[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 2227
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Natorious schreef: do 08 okt 2020, 12:53 Toch krijg je dan problemen dat bijvoorbeeld de verbinding Weesp - Diemen Zuid geboden moet worden, dus dan moet er ook een IC op Weesp gaan stoppen. Valt dan amper nog een IC te noemen als ie op Weesp-DZ-Dvd-RAI-Zuid moet stoppen. :S
Het wordt gewoon tijd de term sneltrein weer in te voeren. Bijvoorbeeld 4x per uur een echte IC Almere - Schiphol, 4x per uur een IC Hilversum - Schiphol en dan 4x per uur een sneltrein Almere - Schiphol welke tussen Almere en Weesp non-stop rijdt en daarna op de tussengelegen stations stopt.
Roeland
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Roeland »

Z2N schreef: do 08 okt 2020, 13:01 In die laatste alinea zit de crux: dit ballonnetje lijkt gemaakt te zijn om maar zoveel mogelijk treinen te laten rijden, niet om het meest aantrekkelijke treinproduct te creëren. De wachttijd verkorten naar Amsterdam Centraal is natuurlijk leuk, maar als de treinen veel langer onderweg zijn door alle treinen te laten verworden tot stoptreinen zijn de reizigers veel langer onderweg.
Wat heb je aan eigenlijk aan extra treinen, wanneer je voor de reizigers minder reismogelijkheden biedt?
Volgens mij kun je dan beter investeren in een IJmeermetro voor de ontsluiting van de Almeerse nieuwbouw op Amsterdam, waardoor je de reizigersgroei niet allemaal door die Weesper flessenhals laat gaan.
Roeland
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Roeland »

Zelf zie ik nog het meeste in een 4-4-4 model op de Gooi- en Flevolijn:
* 4x/uur IC's die in Weesp een cross-platform overstap bieden: vanuit Amersfoort en Almere naar Amsterdam CS en Schiphol
* 4x/uur sprinters die eveneens in Weesp een cross-platform overstap bieden. Qua tijdligging kan dat prima zodanig, dat iedere 7,5 minuut vanaf Weesp een trein naar iedere kant vertrekt (dan hoeven de sprinters niet door de Weesp-stoppende IC's te worden ingehaald); de Gooise sprinters halteren 2 minuten in Weesp, de Almeerse sprinters halteren 4 minuten in Weesp
* daarnaast nog 2 à 4x/uur een IC (Lelystad) - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol, die in Weesp de halterende sprinter inhaalt

Voordeel hiervan is, dat je zowel vanuit Amersfoort als Lelystad optimale reismogelijkheden naar zowel de Zuidtak als naar Centraal krijgt (zowel vanaf IC-stations als vanaf sprinterstations 2x/uur rechtstreeks en 2x/uur met een snelle overstap).
Qua capaciteit lijkt dit model goed te passen op het huidige netwerk.
Nadeel is dat de verbinding voor sommige IC-reizigers 4 minuten langzamer wordt (door die extra stop in Weesp).
Desgewenst kun je ook nog een snelle Berlijn-IC naar Amsterdam Centraal invoegen (non-stop tussen Amersfoort en Amsterdam), die in Weesp de halterende sprinters inhaalt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5193
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: do 08 okt 2020, 13:32Het wordt gewoon tijd de term sneltrein weer in te voeren. Bijvoorbeeld 4x per uur een echte IC Almere - Schiphol, 4x per uur een IC Hilversum - Schiphol en dan 4x per uur een sneltrein Almere - Schiphol welke tussen Almere en Weesp non-stop rijdt en daarna op de tussengelegen stations stopt.
Is er niet al genoeg onderscheid, als de "echte IC" straks IC direct wordt genoemd? De overblijvende langzamere IC's vervullen dan de rol van "sneltrein".
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5193
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Natorious schreef: do 08 okt 2020, 12:53 Diemen Zuid dan maar sluiten en RAI downgraden naar een evenementenhalte? :mrgreen:
Dat is niet eens zo vergezocht als je misschien denkt, uit het advies van het LOCOV blijkt dat RAI downgraden naar een evenementenhalte één van de onderzochte oplossingen is.
Advisering bedieningsmodellen OV SAAL
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 2227
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Hier zijn wat meer details te vinden over de beoogde lijnvoering: https://www.regiogv.nl/wp-content/uploa ... 200803.pdf
De variant waar men het nu over heeft gaat zo te zien uit van:
4x IC Amsterdam Zuid - Hilversum
4x IC Amsterdam Zuid - Almere
4x Sneltrein Amsterdam Zuid - Almere
2x SPR Almere - Hilversum
6x SPR Amsterdam Centraal - Almere (waarvan er 2 niet stoppen op Muziekwijk)
4x SPR Amsterdam Centraal - Hilversum
Klaasje
Berichten: 6778
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Roeland schreef: do 08 okt 2020, 13:47 Zelf zie ik nog het meeste in een 4-4-4 model op de Gooi- en Flevolijn:
* 4x/uur IC's die in Weesp een cross-platform overstap bieden: vanuit Amersfoort en Almere naar Amsterdam CS en Schiphol
* 4x/uur sprinters die eveneens in Weesp een cross-platform overstap bieden. Qua tijdligging kan dat prima zodanig, dat iedere 7,5 minuut vanaf Weesp een trein naar iedere kant vertrekt (dan hoeven de sprinters niet door de Weesp-stoppende IC's te worden ingehaald); de Gooise sprinters halteren 2 minuten in Weesp, de Almeerse sprinters halteren 4 minuten in Weesp
* daarnaast nog 2 à 4x/uur een IC (Lelystad) - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol, die in Weesp de halterende sprinter inhaalt
Ik heb daarop wel eens zitten puzzelen. Maar ging nat op de tijdligging in Amersfoort i.r.t. de verbinding uit Twente. Misschien kan die schuiven maar ik ging er even vanuit dat dit niet zou lukken. Ik weet even niet meer of ik met 140, 160 of 180 km/h op de Hanzelijn heb gerekend maar in ieder geval wel met een IC-stop op Lelystad. Verder heb ik toen niet gekeken naar goederen en de aansluiting op de treinpaden bij Schiphol.
ICE105
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door ICE105 »

