Pagina 1 van 3

Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 16:46
door wouter15
Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

21 augustus 2015

De Intercity Direct gaat naar verwachting per oktober 3x per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Dat zegt een woordvoerder van NS tegenover Treinreiziger.nl.


Eerder maakte het bedrijf al bekend dat de frequentie omhoog zou gaan. In het jaarplan ging men uit per april, maar het spoorbedrijf gaf direct al aan dat het ook een later moment zou kunnen worden. In de loop van 2016 moet de snelle trein ieder kwartier tussen Amsterdam en Rotterdam gaan rijden. Reizigers moeten voor de trein (tussen Schiphol - Rotterdam v.v.) een toeslag betalen. Lees verder

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 17:40
door SLToilet
Dat was al min of meer bekend, niettemin is het een vooruitgang omdat tussen Asd en Rtd de IC-Direct bomvol zit op veel momenten van de dag. Van spitsslagen naar een constructieve uitbreiding die later een volledige kwartierdienst kan worden. En het levert ook nog eens mooi een hoop toeslaginkomsten op! (vooral bij een groeiende vraag natuurlijk)

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 17:53
door Karl
En naar Breda een 20/40 verhouding, of hoe moet ik dat zien?

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 18:17
door Thom91
Nee, blijft 30/30 met op het ene half uur een extra trein en de andere niet.

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 18:55
door SLToilet
Het is dan ook een tijdelijk iets, uiteindelijk gaat het geheel naar 4x/uur, als al het materieel beschikbaar is.

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 21:15
door Karl
Thom91 schreef:Nee, blijft 30/30 met op het ene half uur een extra trein en de andere niet.
Dus 15/15/30 tussen Amsterdam en Rotterdam? Dan is het inderdaad wel prettig dat het om een tijdelijke situatie gaat.

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 21:21
door Thom91
Oui, uiteindelijk wordt het gewoon 15' dienst.

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: za 22 aug 2015, 13:31
door CamilleKreemers
en hoe gaat die Thalys ertussen passen dan?

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: za 22 aug 2015, 13:36
door Z2N
Prima, de Thalys vertrekt vlak voor de Breda-trein uit Asd, en heeft dan te Rtd de korte rit nog niet bijgehaald. Zo groot is het rijtijdverschil niet.

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 16:09
door deadlock
Wat was het verschil ook alweer, 3 minuten oid?

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 17:05
door Bemined
De AMRO shuttle vertrekt om :25 uit Schiphol en komt om :52 aan te Rotterdam, de Thalys gaat om :33 uit Schiphol en komt om :54 aan in Rotterdam. Verschil is dus 6 minuten volgens dienstregeling, maar de ICd is in de praktijk regelmatig wel een minuutje te vroeg. Ben overigens benieuwd of men in de praktijk ook alle kleurencombinaties laat rijden die er tijdens de testritten te zien waren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 17:24
door reisthijs
Ik zie geen reden om aan te nemen dat er iets aan die praktijk gaat veranderen.
Het aantal mogelijke combinaties wordt wel langzaam kleiner.

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 14:37
door VIRM
Ik ben benieuwd hoe knus dit wordt op de Westtak in Amsterdam. De ICD staat niet bekend om z'n punctualiteit, en de [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] en [serie=Stoptrein|2015|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] hebben ook wel eens de neiging om vertraagd te zijn...

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 16:57
door Bram
Hoe zit het dan met het routeren van meer treinseries via Amsterdam Zuid/Almere als de NZL af is? Dan heb je vast ook meer ruimte op de westtak. Zuid is als "centraal" aankomststation dan gewoon prima.

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 17:01
door Thom91
Permanente verbinding (Verder) - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol - (verder)

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 19:56
door CamilleKreemers
Houd dit dan ook in dat de verbinding Amersfoort - Amsterdam CS de basis wordt?

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 20:39
door Z2N
Nee hoor, anders wordt de reistijd voor Amersfoort/Hilversum - Schiphol nogal lang. :wink:

Wat betreft de westtak: Het rijtijdverschil tussen ICD/Thalys en 2600/5800 is officiƫel slechts twee minuten, met een beetje passen en meten moet het dus prima passen. :)

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: do 27 aug 2015, 11:35
door reisthijs
Bram schreef:Hoe zit het dan met het routeren van meer treinseries via Amsterdam Zuid/Almere als de NZL af is? Dan heb je vast ook meer ruimte op de westtak. Zuid is als "centraal" aankomststation dan gewoon prima.
Het aantal treinen op de westtak zal niet minder worden, tenzij men besluit een ICd naar Zuid te laten rijden.

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: zo 30 aug 2015, 23:57
door AlexNL
Het venijn zit 'm in die "naar verwachting".

NS heeft de woorden "naar verwachting" al veel vaker gebruikt als het over de HSL gaat, en die verwachting is niet heel erg vaak uitgekomen. "Naar verwachting" zou de Fyra in 2007 gaan rijden, "naar verwachting" zou het definitieve materieel in 2010 beschikbaar komen, "naar verwachting" rijden we per december 2011 per HST naar Brussel, en "naar verwachting" gaan veel reizigers blij zijn met de nieuwe Fyra V250.

Ik hecht hier dus niet al te veel waarde aan.

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: do 10 sep 2015, 17:04
door Bemined
Het lijkt nu wat concreter te worden, de ritten zijn opgenomen in de personeelsdiensten per 5 oktober. Ook de testritten zien er voorspoedig uit, regelmatig komt er nu zelfs 2x per uur een testtrein (ook op het halve uur) langs in Rotterdam. Deze rijdt zonder tweede locomotief en de loc moet dus omlopen, wat ook goed lijkt te gaan, dus waarom wil men zo nodig een loc voor en achter hebben?

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: do 10 sep 2015, 18:49
door Korot
Je kan sneller keren als de loc niet om moet lopen.

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: do 10 sep 2015, 19:23
door Bemined
Alleen doet men dat niet, de dienstregeling is opgezet met een kering van 17 minuten en dat zal voorlopig wel zo blijven vermoed ik, die dienstregeling pas je niet zomaar eventjes aan.

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: do 10 sep 2015, 19:57
door Thom91
In 17 minuten een loc omrijden op een druk emplacement als Rotterdam is vrij optimistisch

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: do 10 sep 2015, 20:14
door Bemined
Die drukte valt reuze mee, spoor 10 wordt slechts maximaal 1x per uur gebruikt.

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Geplaatst: do 10 sep 2015, 20:44
door Abracadabram
Keren ze op Rotterdam Centraal dan? In het verleden reden ze toch door tot Rotterdam Stadion?