Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door JWM »

Daniel schreef:Tja, toch is de belangrijkste bron van vertraging toch echt de machinist die zijn trein op een onvoorspelbare/onlogische plek neerzet (wellicht exact volgens de richtlijnen, maar wel met een ophoping bij de voorste deur tot gevolg).
En op twee staat de omroep dat de trein van spoor ...A vertrekt als 'ie korter dan een bepaalde lengte is, terwijl de trein dan niet persé helemaal vooraan die fase staat maar best deels op A en deels op B kan staan afhankelijk van de bakborden.
:?: Dit is toch allemaal klein bier.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Dat zijn mensen die na het fluiten instappen toch ook? :?:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door JWM »

:Y

Paar dagen terug nog in een trein gezeten die 10 minuten te laat vertrok omdat er één iemand te laat instapte: De NS-medewerker die verantwoordelijk was voor het besturen van desbetreffende trein.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Was het fluitsignaal al gegeven? Anders hadden ze hem mooi moeten laten staan! :Y
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Reizigers betalen toch niet? kijk maar naar de verslagen van Mikos :P
Niet direct, wél achteraf én met toeslag.. Mikos is gewoon rete commercieel / financieel bezig joh. :wink:
Laatst gewijzigd door Durashift op ma 30 mei 2016, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13540
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:
Hageneis schreef:Vandaag een omroep in de 2652 over Op Tijd Rijden dat in- en uistappende reizigers de belangrijkste bron van vertraging zijn. Dan heb je als personeel heel goed begrepen wie je salaris betaalt :X
Tja, toch is de belangrijkste bron van vertraging toch echt de machinist
Volgens mij is beide onwaar, maar ik ben benieuwd naar cijfers (dus geen persoonlijke ervaringen!) die het tegendeel bewijzen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Dat laatste lijkt me toch wel degelijk waar. De machinist besluit om op vertrektijd niet te vertrekken als er nog X.

Dat dat is voorgeschreven en hij de regels opvolgt zal allemaal best wel, De machinist is degene die zorgt voor vertraging :Y
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Zonnig »

Er zijn een aantal optie om op tijd vertrekken beter mogelijk te maken.

- De instappers moeten de uitstappers voldoende ruimte geven om uit te stappen (hoe vaak gebeurt het niet dat instappers de uitstapper wegduwen bij de deuren).

- Laat de NS het materieel eenduidiger inzetten, als je elke dag de zelfde trein / combinatie (in de zelfde volgorde) voorgereden krijgt en de trein exact op de zelfde plek stopt weet de reiziger ook sneller waar hij / zijn kan gaan staan (nog nog beter met ledlampjes in de perronrand aangeven waar de deuren zich gaan bevinden).

En eg niet dat het niet kan .... kan niet bestaat niet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12808
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hainje »

Die ledlampjes zijn dus die balken die o.a. op station Den Bosch hangen.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

En die in al die jaren dat ze er hangen een paar maanden gebruikt zijn... :')
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Zonnig »

In Japan bij de Shinkansen is het nog robuuster. daar staat zelfs een hekwerk op de plaatsen waar je niet kan instappen. En die treinen stoppen, bij wijze van spreken, op de millimeter nauwkleurig op het station. Het kan allemaal alleen we moeten wel willen.

En Den Bosch, ik wist niet dat ze daar led-lampjes hebben die ze dus kennelijk niet (meer) gebruiken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Daniel »

Aking schreef:En die in al die jaren dat ze er hangen een paar maanden gebruikt zijn... :')
Die balken worden tegenwoordig weer gebruikt, nu puur als treinsamenstellingsindicator i.p.v. als drukte-indicator zoals in de eerste proef. Sterker nog, de bedoeling is dat ze op alle stations langs de bewuste corridor gaan komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Geert »

Zonnig schreef:In Japan bij de Shinkansen is het nog robuuster. daar staat zelfs een hekwerk op de plaatsen waar je niet kan instappen. En die treinen stoppen, bij wijze van spreken, op de millimeter nauwkleurig op het station. Het kan allemaal alleen we moeten wel willen.
Wat het bij de Shinkansen wel iets gemakkelijker maakt is dat op die lijnen vrijwel altijd één materieelsoort rondrijdt.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Zonnig »

