Materieeltekort dreigt bij NS
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Tja, ik denk nog steeds, als DDM-1 gewoon een revisie had gehad toen het daar aan toe was (in 2010), dan hoefde het nu niet opgeknapt te worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
En dan 5 jaar met materieel rijden dat, volgens de planningsnormen destijds, niet nodig was?
Denk niet dat de directie/Minister van Financien daar mee akkoord was gegaan...
Denk niet dat de directie/Minister van Financien daar mee akkoord was gegaan...
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
kweet niet echt goed waar ik het moet vragen maar als de je in 2017 van Den haag naar Eindhoven wil (over de HSL dus) moet je dan ook extra toeslag betalen
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Nee, want de HSL tussen Rotterdam en Breda is al een aantal jaar toeslagvrij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Waarom geldt er dan wel een toeslag tussen Rotterdam en Schiphol?
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Tijdwinst. Dat kan je toch zelf wel bedenken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ja dat weet ik ook wel. Maar die tijdwinst geldt ook voor het stuk Rotterdam - Breda. Of zie ik het verkeerd?
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Die tijdwinst is veel beperkter en zeker geen half uur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Tussen Breda en Rotterdam scheelt het maar 8 minuten. De [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] doet er 32 minuten over en de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] 24 minuten
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Je bekijkt het wel heel erg zwart-wit. De NS had minstens duidelijk moeten aangeven wat de consequenties voor de materieelinzet zouden zijn, mogelijk dat er dan nog over te onderhandelen was als de politici zouden begrijpen wat de (mogelijke) gevolgen zouden zijn. En indien de tweede kamer ondanks volledig geïnformeerd geweest te zijn over het risico toch door wilde gaan dan had die kamer daar nu de verantwoordelijkheid voor moeten afdragen.Klaasje schreef:Jullie praten er nu wel erg makkelijk over maar ondertussen was het voor NS wel de keuze: Of de HSL of geen HSL.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Omdat daar een InterCity alternatief is, dat is er straks op Breda-Rotterdam niet.KM46 schreef:Waarom geldt er dan wel een toeslag tussen Rotterdam en Schiphol?
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Maar nu wel, en je betaalt nu ook geen toeslag daar...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Die toeslagen zijn bij de invoering van de IC direct alvast aangegepast aan de toekomstige situatie die Moshi beschrijft.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Misschien zegt dat meer over die planningsnormen dan over het materieelMdJ schreef:En dan 5 jaar met materieel rijden dat, volgens de planningsnormen destijds, niet nodig was?
Om de hoge kosten van de HSL mede te bekostingen. In principe betaal je daar immers al een toeslag doordat de afstand over de HSL korter is, maar het tarief gelijkgetrokken is met de Oude Lijn.KM46 schreef:Waarom geldt er dan wel een toeslag tussen Rotterdam en Schiphol?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Kip-Ei. Maak je planningsnormen op basis van het beschikbare materieel? Of zet je op basis van opgestelde planningsnormen je materieelplaatje rond.Daniel schreef:Misschien zegt dat meer over die planningsnormen dan over het materieelMdJ schreef:En dan 5 jaar met materieel rijden dat, volgens de planningsnormen destijds, niet nodig was?
Mij lijkt dat eerste: In het DDZ-traject was een optie opgenomen om ook DDM1 te reviseren. Had je je planningsnormen opgesteld op de basis van het beschikbare materieel, dan zat DDM1 daar dan gewoon in, maar had je 10.000 (11 stammen van iets minder dan 1000 zitplaatsen elk) extra en had je wat meer ruimte in je treinen tussendoor.
Dat is niet gedaan: Door een bijgestelde planningsnorm, kon een revisie van DDM1 uitblijven en een technisch verouderd duur materieel aan de kant.
Bij twijfel: gebruik beton.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Dat, in combinatie met de 'varkenscyclus' van het NS-materieel.
Na de noodgrepen om het materieeltekort door de invoering van dienstregeling 2007 op te lossen (extra revisie plan-V, modernisering SGM-II, nabestelling VIRM) zag het er blijkbaar alweer zo rooskleurig uit dat NS het verantwoord vond materieel voortijdig aan de kant te zetten, in plaats van gewoon nog een keer te reviseren.
Na de noodgrepen om het materieeltekort door de invoering van dienstregeling 2007 op te lossen (extra revisie plan-V, modernisering SGM-II, nabestelling VIRM) zag het er blijkbaar alweer zo rooskleurig uit dat NS het verantwoord vond materieel voortijdig aan de kant te zetten, in plaats van gewoon nog een keer te reviseren.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
In 2012, toen DDM voor de laatste keer terzijde gesteld was, had de NS ook veel meer materieel beschikbaar. DDAR reed nog rond, het eerste gereviseerde DDZ kwam in dienst en men had nog een heel leger Plan V beschikbaar. Dus dat er met het in dienst komen van de laatste levering SLT in het voorjaar van 2012 treinen terzijde gingen is niet zo gek. Als je de materieelinzet van begin 2013 erbij pakt zie je daar nog 23 DDAR stammen rondrijden en 16 stammen DDZ4. Verder reden er nog 17 ICR stammen rond en waren er nog 26 treinstellen Plan V ingepland (terwijl er nog veel meer aanwezig waren welke via een carrousel rijvaardig gehouden werden).
Vergelijken we dat met april 2016 dan is daar nog van over 14xDDAR, 22xDDZ4 en 14xDDZ6, waarbij DDAR ook nog eens met een rijtuig ingekort is ten opzichte van 2013. Als je dat omrekent komt dat toch neer op dat we de capaciteit van circa 22 vierdelige DDAR stammen zijn kwijtgeraakt in drie jaar tijd. En het enige wat we terug hebben gekregen zijn 6 zesdelige ICR stammen die pendelen over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. De 10 negendelige ICR stammen voor Den Haag - Eindhoven en de 11 DDM1 stammen die eind dit jaar terugkeren brengen ons weer op het niveau van 2013 terug, met het verschil dat er geen vloot Plan V meer op reserve staat voor in de winter, maar daar mag FLIRT voor gaan zorgen.
Vergelijken we dat met april 2016 dan is daar nog van over 14xDDAR, 22xDDZ4 en 14xDDZ6, waarbij DDAR ook nog eens met een rijtuig ingekort is ten opzichte van 2013. Als je dat omrekent komt dat toch neer op dat we de capaciteit van circa 22 vierdelige DDAR stammen zijn kwijtgeraakt in drie jaar tijd. En het enige wat we terug hebben gekregen zijn 6 zesdelige ICR stammen die pendelen over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. De 10 negendelige ICR stammen voor Den Haag - Eindhoven en de 11 DDM1 stammen die eind dit jaar terugkeren brengen ons weer op het niveau van 2013 terug, met het verschil dat er geen vloot Plan V meer op reserve staat voor in de winter, maar daar mag FLIRT voor gaan zorgen.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Er zijn toch 50 DDZ's? Staat dan echt bijna een derde van de vloot in onderhoud of op reserve?
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ja, DDZ kent een hoog percentage reserve. Van de 20 zesjes rijden er 12 in de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], eentje in de [serie=Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] en eentje in de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie]. De overige zes staan reserve of zijn in onderhoud. Alleen op vrijdag rijden er 15 stuks rond, doordat er donderdagavond eentje uit de onderhoudsbeurt komt en de volgende vrijdagavond pas naar binnen gaat in Leidschendam.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Hoe zijn de ervaringen met die NS-bussen eigenlijk? Of is dat een stille dood gestorven?
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Wubbo schreef:Hoe zijn de ervaringen met die NS-bussen eigenlijk? Of is dat een stille dood gestorven?
Tsja, naast de enorme extra reistijd zijn ook de zaken eromheen niet goed geregeld. Een kaartje voor de bussen vind je bijvoorbeeld niet op deze pagina, maar op deze pagina. Dan kun je toch eigenlijk niet anders verwachten.NS bussen blijven vrijwel geheel leeg
De NS-bussen die sinds 22 februari tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk rijden om de volle treinen te ontlasten trekken nauwelijks reizigers. Volgens NS nemen 50 reizigers per week de bus, dat komt neer op gemiddeld neer op ongeveer één reiziger per bus. (lees verder)
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik heb de afgelopen tijd ook de bussen voor NS-personeel niet meer gezien geloof ik. Normaal stond er altijd wel eentje in de middagspits op het Moreelsepark in Utrecht, de laatste tijd tref ik ze daar niet meer aan.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Waar rijdt die DD AR nu eigenlijk. En waarom wordt die dan niet ook gereviseerd en ingezet als 77xx rijtuig ofzo.Bemined schreef:In 2012, toen DDM voor de laatste keer terzijde gesteld was, had de NS ook veel meer materieel beschikbaar. DDAR reed nog rond, het eerste gereviseerde DDZ kwam in dienst en men had nog een heel leger Plan V beschikbaar. Dus dat er met het in dienst komen van de laatste levering SLT in het voorjaar van 2012 treinen terzijde gingen is niet zo gek. Als je de materieelinzet van begin 2013 erbij pakt zie je daar nog 23 DDAR stammen rondrijden en 16 stammen DDZ4. Verder reden er nog 17 ICR stammen rond en waren er nog 26 treinstellen Plan V ingepland (terwijl er nog veel meer aanwezig waren welke via een carrousel rijvaardig gehouden werden).
Vergelijken we dat met april 2016 dan is daar nog van over 14xDDAR, 22xDDZ4 en 14xDDZ6, waarbij DDAR ook nog eens met een rijtuig ingekort is ten opzichte van 2013. Als je dat omrekent komt dat toch neer op dat we de capaciteit van circa 22 vierdelige DDAR stammen zijn kwijtgeraakt in drie jaar tijd. En het enige wat we terug hebben gekregen zijn 6 zesdelige ICR stammen die pendelen over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. De 10 negendelige ICR stammen voor Den Haag - Eindhoven en de 11 DDM1 stammen die eind dit jaar terugkeren brengen ons weer op het niveau van 2013 terug, met het verschil dat er geen vloot Plan V meer op reserve staat voor in de winter, maar daar mag FLIRT voor gaan zorgen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De laatste bussen rijden sinds deze week niet meer.Wubbo schreef:Ik heb de afgelopen tijd ook de bussen voor NS-personeel niet meer gezien geloof ik. Normaal stond er altijd wel eentje in de middagspits op het Moreelsepark in Utrecht, de laatste tijd tref ik ze daar niet meer aan.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
DDAR rijdt nu in diverse stoptreinen in het oosten en zuiden van het land. Niet gereviseerd omdat NS alleen DDZ met een motorrijtuig wilde hebben (dus maximaal 50 stammen) en ze destijds dus dachten het met minder capaciteit ook wel te kunnen redden.OmniLezer schreef:Waar rijdt die DD AR nu eigenlijk. En waarom wordt die dan niet ook gereviseerd en ingezet als 77xx rijtuig ofzo.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten