Pier Eringa: ProRail moet minder beloven
Geplaatst: wo 02 dec 2015, 19:56
Pier Eringa: ProRail moet minder beloven
2 december 2015
De voorgangers van ProRail topman Pier Eringa waren goed in beloftes maken. Beloftes die vaak niet gerealiseerd konden worden. Zo beloofde Bert Klerk dat weersomstandigheden nauwelijks meer invloed zouden hebben op de prestaties van het spoor en zouden we vanaf 2010 spoorboekloos kunnen treinen. En Marion Gout, de voorganger van Eringa, beloofde een veel hogere punctualiteit en 0 verwijtbare storingen en ongelukken. Eringa wil minder beloven, maar de dingen die hij belooft wel waarmaken.
Dat heeft de in april aangetreden topman woensdag gezegd tijdens een persbijeenkomst. Eringa belooft daarom ook niet dat de treinen nog beter op tijd gaan rijden. Sterker nog, misschien gaat de punctualiteit wel dalen. Volgens Eringa worden treinen nu soms geschrapt om de punctualiteit op peil te houden, terwijl de topman het vooral belangrijk vindt dat de trein rijdt. "Reizigers hebben vooral behoefte dat de trein rijdt. Dat is denk ik voor de reiziger belangrijker dan stiptheid. Als ik als reiziger tien minuten later ben, vind ik dat niet erg." De directeur wijst erop dat driekwart van de treinreizigers niet hoeft over te stappen. Lees verder
2 december 2015
De voorgangers van ProRail topman Pier Eringa waren goed in beloftes maken. Beloftes die vaak niet gerealiseerd konden worden. Zo beloofde Bert Klerk dat weersomstandigheden nauwelijks meer invloed zouden hebben op de prestaties van het spoor en zouden we vanaf 2010 spoorboekloos kunnen treinen. En Marion Gout, de voorganger van Eringa, beloofde een veel hogere punctualiteit en 0 verwijtbare storingen en ongelukken. Eringa wil minder beloven, maar de dingen die hij belooft wel waarmaken.
Dat heeft de in april aangetreden topman woensdag gezegd tijdens een persbijeenkomst. Eringa belooft daarom ook niet dat de treinen nog beter op tijd gaan rijden. Sterker nog, misschien gaat de punctualiteit wel dalen. Volgens Eringa worden treinen nu soms geschrapt om de punctualiteit op peil te houden, terwijl de topman het vooral belangrijk vindt dat de trein rijdt. "Reizigers hebben vooral behoefte dat de trein rijdt. Dat is denk ik voor de reiziger belangrijker dan stiptheid. Als ik als reiziger tien minuten later ben, vind ik dat niet erg." De directeur wijst erop dat driekwart van de treinreizigers niet hoeft over te stappen. Lees verder