Pagina 2 van 14

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: di 05 jan 2016, 21:16
door Z2N
Af en toe valt het nog te merken dat het Nederlands me niet aangeboren is... (A)
waldo79 schreef:In het zuidwesten wordt het naar verwachting nog +6 graden of hoger :)
Ik zei dan ook richting het zuidwesten, dat Zeeland geen vrieskou zou krijgen was wel te verwachten, ik doelde dat het gebied in zuidwestelijke richting optrekt.

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: di 05 jan 2016, 21:34
door waldo79
Het gaat erom spannen hoever de ijzel oprukt naar de Randstad. Noord-Holland lijkt in elk geval een staart mee te pakken :)

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: di 05 jan 2016, 22:08
door ODRAIL
Ja het noorden van Noord-Holland. De rest niet.

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: di 05 jan 2016, 22:12
door Jef400
Hmm, KM46 besef wel dat zelfs hier in Purmerend geel van toepassing is hé. Ik denk dat groot Amsterdam nog wel wat meepakt. Of het sneeuw of ijzel is weet ik nog niet. Maar dat we iets krijgen denk ik wel.

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: di 05 jan 2016, 22:17
door ODRAIL
Is het inmiddels al zover gezakt :shock: ?

De weerdiensten hebben het nog steeds over de kop van Noord-Holland (heb het zojuist even nagekeken).

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: di 05 jan 2016, 22:33
door trolly
Z2N schreef:Af en toe valt het nog te merken dat het Nederlands me niet aangeboren is...
Ik zou de 200% nederlandstaligen die graag het spoor willen bereiden anders ook niet graag de kost geven, hoor. :N

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: di 05 jan 2016, 22:35
door Daniel
De lijn is ietwat gedraaid waarboven ijzel verwacht wordt. Was vanmiddag nog Haarlem - Arnhem, nu is het Alkmaar - Nijmegen (Amersfoort dus nog altijd op de grens)
Code oranje geldt inmiddels voor Groningen, Friesland, Overijssel, Flevoland en Gelderland. Noord-Holland (m.u.v. Texel, is oranje) en Utrecht geldt code geel met slechts lokale gladheid verwacht morgenochtend.

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: di 05 jan 2016, 22:44
door Wubbo
Inmiddels is ook het beroemde overzicht op de Wiki aangemaakt.

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: di 05 jan 2016, 23:22
door Durashift
zone2000 schreef:
De weersituatie volgend hebben wij vanuit veiligheidsoverweging besloten de rest van de dag geen busdienstregeling meer op te starten in de provincies Friesland, Groningen en Drenthe. Tot nader bericht zal alleen de stadsdienst in Leeuwarden blijven rijden.
http://www.arriva.nl/
Ik zag op het NOS journaal wel een montere chauffeur :pos: op een Qliner.. al was die volgens mij vanuit Emmeloord gekomen en da's niet van Arriva.. d8 ik.

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: wo 06 jan 2016, 00:18
door Z2N
Dat is dus wel van Arriva, alleen van de concessie NZWF en niet van de Qliner-concessie in GD. Om dezelfde reden hebben er vandaag wel Qliners over de afsluitdijk gereden, twee oostwaards vanmorgen en twee westwaards aan het einde van de middag.

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: wo 06 jan 2016, 08:55
door isadora
En alles rijdt weer normaal (?).

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: wo 06 jan 2016, 10:48
door isadora
Oh, in Friesland schijnen geen bussen te rijden volgens onze nationale zender.

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: wo 06 jan 2016, 11:19
door zone2000
isadora schreef:Oh, in Friesland schijnen geen bussen te rijden volgens onze nationale zender.
arriva rijdt nog fryslan, al zijn er wel wat lijnen geschrapt of omgeleid
Update: tot 12.00 uur rijden er geen bussen van Qbuzz in Friesland.
https://twitter.com/QbuzzFriesland/stat ... 7147174912

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: wo 06 jan 2016, 15:42
door Michael
Dit meldt www.arriva.nl:

Arriva gaat over op speciale thuiskomst busdienstregeling

De weersverwachting volgend hebben wij besloten dat wij aan het begin van de avond gaan stoppen met het rijden met onze bussen in Friesland en de Qliners in Groningen en Drenthe. De ijzel houdt aan en daardoor wordt het steeds kritischer op de weg. Omdat we onze reizigers vanavond voor 18.00 uur veilig thuis willen brengen, zetten wij onze thuiskomst dienstregeling in. Dit betekent dat we de normale dienstregeling los laten en dat we alle ritten 2 keer per uur gaan rijden.

Op alle vestigingen in Friesland hebben wij vele chauffeurs bereid gevonden die ons helpen deze dienstregeling per direct uit te voeren. Zorg in ieder geval dat je voor 17.00 uur op een van de haltes staat van de lijnen die we vanochtend hebben gereden. Op de grote busstations zullen we reizigers zo goed mogelijk van koffie en thee voorzien als troost voor het wachten. Om 18.00 uur gaan al onze bussen naar binnen. Vanavond is er dus geen reismogelijkheid meer met de bus in Friesland en de Qliners in Groningen en Drenthe te reizen.

Treinen

Alle Arriva-treinen rijden in de provincies Friesland, Groningen, Gelderland Drenthe en Overijssel (Zwolle-Emmen) volgens de reguliere dienstregeling en op volle sterkte.

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: wo 06 jan 2016, 18:50
door flipje
Het busvervoer in IJsselmond heeft vanochtend ook plat gelegen. Synus reed daarentegen wel echter met soms zeer grote vertragingen. (Vooral op lijn 40 Zwolle-Meppel-Steenwijk)

Re: Het grote wintertopic 2016

Geplaatst: wo 06 jan 2016, 19:06
door regenmaker
Lijn 40 reed vandaag ook niet tussen Meppel en Steenwijk. De route van lijn 40 gaat ook vooral over klinkers, niet echt geschikt voor dit weer.

Winter 2017

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 18:02
door isadora
Voor de jongeren onder ons:
* winter is een periode zo rond de jaarwisseling (minus/plus een paar maanden), die in vroeger tijden wel eens leidde tot verstoringen in het treinverkeer.
Deze verstoringen werden dan meestal veroorzaakt door winterse ongemakken, zoals ijzel en sneeuw.

Het lijkt er op, dat de tijd er weer rijp voor is:
Amsterdam-Amersfoort; Amsterdam-Almere;
Schiphol-Almere; Schiphol-Amersfoort

Van en naar Weesp rijden er geen
treinen door rijp aan de bovenleiding.

Duur nog niet bekend
Bron: Teletekst NOS

Re: Winter 2017

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 18:52
door ODRAIL
En mag ik dan even kwijt dat er vroeger als er rijp op de bovenleiding lag dat dit er met een aantal type treinen er vanaf geschaafd kon worden. Maar met het huidige 'modernere" is dit niet meer mogelijk waardoor het treinverkeer gestremd is.

Re: Winter 2017

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 19:30
door Daniel
Tussen Schiphol en Amersfoort rijdt anders ICM wat meermaals is ingezet om rijp te schrapen.

O en by the way: als de rijp OP de bovenleiding ligt heb je er geen last van :mrgreen:

Re: Winter 2017

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 21:39
door Wubbo
Opvallend is hier dat het fenomeen zich voordoet tijdens de treindienst, meestal is dat bij aanvang treindienst. Normaal gesproken vraagt het rijden van treinen zoveel stroom dat de bovenleiding niet bevriest, kennelijk is dat hier wel gebeurd.

Re: Winter 2017

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 21:44
door Aking
Is die metroslettrambende niet een stuk zuiniger omdat het een stuk lichter is?

Re: Winter 2017

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 21:50
door Daniel
Je zit rond Weesp natuurlijk ook wel in een vrij open stuk van het land. Neem daarbij een temperatuur rond het vriespunt, motregen en vrij veel wind die voor afkoeling zorgt en je kunt zo een dun ijslaagje vormen lijkt me? En als dat dan net genoeg is om een SLT te laten stranden, die met alle elektronica toch al wat gevoeliger voor rijp zijn, heb je de trigger om in de treindienst te gaan snoeien ondanks dat een passerende ICM het probleem mogelijk al opgelost zou hebben.

Re: Winter 2017

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 22:18
door ODRAIL
Aking schreef:Is die metroslettrambende niet een stuk zuiniger omdat het een stuk lichter is?
Klopt. En wat ook mee speelt is de vorm van en de positie op het treinstel van de pantografen. Bij mat'54 en mat'64 werden bij rijp of ijsvorming de beide pantografen gebruikt om te schrapen. Met het huidige moderne materieel is dit onmogelijk. Of de fabrikanten moet het ontwerp en de positie van de pantografen anders maken ten opzichte van het voertuig.

Re: Winter 2017

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 22:26
door Daniel
Ook al zaten de pantografen op andere plekken, dan nog kon modern materieel niet goed schrapen omdat de elektronica problemen gaat geven bij een steeds wisselende spanning.

Ik ben de reden kwijt, maar er was iets waardoor weerstandsgeschakeld materieel beter kan schrapen. Of is dat nu juist weer die vermogenselektronica die ik hiervoor al noemde.

Re: Winter 2017

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 22:28
door ODRAIL
Als ik komende weken even tijd heb zal ik het in de boeken even uitzoeken hoe het zit.