Pagina 40 van 49
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: ma 08 feb 2021, 18:59
door playertwo
Dat kon ik niet uit de pdf van prorail halen. Daar stond enkel 340m als IC lengte.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: ma 08 feb 2021, 22:26
door Vinny
Bemined schreef: ↑zo 07 feb 2021, 18:17
Of als je toch geld over de balk aan het gooien bent, rechtdoor bij Muiderberg aansluiting en door de weilanden heen richting Gaasperdam en bij Bijlmer aansluiten op de Utrechtboog. Dan kun je met een extra verbindingsboog ook de intercty's vanuit Hilversum om Weesp heen leiden en kun je in Bijlmer een overstap richting Centraal bieden.
In het kader van de metropoolontwikkeling Noordvleugel Amsterdam-Almere komt eens in de zoveel tijd een spoorlijn Duivendrecht-Diemen-Almere door het IJmeer/Markermeer om de hoek kijken, met nog flink wat woningbouw ten oosten van IJburg.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: di 09 feb 2021, 08:14
door Alargule
Metro.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: di 09 feb 2021, 08:30
door Klaasje
De tijd dat men nadacht over een echte spoorlijn is inderdaad alweer meer dan 10 jaar geleden inderdaad.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: di 09 feb 2021, 08:34
door Alargule
Inderdaad.
En die metrolijn lijkt redelijk kans te maken werkelijkheid te worden rond 2040-50. Speelt een prominente rol in een van de scenario's van het OV Toekomstbeeld en in de Amsterdamse Omgevingsvisie 2050.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: di 09 feb 2021, 10:03
door Bemined
Metro naar IJburg zie ik de toegevoegde waarde nog wel van in, maar richting Almere eerlijk gezegd niet. Slechts voor een heel klein deel van Almere zou het een betere verbinding zijn, terwijl je spoorlijn een knelpunt blijft zonder spooruitbreiding. Maar goed, het ging over PHS, en binnen de termijn waarin de PHS plannen doorgevoerd worden is zowel een metro als een nieuwe spoorlijn niet meer haalbaar. Hooguit een andere lijnvoering met dezelfde infrastructuur is nog een optie.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: di 09 feb 2021, 10:28
door Zugführer
Graag het in dit topic een beetje bij de feiten rond PHS houden inderdaad. De discussie over IJburg past bijvoorbeeld beter in een topic als
Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam. Verder lijkt het me niet heel zinvol de gedachtenspinsels van een aantal posts terug af te splitsen naar een apart topic.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: vr 12 mar 2021, 23:02
door Durashift
SuperGhost schreef: ↑vr 08 jan 2021, 20:59
Staatslijn K schreef: ↑vr 08 jan 2021, 20:24Wat mij opvalt aan de stations Uitgeest en Amsterdam CS is dat bij Uitgeest geen ruimte komt voor meer kerende sprinters op de Zaanlijn.
Volgens mij komt er bij Uitgeest juist wél meer ruimte vrij (..)
Klopt, het ontwerp tracébesluit is ingeleverd bij bewoners en andere belanghebbenden.
Zij kunnen tot en met 13 april hun mening geven.
https://www.prorail.nl/nieuws/meer-ruimte-op-het-spoor
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 21:15
door VIRM
Hoe kunnen treinen in Uitgeest elkaar kruisen zonder elkaar te hinderen? Je hebt nog steeds treinen tussen Haarlem en Alkmaar.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 22:16
door teun
Niet tegelijk over hetzelfde stukje spoor sturen toch gewoon
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 22:31
door Bemined
De truc is dat de treinen Haarlem - Alkmaar eerst het spoor Alkmaar - Zaandam kruisen, dan halteren en daarna invoeren op het spoor Zaandam - Alkmaar. Het perronspoor fungeert daardoor als wachtspoor waar de treinen eventueel enkele minuten stil kunnen blijven staan om een beschikbaar treinpad af te wachten. De treinen Alkmaar - Zaandam worden dus niet gehinderd hierdoor, de trein Haarlem - Alkmaar kan eventueel wel gehinderd worden als de PHS dienstregeling ongunstig uitpakt en de enige mogelijke dienstregeling een stop van 5 minuten bevat.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: di 16 mar 2021, 19:13
door Staatslijn K
Bij de PHS plannen gaat elke 10 minuten een IC Schiphol-Leiden-Delft-Rotterdam rijden, heeft dit eigenlijk nog gevolgen voor Den Haag-Leiden-Haarlem-Amsterdam of blijft dat hetzelfde met een mindere aansluiting als cadeau? Wat zijn de gevolgen voor sprinters in de Haarlemmermeer?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: di 16 mar 2021, 20:51
door MetroRET
2100,
2200 en
6300 ongewijzigd
Ledn-
Hlm.