Klaasje schreef: do 08 okt 2020, 13:04 Vanuit Twente was naar Amsterdam Centraal reizen via Utrecht of met de metro vanaf Duivendrecht al sneller dan met de 1500. Nu wordt Twente opgerekt tot Amersfoort. Dan wordt het nog drukker op spoor 5 in Utrecht ;)
Daarom wordt spoor 5 verbreed en spoor 4 ingekort.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 16019
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef: do 08 okt 2020, 13:36 Wat heb je aan eigenlijk aan extra treinen, wanneer je voor de reizigers minder reismogelijkheden biedt?
Nee hoor, het aantal reismogelijkheden neemt toe. Alleen krijgen alle reismogelijkheden straks (min of meer) dezelfde reistijd, waardoor de reizen langer duren.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Bemined
Berichten: 2227
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Voor sommige langer, voor andere korter. Vanaf Almere Poort heb je vooral verbeteringen door hogere frequentie en kortere haltering te Weesp.
PHS
Berichten: 3218
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

En daar staan enorme verslechteringen tegenover voor iedereen die noordelijker wil reizen dan Amsterdam... Amersfoort/Almere-Haarlem/Alkmaar moet straks per sprinter, alsof er vraag is voor tien sprinters per uur tussen Asd en Wp :roll:
umbusko
Berichten: 2103
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door umbusko »

reisthijs schreef: do 08 okt 2020, 14:23
Natorious schreef: do 08 okt 2020, 12:53 Diemen Zuid dan maar sluiten en RAI downgraden naar een evenementenhalte? :mrgreen:
Dat is niet eens zo vergezocht als je misschien denkt, uit het advies van het LOCOV blijkt dat RAI downgraden naar een evenementenhalte één van de onderzochte oplossingen is.
Advisering bedieningsmodellen OV SAAL
Noem Amsterdam RAI dan meteen Amsterdam Congres. En Diemen Zuid mag dan wel Diemen Kapellekerk heten. :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44624
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

PHS schreef:En daar staan enorme verslechteringen tegenover voor iedereen die noordelijker wil reizen dan Amsterdam... Amersfoort/Almere-Haarlem/Alkmaar moet straks per sprinter, alsof er vraag is voor tien sprinters per uur tussen Asd en Wp :roll:
Er was voor de huidige crisis wel duidelijk voldoende vraag voor meer dan de vier bestaande sprinters tussen Amsterdam Centraal en Weesp.
Rame à l'approche
Bemined
Berichten: 2227
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Ik zie dat Locov de missende bijlage heeft toegevoegd met daarin de volledige lijnvoering:
2x SPR Amsterdam Centraal - Almere Centrum, zonder stop te Muziekwijk.
2x SPR Amsterdam Centraal - Almere Oostvaarders.
2x SPR Amsterdam Centraal - Lelystad Centrum.
2x SPR Amsterdam Centraal - Utrecht.
2x SPR Amsterdam Centraal - Amersfoort.
2x Sneltrein Utrecht - Almere Centrum, stopt te Hilversum Sportpark, Hilversum, Naarden-Bussum en Almere Poort maar niet te Muziekwijk
2x Sneltrein Amsterdam Zuid - Almere Oostvaarders, stopt ook te Duivendrecht, Diemen Zuid, Weesp en Almere Buiten.
2x Sneltrein Amsterdam Zuid - Lelystad, stopt ook te Duivendrecht, Diemen Zuid, Weesp en Almere Buiten.
4x IC Amsterdam Zuid - Amersfoort.
2x IC Amsterdam Zuid - Zwolle.
2x IC Amsterdam Zuid - Zwolle, stopt ook te Dronten en Kampen Zuid.
Dit is exclusief doorkoppelingen, in Amsterdam Zuid zullen de ICs aan de HSL gekoppeld worden terwijl de sneltreinen zo te zien naar Hoofddorp doorrijden. En in Amersfoort/Zwolle gaan een deel van de ICs ook door naar Deventer/Enschede en Groningen/Leeuwarden.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9245
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Z2N »

