Pagina 1 van 33

Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 sep 2015, 18:58
door wouter15
Materieel tekort dreigt bij NS

23 september 2015

De Nederlandse Spoorwegen hebben langzaam maar zeker steeds minder treinen tot hun beschikking. Oorzaak is de uitstroom van 41 oude treinstellen van het type Mat '64. Pas in september 2016 zullen er vervangende treinen beschikbaar zijn.


Dat laat het spoorbedrijf weten tegenover Treinreiziger.nl. De uitstroom van de oude mat '64 treinen is eerder dit jaar al begonnen. Begin dit jaar waren er nog 41 stellen rijvaardig, maar aan het einde van dit jaar staan alle treinen van dit type werkloos aan de kant. Daarmee gaan er 5.000 zitplekken verloren. Vervangende treinen zijn er dan nog niet. Lees verder

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 sep 2015, 19:44
door OVwatcher
Die dingen zijn toch al tijden te oud? Is het dan echt niet mogelijk om ipv in januari/februari pas in september MAT'64 definitief buiten dienst te stellen? 6 a 7 maanden op een gebruiksleven van 50 jaar moet toch weinig uitmaken denk ik dan als leek.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 sep 2015, 20:02
door deadlock
Hoor ik daar DDM?

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 sep 2015, 20:22
door Suus
OVwatcher schreef:Die dingen zijn toch al tijden te oud? Is het dan echt niet mogelijk om ipv in januari/februari pas in september MAT'64 definitief buiten dienst te stellen? 6 a 7 maanden op een gebruiksleven van 50 jaar moet toch weinig uitmaken denk ik dan als leek.
Het gaat niet om de leeftijd maar om de revisietermijnen. Een trein krijgt gemiddeld elke zeven en een half jaar een revisie. Elke vijftien jaar krijgt een trein een draaistelrevisie. Die revisies kan je nog een beetje rekken met looptijdverlengend onderhoud, maar daar is men bij Plan V wel aardig doorheen. Een nieuwe draaistelrevisie is peperduur en alleen zinvol als de trein nog heel lang mee zal draaien, wat niet het geval is, er komen immers 178 nieuwe sprinters.

Men is dit jaar ook al begonnen draaistellen uit te gaan wisselen, dus draaistellen die nog zo lang mogelijk gebruikt mogen worden zijn onder de bakken gezet die nog het langst mee kunnen. Ook daarvan is het einde nu in zicht, dus het wordt echt even doorbijten.

Met een beetje geluk kunnen eind dit jaar de eerste reviseerde ICR-stammen weer in de s1900 gaan rijden, het DDZ dat vrijkomt kan naar sprinters en voor het nieuwe schooljaar komt DDM-1 weer tijdelijk op de rails.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 sep 2015, 20:32
door Daniel
Volgens bronnen op Somda verlopen de revisietermijnen pas medio 2016 en zijn er zelfs nog enkele Plan V's die tot 2017 mee zouden kunnen qua termijnen. Het is dus echt een beleidsbeslissing ze niet meer in te zetten en niet gebaseerd op de revisietermijnen.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 sep 2015, 20:36
door Thom91
Niet minder dan terecht ook, je kan de reiziger er echt niet meer mee opzadelen.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 sep 2015, 20:45
door deadlock
Thom91 schreef:Niet minder dan terecht ook, je kan de reiziger er echt niet meer mee opzadelen.
Geen en te korte treinen is daarentegen precies waar je de reiziger wel mee op kan zadelen.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 sep 2015, 21:14
door AppleMoose
Ik heb inderdaad liever twee gekoppelde plan v's (waar op zich niet veel mis mee is) in de sprinter tussen Zutphen en Nijmegen dan slechts een SGM II of helemaal geen trein.
Daniel schreef:Volgens bronnen op Somda verlopen de revisietermijnen pas medio 2016 en zijn er zelfs nog enkele Plan V's die tot 2017 mee zouden kunnen qua termijnen. Het is dus echt een beleidsbeslissing ze niet meer in te zetten en niet gebaseerd op de revisietermijnen.
Over hoeveel stellen hebben we het dan? Als het gaat om slechts 2 tot 6 stellen dan is het nauwelijks de moeite waard om die op de baan te houden.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 sep 2015, 21:37
door VIRM
De vraag is: waar komt het materieel vandaan dat de Mat '64'jes gaat vervangen totdat de nieuwe FLIRT's komen? Dan gaan er wellicht kortere treinen rijden op andere ritten. Joepie.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 sep 2015, 21:38
door Daniel
@Ronaldussen: Om hoeveel stellen het gaat weet ik niet, maar er valt natuurlijk wat voor te zeggen om juist die paar stellen in Limburg in te zetten bijvoorbeeld. Dan kan het zodra de concessie van Arriva daar start gelijk naar de schroothoop en zijn er geen wijzigingen in de omloop enzo meer nodig.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 sep 2015, 22:30
door Meltrain
Ik hoop echt dat 13 december geen keiharde datum is, maar dat de stellen pas buiten dienst gaan wanneer hun revisietermijn verlopen is of als er vervangend materieel is.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 sep 2015, 22:33
door Gekko123
Tja, de meeste hobbyisten zagen dit natuurlijk allang aankomen. En ik weet ook niet of het uit dienst gaan per 13 december van het Mat'64 heel serieus moet nemen, in het verleden is al vaker gezegd dat die stellen er met ingang van de nieuwe dienstregeling uit zouden gaan.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 sep 2015, 22:54
door Wubbo
Misschien kunnen we nog wat DM90 opstarten om het gat te dichten? Kan vast de rijtijden wel halen tussen Meppel en Leeuwarden :twisted:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 15:48
door waldo79
Je mag hopen dat wat gekko123 aangeeft, het te bewandelen scenario is. Houdt die dingen nog even op de baan tot de wisseling van vervoerder in Limburg. Er zullen ongetwijfeld nog zodanig veel bakken mat64 beschikbaar zijn om een pool in de [serie=Stoptrein|2015|Maastricht Randwyck - Roermond6800[/serie] en [serie=Stoptrein|2015|Heerlen - Sittard6900[/serie] op te zetten.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 17:37
door AppleMoose
Wubbo schreef:Misschien kunnen we nog wat DM90 opstarten om het gat te dichten? Kan vast de rijtijden wel halen tussen Meppel en Leeuwarden :twisted:
Zijn die ook niet aan revisie toe? :wink:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 17:55
door deadlock
Misschien wel maar dat zijn ze nog wel waard.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 17:57
door Gekko123
Technisch gezien zijn de stellen DM'90 zeker nog prima inzetbaar. Grootste probleem met een groot deel van die stellen is dat ze al veel te lang stil hebben gestaan, waardoor ze flink achteruit zijn gegaan. Voordat ze weer inzetbaar zijn zullen ze toch echt gereviseerd moeten worden.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 17:58
door deadlock
Iets dat stilstaat gaat niet harder achteruit dan iets dat gebruikt wordt.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 18:42
door Meltrain
Rust roest.
Verder staan er ook nog enkele LINTen werkloos in Amersfoort. Kunnen ze daar nog wat mee? :P

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 19:08
door MdJ
Overigens... Er gaat krapper gepland worden en de hoeveelheid gepland materieel komt overeen met het aantal theoretische reizigers. En dat schijnt te passen volgens de telcijfers.

[Dat de telcijfers in theorie en het aantal reizigers in praktijk niet overeenkomen, door de kleine fluctuaties in het reizigersaanbod en of het feit dat de geplande materieelinzet niet altijd overeenkomt met de materieelinzet in de prakijk, wordt genegeerd.]

Geen tekort = geen plannen om DM90 te reviseren, LINT'en te reactiveren en materieel te huren. De enige [koude] reserve die er is, zijn de 30 stellen plan V die in principe nog tot 2017 mee kunnen...

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 19:20
door regenmaker
Is het handig dan om LINTen en DM90 onder de draad te laten rijden, terwijl ze op diesel rijden. :?

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 19:22
door deadlock
regenmaker schreef:Is het handig dan om LINTen en DM90 onder de draad te laten rijden, terwijl ze op diesel rijden. :?
Nee niet echt. Het zou me trouwens niet verbazen als de Talintels de rijtijden nog zouden kunnen halen ook, DM'90 wordt lastiger. Maar het is uit noodzaak eerder gedaan.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 19:29
door Thom91
DM'90 kan je wel vergeten, vrijwel alle langs de baan staande stellen zijn geplukt om de andere rijvaardig te houden..

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 19:43
door Meltrain
Dus bij één sneeuwbui (met bijbehorende materieeluitval) is er helemaal geen reserve meer? :?
Ik dacht dat vorig jaar beloofd was dat er voldoende reserve zou zijn (en dat de reiziger voortaan op 1, 2 en 3 kwam).
MdJ schreef:Overigens... Er gaat krapper gepland worden en de hoeveelheid gepland materieel komt overeen met het aantal theoretische reizigers. En dat schijnt te passen volgens de telcijfers.
Welke telcijfers? Ik zie die tellers alleen maar tijdens de daluren.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 19:45
door Thom91
Meltrain schreef:Dus bij één sneeuwbui (met bijbehorende materieeluitval) is er helemaal geen reserve meer? :?
Ik dacht dat vorig jaar beloofd was dat er voldoende reserve zou zijn (en dat de reiziger voortaan op 1, 2 en 3 kwam).
DM'90 heeft sowieso nooit reserve gestaan, en wordt je nooit moe van de 1,2,3 riedeltje wat consequent onder de ctrl-v zit?