Geert schreef:
Zonnig schreef:In Japan bij de Shinkansen is het nog robuuster. daar staat zelfs een hekwerk op de plaatsen waar je niet kan instappen. En die treinen stoppen, bij wijze van spreken, op de millimeter nauwkleurig op het station. Het kan allemaal alleen we moeten wel willen.
Wat het bij de Shinkansen wel iets gemakkelijker maakt is dat op die lijnen vrijwel altijd één materieelsoort rondrijdt.
Als je met led-jes in de witte band gaat werken dan kan je met groen aangeven waar de deuren komen. De treinsamenstelling van de betreffende trein is immers bekend. Je ziet nu al de treinnummers op oa OVinfo.
Bemined
Berichten: 5901
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Bemined »

In de huidige dynamische vertrekstaten zijn materieelsoort- en nummer inderdaad opgenomen, maar een essentieel detail ontbreekt hierin: materieelrichting. Lang niet alle treinen zijn symmetrisch, zeker niet als het om ingangen voor rolstoelen en fietsen gaat. En een ander detail wat ontbreekt: de nauwkeurigheid waarmee de machinist de trein langs het perron tot stilstand gaat brengen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Bakborden voor de machinist bestaan al, die zijn eenvoudig te wijzigen/uit te breiden met een materieel soort :Y
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13540
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Wubbo »

Of je geeft via zo'n zelfde lichtbalk aan de machinist aan waar hij moet stoppen. Lijkt ook niet het lastigste probleem.
Materieelrichting moet ook wel af te leiden zijn toch?
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hageneis »

Maar moet er dan ook niet geautomatiseerd geremd gaan worden? Mensen kunnen natuurlijk nooit zo precies een trein laten stoppen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13147
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Z2N »

Als het de Japanners lukt moeten de NS'ers dat trucje ook na kunnen doen, maar langzaam tot stilstand komen moet al veel helpen. De vraag is alleen of je dat moet willen, daarmee doe je een van de weinige voordelen van DSSU'achtige projecten (reistijdverkorting soor sneller binnenrijden) namelijk teniet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Met een trein kun je aardig tot op de decimeter of zelfs centimeter stoppen, dat vergt alleen wel de nodige training...
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hageneis »

Aking schreef:Met een trein kun je aardig tot op de decimeter of zelfs centimeter stoppen, dat vergt alleen wel de nodige training...
Ah, dus het ligt gewoon aan de machinist? :X
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Hoe ligt het NIET aan de machinist waar een trein precies stopt? :') :X
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door samsam538 »

Hier nog een filmpje over de Intelligent Platform Bar-schermen:
Daarnaast las ik net in de Hoofdlijnen Beheerplan 2017 op de website van ProRail:
In 2016 worden veel onderzoeken, evaluaties en projecten uitgevoerd, om
(veelal met stakeholders) beter te bepalen waar verdere verbeteringen
voor reizigers, vervoerders en concessieverleners op de stations precies
nodig zijn. Aan de hand van deze uitkomsten worden de
uitvoeringsplannen voor 2017 nader uitgewerkt. Een aantal concrete
projecten zijn al wel bekend, dit zijn:
- Plaatsen informatiepunten (landmarks) op alle stations o.b.v. wensen
van stakeholders. Dit om de wayfinding voor reizigers en de positie
van vervoerders en concessieverleners op die stations te verbeteren.
- Plaatsen XL schermen op de vier grote stations (voor
informatievoorziening voor de reiziger).
- Opstellen van een 5 jaren plan - o.b.v. het nieuwe gezamenlijk
dashboard stations - met een prioritering in de portefeuille om het
beschikbare budget zo slim mogelijk in te zetten met een zo’n groot
mogelijke impact voor onze reiziger
Met name het plaatsen van XL schermen op de vier grote stations viel me op. Komen die eindelijk terug op o.a. Utrecht Centraal?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Ardan »

Intelligent Platform Bar-schermen
stakeholders
landmarks
wayfinding
gezamenlijk dashboard stations
Heuj Engelstalige interessantdoenerij die geen hond snapt *O*
Ik doe ook maar wat
jesse-cruzu
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door jesse-cruzu »

Ik begrijp alles prima. En ook denk ik zelf dat het ook gericht is aan mensen die niet bekend zijn met het Nederlandse spoor beleid wat nu gevoerd wordt door de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten