Pagina 48 van 49

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 16:02
door kristuipan
MetroRET schreef: wo 19 apr 2023, 15:19 Dat geeft dus een interval van 3/11/16 tussen die series.
:25 1900
:28 3600
:39 1100
Vanuit Tb naar Bd, dat is een aardige kwartierdienst lijkt me.
maar komt er vanaf 2027 dan een reguliere kwartierdienst tussen Rotterdam en Breda? ipv de 22/8 verdeling die er voor de afschaling gold

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 16:04
door MetroRET
Vermoedelijk niet.
Naar alle waarschijnlijk gaat de 1600/11600 doorrijden naar Breda en uiteindelijk dus naar Eindhoven, die qua pad ongeveer wel op de huidige 900 uitkomt.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 17:23
door Bemined
In het eindbeeld van PHS zou het wel een kwartierdienst moeten worden geloof ik, maar dan heb je het waarschijnlijk over 2030 als de nieuwe verbindingsboog voor de Betuweroute bij Meteren in gebruik genomen is en de goederenpaden Kijfhoek - Venlo niet meer over Breda lopen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 17:26
door MetroRET
Krijgt de 1100 dan een andere pad (met verlies aansluiting 3500 in Ehv) of de 1600/11600 (of welke het dan ook zal worden)?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 18:45
door SuperGhost
Waren er ook niet plannen om 8x p/u te gaan rijden op Utrecht-'s-Hertogenbosch(-Eindhoven/Breda)? Dan lijkt het me dat je dan weer een volledige verknoping in Eindhoven zou kunnen krijgen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 19:02
door Bemined
Dat is een vervolg op PHS, het is de vraag of men dat tijdens de komende concessieperiode al gaat doen, mogelijk komt dat pas na 2035. Eindbeeld van PHS is ongeveer het plaatje op pagina 112: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-990633.pdf

Disclaimer bij dit plaatje is dat dit nog van voor de vertraging van de Zuidasdok is en dat lijnvoering op sommige plekken indicatief is, kaartje komt van ProRail af en is vooral bedoeld om de frequenties per baanvak duidelijk te maken. Zaken als doorkoppelingen en verknopen van de IC's zoals in Utrecht is zaak voor de NS om uit te werken.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 20 apr 2023, 00:07
door RobertT
MetroRET schreef: wo 19 apr 2023, 15:19 Dat geeft dus een interval van 3/11/16 tussen die series.
:25 1900
:28 3600
:39 1100
Vanuit Tb naar Bd, dat is een aardige kwartierdienst lijkt me.
Denk eerder dat de 1900 achter de 3600 aan gaat,anders loop je al bij Gilze Rijen tegen de 6600 aan

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 09 nov 2023, 14:49
door VIRM
Tracébesluit PHS Alkmaar - Amsterdam ondertekend

De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft op 7 november het tracébesluit Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) Alkmaar – Amsterdam ondertekend. Het project gaat over de wijzigingen van een landelijke spoorweg (tracé). Het doel is de bruikbaarheid van de spoorweg te verbeteren.

Bron en meer: ProRail

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 14:06
door VIRM
Gemeenteraad Castricum faliekant tegen spoortunnel in centrum
Een overgrote meerderheid van de Castricumse gemeenteraad is tegen een tunnel in het centrum van Castricum. Dit bleek donderdagavond tijdens een raadsvergadering over de langetermijnmaatregelen om de spoorwegovergang in het centrum veilig te houden.
De raad gaf een duidelijk signaal aan wethouder Valentijn Brouwer (Verkeer) mee: zorg dat er geen tunnel in het centrum komt, ook al is dit volgens ProRail de enige kansrijke oplossing om de spoorwegovergang op de Beverwijkerstraatweg in de toekomst veilig te houden.

Bron en meer: Noordhollands Dagblad

Tja. De extra treinen in verband met PHS willen ze wel, maar een tunnel weer niet...

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 15:10
door Meltrain
Bijzonder, want de meeste gemeenten redeneren juist dat de spoorlijn een grens vormt door de plaats en dat dat opgelost wordt met een spoortunnel.
Ook het stuk over verkeersdruk in het omliggende gebied snap ik niet goed.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 16:41
door Cas
Als ik andere artikelen lees, zou het idee een autotunnel onder het spoor zijn, niet een tunnel voor het spoor zelf. Blijkbaar gaat het samen met discussies over een knip of eenrichtingsverkeer verderop in de straat, waardoor verkeersdruk zich zou verplaatsen, maar het hoe en wat is me niet helemaal duidelijk.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 17:43
door TffpaA
Ik denk dat er maar één reden is waarom men tegen is, en dat is de aanlegsom.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 30 jan 2024, 10:36
door VIRM
Het lijkt mij toch niet dat het volledige bedrag voor rekening komt van de gemeente? Het Rijk draagt toch ook bij aan PHS?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 30 jan 2024, 12:53
door Roeland
Ook de helft van die kosten kan voor een middelgrote gemeente (de gemeente Castricum heeft ca. 36.000 inwoners) een fors bedrag zijn...

