevoerd te worden. Per dienstregeling 2022 gaat wel de intercity elk uur rijden i.p.v. alleen in de spits volgens dat plan. Uiterlijk in 2030 moet de snelle intercity naar Vlissingen dan 2x per uur gaan rijden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Bemined schreef: ma 07 sep 2020, 08:16 Dat is weer een heel ander plan (of proefballonnetje, geen idee wat de officiële status van dat plan is), dat is een post-ETMET plan waarin de frequenties verder verhoogd worden naar 8 treinen per uur. Waarbij hier en daar de sneltrein weer ingevoerd wordt (Utrecht - Arnhem is 4 intercity's en 4 sneltreinen, net als Haarlem - Leiden). Het elke 10 minuten een trein concept wordt hier dus juist weer losgelaten, sommige corridors gaan naar 7,5 minuut, andere juist weer terug naar 15 minuten maar dan dus met zowel een sneltrein als intercity die beide op die frequentie rijden.
Persoonlijk vind ik dat plan op zich beter dan ETMET (al kun je natuurlijk altijd over de doorkoppelingen hebben etc.), maar heb je dan wellicht een linkje naar de plannen die jij zag, want die heb ik niet eerder gezien geloof ik...
Jultar schreef: ma 07 sep 2020, 09:42 Een treinserie die ik in de discussie niet voorbij zie komen, maar die wel met ICNG moet gaan rijden is de 1600. Jullie kunnen dan vast wel 1 en 1 bij elkaar optellen :mrgreen:ig
Is dat een echt plan, of juist een idee van jou? Wat mij betreft juist de 1600 schrappen en beide treinen vanuit Enschede naar Utrecht sturen (want daar is de grootste vraag naar) en die uit Schiphol standaard naar Schothorst (of wellicht Vathorst als dat past). Al zou dat wellicht ook die doorkoppeling op Schiphol eenvoudiger maken (want minder ICNG nodig).
Op Amersfoort-Utrecht zouden ze eigenlijk ook bij een grotere dienstregelingswijziging ook moeten kijken of je de 6 IC's per uur op dit traject ook kunnen wijzigen naar ETMET. Hierbij kan dan de trein die in de spits doorrijdt naar Deventer dan dit niet meer doen, maar die zou dan wellicht door kunnen rijden als sprinter naar Zwolle (dus een zonetrein Den Haag - Zwolle), waarbij dan de kwartiersdienst vanaf Deventer altijd gekoppeld is naar Amsterdam C.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Dat soort details zal men de komende jaren verder uitwerken, doorkoppelen van de HSL-Zuid aan de NoordOost staat tenslotte pas voor 2023 op het programma. Ontwikkeling van reizigersaantallen zal hier ook van belang zijn, Amersfoort - Amsterdam Zuid met ICNG was met de reizigersaantallen van voor Corona nogal riskant. Maar veel andere opties zijn er niet, Utrecht - Amsterdam Zuid zat met 4 maal VIRM12 in de spits dusdanig overvol dat je ook met ETMET minimaal VIRM10 nodig zal hebben bij dezelfde reizigersaantallen. Dus tenzij je er een treinserie bij weet te toveren moet je naar Amersfoort, verdere lijnvoering kan je dan inderdaad nog mee schuiven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Je kunt overal mee schuiven. Overigens, zie ik bij dergelijk hoge frequenties meer in een IC-flex model dan in een drietreinensysteem. Een IC flexmodel houdt bijvoorbeeld in dat een intercity die vier keer per uur rijdt, op de minst gebruikte stations slechts twee keer per uur alternerend stopt. Dus 2x per uur Lelystad-Dronten-Zwolle en 2x per uur Lelystad-Kampen Zuid-Zwolle. Er moet dan wel een sprinterverbinding overblijven om de relatie Dronten-Kampen Zuid te kunnen blijven aanbieden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Daar noem je ook al meteen een nadeel: je hebt meer treinen nodig dan als je 2 IC's non-stop laat rijden en 2 IC's als stopper tussen Zwolle en Lelystad. Ook ga je die 2 stations dan overbedienen met 4x p/u i.p.v. 2x p/u. Als je toch al een sprinter inlegt, dan kun je net zo goed 4x p/u een non-stop IC laten rijden. Als die vraag daarvoor er niet is, dan zie ik ook niet waarom je niet 2 van die 4 IC's als stopper kunt laten rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Was even een snel voorbeeld. Denk dat Lelystad-Zwolle voorlopig nog niet toe is aan "hoogfrequente" bediening. Op zich heeft de verbinding wel potentie. Zijn best grote steden, die maar een half uurtje per trein van elkaar af liggen. Maar omdat er natuurlijk heel lang bussen gereden hebben is de dagelijkse forensenstroom nog gewoon lager dan tussen steden van vergelijkbaar formaat met een al langer bestaande treinverbinding.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wievank »

Terugkomend op Shl e.o.:

Het idee rond Shl i.c.m. de Airportsprinter (vanaf dgrl '23) is de volgende series en tijdsliggingen:
- IC 700 Gn-Bd / 1800 Lw-Bd (via HSL met ICNG)
- IC 1600 Amfs-Rtd (via HSL met ICNG)
- IC 2400 Lls-Rtd / 9200 Lls-Brusz (via HSL met ICNG, vooralsnog incl. stops te Dvd en Almb)
- IC 3100 Nm-Gvc
- IC 3200 Ah-Rtd (via Gv, kerend te Rtst)
- SPR 3300 Hnk-Hfd
- IC 3500 Vl-Ddr (via Gv)
- SPR 4300 Almo-Gvc
- SPR 5700 Ut-Gvc
- 9100 Asd-London / 9300 Asd-Paris
- 8x Airportsprinter Asd-Hfd

Waarbij:
- Thalys/Eurostar + 1600 + 2400 in 10' ligging op de buitensporen
- IC's Ut-Ledn in 10' ligging op de buitensporen
- 700/1800 + SPR Wp-Ledn in 10' ligging op de buitensporen
- 8x Airportsprinter + 3300 op de binnensporen

De reden om de 700/1800 niet in 10' ligging te hebben met de 1600/2400/9200 zit er vooral in dat de 700/1800 min of meer in een 15' ligging moet zitten met de 2400/9200.
Verder zijn de koppelingen vooral om het aantal bewegingen in de Schipholtunnel te beperken en ruimte te creëren voor de Airportsprinter die op Hfdm moet gaan keren. Qua infra zijn er slechts twee wijzigingen nodig: een extra set wissels op Asdz om vanaf de binnensporen naar de buitensporen te kunnen, en perronverlenging van Almb.

Bovenstaande is natuurlijk nog in ontwerp, en daarmee alles behalve zeker. Maar je kan op z'n minst zeggen dat de wijziging voor '22 al redelijk richting dit plaatje gaat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Wat rijdt er op Amsterdam Zuid/Rai op de binnensporen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wievank »

Twee varianten:
1. 3100/3200/3500
2. 3100/3500/4300
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Huh, Flevoland krijgt ineens internationale treinen? :mrgreen:

En goed om te zien dat er ook een idee is van een terugkeer van een Sprinter Leiden via Amsterdam Zuid naar Almere. Ik vond dat al een beetje een 'missing link'. De Lelylaaners zullen vast boos worden vanwege het verdwijnen van nog een directe trein, maar daar voor in de plaats wordt dan een blik Airport Sprinters opengetrokken. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Flevoland is dan geloof ik ook wel het grootste kunstmatige eiland ter wereld, daar hoort gewoon een internationale trein te stoppen! :mrgreen: :lol:
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Dan kan Almere vast een combinatie van de grachtengordel, Volendam, Giethoorn, de Keukenhof en Kinderdijk bouwen om zo nog wat toeristen aan te trekken? Of toch maar eerst het kasteel afbouwen?
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Zover ik begrijp wordt de HSL vanaf 2023 dus zoiets als dit:
Afbeelding

Tijden zijn gegokt op basis van de brief van de NS over de introductie van ICNG waarin gesteld werd dat de overstap in Breda van de 900 op 3600 een uitgangspunt blijft, dus ik heb de huidige knoop in Zwolle als basis aangehouden. Dan sluiten de 900 en 700 netjes op elkaar aan als je de HSL enkele minuten versneld door 200km/u te rijden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

De gedachtegang klopt inderdaad. Dan krijg je ongeveer zo'n plaatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten