Korte vragen #18

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #18

Bericht door Aking »

Ghehe grappig dat precies de Duitser het Nederlandse Emmerik gebruikt, terwijl (vrijwel) alle Nederlanders gewoon Emmerich gebruiken :lol:
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #18

Bericht door baladid »

Mijn vader heeft meer dan tien jaar op vijftien kilometer van Emmerich gewoond. In de grensstreek is »Emmerik« best nog wel gangbaar.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #18

Bericht door Aking »

In de grensstreek zijn het dan ook halve Duitsers :P
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Korte vragen #18

Bericht door Littlebusdriver »

Zijn er treinconducteurs die geen HC zijn?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #18

Bericht door Aking »

Ja, Op elke trein waarop zich meerdere conducteurs bevinden is er maar één hoofdconducteur/chef trein.

Als je het hebt over de bevoegdheden, er waren een jaar of wat geleden treinsurveillanten, geen idee wat daarmee gebeurd is. Wel zijn er enkele conducteurs die geen BOA hebben en dus geen uitstellen en processen verbaal mogen schrijven.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Korte vragen #18

Bericht door Littlebusdriver »

Dus de functie is conducteur, maar de titel op de trein is HC? Tenzij er 2 zijn, dan is 1 HC?
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #18

Bericht door VIRM »

Vanochtend reed 'vanwege een verstoring elders' dan 825 niet verder dan Amsterdam Centraal. Neem aan dat dat te maken had met de verstoring tussen Geldermalsen en Den Bosch.

Even een vraagje hierover: als alle werkzaamheden rond Utrecht af zijn, wordt het dan wel makkelijker voor IC's uit de richting Amsterdam om daar te keren? Lijkt mij dat reizigers tussen Amsterdam en Utrecht niet happy worden als bij iedere verstoring 'elders' de helft van de IC's eruit worden geknikkerd...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #18

Bericht door Ardan »

VIRM schreef:Vanochtend reed 'vanwege een verstoring elders' dan 825 niet verder dan Amsterdam Centraal. Neem aan dat dat te maken had met de verstoring tussen Geldermalsen en Den Bosch.

Even een vraagje hierover: als alle werkzaamheden rond Utrecht af zijn, wordt het dan wel makkelijker voor IC's uit de richting Amsterdam om daar te keren? Lijkt mij dat reizigers tussen Amsterdam en Utrecht niet happy worden als bij iedere verstoring 'elders' de helft van de IC's eruit worden geknikkerd...
Ik meende te hebben gelezen dat je dan op de terugweg moet linksrijden tot Maarssen ofzo :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #18

Bericht door Ardan »

Aking schreef:Somda?
Daar waar je met pek en veren en brandende toortsen wordt weggevoerd als je om een dienstregeling vraagt ja? :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Daniel »

VIRM schreef:Even een vraagje hierover: als alle werkzaamheden rond Utrecht af zijn, wordt het dan wel makkelijker voor IC's uit de richting Amsterdam om daar te keren? Lijkt mij dat reizigers tussen Amsterdam en Utrecht niet happy worden als bij iedere verstoring 'elders' de helft van de IC's eruit worden geknikkerd...
Ja, zodra spoor 14 en 15 weer in dienst zijn kan je makkelijker keren met die ICs. Dan kunnen ze op het emplacement Utrecht Centraal doorwisselen om naar spoor 15 te gaan, vervolgens door naar de sporen op OZ die centraal bediend gebied worden om kop te maken en dan kan je vervolgens weer naar spoor 7 terug om richting Amsterdam te vertrekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #18

Bericht door Z2N »

Littlebusdriver schreef:Dus de functie is conducteur, maar de titel op de trein is HC? Tenzij er 2 zijn, dan is 1 HC?
Nee, de functie is Hoofdconducteur, en als er twee conducteurs zijn is er 1 chef trein (normaal gesproken degene die er het langst op zit).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #18

Bericht door Ardan »

De naam 'hoofdconducteur' is dus eigenlijk best overrated want iedereen is hoofdconducteur. Zal wel een historisch overblijfseltje zijn?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korte vragen #18

Bericht door AppleMoose »

Ja. Nog niet zo heel lang geleden had je de functies conducteur en hoofdconducteur. Als ik het goed heb mocht een conducteur nooit alleen de trein op. Toen is besloten de functie van conducteur te schrappen en moest iedereen de papieren voor HC halen. Er is nog een tijdje gewerkt met een light-variant van de functie conducteur (treinsurveillant), maar dat is blijkbaar ook niet zo'n succes geweest. Je hoort er niks meer over en mijn vermoeden is dat de meesten doorgestroomd zijn naar functies als HC of servicemedewerker.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #18

Bericht door JWM »

Buiten de spitsuren zijn er ook nauwelijks nog treinen die qua lengte een tweede conducteur nodig hebben.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #18

Bericht door Chrysa »

Zijn goedkope treinkaartjes zoals de Kruidvat die nu verkoopt ook geldig in de Intercity naar Brussel?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #18

Bericht door Z2N »

Ja, maar alleen tot de grens bij Roosendaal.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #18

Bericht door JWM »

Ja, maar alleen binnen Nederland.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen #18

Bericht door Nitein-Repart »

Zijn er in Nederland buslijnen die volledig kostendekkend zijn, dus dat er geen subsidie naar toe moet? Zo ja, welke buslijnen zijn dan volledig kostendekkend?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #18

Bericht door Aking »

Daar heeft michiel71 vast een bevestigend antwoord op :Y
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #18

Bericht door Z2N »

Alsjeblieft niet... :X

Het Qliner-netwerk rond Groningen was volgens mij 99% rendabel, daar zullen dus ongetwijfeld rendabele lijnen tussen zitten dan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #18

Bericht door Meltrain »

Zat het stadsvervoer in Almere ook niet vrij hoog?
De Rotterdamse trams en metro's rijden vanaf eind dit jaar vrijwel zonder subsidie: alleen de onderhoudskosten moeten nog door de MRDH betaald worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Michael »

Met zekerheid durf ik het niet te zeggen maar ik denk dat lijn 123 (Breda-Raamsdonksveer) ook wel zonder subsidie gereden kan worden. Dat is zo'n beetje het goudmijntje van Breda. Deze lijn moet in het schoolseizoen zelfs standaard versterkt worden anders krijg je niet alle reizigers mee.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #18

Bericht door Z2N »

De beste kanshebbers zijn trouwens de drukke sneldiensten in de Randstad, zoals de R-net lijnen in Waterland, lijn 300/310 van Amstelland en lijn 370 in ZHN.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Zat het stadsvervoer in Almere ook niet vrij hoog?
Daar helpen ze momenteel vooral de glashandel aan een hoge kostendekkingsgraad :wink:
Michael schreef:Met zekerheid durf ik het niet te zeggen maar ik denk dat lijn 123 (Breda-Raamsdonksveer) ook wel zonder subsidie gereden kan worden. Dat is zo'n beetje het goudmijntje van Breda. Deze lijn moet in het schoolseizoen zelfs standaard versterkt worden anders krijg je niet alle reizigers mee.
Is 't dan juist niet minder kostendekkend? Immers moeten de reizigers in dat geval dus de kosten van twee bussen+chauffeur opbrengen i.p.v. die van eentje.
Ik heb er geen exacte cijfers bij, maar de lijnen door Krispijn in Dordrecht zijn allicht ook nog wel kanshebbers: niet persé door de bezetting maar doordat er daar echt extreem veel wagenverkoop is ondanks dat die reizigers dan doodleuk het dubbele betalen van wat een ritje met de OV-chipkaart zou kosten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #18

Bericht door huibe »

Er zullen maar weinig reguliere OV-lijnen kostendekkend zijn. Een bus + chauffeur kost al snel €100,- per uur en dit zou dan geheel uit de reizigersopbrengsten moeten worden bekostigd. Reken dan maar uit hoeveel passagiers er moeten mee rijden voor welk tarief (en dat dan op alle ritten die in de dienstregeling staan).

Dat er wordt versterkt op lijn 123 Breda - Made heeft te maken met het feit dat passagiers van de provincie niet meer dan 15 minuten mogen staan. Anders had het op de meeste ritten gewoon in 1 bus gepast.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten