Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Klaasje schreef:Arriva in 3.. 2.. 1..:
Wij kunnen het wel! -o-
Graag, NS kan wel zo'n schop onder haar kont gebruiken. Als ze dan nog niks doen wordt de reiziger in elk geval niet benadeeld.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Gothic-Writer »

Volgens mij zijn er nog nooit eerder zoveel klachten over een dienstregeling gekomen als nu, maar een echte structurele oplossing Is er ook niet, want wij "de reizigers" / ov-panelleden en reizigerorganisaties hebben niets te vertellen. Met uitzondering van de defecten/onregelmatigheden aan materiaal via het 'doorgeefluik', ben ik letterlijk nog geen één idee dat hier op het forum is besproken, tot uiting zien komen.

"De reiziger op ÉÉN".......Ja, als je steeds meer onlogische dienstregelingen verzint en iedereen de auto in jaagt omdat er gewoon geen fatsoenlijk openbaar vervoer Is, blijft er uiteindelijk nog maar ÉÉN reiziger over....
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Bij de busbedrijven gaat het al niet heel veel beter heb ik het idee, er wordt nog veel aangerommeld.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Nouja, ik wil niet zeggen dat de nieuwe dienstregeling alleen maar kommer en kwel is. Zelf reis ik regelmatig met de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en daardoor ben ik persoonlijke hartstikke blij met de nieuwe dienstregeling.

Het probleem echter is dat heel veel beloofde verbeteringen niet of pas veel later worden doorgevoerd. Voor de tussentijd moeten reizigers het dan doen met een slechter alternatief. Een kleine opsomming:
- De Benelux rijdt niet de nieuwe route via Breda.
- De [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] is geknipt en daardoor moeten andere series ook nog eens noodgedwongen stations overslaan.
- De vierde trein op Meppel-Leeuwarden is er niet gekomen en de sprinterstations aan deze lijn hebben ook nog eens een schevere verdeling van de treinen gekregen.
- ETMET op Eindhoven-Amsterdam is er niet gekomen.

En daar komt dus nu bij dat de extra sprinters Assen-Groningen andermaal worden uitgesteld. Als ik dit zo overzie, dan krijg ik toch het idee dat het beter was geweest als NS gewacht had tot 2018 met het overhoop halen van de dienstregeling. Dan kon het namelijk wel in één keer goed.
VIRM
Berichten: 7618
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel er wordt geklaagd over het verleggen van de Sprinters Amsterdam-Hoofddorp-Leiden (van de Zuidttak naar de Westtak) en het schrappen van de stop van de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] op Duivendrecht.
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Gothic-Writer schreef:Volgens mij zijn er nog nooit eerder zoveel klachten over een dienstregeling gekomen als nu
Ik ben heel benieuwd, kun je dit onderbouwen? Dat er meer klachten zijn dan in 2016 kan ik me direct voorstellen, dat is het logisch gevolg van het geheel opnieuw opzetten van een dienstregeling, want er is altijd een groep die er dan op achteruit gaat. Maar zijn het er ook duidelijk meer dan in 2007 (de vorige keer dat de dienstregeling opnieuw werd opgezet, toen trouwens ook met tijdelijke maatregelen omdat er iets met de HSL was...)?
JothamvW
Berichten: 1227
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JothamvW »

Waarschijnlijk wel omdat je toen niet zo makkelijk en anoniem op internet kon klagen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door isadora »

Erg vaag, maar mijn probleem waarschijnlijk.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7641
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door waldo79 »

Wubbo schreef:
Gothic-Writer schreef:Volgens mij zijn er nog nooit eerder zoveel klachten over een dienstregeling gekomen als nu
Ik ben heel benieuwd, kun je dit onderbouwen? Dat er meer klachten zijn dan in 2016 kan ik me direct voorstellen, dat is het logisch gevolg van het geheel opnieuw opzetten van een dienstregeling, want er is altijd een groep die er dan op achteruit gaat. Maar zijn het er ook duidelijk meer dan in 2007 (de vorige keer dat de dienstregeling opnieuw werd opgezet, toen trouwens ook met tijdelijke maatregelen omdat er iets met de HSL was...)?
Wellicht moeten we ook in ogenschouw nemen dat veel van de gebruikers hier in 2007 nog geen forens waren :)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door ODRAIL »

Uitzonderingen daargelaten (zoals KM46) :wink: .
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hendrik »

In 2007 reisde ik nog naar de universiteit. Was ik toen ook een forens? :P
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door ODRAIL »

Ja ... maar ik denk dat je eerder onder de categorie student viel :wink: .

