Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hainje schreef:Er worden nu al steeds meer elektrische bussen gekocht, alleen de actieradius is van die wagens nog te beperkt. Zo'n tien jaar terug waren die Phileas-koekblikken helemaal state of the art en dan spreken we over hybrides, nu hebben we volledig elektrische wagens die dus in beperkt gebied en hele dag kunnen rijden op een batterijlading. Kun je nagaan hoe ver de techniek over 10 jaar zal zijn. Voor de komende aanbestedingsronde in Haaglanden moet je nog niet te veel verwachten. Beetje hetzelfde idee zoals volgend jaar in Eindhoven.
In Eindhoven komen er gelijk 43. Geleed.
Dat is dus nogal wat. Er komt op de Remise in Eindhoven een groot laadplatform voor de bussen.
Ben benieuwd wanneer de eerste er komt en in de dienst gaat. Het gaat gefaseerd...
Naar wat ik onthouden heb zijn het er zoveel omdat de actieradius van die wagens dus ook vrij beperkt is. Na drie uur moet de wagen dus weer naar binnen om op te laden.
Volvo gaat zich volledig inzetten in elektrisch busvervoer, maar ik zie tot op de dag van vandaag niets met de Volvo 8900 gebeuren. Die is nog steeds dieselend bezig. Het valt mij ook op dat bij het streekvervoer niets gedaan wordt op dat gebied.
Dat kan liggen omdat er niet veel landen zijn met een vervaagde openbaar vervoer zoals in Nederland, maar ik vind dat daar ook wel wat aan moet gebeuren.
Daarnaast valt het mij ook op dat het karakter van openbaarvervoer aan het veranderen is. Concorm is nu zoveel mogelijk mensen in een voertuig proppen als ik het zo mag omschrijven. Dat zie ik nu aan de bussen die geïntroduceerd worden. Die hebben meestal weinig zitplaatsen en veel staanplaatsen, kijk maar naar de test capacity die op lijn 310 en 3 rijden. Als ik het verkeerd vat, kan het gezegd worden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
vaak zitten provincies en vervoerders op zo goedkoop mogelijk qua subsidie en zoveel mogelijk winst. De belangrijkste factor daarin is dan de bezettingsgraad of snelheid. Door grotere bussen met meer mensen in te zetten, zal de kostendekkingsgraad stijgen (is de theorie dan).
De Brusselse MIVB zou 235 elektrische bussen bestellen. Maar het worden nu toch maar 235 hybride bussen en dan nog wat elektrische bussen voor twee proeflijnen en een citybusje. Fabrikanten blijken namelijk nog niet in staat te zijn om binnen twee jaar zoveel elektrische bussen te produceren.
Nieuwtje bij Syntus wat elektrisch rijden betreft:
Alle aflosauto's en auto's van service en controle (Ibiza ST op diesel) worden/zijn vervangen door volledig elektrische Golfjes. De nieuwe auto's zijn ook voorzien van het nieuwe logo, waarbij (net als Arriva tegenwoordig doet) de moedermaatschappij gemeld wordt, in dit geval Keolis.
Inderdaad de E-golf. Geen verbrandingsmotor aan boord.
Grote voordelen ten opzichte van de Seats:
- lagere brandstofkosten
- Meer ruimte achterin.
Daarnaast zijn de voornamelijk korte stukjes een stuk beter met een elektrische auto te doen dan met de diesels. Die komen totaal niet op temperatuur waardoor het roetfilter niet werkt en de motor ook bovengemiddeld veel slijtage heeft.
In Twente reden vandaag in ieder geval de stallingen Hengelo en Enschede al met de nieuwe auto's, de rest zal ook snel volgen.
Een Seat Ibiza is echt een stukje krapper op de achterbank. Probeer er maar eens 4 chauffeurs in te krijgen... Een Ibiza staat ook een tree lager dan de golf natuurlijk (B-segmenter tot een C-segmenter) Kofferbak boeit niet zo inderdaad, hoeven alleen de chauffeurstassen maar in.
Niet alleen achterin was de Ibiza krapper, maar voorin is er ook meer ruimte (of in elk geval meer op de plekken waar ik heb handig vind ).
Het is wel even wennen (vooral wat het gaspedaal betreft, iets te diep in en je rijdt weg met wielspin ). De technologie is alleen nog niet voldoende geschikt voor het 'normaal' gebruik: 190km is gewoon een veel te lage actieradius voor een gezin dat ermee op vakantie wil. Zelfs Rotterdam is op één lading niet eens te bereiken. En die 190km wordt alleen in het optimale geval bereikt, op de snelweg is het met 120km al gedaan: http://www.rijtesten.nl/afdrukken/936/v ... e-golf.pdf
Neemt niet weg dat het voor dit doel natuurlijk een prima auto is *O*
Veel woon-werkverkeer is ook niet meer dan 50 km heen-en-terug per dag. Daar is zo'n auto ook prima geschikt voor, het nadeel is alleen dat het erg onhandig is als je een keer wel verder wilt rijden...
Geen probleem, even een stop bij Fastned en je kan weer door... :)
Gaat wel (enigszins) ten koste van de, beoogde, lagere brandstofkosten. Bij publiek laden is het voordeel per kilometer (literprijs benzine t.o.v. kWh prijs) niet al te veel meer..
Denk dat er wel zonnepanelen op de stalling van Syntus in Apeldoorn liggen?
Meltrain schreef:Weet je toevallig ook hoe die elektrische bussen worden opgeladen? Met een stekker of door middel van inductie (zoals de Utrechtse lijn 2)?
D.m.v. een soort van pantograaf zie je nu voornamelijk bij de grotere busbouwers voor normaal formaat stadsbussen. Met oplaadpunten in de vorm van een zuil waar zo'n pantograaf tegenaan geduwd wordt.
Gisteren en vandaag bij de Tisséo kennis gemaakt met een semi-elektrische bus, de Heuliez GX 437 BHNS Hybride. Je hoort alleen een klein elektrische zoemgeluidje bij het optrekken en ook in de Euro6 dieselmodus is de bus erg stil.
De zilvergrijze kleurstelling met metallicfoliebestickering maakt het een zeer futuristische bus (rijdt ook pas sinds dit jaar als ik de logica van het wagenparknummer heb doorgrond)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Overigens maakt men in Frankrijk wel een dingetje van futuristisch ogende bussen, met als hoogtepunt oa. Metz en Parijs, waar dat dan als tram wordt gezien. En dan niet alleen door de reiziger, de Parijse RATP schaart dat dan administratief ook onder de categorie 'tramlijn'.
Welke busssen zijn dat dan in Parijs?
Ik weet dat de "tramlijnen" T5 en T6 bandentrams zijn, maar zijn er dan ook nog "echte" buslijnen met op trams gelijkende bussen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
De Tzen-lijn heeft alleen maar futuristisch ogende bussen, de Tvm en buslijn 393 zijn aldus de RATP eveneens ook tramlijnen, maar daar worden nog alleen proeven gedaan met futuristische bussen (oa inzet van Irisbus Créalis Neo).