3300 en
6300 rijden doordeweeks overdag
Ledn-
Gvc en de
4600 in het weekend en avonduren.
3300 tot Hoofddorp in de weekenden.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: ma 22 mar 2021, 14:37
door VIRM
Dus Hillegom en Voorhhout verliezen overdag hun rechtstreekse verbinding met Den Haag?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: ma 22 mar 2021, 14:47
door MetroRET
Nee, de
6300 blijft ongewijzigd.
"
3300 en
6300 rijden doordeweeks overdag
Ledn-Gvc"
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: ma 22 mar 2021, 14:59
door VIRM
Oeps, dan las ik het even verkeerd.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: di 13 apr 2021, 23:21
door umbusko
Was dit het topic waarin het o.a. over elektrificatie en verdubbeling van de Maaslijn ging?
Er zijn weer extra kosten (96 miljoen euro extra, inclusief btw, waardoor we nu op 291 miljoen zitten) en de demissionair staatssecretaris gaat de ruim aangenomen PvdA-motie om het Rijk te laten betalen niet uitvoeren. Ze vindt dat de provincie maar moet betalen (terwijl ProRail de kosten fout had berekend en de provincie Limburg al 100 miljoen in het project heeft gestoken) en sluit vertraging en/of versobering van het project ook niet uit, ook tegen de motie in. Nou vond ik het al vrij sober allemaal, dus dat belooft wat.
Zie
dit artikel.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: wo 05 mei 2021, 13:29
door VIRM
In het kader van PHS worden op Amsterdam Sloterdijk het komend anderhalf jaar vier wissels geplaatst (tbv de ombouw van Amsterdam Centraal), en de benedenperrons 60 meter naar het oosten verschoven.
Bron en meer:
ProRail
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: wo 05 mei 2021, 14:49
door CamilleKreemers
umbusko schreef: ↑di 13 apr 2021, 23:21
Was dit het topic waarin het o.a. over elektrificatie en verdubbeling van de Maaslijn ging?
Er zijn weer extra kosten (96 miljoen euro extra, inclusief btw, waardoor we nu op 291 miljoen zitten) en de demissionair staatssecretaris gaat de ruim aangenomen PvdA-motie om het Rijk te laten betalen niet uitvoeren. Ze vindt dat de provincie maar moet betalen (terwijl ProRail de kosten fout had berekend en de provincie Limburg al 100 miljoen in het project heeft gestoken) en sluit vertraging en/of versobering van het project ook niet uit, ook tegen de motie in. Nou vond ik het al vrij sober allemaal, dus dat belooft wat.
Zie
dit artikel.
ze gaat dus letterlijk tegen de Kamer in?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: wo 05 mei 2021, 19:19
door teun
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 sep 2021, 12:47
door OVinspecteur
In Geldermalsen zijn onlangs wat wissels weggehaald. Hoe komt een trein tegenwoordig vanuit de richting 's-Hertogenbosch op de sporen van de MerwedeLingeLijn terecht, bijvoorbeeld na een reparatie/schoonmaak o.i.d.? Het lijkt me best wel tijdrovend om ten noorden van de brug over de Linge op het hoofdspoor 's-Hertogenbosch - Utrecht terug te moeten steken.
Vanaf december a.s. worden de treinen van de MerwedeLingelijn gestald in Geldermalsen i.p.v. Dordrecht. Gebeurt dat dan op spoor 6? Ik zie niet direct een andere mogelijkheid. Maar spoor 6 zou toch worden gebruikt voor wachtende goederentreinen noord-zuid en voor de sprinter naar 's-Hertogenbosch?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 sep 2021, 19:03
door Jultar
Vanuit Den Bosch kan je bij Zaltbommel linkerspoor naar Geldermalsen, daarna over spoor 6 naar de MLL. Dat stukje is hooguit 5 minuten rijden, dus als het echt noodzakelijk is om dat te doen, valt dat vast wel in te plannen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 sep 2021, 20:26
door Daniel
Sowieso wordt het via Breda en Den Bosch van/naar Geldermalsen rijden alleen gebruikt als het door werkzaamheden niet via de MerwedeLingelijn zelf kan. Dat zal vermoedelijk straks minder vaak voorkomen zelfs omdat er dan aan beide uiteinden van de lijn treinen gestald staan (het opstellen in Dordrecht mag alleen niet meer op spoor 31 en 32, op spoor 15 kunnen nog wel treinen overnachten)
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: wo 15 sep 2021, 07:56
door VIRM
Waarom stopt de nieuwe s3200 in Leiden trouwens op de a-zijde? IC's gaan meestal van de b-zijde.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: wo 15 sep 2021, 08:23
door MetroRET
De
4600 komt aan / start op de b-zijde en zit er net voor/achter, waardoor dat beter uitkomt.