Met dus acht keer per uur een binnenlandse trein over de HSL richting Rotterdam. Ik ben blij dat de voortgangsrapportage mijn ideeën daarover in ieder geval niet voor gek verklaart. ;)
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10673
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hainje »

Lees ik dat goed? De Sneltrein komt terug? :o
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
PHS
Berichten: 3218
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Het advies van LOCOV is werkelijk vernietigend. Bevat alle redenen waarom dit een onzinnig plan is. En toch wil de staatssecretaris ermee door :S

Het schrappen van de uitbreiding in Weesp is niets anders dan een ordinaire bezuinigingsmaatregel, het levert 132 miljoen euro op. Daarmee kan het tekort in het programma PHS worden weggewerkt.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12710
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef: do 08 okt 2020, 14:23
Natorious schreef: do 08 okt 2020, 12:53 Diemen Zuid dan maar sluiten en RAI downgraden naar een evenementenhalte? :mrgreen:
Dat is niet eens zo vergezocht als je misschien denkt, uit het advies van het LOCOV blijkt dat RAI downgraden naar een evenementenhalte één van de onderzochte oplossingen is.
Advisering bedieningsmodellen OV SAAL
L'histoire se repete: oorspronkelijk was het ook de bedoeling om RAI en Diemen-Zuid te bedienen met metro's, maar omdat de reizigersstromen dan op korte stukjes te veel zouden opstropen en omdat er fysieke beperkingen zijn aan de overgebleven treinstations om een fatsoenlijke overstap te faciliteren heeft men hier niet voor gekozen. Als de regio nu doorpakt en een tramlijn aanlegt van station Zuid naar de RAI hoeft de halte ook bij evenementen niet meer bediend te worden. Dat zorgt meteen voor een hogere capaciteit voor het spoor.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS
Berichten: 3218
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Amsterdam RAI telde in 2018 net geen 6.000 reizigers per dag, Diemen Zuid ruim 3.300. Beide stations sluiten is zelfdestructie van de spoorwegen. Vergeet ook niet dat er bij RAI flink wordt gebouwd - het is het oostelijke uiteinde van de Zuidas met o.a. het gloednieuw nhow hotel en het Europees Medicijnagentschap.
Natorious
Berichten: 408
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Natorious »

Sowieso snap ik niet hoe er met 10 sprinters per uur niet 2x/u een IC tussengepropt kan worden. Mooie 6-minuten intervallen krijg je niet door 4 per uur uit het Gooi en 6 uit Almere, tenzij de intervals daar heel creatief worden. In principe zijn het namelijk alleen Diemen en Science Park die de IC's in de weg zitten, bij Muiderpoort kan er al ingehaald worden.
Vinny schreef: do 08 okt 2020, 21:22 Als de regio nu doorpakt en een tramlijn aanlegt van station Zuid naar de RAI hoeft de halte ook bij evenementen niet meer bediend te worden
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar heeft de RAI niet al 3 metrolijnen?
PHS schreef: do 08 okt 2020, 16:38 En daar staan enorme verslechteringen tegenover voor iedereen die noordelijker wil reizen dan Amsterdam... Amersfoort/Almere-Haarlem/Alkmaar moet straks per sprinter,
Zou me niks verbazen als in de volgende update van dit plan Duivendrecht weer z'n IC-status terugkrijgt. Voor IC reizigers tussen de Noord-Holland en Flevoland/'t Gooi ga je dan via Dvd. De sprinters moeten op termijn toch verdwijnen op de A2 corridor.
Bemined
Berichten: 2227
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Het worden grofweg een 10/5/5/5/5 intervallen, waarvan je vanuit Hilversum 15/15 krijgt en vanuit Almere 15/10/5. In dat gat van 15 minuten naar Almere zit dan de 4900.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44624
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Los van wat ik van dit hele dienstregelingsconcept vind, ik lees nergens iets over de Internationale intercity die nu via Hengelo rijdt. Gaat die ook naar Amsterdam Zuid of wordt het bestaan ervan genegeerd?
Rame à l'approche
Jultar
Berichten: 315
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Jultar »

Daarover staat wat in het rapport van ProRail.
Op de SAAL corridor rijdt eens per 2 uur de IC Berlijn. Op het detailniveau van de
dienstregeling 2030 zijn er nog veel onzekerheden om te kunnen beoordelen hoe deze
treinen precies ingepast kunnen worden in de diverse SAAL modellen. Te zijner tijd zal een
maatwerkoplossing worden uitgewerkt:
• In de modellen IA, IB en IA spits (met inhaling in Weesp) rijdt de IC Berlijn naar
Amsterdam Centraal. De IC Berlijn is onderdeel van de half-uurdienst IC Amersfoort –
Amsterdam Centraal. De treinsamenstelling van de IC Berlijn biedt minder
plaatcapaciteit dan binnenlands IC materieel. In bepaalde seizoenen en in de spits moet
misschien een voor- of natrein kunnen rijden om eventuele capaciteitsproblemen op te
lossen.
• In het model II (zonder inhaling Weesp) rijdt de IC Berlijn van/naar Weesp via
Amsterdam Zuid tot Schiphol (Hoofddorp Opstelterrein). NS en DB hebben een
commerciële voorkeur om naar Amsterdam Centraal te rijden en NS wil daarom graag
ter zijner tijd onderzoeken of het mogelijk is om met een maatwerkoplossing alsnog naar
Amsterdam Centraal te rijden. Als de trein van/naar Amsterdam Zuid gaat rijden is de
kans op capaciteitsproblemen wat kleiner omdat deze trein dan onderdeel wordt van de
kwartierdienst IC Amersfoort – Amsterdam Zuid.
SuperGhost
Berichten: 3430
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef: do 08 okt 2020, 13:47 Zelf zie ik nog het meeste in een 4-4-4 model op de Gooi- en Flevolijn:
* 4x/uur IC's die in Weesp een cross-platform overstap bieden: vanuit Amersfoort en Almere naar Amsterdam CS en Schiphol
* 4x/uur sprinters die eveneens in Weesp een cross-platform overstap bieden. Qua tijdligging kan dat prima zodanig, dat iedere 7,5 minuut vanaf Weesp een trein naar iedere kant vertrekt (dan hoeven de sprinters niet door de Weesp-stoppende IC's te worden ingehaald); de Gooise sprinters halteren 2 minuten in Weesp, de Almeerse sprinters halteren 4 minuten in Weesp
* daarnaast nog 2 à 4x/uur een IC (Lelystad) - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol, die in Weesp de halterende sprinter inhaalt
Wat mij betreft bij zo'n 4-4-4-systeem:

ri. Flevoland:
2x p/u IC Vlissingen - ... - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere Centrum - Lelystad Centrum - Zwolle - ... - Groningen / Leeuwarden
2x p/u IC Dordrecht - ... - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere Centrum - Almere Buiten - Lelystad Centrum - Zwolle - Dronten - Kampen Zuid - Zwolle

4x p/u Sneltrein Amsterdam C - Weesp - Almere C, verder stoptrein tot Almere Oostvaarders (2x p/u door naar Lelystad Centrum)
4x p/u Sneltrein Den Haag C - {stoptrein} - Amsterdam Zuid - Duivendrecht - Weesp - Hilversum - Amersfoort C - Schothorst (2x p/u door naar Vathorst)
De sneltreinen liggen dermate dat er in ieder geval een korte overstap Amersfoort C<->Amsterdam C ontstaat.
De sneltreinen naar Flevoland worden in Almere Centrum ingehaald door de IC's, waardoor een verknoping ontstaat


8x Sprinter Hoofddorp - Amsterdam C - Weesp, 4x door naar Almere Centrum, 4x naar Hilversum (2x naar Amersfoort C + 2x naar Utrecht C)
(avond: 4x p/u, waarvan 2x door naar Almere C en 2x door naar Amersfoort C)

daar nog tussendoor:
2x p/u Intercity Utrecht C - Hilversum - Almere Centrum (rijdt alleen doordeweeks overdag)
2x p/u Sprinter Utrecht C - Hilversum - Almere Centrum
MetroRET
Berichten: 2167
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Je vergeet in dit plan dat de ICs na Schiphol via de HSL naar Rotterdam gaan (want dit lijkt mij de 2200 en 2400 die je noemt).

Verder ben ik dan wel benieuwd hoe dit plan zou moeten passen ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten