Pagina 43 van 49

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 06:34
door MetroRET
Meltrain schreef: zo 12 jun 2022, 21:27 Wordt dat dan een doorgetrokken Intercity Direct of wordt het een losse IC?
Had deze citaat er even bij moeten vermelden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 07:46
door Suus
CamilleKreemers schreef:
MetroRET schreef: zo 12 jun 2022, 22:00 De 900 of zijn opvolger uit Lw/Gn, zou je volgens mij niet eens zo makkelijk kunnen verlengen naar Tb, want dan zit je de 3600 in de weg.
Waarom zou je de 900 willen verlengen? Is het plan niet het volgende:

ICD Den Haag - Eindhoven en Brusseltreinen sluiten op elkaar aan
ICD Groningen/ Leeuwarden - Breda (aansluiting op 3600)
ICD Lelystad - Breda - Eindhoven
Het kan nog veranderen, maar de laatste stand voor de HSL was in mijn herinnering:

1x/uur Leeuwarden - Schiphol Airport - Breda
1x/uur Groningen - Schiphol Airport - Breda
1x/uur Lelystad Centrum - Schiphol Airport - Brussel-Zuid
1x/uur Lelystad Centrum - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal
1x/uur Enschede - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal
1x/uur Amersfoort Schothorst - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal
2x/uur Den Haag Centraal - Breda - Eindhoven Centraal

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 09:36
door MetroRET
Maar dat zijn dus slechts 2 treinen door naar Ehv (de huidige 1100).

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe men Gvc-Shl en Gvc-Zl als directe verbinding instand gaat houden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 09:48
door Bemined
Omdat het om een tussenfase gaat verwacht ik geen compleet herontwerp van het basisuurpatroon, pas in 2030 met OV-SAAL en PHS Meteren-Boxtel verwacht ik grote wijzigingen. Dus ik denk dat de ICs grotendeels op hun plek zullen blijven en je vooral met de sprinters moet gaan schuiven.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 09:55
door Daan!
MetroRET schreef: ma 13 jun 2022, 09:36 Ben eigenlijk wel benieuwd hoe men Gvc-Shl en Gvc-Zl als directe verbinding instand gaat houden.
De 3200, zoals nu al, en de 3100 en 3500 die worden doorgetrokken.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 09:57
door MetroRET
De 3500 dan inderdaad doorgaand naar Ddr en de 3100 naar Gvc aannemelijk.

Dan blijft Gvc-Zl een vraag die openblijft.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 09:58
door Daan!
Dat vervalt volgens mij.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 10:00
door MetroRET
En Rtd-Zl naar 4x/uur, das lekker scheef.
De 500/600 naar Gvc ombuigen zou wellicht een idee zijn.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 10:07
door Bemined
Dat laatste was ook het plan, maar ik weet niet of dat al in 2025 gaat lukken of dat dit pas bij de volgende fase doorgevoerd kan worden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 10:08
door MetroRET
En wellicht de 1700/11700 naar Rtd om Amf-Rtd te behouden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 10:15
door Bemined
Dit is de meest recente lijnvoering die ik ken:
Afbeelding

Deze is echter al weer achterhaald, OV-SAAL lijnvoering is sindsdien aangepast en de verlengde 8900 staat er ook nog niet bij. Dit is ook niet de lijnvoering die al in 2025 ingevoerd zou zijn, de extra sprinters Breda - Tilburg volgen pas in 2029/2030 bijvoorbeeld.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 10:20
door MetroRET
Mis ook de 6100.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 10:23
door VIRM
MetroRET schreef: ma 13 jun 2022, 09:57 De 3500 dan inderdaad doorgaand naar Ddr en de 3100 naar Gvc aannemelijk.

Dan blijft Gvc-Zl een vraag die openblijft.
Ik dacht dat Gvc Zl in de toekomst over Utrecht zou gaan.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 11:36
door reisthijs
Bemined schreef: ma 13 jun 2022, 10:15 Dit is de meest recente lijnvoering die ik ken:

Deze is echter al weer achterhaald, OV-SAAL lijnvoering is sindsdien aangepast en de verlengde 8900 staat er ook nog niet bij. Dit is ook niet de lijnvoering die al in 2025 ingevoerd zou zijn, de extra sprinters Breda - Tilburg volgen pas in 2029/2030 bijvoorbeeld.
Dat kaartje was dan ook alleen maar een basis. Een basis voor de plannen en ideeën die in de Landelijke Netwerkuitwerking Spoor verder zijn uitgewerkt. Vergelijk het maar eens met de andere kaartjes in hetzelfde rapport.
Bijlage 3-5 bij Eindrapport Landelijke Netwerkuitwerking Spoor - Overige achtergronddocumenten

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 11:48
door MetroRET
Is hiervoor ook een actuelere kaart beschikbaar?
Net zoals een liniennetz in Duitsland wordt gepubliceerd (https://fahrweg.dbnetze.com/resource/bl ... t-data.pdf)

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 11:52
door Bemined
reisthijs schreef: ma 13 jun 2022, 11:36Dat kaartje was dan ook alleen maar een basis. Een basis voor de plannen en ideeën die in de Landelijke Netwerkuitwerking Spoor verder zijn uitgewerkt. Vergelijk het maar eens met de andere kaartjes in hetzelfde rapport.
Nee, dit kaartje is de referentiesituatie van 2030, terwijl de andere kaartjes de studievarianten voor 2040 zijn.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 13:07
door SuperGhost
Betekend nog niet dat het kaartje daarmee niet meer achterhaald kan zijn.

Zo zou anders op Amersfoort-Harderwijk volgens dat kaartje minder treinen gaan rijden dan nu (de spitssprinter staat er niet op) en anderhalf jaar geleden werd ook duidelijk dat voor 2030 ook de IC Amersfoort-Amsterdam C geschrapt zou worden (ten bate van een 3e en 4e IC Amersfoort-Schiphol), terwijl die IC nog wel gewoon op dat kaartje staat. Idem voor de IC Almere-Amsterdam C

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 13:11
door teun
Ligt dat laatste ook al vast dan?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 13:29
door SuperGhost
Volgens de minister (die het moest verdedigen in de Tweede Kamer) was het inderdaad een besluit.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 13 jun 2022, 13:30
door Bemined
SuperGhost schreef: ma 13 jun 2022, 13:07 Betekend nog niet dat het kaartje daarmee niet meer achterhaald kan zijn.
Dat staat er daarom ook gewoon bij ;) Kaartje is bedoelt voor de hoofdlijnen, details kunnen en zullen afwijken. Maar het ging hier om de lijnvoeringen vanaf Den Haag en die staan hierop ingetekend als Den Haag - Utrecht - Zwolle.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 14 jun 2022, 22:07
door BusOV40
Suus schreef: ma 13 jun 2022, 07:46
CamilleKreemers schreef:
MetroRET schreef: zo 12 jun 2022, 22:00 De 900 of zijn opvolger uit Lw/Gn, zou je volgens mij niet eens zo makkelijk kunnen verlengen naar Tb, want dan zit je de 3600 in de weg.
Waarom zou je de 900 willen verlengen? Is het plan niet het volgende:

ICD Den Haag - Eindhoven en Brusseltreinen sluiten op elkaar aan
ICD Groningen/ Leeuwarden - Breda (aansluiting op 3600)
ICD Lelystad - Breda - Eindhoven
Het kan nog veranderen, maar de laatste stand voor de HSL was in mijn herinnering:

1x/uur Leeuwarden - Schiphol Airport - Breda
1x/uur Groningen - Schiphol Airport - Breda
1x/uur Lelystad Centrum - Schiphol Airport - Brussel-Zuid
1x/uur Lelystad Centrum - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal
1x/uur Enschede - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal
1x/uur Amersfoort Schothorst - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal
2x/uur Den Haag Centraal - Breda - Eindhoven Centraal

Betekent dat Breda geen trein meer naar Brussel/Antwerpen krijgt?

[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 14 jun 2022, 22:12
door Suus
Jawel, er schijnt wel te worden nagedacht over het overslaan van Breda met de trein naar Amsterdam/Lelystad en de introductie van een andere treindienst Breda - Antwerpen, maar vooralsnog is dat nog niet aan de orde.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 14 jun 2022, 22:35
door reisthijs
Jawel, dat zou aan de orde zijn als ICNG tussen Lelystad en Brussel gaat rijden. In 2025 als het goed is. Er wordt nagedacht over een NMBS-trein die dan Rotterdam-Breda-Brussel gaat doen (en alle tussenstops van de huidige Beneluxtrein overneemt).

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 14 jun 2022, 22:54
door Suus
Dat is leuk van die NMBS-trein, maar de daarvoor bestelde locomotiefserie HLE 17 stromen pas vanaf 2026 in, dus het is pas bij een latere dienstregelingswijziging aan de orde.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 14 jun 2022, 23:04
door DDietzen
Tenzij de bestaande Traxxen (NS 186 / NMBS HLE 28) nog even aanblijven als tussenoplossing met een sandwichstam Belgische rijtuigen natuurlijk ;)