Al was ik in 2007 wel net gestopt met mijn opleiding (helaas wel nood gedwongen :? :cry: ).
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hendrik »

Student was ik zeker! Studenten worden doorgaans niet onder de forenzen gerekend. Alleen 'werkenden' kunnen forens zijn.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door ODRAIL »

Tot februari 2007 kon je mij zowel in de categorie student als forens indelen :wink: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef:Wellicht moeten we ook in ogenschouw nemen dat veel van de gebruikers hier in 2007 nog geen forens waren :)
In elk geval waren veel van de gebruikers toen nog niet op OVNL actief. Grove inschatting is dat dat zo'n 100% van de gebruikers betrof :P

Ikzelf ben wel sinds 2007 echt forenzend, maar de dienstregelingswissel heb ik destijds niet als zodanig en met een vast traject meegemaakt. M'n stage/afstuderen in 2005/2006 waren totaal andere trajecten dan naar m'n eerste baan in 2007.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Voor september 2007 reed ik incidenteel Boskoop - Alphen, daarbuiten kwam ik eigenlijk zelden. Ik ben dus ook van de dienstregeling 2007 en 2013, beide waren naar mijn mening best goede dienstregelingen, al heeft zelfs de beste dienstregeling nog wel wat minpunten.

Tot nu toe moet ik het echte minpunt van de nieuwe dienstregeling 2017 voor mij nog vinden. De drie routes die ik met enige regelmaat maak zijn eigenlijk niet beter of slechter geworden dan vorig jaar. Rotterdam C - Boskoop voor familiebezoek heeft buiten de spits zelfs exact dezelfde tijden en over de gehele dag dezelfde reistijd gehouden, Rotterdam C - Amsterdam Z voor ziekenhuisbezoek is nog steeds supersnel (max 41 minuten met overstap op Schiphol) en Rotterdam C - Amsterdam C (ook 41 minuten) voor kliniekbezoek en vriendenbezoek is ook prima, de een beetje scheve dienstregeling en het aankomstspoor in Amsterdam zijn misschien kleine minpuntjes.

Alleen die korte treinen in het weekend, misschien dat ik verwend was met mijn eigen tweezitter maar zo'n drietje ICM op Rotterdam - Utrecht komt bij mij toch wel erg vol over...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Geert »

Ook in de spits houdt de materieelinzet niet echt over, dat is voor mij persoonlijk de grootste tegenvaller van deze dienstregeling. Verder (nog) niet veel ritten buiten mijn vaste traject gemaakt, dus het is wat lastig oordelen.

Ik begon in 2006 als student met regelmatig treinreizen en kan me de switch in 2007 nog wel herinneren. Vond het best een puike dienstregeling, veel vage sneltreinen werden vervangen door intercity's die 4x/uur reden (2000/2800 bijvoorbeeld). Alhoewel ik het wel jammer vond dat de IC voortaan altijd in Gouda stopte :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21358
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Voor mij heeft deze dienstregeling wel een groot nadeel en dat is dat de Oude Lijn wat minutenwijzigingen heeft gekregen, waardoor de overstap tussen de Sprinters Dordrecht - Rotterdam en de IC Rotterdam - Utrecht van 5 naar 15 minuten is gegaan (in de praktijk haal ik de 0-minutenoverstap héél soms).
Ik vraag me eigenlijk vooral af waarom de Oude Lijn zo gewijzigd is. Volgens mij wordt er in Zwolle begonnen met het maken van de dienstregeling vanwege de knoop aldaar en wordt vanaf daar alles "uitgerold". Is er op de lijn naar Almere en Schiphol dan zo veel gewijzigd dat daardoor ook de Sprinters tussen Den Haag en Dordrecht een andere ligging gekregen hebben?
(En is bij deze wijziging wel gekeken of relevante overstappen hierdoor aanzienlijk verslechterd worden?)
Suus schreef: De drie routes die ik met enige regelmaat maak zijn eigenlijk niet beter of slechter geworden dan vorig jaar. Rotterdam C - Boskoop voor familiebezoek heeft buiten de spits zelfs exact dezelfde tijden en over de gehele dag dezelfde reistijd gehouden, Rotterdam C - Amsterdam Z voor ziekenhuisbezoek is nog steeds supersnel (max 41 minuten met overstap op Schiphol) en Rotterdam C - Amsterdam C (ook 41 minuten) voor kliniekbezoek en vriendenbezoek is ook prima, de een beetje scheve dienstregeling en het aankomstspoor in Amsterdam zijn misschien kleine minpuntjes.
Dan reis je dus met de IC direct? :|
En dat terwijl Rotterdam C - Amsterdam Zuid nu juist zonder overstap mogelijk is. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Lijn65 »

Groningen - Zwolle is er behoorlijk op achteruit gegaan:
- kortere treinen (6 of 9 bakken ICM (afhankelijk van de rangeerder volgens mij) ipv 10 bakken VIRM tijdens de ochtendspits, maar ook kortere treinen in de daluren, regelmatig zelfs enkele stellen),
- Langere reistijd op sommige momenten (trein 524 bijvoorbeeld)
- te korte rijtijden, tussen Groningen en Assen extra tijd gekregen ivm de werkzaamheden in laatstgenoemde plaats, maar dat is ten koste gegaan van de rijtijd Assen-Zwolle, met regelmatig vertraging als gevolg.
- Slechtere overstap in Zwolle richting Wierden en Almelo.
- De sprinters zijn nog steeds regelmatig te kort. ICM-3 om 16:24 van Zwolle naar Groningen is een beetje krap...
Basislijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Ardan »

Ik ben in 2006 gaan studeren, ik kan me nog ICK/L-rijtuigen herinneren in de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] Arnhem-Den Haag *O* IC's die niet in Hilversuf stopten En 1x/u niet in Olst en Wijhe *O* En dat de 3600 geknipt werd in Arnhem en Nijmegen.
Op mijn vaste trajecten zijn hooguit minutenwijziginkjes gedaan, niks wezenlijks veranderd maar dat komt denk ik omdat de regionaaltjes niet schuiven. Ik zie alleen sprinters naar Wijchen en niet meer stoppen tussen Ah en Nm.

Ik kan ook nooit zo goed wennen aan grote wijzigingen omdat ik zelf niet meer zo heel veel reis. In mijn studietijd kende ik het hele land wel behoorlijk uit mijn hoofd maar nu kan ik er echt geen chocola meer van maken hoe de IC's in de Randstad telkens weer doormekaar worden gegooid.. en dat de NO een kwartier is verschoven, dat is ook nog steeds nieuw voor mij. Ik ken nog steeds de oude tijden van Dvd en Amf uit mijn hoofd maar de nieuwe niet :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

Ja twee stops die ze nog uit de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] moeten slopen zijn Wijhe en Olst. Maar er ligt daar toch ergens enkelspoor?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Tussen Deventer en Olst ligt dubbelspoor ja.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

Olst en Wijhe hebben samen ongeveer 2500 reizigers per dag en tussen 2013 en 2015 is het aantal reizigers gedaald. Wat mij betreft niet echt intercity waardig. Jammer dat NS een bedieningseis heeft van 2x/uur doordeweeks overdag, anders zouden ze er misschien 1x/uur een sprinter kunnen laten rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Ardan »

Er is een wens voor een aparte sprinter (Zutphen-) Deventer-Zwolle, met extra stops in Deventer Noord en Zwolle Zuid, en dat kan pas als er dubbelspoor ligt tussen Deventer en Olst, maar niemand heeft daar geld voor over.

Edit: die sprinter kan nu ook al wel rijden door vlak voor of achter de IC aan te gaan, Dv-Olst is in blokken opgedeeld alsof het dubbelspoor is waardoor je achter elkaar kunt rijden. Dit is echter niet wenselijk omdat het erg vertragingsgevoelig is en er geen ruimte meer is voor goederen.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 26 jan 2017, 01:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

Is het niet mogelijk om 2x/uur een sprinter Zwolle - Wijhe - Olst te maken en dan terug. In Olst liggen op een of andere manier drie perrons :?: Dus zou je de IC's daar kunnen laten passeren. Dan laat je lijn 161 maar iets vaker rijden tussen Olst en Deventer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten