Is M7 daar niet voor geschikt?
[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De M7 is een computergestuurde trein, dus ik ga er vanuit dat er een onderspanningsbeveiliging is die inzet van de motorrijtuigen naar Nederland verhindert. En de instap op 63 centimeter is natuurlijk ook oerdom.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het lijkt mij zeer aannemelijk dat ze de huidige traxxen hiervoor gaan inzetten. Deze zijn (zodra de icng betrouwbaar genoeg geacht worden door NS), werkloos. Volgens mijn heeft de NMBS al test gereden met de Belgische rijtuigen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Die extra Benelux is voorzien met I6 en I10 en niet met M7, dus grwoon RIC materieel.
Daarbij gaan de Belgen de rijtuigen zonder airco aan de kant zetten, vandaar dat er I10 nodig is voor een 1e klas.
Daarbij gaan de Belgen de rijtuigen zonder airco aan de kant zetten, vandaar dat er I10 nodig is voor een 1e klas.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik neem aan dat je in de laatste zin "I6 nodig" bedoelt, want er zijn geen I10-eersteklasrijtuigen met airco.
Overigens is dit voor mij wel verrassend nieuws, ik had bij de buren van HGBTF juist begrepen dat de I11-stuurstanden zou worden voorzien van ATB om met Traxx+I11 de extra Benelux te rijden.
Overigens is dit voor mij wel verrassend nieuws, ik had bij de buren van HGBTF juist begrepen dat de I11-stuurstanden zou worden voorzien van ATB om met Traxx+I11 de extra Benelux te rijden.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Er zijn vast niet voor niets proefritten met I11 geweest?Daar is tegen die tijd genoeg van beschikbaar omdat ze in de binnenlandse diensten worden vervangen door M7.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Sorry gooide effe wat door elkaar.
Bericht kan je negeren.
Bericht kan je negeren.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
In eerste instantie moet het dus Traxx sandwich met I11 gaan worden, later de nieuwe Type 17 die NMBS besteld heeft met I11 en stuurstand. Er zal dus nog een paar jaar 160 gereden worden, later moet dan dan 200 worden.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De onderspanningsbeveiliging kan natuurlijk ook voor 1500 volt als andere spanning geschikt gemaakt worden. Dat is hoe b.v. een vierspanningsloc met intern 3000 volt-net onder 1500 volt rijdt.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
In 2023 worden een aantal projecten uitgevoerd die de rij- en/of opvolgtijden moeten verbeteren op een tweetal PHS corridors. Tussen Breda en Tilburg worden enkele blokken verdicht en wordt GIlze-Rijen omgebouwd tot halte aan de vrije baan. Tevens krijgt Tilburg een vierde perronspoor. Op de Flevolijn krijgt Almere Oostvaarders twee 1:15 wissels waardoor de sprinters van/naar Almere Buiten sneller de van/naar de binnensporen kunnen rijden.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Binnen het jargon van ProRail liggen haltes in onbediend gebied en stations in bediend gebied. Nu heeft Gilze-Rijen nog bediende seinen, straks worden dat automatische seinen waarbij het station dus een halte wordt. Halte of station zegt dus niets over de grootte van een stopplaats, Rotterdam Noord is bijvoorbeeld een station terwijl Rotterdam Alexander een halte is.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Mooie maatregelen opzich. Heeft vrije baan Gilze-Rijen nog effecten voor de bijsturing bij verstoringen of valt dat mee?Bemined schreef: ↑vr 15 jul 2022, 19:55 In 2023 worden een aantal projecten uitgevoerd die de rij- en/of opvolgtijden moeten verbeteren op een tweetal PHS corridors. Tussen Breda en Tilburg worden enkele blokken verdicht en wordt GIlze-Rijen omgebouwd tot halte aan de vrije baan. Tevens krijgt Tilburg een vierde perronspoor. Op de Flevolijn krijgt Almere Oostvaarders twee 1:15 wissels waardoor de sprinters van/naar Almere Buiten sneller de van/naar de binnensporen kunnen rijden.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Bij werkzaamheden of storingen rond Tilburg was het gebruikelijk dat de 6600 en soms een intercity werd ingekort tot Gilze-Rijen. Dat kan dan niet meer, als ik het goed heb begrepen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dat wist ik, maar ik dacht dat dat afhing van de aanwezigheid van wissels.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Er zijn nu nog wissels en een derde spoor (perronloos), ook al is de aftakkingen naar Vijf Eiken (Oosterhout) al lang verdwenen.
Ik neem aan dat dat alles verwijderd wordt.
Ik neem aan dat dat alles verwijderd wordt.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Bij wissels heb je in principe bediende seinen (met enkele uitzonderingen zoals wissels met grendel of veerwissels, daar wil wel eens een automatisch sein voor staan), maar de afwezigheid van wissels betekent niet automatisch dat het vrije baan is. Zo blijven Hoogeveen en Santpoort Noord wel bediend gebied na de geplande wisselsanering, maar Gilze-Rijen wordt dus wel vrije baan.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het omvormen van Gilze-Rijen naar een halte aan de vrije baan haalt wel een flinke portie flexibiliteit weg voor de bijsturing. Als er dan aan één kant van het station wat op dit traject gebeurt rijdt er tot in 's-Hertogenbosch geen Sprinter meer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Hoezo zou als er wat gebeurd op Breda - Gilze-Rijen ook geen sprinters meer kunnen rijden tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch? De sprinter uit 's-Hertogenbosch kan prima keren op Tilburg (dat een extra perronspoor krijgt) of Tilburg Universiteit. Immers: als er niets kan rijden tussen Gilze en Breda, kun je de twee doorgaande sporen van Tilburg Universiteit ook gebruiken om te keren, toch? In Tilburg kun je bovendien 2 van de 4 sporen gebruiken om de IC's uit Eindhoven en Zwolle te laten keren en heb je nog 2 sporen over voor de sprinters uit Eindhoven en Arnhem (hetzij om te keren, hetzij om door te kunnen rijden van/naar Tilburg Universiteit), dus ik zie niet waarom er op Tilburg - 's-Hertogenbosch dan niets zou kunnen rijden.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik ga hierbij deels uit van de bestaande standaard maatregelen die de bijsturing neemt bij storingen tussen Breda en Tilburg. Op Tilburg Universiteit kun je geen twee treinen tegelijk laten keren (perrons 1 en 2 hebben geen bediende seinen), en tot het vierde perronspoor in Tilburg klaar is kun je alleen de 3600 kwijt als trein uit 's-Hertogenbosch. Omdat 5 minuten vaak te kort is heeft deze treinserie meestal een lange kering van 35 minuten met rangeerbewegingen naar Tbge achter de 6400 aan. Met het vierde perron zou het moeten passen, mits het mogelijk is om voor de splitsing naar het juiste spoor te wisselen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Vanuit 's-Hertogenbosch kun je op de sporen 3 en 4 keren in Tilburg, vanuit Eindhoven op de sporen 1 en 2.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Aangezien spoor 1 nog voor de laatste wissel ligt, zou je denken dat die wel een bediend sein zou hebben... Wellicht zou je dat dus nog kunnen aanpassen voor meer bijsturingsmogelijkheden.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De hoofdsporen tussen Tilburg en Tilburg Universiteit zijn ook vrije baan. Seinen bij Tilburg Universiteit richting de wissels zijn uiteraard wel bediend maar de andere kant op niet dus om te keren moet je dan doorrijden tot voorbij de wissels en daar kopmaken.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Mijn ervaring is juist dat de 3600 wel in die 6 minuten(27-33/57-03)keert op spoor 3ArrivaBas schreef: ↑za 16 jul 2022, 09:36 Ik ga hierbij deels uit van de bestaande standaard maatregelen die de bijsturing neemt bij storingen tussen Breda en Tilburg. Op Tilburg Universiteit kun je geen twee treinen tegelijk laten keren (perrons 1 en 2 hebben geen bediende seinen), en tot het vierde perronspoor in Tilburg klaar is kun je alleen de 3600 kwijt als trein uit 's-Hertogenbosch. Omdat 5 minuten vaak te kort is heeft deze treinserie meestal een lange kering van 35 minuten met rangeerbewegingen naar Tbge achter de 6400 aan. Met het vierde perron zou het moeten passen, mits het mogelijk is om voor de splitsing naar het juiste spoor te wisselen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Spoor 2 is al enige tijd buiten dienst dus sowieso niet meer bruikbaar. Mogelijk dat het eilandperron wordt vervangen door 2 zijperronsSuperGhost schreef: ↑za 16 jul 2022, 08:08 Er zijn nu nog wissels en een derde spoor (perronloos), ook al is de aftakkingen naar Vijf Eiken (Oosterhout) al lang verdwenen.
Ik neem aan dat dat alles verwijderd wordt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten