Pagina 19 van 19

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 29 okt 2016, 20:42
door Chrysa
Dat zie ik toch nog regelmatig op stations zoals Zevenbergen en Oudenbosch, dat zullen lang niet de enige zijn.
Op Laan van NOI zit ook zo'n doorsteekje tussen de trein- en metrosporen.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 29 okt 2016, 20:43
door pedaalemmerzak
Chrysa schreef:Dat zie ik toch nog regelmatig op stations zoals Zevenbergen en Oudenbosch, dat zullen lang niet de enige zijn.
Op Laan van NOI zit ook zo'n doorsteekje tussen de trein- en metrosporen.
Maar wat als ze NOI willen afsluiten met poortjes, dan kan dat ook niet meer.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 29 okt 2016, 21:19
door evos
SLToilet schreef:Feitelijk zijn er maar een paar stations waar je écht goede spreiding hebt: neem Asd :Y . Drie tunnels, en als de oosttunnel eindelijk wordt verbreed zijn dat ook drie hoogwaardige. Dat schiet tenminste op.
Dat zal pas zo zijn als de perrons aan de oostzijde voldoende verlengd worden, wat - naar ik begrijp - ook het plan is. Nu eindigt de a-zijde van sommige perrons al zowat bij de westtunnel.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 29 okt 2016, 21:19
door Geert
Zal wel niet zo snel gebeuren verwacht ik, het perron dat door zowel NS als RandstadRail wordt gebruikt lijkt me erg lastig om af te sluiten en qua loopstromen lijken poortjes op het perron me erg onwenselijk. Poortjes om het station heen (voor NS en voor RET/HTM) is ook geen optie want voor de trams van/naar Zoetermeer moet je in de tram inchecken en niet op het station.

Kortom: die doorsteekjes zullen nog wel een tijdje blijven verwacht ik.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 29 okt 2016, 22:01
door VIRM
Amsterdam Centraal heeft juist ook voorbeelden waarbij de spreiding van reizigers niet goed is, ondanks drie tunnels. Zo had ik wel eens een [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] naar Lelystad vanaf 13a, waarbij de voorste bakken bij de westtunnel stonden. Het was weekend, dus de drukte viel mee, maar door een stukje naar achteren te lopen had je bijna een hele bak voor jezelf.
Zelfde geldt voor de 4082, de laatste Sprinter naar Den Helder. Die stopt heel vaak aan de B-kant, met de voorkant nog een stuk van de trap naar de oosttunnel verwijderd. Die rit is drukker dan menige spitstrein in deze serie, en dan helpt de bizarre plaatsing op het perron ook niet.

Schiphol is ook zo'n goede: de treinen stoppen praktisch allemaal met de voor- of achterkant aan de Amsterdamkant. Prima als het een VIRM10 is ofzo, maar met een SLT4 krijg je vaak dat het halve perron zich door de achterste deur gaat proppen.

Als men instapzones betuttelend vind, kun je het gewoon heel simpel oplossen. Hang gewoon letterborden op het perron op (net zoals bij de internationale stations, waar die gebruikt worden om aan te geven waar bijvoorbeeld welk rijtuig van de Thalys stopt) en geef op de TBP's en TB7's aan tussen welke letters de trein stopt. Als NS weet wat de samenstelling van de trein is, kun je ook ongeveer weten waar die gaat stoppen.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 29 okt 2016, 22:19
door Durashift
Chrysa schreef:
Geert schreef:
Die instapzones zoals bij de sprinterstations tussen Utrecht en Geldermalsen werken eerder averechts; ze geven de kortst mogelijke trein aan terwijl in de spits vaak het dubbele aantal bakken (of meer) rijdt. Lijkt me verwarrend voor reizigers die wel willen spreiden, en ik vraag me af of de groep die dagelijks bij de trap wacht nu ineens goed verspreidt binnen de instapzone (met een lengte van een SLT4).

Communicatie over de lengte van een (spits)trein zou hier al enorm helpen, hang desnoods bordjes op 'instapzone spitstrein' die wel de lengte van 6 of 8 bakken SLT heeft.
Was het niet de bedoeling om bij elk station een andere instapzone te hebben, dus dat bij het ene station de instapzone bij SLT-12 voorin instapt, de volgende in het midden en daarna achterin etc, zodat het ook verspreid wordt oid?
Klopt. Schrijft Mikos ook in zijn openingsbericht:
uit openingsbericht schreef: Op de tussengelegen Sprinterstations wordt gewerkt met een Instapzone. Deze bestaat uit drie borden (Instapzone Begin, Instapzone en Instapzone Eind) die de zone aangeeft waar een gedeelte van de trein altijd zal stoppen. Door op de verschillende stations de instapzone ten opzichte van de trein anders te situeren, worden reizigers beter verdeeld over de trein. Daarmee wordt het instapproces versneld en zal de trein korter hoeven te halteren langs het perron, wat de punctualiteit ten goede komt en de haalbaarheid van Beter en Meer vergroot.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 29 okt 2016, 22:24
door Durashift
JWM schreef:Kan NS niet gewoon de bakborden aanpassen?
Is dat niet een taak van ProRail?

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 29 okt 2016, 22:29
door JWM
Is het relevant wie er verantwoordelijk voor is?

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 29 okt 2016, 22:41
door Durashift
JWM schreef:Is het relevant wie er verantwoordelijk voor is?
Lijkt mij wel indien je wenst dat er actie ondernomen moet worden.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 29 okt 2016, 22:43
door JWM
Op dit forum sturen wij uberhaupt niemand aan die bakborden kan aanpassen. :')

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 29 okt 2016, 22:45
door ODRAIL
Durashift schreef:
JWM schreef:Kan NS niet gewoon de bakborden aanpassen?
Is dat niet een taak van ProRail?
Volgens mij wel. Die gaan over de spoorbaan en alles wat daar bij hoort. Dus ook bakborden.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 29 okt 2016, 22:57
door Durashift
JWM schreef:Op dit forum sturen wij uberhaupt niemand aan die bakborden kan aanpassen. :')
Joh, je meent het.

Enfin, wie weet ontstaat bij iemand die deze discussie leest een idee tot het schrijven van een verbetervoorstel.. Dan is het toch handig dat diegene weet dat zijn bericht niet aan de NS gericht moet zijn.. :D

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 30 okt 2016, 11:27
door Hageneis
pedaalemmerzak schreef:... (en ook aan de achterkant van de perrons in Den Haag CS) ...
Ben je ooit wel eens uitgestapt op Gvc? Die uitgangen zitten er al vanaf het begin. Sinds een paar jaar zelfs met (open) poortjes.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 30 okt 2016, 11:29
door Hageneis
Chrysa schreef:Dat zie ik toch nog regelmatig op stations zoals Zevenbergen en Oudenbosch, dat zullen lang niet de enige zijn.
Op Laan van NOI zit ook zo'n doorsteekje tussen de trein- en metrosporen.
Bedoel je gewoon de tunnel? Sporen 1 en 2 zijn inderdaad voor RandstadRail, waarbij lijnen 3 en 4 ook nog eens de in- en uitcheck in het voertuig hebben.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 30 okt 2016, 14:46
door pedaalemmerzak
Hageneis schreef:
pedaalemmerzak schreef:... (en ook aan de achterkant van de perrons in Den Haag CS) ...
Ben je ooit wel eens uitgestapt op Gvc? Die uitgangen zitten er al vanaf het begin. Sinds een paar jaar zelfs met (open) poortjes.
Alleeen aan de kant van de fietsenstalling bij schedeldoekshaven ja. Dat is een goed voorbeeld.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 30 okt 2016, 15:01
door Chrysa
Hageneis schreef: Bedoel je gewoon de tunnel? Sporen 1 en 2 zijn inderdaad voor RandstadRail, waarbij lijnen 3 en 4 ook nog eens de in- en uitcheck in het voertuig hebben.
Nee, er is ergens een stuk hek weg zodat je gewoon over kan steken.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 30 okt 2016, 16:12
door Geert
Hageneis schreef:
Chrysa schreef:Dat zie ik toch nog regelmatig op stations zoals Zevenbergen en Oudenbosch, dat zullen lang niet de enige zijn.
Op Laan van NOI zit ook zo'n doorsteekje tussen de trein- en metrosporen.
Bedoel je gewoon de tunnel? Sporen 1 en 2 zijn inderdaad voor RandstadRail, waarbij lijnen 3 en 4 ook nog eens de in- en uitcheck in het voertuig hebben.
Er staat een hekje op het perron 2/3 (gedeeld door NS en RSR) en daar zitten een aantal openingen in, denk dat Chrysa daar op doelt.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 30 okt 2016, 17:53
door Daniel
pedaalemmerzak schreef:Alleeen aan de kant van de fietsenstalling bij schedeldoekshaven ja. Dat is een goed voorbeeld.
Elk perron op Den Haag Centraal heeft ook een uitgang met een trap naar het Prins Bernhardviaduct. Die zijn bij de plaatsing van poortjes gehandhaafd en dus ook van een poortje voorzien.