Pagina 4 van 11

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: zo 10 apr 2016, 21:12
door dennistd
Alphen a/d Rijn (A)

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: ma 11 apr 2016, 19:07
door Celina1
Dankje wel voor het aangeven dat er iets veranderd moest worden in mijn enquête. Ik heb de veranderingen door gevoert en deze zijn gelijk te zien.

Nog bedankt voor het willen invullen van mijn enquête :D

http://www.thesistools.com/web/?id=501998

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: ma 11 apr 2016, 22:43
door Lijn65
Moet er trouwens niet een spatie tussen openbaar en vervoer?

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: ma 11 apr 2016, 22:50
door Michael
Dat is correct.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 12 apr 2016, 17:54
door Meltrain
De ingelaste herstelwerkzaamheden aan de Moerdijkbrug (morgen t/m vrijdag) roepen bij mij enkele vragen op:

1) Als die werkzaamheden dringend zijn, hadden de werkzaamheden dan niet al begonnen moeten zijn? Als de werkzaamheden niet dringend zijn, waarom kon dan niet gewacht worden tot vrijdag (dus werkzaamheden op vrijdag t/m zondag)?
2) Waarom rijden de Sprinters niet door naar Dordrecht Zuid? Als de Sprinters doorrijden hoeft er geen bus te rijden tussen Dordrecht en Dordrecht Zuid.
3) Waarom rijdt er geen rechtstreekse bus tussen Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe? Nu moeten reizigers vanaf Dordrecht Zuid omreizen via Dordrecht. :?
4) Is het mogelijk om de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] te verlengen naar Breda? Zodoende rijden er vier treinen per uur tussen Rotterdam en Breda via de HSL. Ik vrees namelijk dat de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] heel erg druk zal worden... :X

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 12 apr 2016, 18:09
door SuperGhost
1. Omdat in het weekend de lijn Arnhem-Oberhausen dicht ligt en al die goederentreinen dus via Breda en Venlo moeten kunnen reizen. Dat gaat niet als de Moerdijkbrug eruit ligt. Tel daarbij op dat ook Ede-Arnhem eruit ligt en je dat weekend dus ook al extra reizigers via Breda krijgt vanwege de omreisroute die via Breda loopt.

2. Dordrecht Zuid moet dan wel een keervoorziening hebben

3. Je ziet dat wel vaker gebeuren. Zal wel zijn dat indien ze Dordrecht Zuid ook moesten aandoen de omweg te lang zou duren en er dan te weinig bussen beschikbaar zijn om alle reizigers te kunnen vervoeren.

4. Ik denk niet dat NS daar genoeg treinen voor beschikbaar heeft.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 12 apr 2016, 18:25
door Suus
Het is zelfs nog erger, als de Moerdijkbrug niet voor dit weekend wordt gerepareerd kan het pas in oktober gebeuren, want de werkzaamheden op Arnhem - Oberhausen duren niet een weekend maar ruim een half jaar en al die tijd kan er amper een goederentrein langs.

De 1000 kan niet naar Breda omdat er geen capaciteit is op het station om die treinen ook nog te keren.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 12 apr 2016, 18:41
door Meltrain
Bedakt voor de antwoorden. :pos:
Vooral het antwoord op vraag 1 is een goede verklaring.
SuperGhost schreef: 2. Dordrecht Zuid moet dan wel een keervoorziening hebben
Ik snap eigenlijk nog steeds niet zo goed waar een "keervoorziening" aan moet voldoen. :oops:
Bee schreef: De 1000 kan niet naar Breda omdat er geen capaciteit is op het station om die treinen ook nog te keren.
Ook niet met een korte kering op de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie]? Die heeft nu een kering van 25 minuten.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 12 apr 2016, 18:42
door Suus
Als ik mij niet vergis wordt de 900 sinds kort tussendoor weggerangeerd om ruimte te maken voor andere treinen in Breda.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 12 apr 2016, 19:07
door Wubbo
Belangrijkste van een keervoorziening is dat je een sein moet hebben, dat bediend kan worden. Als je nu wil keren op Dordrecht Zuid (maar dat geldt voor veel haltes) kom je aan en kun je nergens aan zien dat je niet door mag rijden (behalve aan je dienstkaartje). De andere kant op kun je ook niet zien of je veilig hebt: je vertrekt immers zonder dat er een bediend sein is. Naast dat je in de VL-systemen wat moet doen (die moet je immers op de een of andere manier vertellen dat er een trein gekeerd is, maar dat weet het systeem niet omdat dat werkt op rijwegen) betekent dat ook wat voor de machinist en (al zal dat in dit geval niet spelen) voor de werking van overwegen. Keren op een halte kan dus wel, maar er zitten risico's aan en je kan het heel moeilijk qua tijd betrouwbaar maken.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 12 apr 2016, 19:12
door Daniel
Voor zover er nog niet echt een antwoord is...
3) Waarom rijdt er geen rechtstreekse bus tussen Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe? Nu moeten reizigers vanaf Dordrecht Zuid omreizen via Dordrecht. :?
Veruit de meeste reizigers vanaf Dordrecht Zuid willen juist de andere kant op, het lijkt me niet echt rendabel om voor de paar reizigers richting Lage Zwaluwe een aparte bus te laten rijden. Ook kan je vanuit Lage Zwaluwe lastig een heen en weer naar Dordrecht Zuid rijden, dat zou dus uitdraaien op koppelen aan de bus van/naar station Dordrecht. Zou kunnen dat die dan ook niet meer op een handig tijdstip kan rijden qua aansluiting op de treinen.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 12 apr 2016, 23:20
door Milco
Net een stukje gezien op tv (vergeten welke zender) over de vele overvallen op buschauffeurs in Almere. Een chauffeur die een overval had meegemaakt was in dat tv-programma en vertelde dat de chauffeurs in Almere willen dat de bussen glas krijgen dat de cabine met een knop kan afschermen; veel GVB-bussen in Amsterdam hebben dit al voor zover ik weet. Daarnaast werd gesproken over geen geld meer in de bus en verder over een gesloten instap in Almere (instappen uitsluitend bij de voordeur) en/of poortjes bij de deuren, maar hoe moet ik dit voor me zien? Zijn dit poortjes die je ook hebt als je een winkel binnenloopt?

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: wo 13 apr 2016, 19:23
door Michael
over die poortjes: zoiets zie je in Duitse bussen wel eens volgens mij.
Bee schreef:Als ik mij niet vergis wordt de 900 sinds kort tussendoor weggerangeerd om ruimte te maken voor andere treinen in Breda.
Klopt: Hij komt binnen op spoor 4. Gaat dan leeg naar het kopspoortje aan de oostkant en vertrekt dan weer vanaf spoor 7. De ICD aan het perron laten keren is nu niet mogelijk omdat spoor 5 en 6 buiten dienst zijn. In principe kan je geen enkele trein laten keren in Breda momenteel. In de avonduren krijgen ze het in ieder geval wel voor elkaar met de sprinters. Want dan zijn de [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Breda - Den Haag Centraal15100[/serie] niet aan elkaar gekoppeld.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: wo 13 apr 2016, 19:27
door Milco
Tja, ik heb nog nooit in een Duitse bus gezeten. Ben wel benieuwd hoe zoiets eruit ziet eigenlijk. :)

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: wo 13 apr 2016, 19:47
door Michael
Stelt niet veel voor. Je kunt het eigenlijk vergelijken me de klaphekjes bij de uitgang in de Amsterdamse Combino's. Allee dan zijn het dunnere ronde staven.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: vr 15 apr 2016, 19:38
door Globetrotter
Milco schreef:Net een stukje gezien op tv (vergeten welke zender) over de vele overvallen op buschauffeurs in Almere. Een chauffeur die een overval had meegemaakt was in dat tv-programma en vertelde dat de chauffeurs in Almere willen dat de bussen glas krijgen dat de cabine met een knop kan afschermen; veel GVB-bussen in Amsterdam hebben dit al voor zover ik weet. Daarnaast werd gesproken over geen geld meer in de bus en verder over een gesloten instap in Almere (instappen uitsluitend bij de voordeur) en/of poortjes bij de deuren, maar hoe moet ik dit voor me zien? Zijn dit poortjes die je ook hebt als je een winkel binnenloopt?
Ik denk dat je doelt op de uitzending van Pauw van afgelopen dinsdagavond.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: zo 17 apr 2016, 00:32
door Milco
Ja, die bedoelde ik inderdaad.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: zo 17 apr 2016, 09:21
door regenmaker
Milco schreef:Tja, ik heb nog nooit in een Duitse bus gezeten. Ben wel benieuwd hoe zoiets eruit ziet eigenlijk. :)
Maar ik zie af en toe fotoreportages van jouw kant met enkele Duitse bussen.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: zo 17 apr 2016, 11:31
door Milco
Soms loop ik vanuit Nederland de grens over, zoals laatst vanuit Limburg (zie fotoreportage) en soms ben ik met mijn ouders met de auto in Duitsland. ;)

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 12:42
door Stadsbus
heeft ovzoeker.nl een update gehad? je ziet nu de komende haltes, stations, en mat ritten. *bus*

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 19 apr 2016, 04:38
door Michael
Klopt. Is sinds afgelopen zaterdag. Je kan nu ook op omloopnummer zoeken buiten de dingen die jij al noemde.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 19 apr 2016, 13:54
door rww
Op het terrein van veolia heerlen waren ze aan het oefenen met een oude bus.

De bus was van onder rood gekleurd, beige van boven, boven de ramen een blauwe band, aan de achterkant beschadigd, geen kenteken, rode bestemmingsbak met witte letters.



Wat is dat voor een ding en waar komt hij vandaan?

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 19 apr 2016, 17:41
door Etienne
Dat is de ex SBM 38 die lange tijd in België gestaan heeft, maar dit jaar overgebracht is naar Nederland en ondergebracht bij een nieuwe stichting. Bij Veolia Heerlen staat de bus voor onderhoudswerkzaamheden.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 19 apr 2016, 18:33
door rww
Ok ze waren niet echt bezig met onderhoud, waren bezig met rondjes rijden, bochten pakken, achteruit rijden en draaien en dat dan 20 keer.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: vr 22 apr 2016, 22:20
door Michael
Waarschijnlijk om het een en ander uit te testen.