Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Geert »

Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden
Uitgegeven: 4 september 2008 16:02
Laatst gewijzigd: 4 september 2008 17:52


DEN HAAG - Vanaf dit najaar kunnen ex-studenten tegen een aantrekkelijke prijs een jaar lang met trein, bus of metro reizen. Minister Camiel Eurlings van Verkeer kondigde donderdag de komst aan van een ov-kaart voor het spoor voor afgestudeerden van universiteiten, hogescholen én mbo-opleidingen. Bij elkaar gaat het om ongeveer 200.000 mensen.

Eurlings koesterde al langer de wens ex-studenten te behouden voor het spoor. Zij moeten nu na het behalen van hun diploma hun ov-kaart, waarmee ze gratis kunnen reizen, inleveren.

Eurlings wilde niet zeggen op wat voor voordeel de ex-studenten kunnen rekenen. Gratis reizen is er niet meer bij. "Maar ze krijgen een aantrekkelijk aanbod." Eind september, begin oktober zal Eurlings zijn plannen in detail bekendmaken.

De regeling maakt deel uit van de plannen van Eurlings en de spoorsector voor jaarlijks 5 procent meer reizigers. Ook het goederenvervoer moet in de periode tot 2020 verder groeien.

Mbo'ers
Verkeer en Waterstaat betaalt de regeling. De ov-studentenkaart wordt uit de begroting van Onderwijs betaald. Mbo'ers behoren niet tot die groep. Ze zullen wel profiteren van de ov-kaart voor afgestudeerden, bedoeld voor het spoor.

NS-topman Aad Veenman is tevreden. Voor het spoorbedrijf is het een goede deal en een vorm van klantenbinding. "In deze cruciale fase van hun leven zijn studenten gebruiker van de trein. Het is de bedoeling dat ze na hun studietijd gebruiker blijven."

Plan
De NS, spoorbeheerder ProRail en de goederenvervoerders presenteerden aan Eurlings daartoe het plan Ruimte op de Rails. Het is de bedoeling de spoorcapaciteit met 50 procent uit te breiden om een metro-achtige frequentie mogelijk te maken. Eurlings heeft de daarvoor benodigde 4,5 miljard euro binnen.

Op Prinsjesdag zal hij dat officieel bekendmaken. Het rezigersvervoer over het spoor groeit. Eurlings verwacht dat het aantal treinreizigers op 5,2 miljoen zal uitkomen.

Verbinding
De belangrijke verbinding tussen Amsterdam, Almere en Lelystad zal als een van de eerste aangepakt worden, vanaf 2013-2014. Ook de verbinding tussen Amsterdam en Eindhoven zal versneld worden gemoderniseerd, onder meer door nieuwe rails, inhaalsporen, verlenging van perrons.

Er komt meer ruimte, vooral in de Randstad en in Brabant, doordat meer goederentreinen over de Betuwelijn gaan rijden.

Bron: Nu.nl
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Daantje »

Hmm, eindelijk iets wat op het goede moment lijkt te komen aangezien ik na november waarschijnlijk mijn OV-kaart moet inleveren :) Klinkt in elk geval interessant.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door M57 »

Let wel op de zinsnede: "ov-kaart voor het spoor".
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Daantje »

Naja, dan ruilen we de Randstadrail weer om voor de trein en gaan we zo veel mogelijk fietsen ipv met de tram. Het zal vast voordeliger zijn dan alleen een voordeelurenkaart als je veel reist lijkt me, anders voegt het weinig toe.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door waldo79 »

OV-kaarten voor afgestudeerden helpen niet tegen niet-aansluitingen (s16000 :arrow: s4400) op station Ht. Het is voor mij oninteressant om per trein naar het werk te gaan :)
Laatst gewijzigd door Cookie op vr 05 sep 2008, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 's' bij treinseries gezet t.b.v. mouse-over
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door tsov »

*boemp*
OV-kaart afgestudeerden
wo 01 okt 2008

Afbeelding
Voor veel studenten is afstuderen ook meteen het afscheid van het openbaar vervoer, omdat ze hun ov-studentenkaart moeten inleveren. Dat wil de regering graag anders zien. Daarom werd vandaag de eerste ov-kaart voor pas afgestudeerden uitgereikt. De kaart moet studenten ook na hun opleiding in de trein houden.

Zes studenten die vandaag hun diploma kregen op de Universiteit Utrecht hadden de primeur. Zij kregen als eerste de kortingskaart van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Vanaf 6 oktober kunnen ook andere afgestudeerde mbo'ers, hbo'ers en universitaire studenten de kaart aanvragen wanneer ze hun ov-studentenkaart inleveren op het postkantoor.

Voordeelurenkaart
Ondanks de naam gaat het niet om een echte ov-kaart. De afgestudeerden krijgen eenmalig een voordeelurenkaart waarmee ze buiten de spits met 40 procent korting kunnen reizen. Daarnaast krijgen ze twee gratis dagkaarten, mogen ze twee keer parkeren bij een station en kunnen ze twee keer een ov-fiets huren. Of het de ex-studenten aanmoedigt om per trein naar hun werk te reizen is de vraag, omdat de korting niet geldt in de ochtendspits.

De voordeelurenkaart die nu ingevoerd is, kost 16 miljoen euro. Het is maar één van de 29 maatregelen van minister Eurlings om meer mensen enthousiast te maken voor het openbaar vervoer. In totaal is er 200 miljoen euro beschikbaar om 5 procent meer reizigers in de trein te krijgen. Uitbreiding van parkeerplaatsen en fietsenstalllingen bij stations en gezelligere wachtruimtes moeten ook helpen.

Bron: NOS Headlines
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Karl »

Allemaal leuk en aardig, maar de kunst van de SOV is juist dat die geldig is in elke vorm van OV, dus ook bus, tram en metro. Ik dacht dat ketenmobiliteit en dergelijke tegenwoordig zo hip was. :(
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Daantje »

Ik vind het een beetje tegenvallen en denk dat het voor mij niet echt aantrekkelijk is. Waarschijnlijk moet ik straks met m'n werk ook wel gaan treinen dus neem ik gewoon een jaartrajectkaart, dan heb je ook gelijk al een voordeelurenkaart.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door BR628 »

Korting buiten de spits, jippie.. Daar heeft een pas afgestudeerde, nu forens, dus helemaal niks aan. Goed bezig hoor :roll:
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Frank »

Het idee was goed; de uitwerking is bedroevend en triest...
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Dubbele P »

Inderdaad, enkel korting buiten de spits is waardeloos, tenzij je middagdienst hebt ofzo... Ik had er ook meer van verwacht. Ik zat te denken aan het behouden van de OV-kaart voor bijvoorbeeld 25-50 euro per maand.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Chauf21 »

De website voor geïnteresseerden: http://www.ns.nl/uitgestudeerd.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Justin »

Hmmm ik heb ineens zin om tot mijn 30e student te blijven :twisted: . Ik denk dat ik maar een nieuwe studie ga beginnen; vervoersplanologie na mijn gis-gebeuren in september 2011 :lol:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Daantje »

Naja, als het allemaal gratis is, waarom dan niet? Maar de hele opzet valt me wel een beetje tegen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Aking »

Chauf21 schreef:De website voor geïnteresseerden: http://www.ns.nl/uitgestudeerd.
Die site doet t overigens ook lekker... waar ik ook op klik.. er gebeurt geen fuck :?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Daantje »

Bij mij doet ie het gewoon (in IE7)
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Doc Zenith »

Damn, 2 weken te laat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Vinny »

Korting buiten de spits, jippie.. Daar heeft een pas afgestudeerde, nu forens, dus helemaal niks aan. Goed bezig hoor :roll:
Als forens worden je reiskosten hetzij vergoedt door de werkgever hetzij zijn je reiskosten aftrekbaar bij de belastingdienst. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Daantje »

In veel gevallen geldt er wel een eigen bijdrage die toch nog best aan kan tikken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Vinny »

^^ Maar als forens ga je ook geld verdienen. Al met al is een treinabonnement veel goedkoper dan een auto aanschaffen. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Ruben »

Ik zou alleen met de trein willen forenzen als m'n werk naast het station is. En dit initiatief is vrij kansloos, als je niet voor 9:00 mag reizen in de trein. Het voorkomt niet dat afgestudeerden de auto gaan gebruiken voor woon-werk verkeer; de trein wordt niet aantrekkelijker gemaakt dan die al was. Nou, voor het woon-werk verkeer gebruiken we de auto dus, waarom zouden we dan in godsnaam voor de reisjes naar familie en vrienden de trein nog gebruiken? Terwijl de kortingskaart juist voor die reisjes -en de enkele gelukkige met flexibele werktijden- bedoeld is. Daluurvulling.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Daniel »

NS-Reiziger schreef:Terwijl de kortingskaart juist voor die reisjes -en de enkele gelukkige met flexibele werktijden- bedoeld is.
Nou zijn flexibele werktijden doorgaans ook weer niet dusdanig flexibel dat je om 'n uurtje of 10 pas binnen mag komen lopen omdat je met korting wilde reizen :wink: Heel wat bedrijven werken met bloktijden: je hebt een bepaald blok waarin je binnen kan komen en kan vertrekken en daar tussenin een blok waarin je geacht wordt aanwezig te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Ruben »

Nou ja, meer de mensen met avonddiensten bedoelde ik qua flexibiliteit (t.o.v. 9 to 5'ers en consorten)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
imbroglio
Berichten: 1
Lid geworden op: za 25 okt 2008, 10:47

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door imbroglio »

Ja en weet je wat nu zo stom is?! Dat de meeste studenten per juli of augustus zijn afgestudeerd. Handig bekeken van het ministerie, want zo hoeven ze al die mensen die inderdaad net afgestudeerd zijn geen kaart te geven :evil:
Gister mijn bul opgehaald in Groningen, dus ik ben ook net afgestudeerd - net als die mensen van 1 okt in Utrecht, die hadden hun OV-kaart waarschijnlijk ook al begin september ingeleverd - en ik heb dus geen recht op zo'n OV-kaart voor afgestudeerden. Mooie boel is dat!
Vind het vooral gek dat het ministerie net een maand nadat echt afgestudeerden van deze regeling konden profiteren de regeling invoert. Echt een maand, want ik moest mijn kaart vóór 6 sept ingeleverd hebben anders riskeerde ik een boete van de IBG. Kon het niet eerder ingevoerd worden of is het gewoon een slim politiek-financieel spelletje? :twisted:
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Dit najaar OV-kaart voor afgestudeerden

Bericht door Dubbele P »

Uiteraard, een slim spelletje is het altijd. :) Goedkopere tarieven voor het bellen naar het buitenland gingen ook pas in NA de zomervakantie en de belasting op een erfenis gaat omlaag, echter pas in 2010...

Welkom op het forum overigens! :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten