[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Als de toeslag op de HSL blijft bestaan, mag de NS trouwens wel een hoop toeslagpaaltjes gaan bestellen. :mrgreen:
Vanaf in elk geval Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Hilversum, Amersfoort, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad Centrum, Zwolle, Assen, Groningen, Heerenveen en Leeuwarden vertrekt dan een trein die (uiteindelijk) op het noordelijke deel van de HSL komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daan! »

Alleen is dan de vraag of 4/u ICNG voldoende is tussen Almere en Amsterdam/Schiphol? Waar nu in de 2400 VIRM rijdt...
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Het zwaartepunt van de drukte in de 700/1800/2400 was altijd Den Haag - Amsterdam Zuid en niet de Flevolijn. De 1600/11600 tussen Hilversum en Duivendrecht lijkt me een groter probleem, daar waren enkele ritten in de ochtendspits dusdanig druk dat enkeldemsmaterieel eigenlijk geen optie was. Wat dat betreft is het te hopen dat de hyperspits niet meer terugkeert na Corona.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Van/naar Flevoland is er natuurlijk een frequentieverhoging per dienstregeling 2017 ingegaan die de druk wel wat van de ketel heeft gehaald. Dat wil daarbij overigens niet zeggen dat met de "oude" prognoses voor 2023 de drukste enkeldekstreinen in de 700/1800/2400 ruim in hun jasje zouden zitten.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daan! »

Maar op termijn moet ook de verbinding Almere - Amsterdam Zuid naar zes intercity's. Ik ben benieuwd waar dat vervolgens allemaal hen moet dan.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Die moesten toch allen doorgekoppeld worden op de HSL? De ETMET-corridors waren toch Den Haag - Schiphol - Arnhem en Rotterdam - Schiphol - Almere?
Volgens mij de enige treinen op Amsterdam Zuid die niet doorgekoppeld worden over Schiphol heen zijn dan de 2 IC's vanuit Amersfoort?
Gamma
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Gamma »

Nee, de Intercity vanuit Enschede gaat vanaf 2023 door naar Rotterdam over de HSL.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

De HSL krijgt ook 6 treinen per uur maar is geen ETMET corridor want de 6 treinen worden niet gelijkmatig over het uur verdeeld. Ik vraag me echter af wat het voordeel is op deze manier als de 1600 en 1800 vlak achter elkaar aan gaan. De huidige voortrein vlak voor de 9200 kan ik nog begrijpen, maar die moet het straks juist zonder voortrein doen met de huidige tijdliggingen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Karl »

Ongetwijfeld heb ik ergens iets gemist, maar wordt Hoofddorp opstel dan alleen gebruikt voor sprinters richting de Westtak?
Het is een spectrum.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wievank »

Nog sterker: Hoofddorp Opstel wordt zo meteen niet meer voor de kerende treinen gebruikt, maar alleen nog maar voor opstellen. Het keren van de sprinters vanaf de Westtak zal op de twee sporen van Hoofddorp Midden gaan gebeuren (spoor 206 en 207).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Gamma schreef: di 08 sep 2020, 20:13 Nee, de Intercity vanuit Enschede gaat vanaf 2023 door naar Rotterdam over de HSL.
Maar was dat geen tijdelijke maatregel, aangezien er dan nog geen ETMET op Schiphol-Almere rijdt? Dat was toch wel de bedoeling?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

Wievank schreef: di 08 sep 2020, 22:53 Nog sterker: Hoofddorp Opstel wordt zo meteen niet meer voor de kerende treinen gebruikt, maar alleen nog maar voor opstellen. Het keren van de sprinters vanaf de Westtak zal op de twee sporen van Hoofddorp Midden gaan gebeuren (spoor 206 en 207).
Hoezo dit?
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wievank »

Zorgt enerzijds voor broodnodige extra opstelcapaciteit, en anderzijds kan de kering daardoor net wat korter (wat personeel en materieel scheelt).
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Nieuwe voortgangsrapportage: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... oorvervoer

Interessant is de passage over OV-SAAL:
Er is een dienstregelingsmodel gevonden dat maakbaar is en aansluit bij de ambitie om hoogfrequent te rijden op de SAAL-corridor. Dat is een innovatief vervoersconcept waarbij op de OV SAAL corridor sprinters en intercity’s deels gescheiden worden. In het nieuwe model rijden intercity’s hoogfrequent vanuit Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Zuid en sprinters hoogfrequent van Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Centraal. Hierdoor hoeven intercity’s de sprinters niet in te halen en zijn de verschillen in rijsnelheid op het spoor kleiner. Het aantal treinen op het spoor kan daardoor in 2029 worden vergroot en daarmee ook het aantal zitplaatsen.
(...)
Door de keuze voor dit model is er geen spooruitbreiding nodig bij Weesp en ook het station Weesp zal niet grootschalig worden verbouwd.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Zonnig »

Klinkt allemaal leuk.
Hoie gaan ze het doen met de sprinters naar Schiphol en de IC's naar Amsterdam Centraal.
Verdwijnen deze of krijgen die met extra reistijd te maken?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

De IC van Amersfoort naar Amsterdam Centraal verdwijnt, in plaats daarvan zou een extra IC van Amersfoort naar Amsterdam Zuid komen.
Al is de gemeente Amersfoort het daar nog niet mee eens, hoewel het qua reistijd niet eens noemenswaardig langer is om via Utrecht te reizen: da's ook alleen voor de richting Haarlem een extra overstap.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

En dat terwijl men volgens mij van plan was met DSSA Haarlem-Weesp doorgaand te kunnen maken.

Maar verder snap ik eigenlijk de noodzaak van de 1600/11600 naar Rtd over de HSL nog niet echt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Als er geen Sprinters meer over de Zuidtak gaan rijden, moeten Amsterdam RAI en Diemen Zuid voortaan door Intercity's bediend worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Jultar »

Ik neem aan dat de sprinter naar Utrecht toch wel zal blijven rijden? Dan heb je dus sowieso al 2x per uur bediening. Of wordt die ook helemaal veranderd?
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Ik vind dit:
In het nieuwe model rijden intercity’s hoogfrequent vanuit Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Zuid en sprinters hoogfrequent van Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Centraal. Hierdoor hoeven intercity’s de sprinters niet in te halen en zijn de verschillen in rijsnelheid op het spoor kleiner
Heel moeilijk te rijmen met dit:
Ook wordt de deur tot deur reis voor het overgrote deel van de reizigers korter en voor een kleine groep is sprake van een langere reistijd.
Want Meltrain heeft gelijk dat (een deel van) de intercity's straks op Weesp, Diemen Zuid en Amsterdam RAI moeten gaan stoppen. Dat is gewoon extra reistijd.
Jultar schreef: do 08 okt 2020, 10:29 Ik neem aan dat de sprinter naar Utrecht toch wel zal blijven rijden? Dan heb je dus sowieso al 2x per uur bediening. Of wordt die ook helemaal veranderd?
Ik lees de brief zo dat de sprinters straks allemaal naar Amsterdam Centraal gaan en de intercity's (bijna) allemaal naar Amsterdam Zuid. En een 2x/u bediening op Diemen Zuid en Amsterdam RAI zou wel héél mager zijn.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Je kan natuurlijk trage en snelle IC's maken. Een IR en een IC. De IC houdt de huidige stoppatronen van de 1600 en 700. De IR stopt dan vaker.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

PHS schreef: do 08 okt 2020, 10:31 Ik vind dit:
In het nieuwe model rijden intercity’s hoogfrequent vanuit Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Zuid en sprinters hoogfrequent van Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Centraal. Hierdoor hoeven intercity’s de sprinters niet in te halen en zijn de verschillen in rijsnelheid op het spoor kleiner
Heel moeilijk te rijmen met dit:
Ook wordt de deur tot deur reis voor het overgrote deel van de reizigers korter en voor een kleine groep is sprake van een langere reistijd.
Ik vermoed dat de kortere reistijd gaat over de sprinters gaan die niet 6 minuten of langer in Weesp stil gaan staan. In het oude plan, met 8-sporig Weesp, zou vermoed ik vrijwel elke sprinter zo'n lange stop gekregen hebben.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Natorious »

Toch krijg je dan problemen dat bijvoorbeeld de verbinding Weesp - Diemen Zuid geboden moet worden, dus dan moet er ook een IC op Weesp gaan stoppen. Valt dan amper nog een IC te noemen als ie op Weesp-DZ-Dvd-RAI-Zuid moet stoppen. :S

Diemen Zuid dan maar sluiten en RAI downgraden naar een evenementenhalte? :mrgreen:
MetroRET schreef: do 08 okt 2020, 09:46 En dat terwijl men volgens mij van plan was met DSSA Haarlem-Weesp doorgaand te kunnen maken.
Zou me niks verbazen dat ze de Airportsprinter willen koppelen aan Amsterdam - Weesp - Almere/'t Gooi. Sowieso lijkt dit plan niet te focussen op waar de reizigers naartoe willen, maar om de capaciteit te creëren op die horrorvoorspellingen voor 2030 met zo min mogelijke investeringen.
Tevens dacht ik ook dat het al vast stond dat Weesp 8-sporig zou worden..?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Z2N »

In die laatste alinea zit de crux: dit ballonnetje lijkt gemaakt te zijn om maar zoveel mogelijk treinen te laten rijden, niet om het meest aantrekkelijke treinproduct te creëren. De wachttijd verkorten naar Amsterdam Centraal is natuurlijk leuk, maar als de treinen veel langer onderweg zijn door alle treinen te laten verworden tot stoptreinen zijn de reizigers veel langer onderweg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Vanuit Twente was naar Amsterdam Centraal reizen via Utrecht of met de metro vanaf Duivendrecht al sneller dan met de 1500. Nu wordt Twente opgerekt tot Amersfoort. Dan wordt het nog drukker op spoor 5 in Utrecht ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten