Pagina 6 van 33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 19:48
door Suus
De [serie=Sprinter|2015|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)4300[/serie] keert als dat kan op de [serie=Sprinter|2015|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] in Oostvaarders, in Hoofddorp en Leiden Centraal wordt op zichzelf gekeerd. De [serie=Sprinter|2015|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] heeft inderdaad één overweg op de route, maar dat is wel een ADOB en de [serie=Sprinter|2015|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] rijdt daar sowieso al op lage snelheid vanwege de stop op station Diemen :)

Alleen vind ik geen van de sprinters in Almere nog echt geschikt voor Plan V, juist dat een van de lijnen waar SLT een toegevoegde waarde heeft.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 19:54
door Milco
Volgens mij keren de [serie=Sprinter|2015|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)4300[/serie] en [serie=Sprinter|2015|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] te Almo ook vrij regelmatig op zichzelf. Soms juist weer niet. Ik kan er zelf geen regelmaat in ontdekken.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 20:12
door deadlock
Bee schreef:De [serie=Sprinter|2015|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)4300[/serie] keert als dat kan op de [serie=Sprinter|2015|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] in Oostvaarders, in Hoofddorp en Leiden Centraal wordt op zichzelf gekeerd. De [serie=Sprinter|2015|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] heeft inderdaad één overweg op de route, maar dat is wel een ADOB en de [serie=Sprinter|2015|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] rijdt daar sowieso al op lage snelheid vanwege de stop op station Diemen :)

Alleen vind ik geen van de sprinters in Almere nog echt geschikt voor Plan V, juist dat een van de lijnen waar SLT een toegevoegde waarde heeft.
SLT heeft echt alleen toegevoegde waarde als er 160 gereden kan worden. Zolang we in Nederland zo anaal doen met optrekken en afremmen en begrenzingen en andere rilfactoren is het gewoon een domme stoptrein.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 20:24
door Bemined
SLT en SGM hebben meer deuren dan Plan V en een indeling die meer gericht is op snel in- en uitstappen. Op drukke trajecten met korte stationsafstand is Plan V dus minder geschikt doordat het in- en uitstappen langer duurt.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 21:30
door Vinny
Plan-V is gewoon degelijk materieel dat tegen een stootje kan, en bovendien op vrijwel alle sprinter- en intercitydiensten uit de voeten kan. Ik zou dus zeggen: reviseren die hap. Daarna zit je wellicht ruimer in je materieel, maar dan heb je goede reserve.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 22:31
door Suus
Vinny schreef:Plan-V is gewoon degelijk materieel dat tegen een stootje kan, en bovendien op vrijwel alle sprinter- en intercitydiensten uit de voeten kan. Ik zou dus zeggen: reviseren die hap. Daarna zit je wellicht ruimer in je materieel, maar dan heb je goede reserve.
Voor iemand die altijd kraait over geldverspilling vind ik dit echt bizar. De revisie die moet gebeuren bij Plan V is zo'n beetje de duurste revisie, namelijk de draaistelrevisie. Dat kost handenvol geld wat je tot december 2016 als FLIRT instroomt echt niet kan terugverdienen. Bovendien is maar de vraag hoe snel je kan beginnen aan die draaistelrevisie.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 01:35
door Aking
Er zijn genoeg landen waar bergen met rijtuigen weg staan te rotten... Er staan volgens mij ook nog wel wat 6400'en weg te rotten hier en daar...

Maarja, Iets met veiligheidsmaffia en zo -o-

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 09:21
door Klaasje
deadlock schreef:
Bee schreef:De [serie=Sprinter|2015|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)4300[/serie] keert als dat kan op de [serie=Sprinter|2015|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] in Oostvaarders, in Hoofddorp en Leiden Centraal wordt op zichzelf gekeerd. De [serie=Sprinter|2015|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] heeft inderdaad één overweg op de route, maar dat is wel een ADOB en de [serie=Sprinter|2015|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] rijdt daar sowieso al op lage snelheid vanwege de stop op station Diemen :)

Alleen vind ik geen van de sprinters in Almere nog echt geschikt voor Plan V, juist dat een van de lijnen waar SLT een toegevoegde waarde heeft.
SLT heeft echt alleen toegevoegde waarde als er 160 gereden kan worden. Zolang we in Nederland zo anaal doen met optrekken en afremmen en begrenzingen en andere rilfactoren is het gewoon een domme stoptrein.
Dat is dus echt kolder want SLT is in de praktijk in sprinterdiensten sneller dan SGM ondanks dat SGM sneller optrekt.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 09:32
door deadlock
Die paar extra deuren, kan me niet voorstellen dat het zoveel tijdwinst oplevert. En sgm is een vervelend ding en had ik niet me willen rekenen, onder andere vanwege de vmax van 120.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 10:25
door Klaasje
De grootste vijand van snelheid is stilstand dus als je tijd wil verdienen kan je het beste daar beginnen. Aangezien mensen nou eenmaal wat vlotter instappen bij een gelijkvloerse instap en meer deuren ook wel handig werkt is SLT afgezien van de rijeigenschappen al veel sneller dan eigenlijk alle alternatieven in Nederland.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 10:29
door Meltrain
Volgens mij zijn zelfs de rijeigenschappen van SLT goed. En qua optrekken is volgens mij alleen DD-AR (met 1700) en misschien SGM-II beter. SGM-III heeft net zoveel vermogen als SGM-II, maar is een stuk zwaarder en heeft dus een kleinere acceleratie.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 14:05
door Pim-AllianceB95
Thom91 schreef:
Meltrain schreef:
Thom91 schreef:
Meltrain schreef:Ik ben het volledig met je eens dat je Plan V geen extra revisie moet geven. Dat is zonde van het geld, aangezien de vervanging eind 2016 instroomt.
Echter, andere bronnen (zoals Op de Rails) vermelden dat de revisietermijn van sommige stellen Plan V nog loopt tot 2016/2017 aangezien de revisies in 2007 en 2008 zijn uitgevoerd.
Zelfs als dat niet zo blijkt en het zoals jij zegt om drie maandjes gaat, betekent dat dat Plan V nog tot juni mee kan. Dan snap ik nog steeds niet waarom het dan al in december buiten dienst gaat.
Omdat de materieeldruk (Laat ik het zo maar noemen) in het voorjaar lager is dan in de winterse perioden. Je gaat alleen de boot in als het heel erg sneeuwt maar dan rijden we toch aangepaste dienstregeling en hebben we sowieso minder treinstellen nodig.
Ook daar heb je gelijk mee, maar volgens mij duurt "de winterse periode" tot maart / april en niet tot half december. :wink:
Dus nogmaals: waarom materieel aan de kant zetten dat nog zeker tot april kan rijden? En het geeft niet als jij het ook niet weet, want de redenaties van de NS zijn soms ondoorgrondelijk.
Ik las elders iets over personele veiligheid die ook in het geding is, maar daar weet ik het fijne niet van. Verder lijkt het me vrij onwenselijk om met een stel of zes maar rond te blijven rijden.
Het gaat wel om wat meer dan zes stellen die met verlengbeurten nog tot en met 2017 mee zouden kunnen.

De Belgen hebben op het moment toch ook een hoop I6 over? Wat mij betreft onbegrijpelijk dat niet minstens één van de twee oplossingen wordt aangegrepen om het tekort op zijn minst een beetje behapbaar te houden.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 14:25
door reisthijs
Thom91 schreef:Verder lijkt het me vrij onwenselijk om met een stel of zes maar rond te blijven rijden.
Waarom zou dat onwenselijk zijn?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 14:45
door Thom91
Te kleine deelserie, inflexibel tijdens verstoringen. Duur in onderhoud.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 14:58
door reisthijs
Wat boeit dat als het maar voor een paar maanden is?
In september komt toch DDM-1 als aflossing.

Oh nee, wacht, als het aan jou ligt mag dat natuurlijk ook niet meer...

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 15:26
door MdJ
Maar... Ten op zichte van nu missen we straks een parkje van 22x V (44 bakken). We krijgen 5x ICR-9 (45 bakken) en 4x ICR-6 (24 baken) er voor terug als het goed is.

Daarnaast gaat de frequentie op de HSL omhoog, waardoor de treinen op Amsterdam-Rotterdam per saldo ook korter kunnen. Zoals dat je qua telcijfers met VIRM-7 moet rijden en er omloopmatig met VIRM-10 gereden wordt. Daar kun je door die paar reizigers die naar de HSL gaan, ineens aan een VIRM6 (kap) ook net genoeg hebben.

Met hier en daar schuiven kom je ongeveer gelijk uit met de huidige materieelinzet, alleen in de winter met de extra onttrekkingen aan onderhoud wordt het krap.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 15:47
door Thom91
reisthijs schreef:Wat boeit dat als het maar voor een paar maanden is?
In september komt toch DDM-1 als aflossing.

Oh nee, wacht, als het aan jou ligt mag dat natuurlijk ook niet meer...
Omdat het nog wel binnen proportie uitvoerbaar moet blijven..

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 15:52
door Geert
Eén van die proporties is de bezetting in de trein. Als die onacceptabel hoog wordt zal NS toch wat moeten doen, ook al kost dat veel geld of is het in de uitvoering onhandig. Je kunt moeilijk tegen reizigers zeggen "ga maar een half jaar met de auto en we zien u in september graag terug".

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 16:49
door Pim-AllianceB95
Die 5*ICR-9 komt er voorlopig nog niet, helaas. Verder is het natuurlijk de vraag hoeveel mensen je daadwerkelijk van de Oude Lijn af gaat trekken, de ICD zit nu ook overvol in de spits en alle reismogelijkheden Shl-Rtd over de oude lijn worden in de spits in de huidige situatie al ingehaald door een ICD.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 17:26
door deadlock
En ICD is pauperduur.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 17:29
door SuperGhost
deadlock schreef:En ICD is pauperduur.
pauperduur? Het is dus alleen duur als je arm bent?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 17:30
door deadlock
Dingen zijn altijd alleen maar duur als je arm bent natuurlijk.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 17:38
door SuperGhost
Nee hoor, een brood van 2 euro is altijd duur ten opzichte van een brood van 1 euro, of je nu rijk of arm bent. De betaalbaarheid kan natuurlijk een andere zaak zijn, maar dat is iets anders dan 'duur'.

Duur (woordenboek: het hoog in prijs zijn) is een vergelijking tot de alternatieven, niet een kwalificatie over hoe betaalbaar het is voor je. Een goedkoop product zou immers ook nog altijd onbetaalbaar voor je kunnen zijn.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 18:09
door Aking
MdJ schreef:alleen in de winter met de extra onttrekkingen aan onderhoud wordt het krap.

Lang leve onze nieuwe winterdienstregeling! We noemen hem EZMET: Elke zestig minuten een trein! :Y

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 18:15
door Wubbo
Om maar even dat gedoe over rijtuigen huren de kop in te drukken: getrokken rijtuigen trekken minder snel op dan treinstellen, dat komt met name door het aantal aangedreven assen. Er zijn dus in Nederland maar weinig treinseries waar getrokken rijtuigen qua rijtijden nog uit de voeten kunnen. Ze zullen vast her en der te huur zijn en locomotieven zijn wellicht ook nog wel te regelen, maar dan blijft de vraag waar je ze in kwijt kan. In de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] kun je niet uit de voeten zonder stuurstandrijtuig of loc voor-loc achter, en in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] is maar de vraag of de rijtijden nog te halen zijn (naast dat je daar of lang moet keren met een wisselloc of ook loc voor-loc achter moet rijden omdat je anders de kering niet haalt). Of je rijtuigen dus efficient ergens in kan zetten is maar zeer de vraag.