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 30 jan 2024, 21:50
door Vinny
https://maps.app.goo.gl/4tPaoTwsBX7hZXoY7

Deze spoorwegovergang gaat het over. Het is ook een onoverzichtelijke bende. Een tunnel is wel lastig in te passen. Er moeten wel wat huizen gesloopt gaan worden denk ik.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 01:01
door dennistd
Denk dat ze beter het spoor omhoog kunnen gooien daar...

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 09:43
door Roeland
Een tunnel kun je daar wellicht realiseren door de Stationsweg al vanaf de fietsenstalling te verdiepen en de kruispunten direct bij de spoorovergang op te heffen.
Zodat autoverkeer vanaf de Doprsstraat alleen naar de Schoutenbosch kan rijden
En dat verkeer vanaf de Gasstraat (met een viaduct over de tunnel) alleen naar het Westerplein kan rijden.
Fietsverkeer vanuit de tunnel naar die zijstraten moet dan natuurlijk wel op één of andere manier mogelijk blijven.

Mogelijk dat die verkeerskundige consequenties voor de gemeenteraad een no-go zijn?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 09:45
door TffpaA
Ik mis nog een uitgewerkte dienstregeling met treinseries en stoppatronen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 10:18
door Bemined
IC 2700
Asd :02
Ass :07
Zd :14
Cas :26
Hlo :32
Amr :39

Zo, nu tevreden?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 10:51
door TffpaA
Nee, want ik had verwacht dat dit allemaal in een Excelspreadsheet was verwerkt met wijzigingsbladen, weekend- en avonddienstregelingen en uitbuigingen met treinbindingen.

En om enkel voor de IC 2700 een tunnel te bouwen vind ik wel een beetje teveel van het goede. Ik snap nu ineens beter waarom ze in Castricum niet zo zitten te wachten op zo'n ingrijpende oplossing.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 11:31
door Klaasje
Het functioneren van deze overweg is Castricum een ontzettende doorn in het oog want soms ligt die vele minuten achter elkaar dicht met filevorming etc. tot gevolg. In het verleden heeft Castricum nagedacht over een rondweg waardoor deze overweg minder relevant zou worden of zelfs kon sluiten voor snelverkeer. Dan zou je op deze locatie met een fietstunnel de boel op kunnen heffen. Die rondweg is afgeschoten maar ook willen ze het verkeer dwars door het dorp kwijt. De overweg is er nog met alle bijbehorende lokale ellende maar ook met het probleem dat je voor een toename van het treinverkeer niet kunt aantonen dat het risico gelijk blijft met extra treinen gegeven de lokale omstandigheden rond deze overweg. Daarom is (zie de voortgangsrapportages PHS op rijksoverheid.nl) een alternatief bedieningsmodel bedacht voor als hier geen oplossing komt waarmee 6x per uur een intercity Amsterdam-Alkmaar wel kan. Grofweg betekent het dat van de vier treinen uit Haarlem die er maximaal in het patroon zitten er twee moeten gaan eindigen op Uitgeest om ruimte te maken voor twee extra intercity's.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 12:00
door teun
Mijn indruk is eigenlijk ook dat je de overweg hier gewoon beter af kunt sluiten voor snelverkeer, dat kan toch prima via de N203 afgehandeld worden? Desnoods leg je een parallelweg aan want inderdaad; 100 miljoen is echt een bak geld en het dorp zelf zal ook niet veel gezellig gezelliger worden van zo'n tunnel voor het station langs.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 12:58
door Roeland
Dan zou je een rondweg (met spoortunnel) langs de zuidrand van Castricum moeten aanleggen?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 13:58
door Klaasje
teun schreef: wo 31 jan 2024, 12:00 Mijn indruk is eigenlijk ook dat je de overweg hier gewoon beter af kunt sluiten voor snelverkeer, dat kan toch prima via de N203 afgehandeld worden? Desnoods leg je een parallelweg aan want inderdaad; 100 miljoen is echt een bak geld en het dorp zelf zal ook niet veel gezellig gezelliger worden van zo'n tunnel voor het station langs.
Net zoals de Mierloseweg in Helmond kan worden afgesloten voor snelverkeer. Dat kan wel omrijden via de Heeklaan, Kasteelherenlaan en Europaweg toch?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 16:53
door teun
Ik juich het zelf enorm toe, het is een rotoverweg die nodeloos veel verkeer aantrekt over een route waar je dat je dat helemaal niet moet willen. :Y