Pagina 45 van 49

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 17 jul 2022, 21:04
door Suus
Dat weet ik wel zeker. Er komen twee zijperrons die per trap en lift toegankelijk zullen zijn vanaf een nieuwe verkeerstunnel Julianastraat-Stationsstraat.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 17 jul 2022, 21:18
door playertwo
RobertT schreef: za 16 jul 2022, 20:32
ArrivaBas schreef: za 16 jul 2022, 09:36 Ik ga hierbij deels uit van de bestaande standaard maatregelen die de bijsturing neemt bij storingen tussen Breda en Tilburg. Op Tilburg Universiteit kun je geen twee treinen tegelijk laten keren (perrons 1 en 2 hebben geen bediende seinen), en tot het vierde perronspoor in Tilburg klaar is kun je alleen de 3600 kwijt als trein uit 's-Hertogenbosch. Omdat 5 minuten vaak te kort is heeft deze treinserie meestal een lange kering van 35 minuten met rangeerbewegingen naar Tbge achter de 6400 aan. Met het vierde perron zou het moeten passen, mits het mogelijk is om voor de splitsing naar het juiste spoor te wisselen.
Mijn ervaring is juist dat de 3600 wel in die 6 minuten(27-33/57-03)keert op spoor 3
En anders heb je te Ht nog een marge van 6-7 minuten. Tb is te halen in 14 minuten en de 3600 krijgt er 16 in de dienstregeling, naast een stop van 5 minuten.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 17 jul 2022, 21:21
door Bemined
Die onderdoorgang bij Gilze-Rijen zal echter nog even op zich laten wachten, bouw daarvan zou pas op zijn vroegst in 2025 beginnen, dus ook die nieuwe perrons zullen nog even moeten wachten.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 18 jul 2022, 09:35
door DingeZ
Bemined schreef: vr 15 jul 2022, 19:55 Op de Flevolijn krijgt Almere Oostvaarders twee 1:15 wissels waardoor de sprinters van/naar Almere Buiten sneller de van/naar de binnensporen kunnen rijden.
Hoe gaan ze dat inpassen dan? Nu ligt er nog een kruiswisselcomplex 1:9, met uitwijkende wissels (257AB/259AB), dus daar kun je in geen enkele richting harder dan 40 over. Wordt het kruiswissel aangepast, opgewaardeerd naar 1:15, of wordt slechts het de remcurve verlegd naar het begin van het kruiswissel?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 18 jul 2022, 10:22
door Bemined
Kruiswissel wordt ook vernieuwd zodat wissel 257A rechtsleidend wordt en 259A linksleidend. Deze blijven dan 1:9, wissels 253 en 255 worden 1:15. Richting Lelystad en keersporen blijft ook 1:9 dus de inrijder zal geel 4 tonen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 19 jul 2022, 17:12
door Bemined
Hoewel de nieuwe OV-SAAL dienstregeling uitgesteld is lijken de infra aanpassingen hiervoor wel door te gaan, dit najaar staat er nog een perronverlenging van Almere Buiten naar 341 meter en twee extra 1:15 overlopen te Amsterdam Zuid ten behoeve van de Airportsprinter op het programma.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 12 okt 2022, 08:47
door Bemined
Er is weer een nieuwe voortgangsrapportage, qua baanvakstabiliteit denkt men een oplossing te hebben voor Delft - Schiedam. Deze zal echter niet op tijd af zijn voor de dienstregeling van 2025, dus men gaat zoeken naar een tijdelijke oplossing om de extra sprinters toch al in 2025 te kunnen laten rijden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 12 okt 2022, 08:51
door Hendrik
De oplossing zal niet op tijd af zijn, neem ik aan.
Waar is de voortgangsrapportage beschikbaar? Edit: Wacht, ik heb 'm al gevonden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 12 okt 2022, 09:23
door Roeland
Het knelpunt is eerder wanneer NS klaar is voor meer treinen, dan wanneer het spoor er klaar voor is...

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 27 nov 2022, 11:32
door Bemined
Weer een deelproject voor PHS Alkmaar - Amsterdam van start:
https://www.prorail.nl/nieuws/swietelsk ... rhugowaard
https://www.prorail.nl/projecten/heerhugowaard

Spoor 3 in Heerhugowaard wordt zo te zien op 10 december aanstaande voor het laatst regulier gebruikt, vanaf de nieuwe dienstregeling staat de 4800 richting Hoorn standaard op spoor 2 gepland.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 27 nov 2022, 12:10
door teun
Goede zaak voor de stationsomgeving denk ik, en met de voor de hand liggende treinenloop is het ook niet echt een nuttig stukje infra. Het nut van die parallelweg ontgaat me een beetje en ik mis in de impressies ook de perrons. Ik kan me niet voorstellen dat zie die inkorten toch? Een opgang vanaf het fietspad aan beide kanten van het spoor zoals nu ook bestaat zou overigens ook wel welkom zijn.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 27 nov 2022, 12:35
door Bemined
De perrons van Heerhugowaard zijn nu (net als de rest van de lijn richting Den Helder) geschikt voor maximaal 10 bakken, je zou eerder een verlenging dan inkorting verwachten dus, anders moet je tot in eeuwigheid blijven splitsen/combineren in Alkmaar wat capaciteit kost die je met straks 12 treinen per uur eigenlijk niet hebt.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 27 nov 2022, 12:52
door Gamma
Vervangt de nieuwe tunnel de overweg ten noorden van Heerhugowaard? Zo ja, dan kun je op een beter seinbeeld binnenkomen en dus ontstaat er rijdtijdwinst.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 27 nov 2022, 13:10
door Bemined
Het gaat om de overweg aan de zuidkant, maar dit zou alsnog een gunstigere seinplaatsing kunnen opleveren waardoor er rij- en opvolgtijdwinst gepakt kan worden. Waarbij het vooral om de opvolgtijd zal gaan, de diensteregeling van de 3000 tussen Alkmaar en Den Helder blijft nagenoeg ongewijzigd in de toekomstmodellen. Wel zijn er plannen de 3000 12 minuten te versnellen tussen Arnhem en Alkmaar :D

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 27 nov 2022, 15:55
door MetroRET
Ben benieuwd hoe je dat inpast, heb al eens een poging gewaagd hier een model voor in te bouwen, maar ik kwam telkens in de knel met de daarbijkomende veranderde patroontijden van de sprinters op de Zaanlijn en de bijbehorende keertijd in Utg.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 27 nov 2022, 16:09
door Bemined
Die versnelling is op basis van het 8/4 toekomstmodel, dan veranderen bijna alle tijden in de Randstad (behalve OV-SAAL, dat in 6Basis al de nieuwe patroontijden krijgt). In dat model verdwijnt ETMET en krijg je dubbele kwartierdiensten waarbij dus op Arnhem - Utrecht en Amsterdam - Alkmaar 4 van de 8 intercity's versneld worden. De 3000 gaat dan in het pad van de huidige 3100 rijden tussen Nijmegen en Arnhem, keert daar iets korter en gaat 3 minuten voor de 3100 (die dan in Arnhem start) non-stop naar Utrecht, vervolgens huidige stoppatroon tot Zaandam en dan weer non-stop naar Alkmaar waar deze weer op de huidige tijd aankomt.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 27 nov 2022, 16:14
door MetroRET
Nou... ben dan wel erg benieuwd.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 27 nov 2022, 16:55
door Daan!
Dat is volgens mij nog helemaal niet zeker.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 27 nov 2022, 16:59
door Bemined
Daarom heet het ook een toekomstmodel, er wordt in de concessievoorwaarden wel naar gerefereerd maar voor het project Zuidasdok afgerond is kun je dit model nog niet uitvoeren en tegen die tijd zijn we al weer een concessie verder.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 00:21
door Durashift
teun schreef: zo 27 nov 2022, 12:10 (..) Het nut van die parallelweg ontgaat me een beetje en (..)
Lokaal verkeer dat nu nog de zuidtangent over kan steken, gelijkvloers, nabij de spoorovergang. Als de ondertunneling een feit is.. heb je geen ruimte meer om die gelijkwaardige kruising terug te leggen.. dus gaat dat bovenlangs.

Wat mij een beetje ontgaat is de voorspelde snelheid, opvolgtijden en dus tijdwinst van de treinen. Heerhugowaard blijft toch een station dat bediend blijft door de 3000 en de 4800? Dus stoppen moet de trein daar toch.. ja, men kan iets rapper binnenkomen misschien.. of vertrekken.. maar zal dat nou zoveel uitmaken op spoor 1 en 2?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 09:47
door Bemined
Met de huidige dienstregeling zal je er weinig van merken, maar men gaat de komende jaren een nieuw opstelterrein aanleggen tussen Heerhugowaard en Schagen dus er komen in de toekomst mogelijk wat LM ritten tussendoor waarvoor een kortere opvolgtijd nodig is. Daarnaast is het middenperron nu smaller dan wenselijk dus als je het station wilt verbeteren met behoud van drie sporen moet je het derde spoor verplaatsen wat een flinke kostenpost zal zijn.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 20:41
door Staatslijn K
Het tweede en derde spoor in Heerhugowaard wordt alleen richting het noorden gebruikt, de andere kant op past het al goed op één spoor. Daarnaast is het perron echt te krap voor reizigers, zeker de aansluiting van Hoorn richting Den Helder en vice versa.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 20:58
door Bemined
En mocht men de andere overweg ooit kwijt willen dan kan je met dat smalle perron ook nooit een lift kwijt lijkt mij.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 21:04
door VIRM
Bemined schreef: ma 28 nov 2022, 09:47 Met de huidige dienstregeling zal je er weinig van merken, maar men gaat de komende jaren een nieuw opstelterrein aanleggen tussen Heerhugowaard en Schagen dus er komen in de toekomst mogelijk wat LM ritten tussendoor waarvoor een kortere opvolgtijd nodig is. Daarnaast is het middenperron nu smaller dan wenselijk dus als je het station wilt verbeteren met behoud van drie sporen moet je het derde spoor verplaatsen wat een flinke kostenpost zal zijn.
Volgens mij had de gemeente Heerhugowaard, nu Dijk en Waard, ook extra treinen bedongen in ruil voor dat opstelterrein.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 29 nov 2022, 07:55
door Staatslijn K
Volgens dit berichtje van de lokale krant gaat het om 8 sprinters per dag, hoogstwaarschijnlijk de 3400 (rijdt met sprinters), 4000 of 7400. Echter, wanneer treinen volgens de huidige dienstregeling naar het noorden zouden doorrijden, komen ze in conflict met de huidige treinen naar Alkmaar. Of je krijgt Lage Zwaluwse toestanden net twee sprinters binnen 5 minuten, maar dan vanuit Zaandam weer zo, dat de intercity altijd de sprinter voorbij moet rijden in Wormerveer. Zoals het eruit ziet, lijkt een verlengde 3400 nog het meest realistisch, of de 800 rijdt altijd naar Schagen

https://dijkenwaardcentraal.nl/nieuws/6 ... ionsgebied