Pagina 39 van 49

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 04 feb 2021, 18:45
door Alargule
.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 04 feb 2021, 18:47
door playertwo
Klaasje schreef: do 04 feb 2021, 18:29 Met wat gegoogle kwam ik een rapport tegen waaruit bleek dat op een gemiddelde dag in het hoogseizoen circa 15 boten/schepen een geopende brug passeren. Dat zijn er in het weekend allicht meer en doordeweeks vast minder.. iets zegt mij dat we iets beperkts hier heel groot aan het maken zijn. Zeker als brugopeningen in een weekend- en vakantiedienstregeling gewoon midden op de dag mogelijk zijn.
Gezien die aantallen kan dat toch prima beperkt worden tussen grofweg 9.30 en 15.30?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 04 feb 2021, 19:57
door Vinny
Je kunt de brugopeningstijden terugvinden op deze site:
https://vaarweginformatie.nl/frp/main/# ... IDGE/19901

In het winterseizoen wordt de brug bediend tussen 09:54 en 09:57 alsmede tussen 10:54 en 10:57; kortom dan is er dus geen probleem. En in het hoogseizoen kun je dus ook altijd deze drie minuten in het uur vrijhouden. Dan kunnen alle boten er gewoon langs.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 04 feb 2021, 20:57
door verfmeer
Staatslijn K schreef: do 04 feb 2021, 18:06 Helaas is het aanpassen van de spoobrug bij Weesp nu te duur. Een scheepsbrug ook. Ik weet niet precies hoe hoog de spoorbrug is maar kleinere schepen kunnen hier toch wel onderdoor? Voor grotere schepen zou de brug bij Nigtevecht kunnen worden verbreed en dan via de Muiderspoorbrug naar Muiden. Helaas heeft dat dure aquaduct bij Muiden onder de A1 dan weinig meerwaarde maar dit lijkt mij nog de goedkoopste oplossing. Achteraf gezien had de spoorlijn Naarden-Bussum - Watergraafsmeer gewoon verdiept moeten worden aangelegd toen Almere werd gebouwd. Nu zit je in een soort patstelling waar je waarschijnlijk jaren voor nodig hebt om het op te lossen. Aan de andere kant, hoeveel grote schepen gaan er over de Vecht, het is geen recht riviertje met een paar smalle bochten
De brugopening is er voornamelijk voor de plezierzeilvaart, die kunnen ook niet onder de Muiderspoorbrug door. Een paar jaar geleden is de A1 ervoor in een aquaduct gelegd, dus denk ik dat de verbinding behouden moet worden.

Wat wel zou kunnen is de spoorlijn voor IC's naar Almere langs de A1 leggen en daar een tweede spoorbrug bouwen. Als de brug ver genoeg van de brug bij Weesp af ligt, kunnen schepen daartussen wachten. Als beide spoorlijnen niet op 100% capaciteit rijden is daar wel een gaatje voor te vinden. En doordat boten tussen beide bruggen kunnen wachten is er meer flexibiliteit in de dienstregeling.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 04 feb 2021, 22:33
door ZO6176
Vinny schreef: do 04 feb 2021, 19:57 Je kunt de brugopeningstijden terugvinden op deze site:
https://vaarweginformatie.nl/frp/main/# ... IDGE/19901

In het winterseizoen wordt de brug bediend tussen 09:54 en 09:57 alsmede tussen 10:54 en 10:57; kortom dan is er dus geen probleem. En in het hoogseizoen kun je dus ook altijd deze drie minuten in het uur vrijhouden. Dan kunnen alle boten er gewoon langs.
Maar is deze 3 minuten zuivere doorgang voor de boten en zijn het openen en sluiten van de brug nog niet meegerekend. Of is de brug om 0953 nog dicht en begint het openen om 0954. Want het eerste geval duurt toch wel vele minuten extra.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 04 feb 2021, 23:12
door trolly
verfmeer schreef: do 04 feb 2021, 20:57de Muiderspoorbrug
Heb ik iets gemist en is Muiden ondertussen ook per spoor bereikbaar?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 04 feb 2021, 23:26
door verfmeer
De Muiderspoorbrug is de spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Diemen en Weesp.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 04 feb 2021, 23:29
door trolly
Dank je.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 04 feb 2021, 23:46
door Vinny
Maar is deze 3 minuten zuivere doorgang voor de boten en zijn het openen en sluiten van de brug nog niet meegerekend. Of is de brug om 0953 nog dicht en begint het openen om 0954. Want het eerste geval duurt toch wel vele minuten extra.
Het openen en sluiten van een brug kost niet 'vele minuten', maar als je een dienstregeling opstelt dan zou ik rekenen met 5 minuten. Dan heb je wat speling als de 15 boten uit het rapport van Klaasje allemaal tegelijk komen aanvaren :lol:

Natuurlijk kun je wel wat bereiken met het optimaliseren van de dienstregeling; maar als de randvoorwaarde is dat de brug overdag op werkdagen geopend moet kunnen worden; dan is een dienstregeling waarbij er geen 'gaten' zitten voor een brugopening simpelweg niet toekomstvast. De brug is dus, net als de keervoorziening voor hogesnelheidstreinen wel iets dat rood omcirkeld moet staan in het hele PHS-Amsterdam verhaal. Die knelpunten kun je niet wegschrijven met 'ja daar kijken we in een later stadium nog wel eens een keer naar'.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 05 feb 2021, 07:43
door IC140
Gelukkig is dat ook niet gebeurd.

https://www.regiogv.nl/wp-content/uploa ... CHTEND.pdf

Er is bestuurlijk door Rijk en regio besloten:

“De afspraak over de brugopening van de Vecht zoals gemaakt in 2013 is nog steeds relevant: het Rijk maakt afspraken met de vervoerder en de regio dat de brugopeningen van de Vechtbrug bij Weesp voor het vaarverkeer zo wordt ingericht dat vaartuigen met staande mast alleen vóór de ochtendspits, ná de avondspits, en ook overdag in de zomerperiode en in de weekeinden de brug kan passeren. Als de precieze dienstregeling bekend is, worden hierover aanvullende afspraken gemaakt door betrokken partijen.”

Buiten de zomerperiode dus niet overdag op werkdagen. Men kan natuurlijk nog wel lekker gaan bakkeleien over van wanneer tot wanneer het precies zomer is.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 05 feb 2021, 08:04
door Alargule
Maart-november toch tegenwoordig? *O*

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 05 feb 2021, 17:05
door Vinny
“De afspraak over de brugopening van de Vecht zoals gemaakt in 2013 is nog steeds relevant: het Rijk maakt afspraken met de vervoerder en de regio dat de brugopeningen van de Vechtbrug bij Weesp voor het vaarverkeer zo wordt ingericht dat vaartuigen met staande mast alleen vóór de ochtendspits, ná de avondspits, en ook overdag in de zomerperiode en in de weekeinden de brug kan passeren. Als de precieze dienstregeling bekend is, worden hierover aanvullende afspraken gemaakt door betrokken partijen.”
Volgens mij illustreert dit vooral mijn punt: Natuurlijk kun je extra spitstreinen laten rijden als je afspreekt dat de brug niet in de spits geopend wordt. Dat kan nu ook al, want 09:54 is na de ochtendspits. Alleen PHS gaat erover dat er de hele dag met een tienminutenfrequentie wordt gereden. Daarnaast heb je goederenpaden, en waarschijnlijk nog wat leeg mat. dat de brug over moet.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 05 feb 2021, 17:14
door IC140
Goed lezen:
De brug gaat alleen vóór de ochtendspits en ná de avondspits open. Niet om 9:54 na de ochtendspits dus.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 05 feb 2021, 18:39
door Z2N
Want PHS wordt niet gereden als het zonnig is?

[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 05 feb 2021, 20:01
door IC140
Niet in ‘de zomerperiode’ inderdaad. Zo valt te lezen.

Waarbij het aantal treinen dat niet kan rijden om eens per uur de brug te openen waarschijnlijk ook 1 per uur is. Dus in de daluren in de zomervakantie 1 trein per uur minder. Zoiets zal het we worden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 05 feb 2021, 20:29
door playertwo
Lijkt me niet onoverkomelijk. Wellicht knippen in Alm / Hvs en Wp of met +5 laten rijden. Door de uitgebogen paden heb je dat er zo uitgereden

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: za 06 feb 2021, 00:28
door dennistd
Ja, maar dat kan dus niet met zoveel treinen: de trein erachter loopt dan ook +5 op, die daarachter ook, enz. enz. enz.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 07 feb 2021, 13:16
door Staatslijn K
Het zal niet goedkoop worden, maar zou het mogelijk zijn om het station van Weesp 500 meter noordelijker aan te leggen, ondergronds. Hierdoor kun je met een tunnel onder de Vecht door en kun je 8 sporen aanleggen. Wellicht is dit geen goedkope optie, maar voor de gehele regio is dit wel de beste. We hebben al ervaring met station Delft en dat bevalt eigenlijk wel goed. Het treinverkeer kan gewoon doorrijden en dit nieuwe station zou ook een mooie oplossing kunnen zijn om flink wat woningen kwijt te kunnen op een korte reisafstand van Amsterdam.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 07 feb 2021, 13:18
door waldo79
Voor welke oplossing zijn we een probleem aan het bedenken?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 07 feb 2021, 16:26
door Vinny
Er zijn nog altijd mensen die dromen van een metrolijn tussen Almere en Amsterdam. Af en toe moeten die even worden wakker geschud in de realiteit. Zulks past niet op de huidige spoorinfra :D

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 07 feb 2021, 18:08
door reisthijs
Staatslijn K schreef: zo 07 feb 2021, 13:16 Wellicht is dit geen goedkope optie,
_O-

Even serieus: het is nergens voor nodig om het station te verplaatsen, want er is vooral behoefte aan extra sporen voor intercity's die niet in Weesp stoppen. Het hier al genoemde idee van nieuwe sporen parallel aan de A1 lijkt een veel goedkopere optie dan een tunnel onder Weesp.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 07 feb 2021, 18:17
door Bemined
Of als je toch geld over de balk aan het gooien bent, rechtdoor bij Muiderberg aansluiting en door de weilanden heen richting Gaasperdam en bij Bijlmer aansluiten op de Utrechtboog. Dan kun je met een extra verbindingsboog ook de intercty's vanuit Hilversum om Weesp heen leiden en kun je in Bijlmer een overstap richting Centraal bieden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 07 feb 2021, 18:20
door Alargule
Kan een Tom024, DPDelft of Zeugleider deze diskussie naar de Ideeënforumpje verplaatsen asjeblieft sievoeplee dankuwel mersie?

Want dit gaat weer eens nergens over.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 08 feb 2021, 17:58
door playertwo
Alargule schreef: za 30 jan 2021, 17:06 De internationale treinen zullen gaan stoppen en vertrekken op het middelste perron. Ofwel: er wordt een derde eilandperron ten zuiden van de twee bestaande aangelegd. Die cross-platformoverstap blijft daarmee gewaarborgd.

Afbeelding
Wordt het middenperron ook op minimaal 400m nuttige lengte gebracht dan en geldt dat ook voor de oostelijk resp. westelijk ingetekende opstelsporen?

Edit: westelijk toegevoegd

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 08 feb 2021, 18:37
door IC140
Het perron is nu al 430m, dus daar hoeft niets voor te gebeuren. Een keerspoor voor een 400m lange trein (Eurostar) zal ook wel langer dan 400m zijn....