overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Mr-W »

De overheid zou zo nodig moeten meebetalen aan de extra kosten die dubbele bemanning op nachttreinen met zich meebrengen. Dat zeggen bestuurders van vakbonden FNV en CNV. Ze zijn blij met alle voorgestelde maatregelen om de veiligheid op en rond het spoor voor personeel te verbeteren, maar vrezen hoge kosten en vertraging bij de invoering ervan.
In 2017 moeten alle ritten na 10 uur gewoon dubbel bemand zijn. Dat kan niet met het huidige personeelsbestand alleen,” zegt FNV-bestuurder Huub van den Dungen. “Je moet er rekening mee houden dat dit al snel 300 tot 400 mensen erbij betekent.” Volgens de FNV zou dit op jaarbasis al snel 15-20 miljoen euro extra kosten aan salarissen en bijkomende uitgaven.

Dit geld, indien niet voorhanden, zou van de overheid moeten komen. Van den Dungen: “In de praktijk kan dat betekenen dat de NS minder afdraagt aan de overheid, waardoor geld vrijkomt voor dit soort zaken.” Ook CNV ziet dit wel zitten. “Dat geld moet er gewoon komen, je kunt toch niet hebben dat spoorpersoneel in elkaar wordt geslagen”, laat de vakcentrale bij monde van bestuurder Evert-Jan van Mheen weten. Tegelijk zegt Van Mheen dat het aannemen en trainen van personeel een ‘enorme klus’ is om voor elkaar te krijgen.
OVpro.nl
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Thom91 »

Broekzak-vestzak
Komt wel goed schatje.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door 0318 »

Ik zou als reiziger toch liever zien dat in ieder geval de stoptreinen van 1 naar 0 conducteurs gaan, i.p.v. 2. Dan heb je het geweld tegen conducteurs ook effectief bestreden. Bovendien haalt dat bij NS en overheid een perverse prikkel weg om onrendabele stoptreindiensten nog verder uit te dunnen in de rustigere uren.

Al sinds de jaren '90 worden reizigers lekker gemaakt met 'hoogfrequente diensten tussen 06:00 en 20:00' en technokreten als PHS, Randstadspoor, metrofrequentie, spoorboekloos en al dat soort moois, maar intussen is de praktijk dat de kosten/batenverhouding dwingt tot bv. inkrimping van de 17400 in plaats van stapsgewijze doorgroei naar het niveau van al die marketingpraat.

Met eenmansbediening kun je stoptreinreizigers een veel betere dienst verlenen en de vrijvallende conducteurs hebben een baangarantie door doorstroming naar de intercities, die overdag hoogfrequenter worden en 's avonds laat een dubbelbezetting krijgen. Reiziger blij, vakbond blij, NS blij.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door The Greyhound »

Mr-W schreef:De overheid zou zo nodig moeten meebetalen aan de extra kosten die dubbele bemanning op nachttreinen met zich meebrengen. Dat zeggen bestuurders van vakbonden FNV en CNV. Ze zijn blij met alle voorgestelde maatregelen om de veiligheid op en rond het spoor voor personeel te verbeteren, maar vrezen hoge kosten en vertraging bij de invoering ervan.
In 2017 moeten alle ritten na 10 uur gewoon dubbel bemand zijn. Dat kan niet met het huidige personeelsbestand alleen,” zegt FNV-bestuurder Huub van den Dungen. “Je moet er rekening mee houden dat dit al snel 300 tot 400 mensen erbij betekent.” Volgens de FNV zou dit op jaarbasis al snel 15-20 miljoen euro extra kosten aan salarissen en bijkomende uitgaven.

Dit geld, indien niet voorhanden, zou van de overheid moeten komen. Van den Dungen: “In de praktijk kan dat betekenen dat de NS minder afdraagt aan de overheid, waardoor geld vrijkomt voor dit soort zaken.” Ook CNV ziet dit wel zitten. “Dat geld moet er gewoon komen, je kunt toch niet hebben dat spoorpersoneel in elkaar wordt geslagen”, laat de vakcentrale bij monde van bestuurder Evert-Jan van Mheen weten. Tegelijk zegt Van Mheen dat het aannemen en trainen van personeel een ‘enorme klus’ is om voor elkaar te krijgen.
OVpro.nl
En zitten er dan na 2200 uur twee conducteurs 1e klas of bij de machinist?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Vinny »

Als het te duur is dan moeten de nachttreinen gewoon worden opgeheven. Dan wegen de baten immers niet meer op tegen de kosten. Uitgaan doe je maar in je eigen stad of zo. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door The Greyhound »

Vinny schreef:Als het te duur is dan moeten de nachttreinen gewoon worden opgeheven. Dan wegen de baten immers niet meer op tegen de kosten. Uitgaan doe je maar in je eigen stad of zo. :Y
Of een extra toeslag zoals bij de nachtnetten van de busbedrijven.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door JWM »

En zitten er dan na 2200 uur twee conducteurs 1e klas of bij de machinist?
Wellicht zitten ze dan juist niet meer bij de machinist. Ik kan mij best voorstellen dat een conducteur in sommige treinen voor z'n eigen veiligheid kiest.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Mr-W »

Vinny schreef:Als het te duur is dan moeten de nachttreinen gewoon worden opgeheven. Dan wegen de baten immers niet meer op tegen de kosten. Uitgaan doe je maar in je eigen stad of zo. :Y
Met deze eis van de vakbonden kunnen veel treinen al na 22:00 worden opgeheven zoals de meeste sprinters buiten de randstad.
The Greyhound schreef:
Vinny schreef:Als het te duur is dan moeten de nachttreinen gewoon worden opgeheven. Dan wegen de baten immers niet meer op tegen de kosten. Uitgaan doe je maar in je eigen stad of zo. :Y
Of een extra toeslag zoals bij de nachtnetten van de busbedrijven.
Ik heb zo'n vermoeden dat de gemiddelde reiziger niet zo op een tariefsverhoging zit te wachten. Overigens voor het echte nachtnet kan ik me zo'n toeslag wel voorstellen.
JWM schreef:
En zitten er dan na 2200 uur twee conducteurs 1e klas of bij de machinist?
Wellicht zitten ze dan juist niet meer bij de machinist. Ik kan mij best voorstellen dat een conducteur in sommige treinen voor z'n eigen veiligheid kiest.
Dan lijkt me een aanpak zoals bij het discotreintje noodzakelijk.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door WSM »

0318 schreef:Ik zou als reiziger toch liever zien dat in ieder geval de stoptreinen van 1 naar 0 conducteurs gaan, i.p.v. 2. Dan heb je het geweld tegen conducteurs ook effectief bestreden. Bovendien haalt dat bij NS en overheid een perverse prikkel weg om onrendabele stoptreindiensten nog verder uit te dunnen in de rustigere uren.
Precies, als men graag twee conducteurs wil 's avonds kun je ook kijken of je het op een andere manier kunt oplossen.
Maarja, bij een staatsmonopolist die primair als 1:1 hobbyclub voor het personeel fungeert ontbreekt een dergelijke prikkel geheel. Want waarom zou je dingen anders aanpakken als je ook iemand anders kunt laten betalen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Littlebusdriver »

Mr-W schreef:De overheid zou zo nodig moeten meebetalen aan de extra kosten die dubbele bemanning op nachttreinen met zich meebrengen. Dat zeggen bestuurders van vakbonden FNV en CNV.
Ik heb een kleine buurtwinkel die s avonds open is. 's Avonds worden winkels weleens overvallen. Als ik nu 2 man personeel wil ipv 1 moet de overheid dan ook bijbetalen? En kan ik dan ook dreigen dat via de belasting te verrekenen? Kolder. Dat is gewoon ondernemersrisico. Net zoals dat voor NS geldt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Klaasje »

Waar ik echt een beetje pissig om kan worden is dat de vakbonden dit nu roepen waarna je al van een afstand ziet aankomen dat het een keuze gaat worden tussen geen treinen `s avonds (maatschappelijk ongewenst, gegarandeerd personeelsverlies) en geen conducteur (personeel wordt anders ingezet, misschien verlies enkele banen). Als het eerste gebeurt staan de vakbonden op hun achterste benen terwijl ze het zelf hebben veroorzaakt. Als het tweede gebeurt staan ze ook op hun achterste benen omdat er heel veel banen op de tocht staan (hoezo? geen controleploegen en serviceteams en/of omscholing machinist?) en omdat dat onveilig is voor reizigers.

Feit is echter gewoon dat de conducteur als combinatie van vertrekprocesmanager, servicemedewerker en controleur op een stoptrein met korte halteafstanden hoogst inefficiënt is. Dus als je iets wilt veranderen dan loop je meteen aan de stoelpoten van de functie te zagen. Dat moet je als vakbond toch helemaal niet willen als je de functie belangrijk vindt?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Mikos »

Ik ben toch altijd wel heel benieuwd naar die 'feiten' over de conducteur waar iedereen altijd over spreekt..?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Klaasje »

Het huidige takenpakket is gewoon niet zo handig op het moment dat een trein vaak stopt. Als je iedere drie minuten een halve minuut bezig bent met het uitvoeren van het vertrekproces hou je gewoon weinig tijd over om te controleren en service te verlenen. Laat staan dat het handig is als je een bon moet schrijven en gelijktijdig vertrekproces moet uitvoeren. Verder zijn er genoeg (voornamelijk sprinter-)trajecten te verzinnen waar op grote delen niet tot nauwelijks vragen worden gesteld terwijl op de trajecten waar wel veel vragen worden gesteld je eigenlijk veel meer personeel zou moeten en willen hebben dan 1 á 2 mensen. Daar komt bij dat twee personen wellicht wel een veiliger gevoel geven maar bij de echte agressieveling heb je toch echt liever drie of vier mensen omdat je dan wat handjes over hebt.

Ik blijf het daarbij bijzonder vinden dat het vertrekproces altijd een conducteur nodig heeft. Het is helemaal niet nodig zoals veel voorbeelden in het buitenland maar ook in Nederland (regionaal, metro) laten zien. Tevens scheelt het bij iedere haltering 0,2 minuut wat capaciteit vrijmaakt voor meer marge in de dienstregeling, extra treinen of een net wat snellere IC zonder dat we meteen sprinters 4 minuten aan de kant moeten zetten voor een inhaling.

Veel liever zou ik voor een vernieuwd takenpakket gaan. Vertrekprocessen voor korte treinen in het sprintersegment kunnen door de Machinist alleen worden gedaan. HC's kunnen meer als ploegjes samen en dan veel zichtbaarheid op plekken waar veel reizigers met vragen zitten (rond Schiphol b.v.) en ploegsgewijs controleren op de trajecten daaromheen. De IC's houden hun conducteurs en op trajecten met een tunnel of daar waar een lange trein rijdt gaat men dubbel mee. Het is veiliger voor het personeel, sluit beter aan op de servicebehoeftige klant en in tegenstelling tot het plan van de vakbonden kost het niet meer geld terwijl er ook geen banen verloren gaan.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door CamilleKreemers »

Stel het dan voor bij de NS. Ben nieuwsgierig of dit volgens hun officiële kanalen überhaupt kan.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Thom91 »

Misschien degene die meelezen hier? ;)

Maar ja, het is ook niet gewenst om zo met gestrekt been tegen de vakbond in te gaan.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Klaasje »

Weet je wat het is.. Ik ben heel erg voor goede arbeidsomstandigheden voor het rijdend personeel en ik zie ook wel het nut van vakbonden in in die zin. Maar wat mij dus niet aanstaat bij de spoorwegvakbonden is dat ze goed zijn in klagen en weinig innovatief zijn en proberen mee te denken aan hoe het beter kan zonder dat de kosten de pan uit rijzen. Ja, formeel is het niet hun verantwoordelijkheid maar je krijgt makkelijker en meer voor elkaar als je meedenkt met de andere kant van de tafel.

En dat is nu net wat nu eindelijk een keer moet gebeuren. Het gaat niet goed met NS. Een deel komt door niet zulke slimme beslissingen maar een ander deel komt domweg omdat het bedrijf al wat meer personeel heeft dan strikt noodzakelijk is. Dat moet vervolgens nog meer ingedikt worden waardoor het allemaal nog veel duurder wordt. De maatschappij heeft daar geen trek in, niet via kaartjes, niet via de staatsbegroting. Als dit doorzet en het betekent dat er 's avonds stoptreinen moeten worden geschrapt of IC maar moeten gaan stopperen dan valt het draagvlak voor een NS als vervoerder heel snel weg. Dan gaan we heel snel veel meer aanbestedingen krijgen die allemaal niet door NS gewonnen gaan worden omdat NS dan domweg te duur is. Wat is dan het resultaat van de vakbonden? Dat een deel van het personeel naar huis kan, een deel saaier werk krijgt en een deel op de een of andere manier in slechtere arbeidsvoorwaarden gedrukt gaan worden.

Willen we dat? Voor de reiziger zal het uiteindelijk een worst wezen als het product maar een goede prijs-kwaliteitverhouding gaat krijgen.. Voor het personeel is het een ander verhaal. Kortom: Als je wat verandert voor het personeel doe het dan ook zo dat het kostenniveau niet hoger wordt maar je wel meer kan betekenen voor de klant. Het hoeft niet mijn plannetje te zijn maar kom dan alsjeblieft met een ander alternatief. *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Ardan »

One big 'amen' bij beide posts van Klaasje :pos:

In ieder geval de SLT is geschikt voor éénmansbedrijf (SGM ook?), maar de knoppen daarvoor in de cabine zijn verwijderd/niet geplaatst. Las ik hier ergens eens, klopt dat? Maar wat is überhaupt de reden dat er geen eenmansbedrijf plaats mag vinden op sprinters? De regionaaltjes mogen het immers wel, al vallen die onder een provincie in tegenstelling tot NS.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Mikos »

Het is 's avonds onveilig in de trein en dus stellen ze hier op het forum voor om de conducteur dan maar van de trein te halen. Hoeveel beter denk je dat het daar op wordt?

Ik heb het verhaal van Klaasje hierboven gelezen, en het gevoel dat daarbij heel erg bij mij naar boven komt borrelen is dat het wel van erg weinig inhoudelijk inzicht getuigt. Zoals ze zeggen: je klinkt als een manager.
Laat ik als voorbeeld de servicemedewerker aan het loket nemen: er is door het bedrijf gekeken of daar op bespaard kon worden, door naar het aantal handelingen te kijken dat werd uitgevoerd. Het resultaat? De helft van het aantal loketten kon dicht, een groot deel van de servicemedewerkers werd overtallig verklaard en middels natuurlijk verloop afgevloeid en dus niet meer aangevuld met jonger personeel. Daar het resultaat van? Enorme rijen bij de loketten, want het aantal reizigers dat naar het loket en servicemedewerker ging bleef gelijk. Wat bleek? Aan het loket worden heel veel vragen (o.a. over de OV-Chipkaart) gesteld, wat geen handeling in de computer vergt. Maar waar dus wel heel veel tijd in gaat zitten. Had 'men' bij het onderzoek even vergeten.

Waar die 0,2 minuut per stop vandaan komt die je noemt, is me een raadsel. En dat dat niet combineert met andere werkzaamheden klinkt mij ook vreemd in de oren. Het is soms wel eens niet handig, maar daarmee niet een reden om het uit het takenpakket van de HC te halen. Er wordt geïnvesteerd om het uitschrijven van bonnen gemakkelijker en sneller te maken, dus dat probleem lost zichzelf op, voor zover het überhaupt een probleem is.

Dat er op bepaalde stukken bijna geen vragen worden gesteld vind ik ook een bijzondere uitspraak. Er is één lijstje met trajecten waar geen vragen worden gesteld?

Op alles kan bezuinigd worden. Als je kijkt naar de cijfers, dan kan alles een stuk goedkoper en sneller. Maar als je echt tijd wilt besparen, dan moet je kijken naar de punten waar je echt op kunt besparen. Bijvoorbeeld de ruime rijtijden die er zijn om eventuele vertraging goed te maken en die nu gebruikt worden om energiezuinig te rijden. Een vertrekprocedure zal hoe dan ook tijd in beslag nemen, dus kun je beter kijken naar andere factoren om tijd mee te besparen.

En voor wat betreft efficiëntie en andere dergelijke woorden waar iedereen het over heeft: Heeft een hotel een piccolo nodig om de deur open te doen, bagage te sjouwen en zaken te regelen voor hun gasten? Nee, en toch blijven ze die kostenposten inhuren. Sommige dingen kun je niet in cijfers en geld uitdrukken. Sommige dingen zijn gewoon een visitekaartje. En dat vergeten een heleboel mensen die zichzelf manager mogen noemen...

Als je echt goedkoop treinen wilt laten rijden, dan moet je een compleet geautomatiseerd systeem inzetten, dat werkt altijd, zeurt niet over geld of veiligheid en kan ook niet staken. Dat dat weinig klantvriendelijk is (iedereen heeft zo zijn of haar eigen behoeften) boeit niet: goedkoop! Wat we met al die mensen gaan doen die straks dan niet meer hoeven te werken, want alles is geautomatiseerd, dat zou ik niet weten...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Suus »

SGM en SLT hebben gewoon een sleutelkastje in de cabine. De ervaringen met treinen zonder conducteur zijn bij NS echter zeer slecht, de treinen in Zoetermeer reden over het algemeen zonder conducteur en die werden door wangedragend volk volledig uitgewoond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Ardan »

Je hoeft conducteurs niet meteen af te schaffen, maar zet ze anders in. Altijd op IC's en risicotreinen, maar niet continu in sprinters overdag, in ieder geval niet voor de vertrekprocedure. Vliegende teams die controleren. Ze kunnen nog altijd als servicemedewerker worden ingezet op trajecten waar bijvoorbeeld veel toeristen komen of als er langs een traject een evenement is.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:SGM en SLT hebben gewoon een sleutelkastje in de cabine. De ervaringen met treinen zonder conducteur zijn bij NS echter zeer slecht, de treinen in Zoetermeer reden over het algemeen zonder conducteur en die werden door wangedragend volk volledig uitgewoond.
Er is een verschil tussen geen conducteur en vliegende teams. De treinen van Arriva en Veolia worden toch ook niet iedere dag met de grond gelijk gemaakt..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Suus »

Veel terreurvolk zal je ook niet hebben tussen Delfzijl en Sauwerd. De mentaliteit in de ruime Randstad is toch iets anders...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Veel terreurvolk zal je ook niet hebben tussen Delfzijl en Sauwerd. De mentaliteit in de ruime Randstad is toch iets anders...
Rond de stad Groningen kan je genoeg tuig vinden anders. Zeker als je de trein van/naar Leer bekijkt. Goedkope alcohol in Duitsland, Wiet in Nederland. Maarja, al is dat een argument.. Waarom is Randstad Nederland zoveel anders dan bij Duitse steden, Parijs, Londen? En bedenk ook dat we tegenwoordig wat meer weten over hoe treinen tuig-proof te maken dan ten tijde van de Zoetermeerlijn.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Klaasje »

Mikos schreef:Waar die 0,2 minuut per stop vandaan komt die je noemt, is me een raadsel. En dat dat niet combineert met andere werkzaamheden klinkt mij ook vreemd in de oren. Het is soms wel eens niet handig, maar daarmee niet een reden om het uit het takenpakket van de HC te halen. Er wordt geïnvesteerd om het uitschrijven van bonnen gemakkelijker en sneller te maken, dus dat probleem lost zichzelf op, voor zover het überhaupt een probleem is.
Voor een overwegenproject heb ik in heel Noord-Oost Nederland metingen uitgevoerd op stations. In de loop van de tijd zijn dat uiteindelijk tientallen metingen geweest en dat kan je dus ook moeiteloos als statistisch representatief aanhouden. Conclusie: Het scheelt eerder meer dan minder dan die 12 seconden. Ik heb het naar beneden afgerond. Het is gewoon schrijnend om te zien dat een SLT bij vertragingen nooit korter dan een halve minuut zie stilstaan voor enkele reizigers terwijl regionaaltjes fluitend binnen de 15 seconden weer aan het rijden zijn in zo'n situatie. Ook niet raar: een tweede deur sluiten en de reactietijd van de machinist op een groene lamp kosten nou eenmaal tijd.
Dat er op bepaalde stukken bijna geen vragen worden gesteld vind ik ook een bijzondere uitspraak. Er is één lijstje met trajecten waar geen vragen worden gesteld?
Ik zeg nergens dat er geen vragen zijn. Maar tussen Koog Zaandijk en Uitgeest zal je heel wat minder vragen krijgen dan op de gemiddelde IC in het dal of in een sprinter in de buurt van Schiphol of bij een evenement. In alle gevallen geldt: Je kan de vraag alleen stellen als de HC toevallig in de buurt is. Door meer mensen beschikbaar te stellen waar meer vragen zijn en minder op plekken waar ze toch al niet zoveel gesteld worden worden er onder de streep veel meer vragen beantwoord. Het is dus een tweezijdig verhaal: Je haalt iets weg om elders iets beter te kunnen doen.
En voor wat betreft efficiëntie en andere dergelijke woorden waar iedereen het over heeft: Heeft een hotel een piccolo nodig om de deur open te doen, bagage te sjouwen en zaken te regelen voor hun gasten? Nee, en toch blijven ze die kostenposten inhuren. Sommige dingen kun je niet in cijfers en geld uitdrukken. Sommige dingen zijn gewoon een visitekaartje. En dat vergeten een heleboel mensen die zichzelf manager mogen noemen...
Uhh, de meeste hotels hebben dat echt niet hoor. Het gaat dan echt om óf dure hotels of hotels in lagelonenlanden.
Als je echt goedkoop treinen wilt laten rijden, dan moet je een compleet geautomatiseerd systeem inzetten, dat werkt altijd, zeurt niet over geld of veiligheid en kan ook niet staken. Dat dat weinig klantvriendelijk is (iedereen heeft zo zijn of haar eigen behoeften) boeit niet: goedkoop! Wat we met al die mensen gaan doen die straks dan niet meer hoeven te werken, want alles is geautomatiseerd, dat zou ik niet weten...
Als je nu moeite doet om de kern van mijn verhaal te begrijpen dan snap je dat je iets heel anders zegt dan waar ik heen wil. Tevens heb ik er bij gezegd dat ik dus niet de wijsheid in pacht heb. Voel je dus ook vooral vrij om iets anders te verzinnen. Ik geef alleen aan dat de weg die de vakbonden inslaan eentje is die niet toekomstvast is en ik probeer een alternatief te verzinnen welke voor zowel het personeel als de reizigers beter is. Prima als je daar betere ideeën voor hebt maar dat hoor ik dan graag.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Mikos »

Veiligheid kost geld. Het levert niets op. Daarom verbaas ik me ook over uitlatingen als het helemaal weghalen van een conducteur op de trein, waarbij er kennelijk gedacht wordt dat een conducteur alleen maar kaartjes controleert en deuren sluit. En dat is simpelweg te kort door de bocht. Kun je zoiets van de trein halen? Zeker. Wordt het daar veiliger van in de trein? Ik durf te beweren van niet. Hoe kunnen we dat beter oplossen? Door er geld in te investeren. Hoe doen we dat? Door eens te kijken naar de enorme bedragen die er in het OV rond gaan en de winsten die er uit komen rollen. Hoeveel miljoen het afgelopen jaar? Precies, daar valt vast wel wat van te investeren in veiligheid :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten