Storingsinformatie op de infoschermen
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Storingsinformatie op de infoschermen
Binnenkort gaat NS storingsinformatie tonen op de T7's, als aanvulling op de bestaande informatiekanalen zoals de omroep en ARGOS-borden. Dit gaat er zo uit zien:
De onderste twee regels worden opgeofferd voor een korte melding en een reisadvies. Interessant is dat het reisadvies automatisch wordt berekend voor ieder station op het verstoorde traject, en op basis van de actuele informatie: ieder kwartier wordt het reisadvies opnieuw berekend (automatisch) vanaf het station waar het bord hangt. Bovendien wordt er bij het berekenen van een reisadvies rekening gehouden met de reizigersstromen op het station, waardoor een reisadvies niet alleen wordt afgegeven voor de gebruikelijke bestemmingen op een traject, maar ook verderop gelegen bestemmingen. Bijvoorbeeld: bij een storing tussen Den Haag Centraal en Gouda wordt op station Zoetermeer niet alleen een reisadvies gegeven voor de richtingen Den Haag en Utrecht, maar ook richting Rotterdam, omdat veel reizigers uit Zoetermeer die kant op reizen. Wat verder ook nieuw is dat het systeem automatisch bepaalt op welke stations een storingsbericht getoond zal worden, afhankelijk van de impact, prognose en reizigersaantallen.
Een verdere vernieuwing die er aan komt is dat Tuffie ook de storingen om gaat roepen (wederom een aangepast reisadvies per station). Ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken (en hoe lang de omroepen gaan duren).
Ik denk eerlijk gezegd dat het wel een verbetering is: ieder station heeft in ieder geval een T7 (of groter) en als aanvullend kanaal misstaat het niet. Waar ik wel erg benieuwd naar ben is de kwaliteit en actualiteit van de automatisch gegenereerde reisadviezen en verder ook naar de automatische omroep. Nadeel van de huidige omroepen is dat het vaak "bandjes" zijn, herhaalde omroepberichten die vrij generiek en niet altijd actueel zijn. Het voordeel is dan weer dat het wat makkelijker voor de omroeper is om nuances aan te brengen of aanvullende informatie om te roepen, dat wordt met Tuffie weer een stuk lastiger. En verder zijn automatische omroepen vaak tijdrovender, maar juist weer beter te verstaan.
Hoe dan ook een interessante verbetering van de reisinformatie!
Meer informatie: http://www.ns.nl/reisinformatie/actueel ... matie.html en https://www.youtube.com/watch?v=yqAenRlsY4E.
De onderste twee regels worden opgeofferd voor een korte melding en een reisadvies. Interessant is dat het reisadvies automatisch wordt berekend voor ieder station op het verstoorde traject, en op basis van de actuele informatie: ieder kwartier wordt het reisadvies opnieuw berekend (automatisch) vanaf het station waar het bord hangt. Bovendien wordt er bij het berekenen van een reisadvies rekening gehouden met de reizigersstromen op het station, waardoor een reisadvies niet alleen wordt afgegeven voor de gebruikelijke bestemmingen op een traject, maar ook verderop gelegen bestemmingen. Bijvoorbeeld: bij een storing tussen Den Haag Centraal en Gouda wordt op station Zoetermeer niet alleen een reisadvies gegeven voor de richtingen Den Haag en Utrecht, maar ook richting Rotterdam, omdat veel reizigers uit Zoetermeer die kant op reizen. Wat verder ook nieuw is dat het systeem automatisch bepaalt op welke stations een storingsbericht getoond zal worden, afhankelijk van de impact, prognose en reizigersaantallen.
Een verdere vernieuwing die er aan komt is dat Tuffie ook de storingen om gaat roepen (wederom een aangepast reisadvies per station). Ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken (en hoe lang de omroepen gaan duren).
Ik denk eerlijk gezegd dat het wel een verbetering is: ieder station heeft in ieder geval een T7 (of groter) en als aanvullend kanaal misstaat het niet. Waar ik wel erg benieuwd naar ben is de kwaliteit en actualiteit van de automatisch gegenereerde reisadviezen en verder ook naar de automatische omroep. Nadeel van de huidige omroepen is dat het vaak "bandjes" zijn, herhaalde omroepberichten die vrij generiek en niet altijd actueel zijn. Het voordeel is dan weer dat het wat makkelijker voor de omroeper is om nuances aan te brengen of aanvullende informatie om te roepen, dat wordt met Tuffie weer een stuk lastiger. En verder zijn automatische omroepen vaak tijdrovender, maar juist weer beter te verstaan.
Hoe dan ook een interessante verbetering van de reisinformatie!
Meer informatie: http://www.ns.nl/reisinformatie/actueel ... matie.html en https://www.youtube.com/watch?v=yqAenRlsY4E.
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Nu alleen nog de InfoPlus-schermen in de treinen betere storingspagina's geven en het gaat nog echt ergens op lijken. Maar dit is al een goede stap! :pos:
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Volgens mij draait OBIS nog niet op InfoPlus.
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Jaaa, super *O* Ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt!
Ik doe ook maar wat
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Vaktermen in de technische sector zijn niet mijn sterkste vak, ik had het over deze pagina's met verstoringsinformatie, die in de trein langskomen:Geert schreef:Volgens mij draait OBIS nog niet op InfoPlus.
Deze zijn onduidelijk, geven nutteloze informatie dubbel en geven de informatie niet eens tegelijkertijd op één scherm. Wat mij betreft zouden deze schermen nog beter kunnen, door duidelijke informatie voor het verdere verloop van de treinreis te geven, en direct een omreisadvies te geven, als het verloop van de reis verstoord wordt. Met mijn wonderschone MS Paint-skills zou dat er dan ongeveer zo uit zien:
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Gaan we zelfs de achternaam van het slachtoffer vermeldden op de schermen, of bedoelde je het mythische dier en had het met een kleine letter geschreven moeten worden?
Maar je hebt wel gelijk dat de informatie in de treinen verbeterd mag worden.
Over de informatie op de schermen: lijkt me een prima aanvulling!
Maar je hebt wel gelijk dat de informatie in de treinen verbeterd mag worden.
Over de informatie op de schermen: lijkt me een prima aanvulling!
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Als we dan toch die mier gaan neuken :DSuperGhost schreef:vermeldden
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
touché ;)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Is dit ook meteen het einde van die grote tekstborden met oranje letters?
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Staat in de beginpost, tweede zin ongeveer: is een aanvulling op de ARGOS borden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Wel een goede aanvulling, want op deze manier komt de uitgebreidere info ook op de perrons beschikbaar wat wel praktischer is dan de huidige situatie. Al is de kwaliteit van de automatisch gegenereerde omreisadviezen nog wel even afwachten.
Wel laat het voorbeeld zien dat er een onhandig bij-effect kan optreden, namelijk dat je bij storingen waarbij minder treinen rijdt bijna niet meer vooruit kunt kijken om te zien of een volgende trein soms wel rijdt. Immers, die regels worden door de storingsmelding ingenomen.
Wel laat het voorbeeld zien dat er een onhandig bij-effect kan optreden, namelijk dat je bij storingen waarbij minder treinen rijdt bijna niet meer vooruit kunt kijken om te zien of een volgende trein soms wel rijdt. Immers, die regels worden door de storingsmelding ingenomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Mag van mij verwacht worden dat ik weet hoe een bepaald informatiebord heet, laat staan wat de afkorting ismicroshit schreef:Staat in de beginpost, tweede zin ongeveer: is een aanvulling op de ARGOS borden.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
De OBIS portaal is in sommige treinen vernieuwd, dus zou me niks verbazen als ze dit binnenkort gaan oppakken.Z2N schreef:Nu alleen nog de InfoPlus-schermen in de treinen betere storingspagina's geven en het gaat nog echt ergens op lijken. Maar dit is al een goede stap! :pos:
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Alleen op Stomda.JWM schreef:Mag van mij verwacht worden dat ik weet hoe een bepaald informatiebord heet, laat staan wat de afkorting is
🍉
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Vroeger was alles beter!Hainje schreef:*uit het raaaaaaaaammmmmmm*
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Het scheelt dat bij meerdere schermen naast elkaar alleen het linkerscherm gebruikt zal worden voor storingsinformatie. Maar het slokt inderdaad wel twee regels op.Daniel schreef:Wel laat het voorbeeld zien dat er een onhandig bij-effect kan optreden, namelijk dat je bij storingen waarbij minder treinen rijdt bijna niet meer vooruit kunt kijken om te zien of een volgende trein soms wel rijdt. Immers, die regels worden door de storingsmelding ingenomen.
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Ja leuk. Hoe wil je het dan wél? Aparte schermen? Oh wacht, die zijn er al..
Ik doe ook maar wat
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Nu wel *O*
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Klinkt goed, maar ik vrees dat het alleen maar meer leidt tot verwarrende boodschappen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Vandaag maar liefst drie Tuffy-storingsberichten mogen horen. Wat is precies het nut? Ze vertelt alleen dat er een storing is, terwijl voorheen de omroepers ook nog wel alternatieven wilden omroepen en welke treinen waren uitgevallen.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Als die info er is wordt dat ook omgeroepen.
Re: Storingsinformatie op de infoschermen
Afgelopen zaterdag heb ik het gele balkje voor het eerst gezien bij de werkzaamheden Bergen op Zoom - Goes, ik stond dan ook op dat station. Ziet er overzichtelijk uit moet ik zeggen. Toch wellicht een vermelding "bussen staan aan de voorzijde van het station" in een regeltje.. het is namelijk de enige informatievoorziening op station Bergen op Zoom.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten