OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door IIVQ »

Meltrain schreef: za 07 mei 2022, 11:57 Wat is nu de maximale tijd tussen uitchecken bij BTM en weer inchecken bij BTM zónder dat je opnieuw het opstaptarief betaalt?
En werkt dat ook als er een treinreis tussen zit?

De laatste tijd reis ik namelijk regelmatig met de tram in Delft, de trein tussen Delft en Rotterdam en vervolgens met de tram (of metro) in Rotterdam v.v., maar ik merk dat ik de ene keer wel opnieuw het opstaptarief betaal en de andere keer niet. :s
Officieel 35 minuten, maar mijn ervaring is dat het soms met 34 minuten al mis gaat.
Toen ik in Utrecht werkte was Ganzenhoef-Asb-Ut-Anne Frankplein de goedkoopste optie, maar via Amsterdam Amstel reizen was uiteindelijk vaak nóg goedkoper dat ik dan pas bij de metro uitcheckte als de trein er aan kwam en wél binnen de 35mn over kon stappen. Het verschil was minder dan de destijds 89¢.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door MdJ »

Ik kwam vandaag in Vleuten twee 'nieuwe' incheckpaaltjes tegen:
Afbeelding
Plaatje is vlak, in plaats van recht en 3 losse lapjes.

Heb ik onder een steen geleefd en bestaan deze al lang, of zijn ze een nieuw type cico aan het uitrollen?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Heb er eerder foto's van zien langskomen, maar deze zullen voor de uitrol van OVpay dienen. Vandaar ook het symbool erop dat je contactloos kunt betalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Heeft iemand ervaring met een gemiste uitcheck in een bus met NS Flex, waarbij er 4 euro is afgeschreven?
Onlangs zat ik in een bus waarvan de chauffeur van een andere rit moest afkomen. Omdat er achter de bus een andere bus stond die dezelfde kant op ging en eerder zou vertrekken, heb ik netjes uitgecheckt en overgestapt op die andere bus. In de NS Flex-factuur staat -4 euro voor die eerste bus. NS geeft aan dat ik bij het busbedrijf moet claimen, het busbedrijf geeft aan dat het wel tot 90 dagen kan duren voordat de gemiste uitcheck op uitchekgemist.nl staat (waar het nog steeds niet staat, terwijl het nu al ruim een maand na dato is).
Beul van de blindegeleidelijn
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Commendatore »

Dit gaat eigenlijk niet echt over de OV-chipkaart zelf, maar hebben jullie bij de poortjes vaak ook zo veel moeite met het scannen van codes op e-tickets vanaf een smartphone? Ik moest laatst in Breda meerdere poortjes proberen voordat ik er eentje had die hem pakte. Wat daarbij opviel was dat bij dat poortje het venstertje over de lezer duidelijk minder bekrast was dan bij de rest. Als ik een code probeer te scannen vanuit de DB Navigator wordt dit dan nog eens verergerd doordat dan continu Apple Pay in beeld schiet, hier kan NS dan weer niet zo veel aan doen, maar het is wel handig als het poortje de code dan meteen pakt als deze in beeld staat. Ik zorg trouwens altijd dat de beeldschermhelderheid op maximaal staat.

Off topic: dit was voor mij wel een beetje de trigger om hier nu eindelijk eens een account aan te maken. (Vanwege het doorgeefluik.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Nee, ik heb eigenlijk nooit moeite met het scannen van barcodes vanuit de NS International-app. Scherm zo helder mogelijk en dan gaat het eigenlijk in een keer goed.

De NSI-app bevat ook een code die de betaalkaart niet activeert als de app actief is en je nabij een NFC-lezer komt, dat hebben de DB-app en B-Europe-app niet en hoewel vele mensen daar al over geklaagd hebben gebeurt er niets om dat op te lossen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door RobertT »

Vaak wil het nog wel eens helpen de code van het E-Ticket echt helemaal op het glaasje van het poortje te drukken,velen houden hem er net iets boven en bij bekraste glaasjes reageert het poortje dan slechter
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Commendatore »

Als er dan zand of iets vergelijkbaars op het venstertje blijkt te zitten, dan heb je de krassen meteen ook op het scherm van je telefoon staan. Dat is toch iets dat ik liever vermijd.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Timon91 »

Ik heb twee vragen/opmerkingen over de prijzen van treinreizen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met beantwoorden/toelichten:

1) Inchecken voor de spits, omchecken in de spits?
Stel, ik reis van Arnhem naar Enschede en ik neem de trein van 15:41 te Arnhem Centraal. Ik check voordat de spits begint in met mijn Dal Voordeel abbo. Nu kan ik helemaal met NS naar Enschede reizen en dan reis ik de gehele rit met 40% korting. Ik ben dan om 17:14 in Enschede. Prijs: €19,80 min 40% = €11,88.

Het is echter een stuk sneller om in Zutphen over te stappen op het koekblik van Syntus, waarbij ik om 16:56 al in Enschede ben. Hiervoor moet ik echter omchecken in Zutphen en dit gaat tussen 16:02 en 16:06 plaatsvinden - in de spits. Reis ik nu tussen Zutphen en Enschede voor vol tarief omdat ik tijdens de spits bij Blauwnet heb ingecheckt? Of reis ik nog steeds met 40% korting omdat dit als "overstap" herkend wordt en ik vóór de spits ben ingecheckt?

2) Verrekening trajectabbo?
Ik forens van Velp naar Zutphen en heb hiervoor een trajectabonnement (NS Flex Traject Vrij á €138/maand). Nu reis ik weer van Arnhem naar Enschede (waarom iemand dat zo vaak wil is zuiver hypothetisch) en check ik in Arnhem in. Omdat ik geen zin heb in de knieschijfguillotine van Syntus reis ik via Deventer en reis ik de gehele reis bij de NS. In Enschede check ik uit bij NS. Achteraf blijkt er te zijn berekend:
- Arnhem-Velp met 40% korting: €1,50
- Velp-Zutphen met NS Flex Traject Vrij: €0,00
- Zutphen-Enschede met 40% korting: €9,30
In totaal: €10,80. Dat scheelt maar een euro met het tarief uit vraag 1) en dat voelt toch wel als "weinig". Mijns inziens betaal ik nu drie keer het instaptarief: 1) Arnhem-Velp, 2) Velp-Zutphen (heb ik immers afgekocht met mijn trajectabbo) en 3) Zutphen-Enschede. Eerlijker zou het zijn om het tarief van Arnhem naar Enschede te berekenen en het afgekochte traject Velp-Zutphen hiervan af te trekken: €11,88 - €3,24 = €8,64. Dat klinkt verhoudingsgewijs ook wat realistischer, eerlijk gezegd.

Ter referentie: Arnhem-Enschede via Deventer beslaat 106 tariefeenheden. Velp-Zutphen zijn er 23. In totaal moet ik dus voor 106-23 = 83 tariefeenheden bijbetalen. Een andere reis van 83 tariefeenheden (Apeldoorn-Amsterdam Science Park) kost met 40% korting €9,90 enkele reis - wat weer tussen hierboven genoemde bedragen in ligt. Voor m'n gevoel betaal ik nu te veel, maar wellicht is er iemand die hier een ander ligt over kan laten schijnen?
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Tochjo »

1. Dat hangt ervan af of je NS Flex Dal Voordeel hebt of een klassiek Dal Voordeel-abonnement (reizen op saldo), en in dat laatste geval ook nog van het tijdstip waarop je in Zutphen incheckt. Met NS Flex is de hele reis sowieso met korting, omdat daar ook bij een overstap naar een andere vervoerder wordt gekeken naar het tijdstip van inchecken bij de eerste vervoerder. Bij reizen op saldo is het met korting als je incheckt om 16:04 of eerder, en tegen vol tarief als je incheckt om 16:05 of later. Er is namelijk een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger, en bij reizen op saldo wordt wel gekeken naar het tijdstip van inchecken bij de tweede vervoerder.

2. Je gevoel is begrijpelijk, maar de manier waarop het nu berekend is, is wel hoe het de bedoeling is. Delen buiten het afgekochte traject worden afgerekend als losse reizen.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Timon91 »

Dank voor de snelle reactie! Is er eigenlijk een reden dat er verschil zit tussen Flex Dal Voordeel en een klassiek Dal Voordeel abbo?

Om het nog gecompliceerder te maken bij kwestie 1: ik heb een NS Flex Altijd Voordeel abbo. Wordt nu nog steeds de hele reis met 40% korting berekend? Of is nu het stuk Zutphen-Enschede alsnog met "slechts" 20% korting?

(even buiten de 5 minuten coulance gerekend, ik ga er gemakshalve vanuit dat ik in Zutphen omcheck om 16:06)
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Tochjo »

Bij alle NS Flex-abonnementen geldt dat ook bij een overstap op een andere vervoerder wordt gekeken naar het tijdstip van inchecken bij de eerste vervoerder. Ook met NS Flex Altijd Voordeel is het dus altijd 40%.

Bij reizen op saldo wordt bij een overstap volgens mij alleen het aantal al gereisde tariefeenheden meegegeven aan de tweede vervoerder en niet het tijdstip van inchecken bij de eerste vervoerder. Daarom gebruikt de tweede vervoerder het nieuwe tijdstip van inchecken. Bij NS Flex verzorgt NS de berekening voor alle vervoerders en is dat tijdstip wel bekend, waardoor het dan wel kan.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Timon91 »

Oké, klinkt plausibel. Het ruikt echter ook wel een beetje in de richting van mensen richting NS Flex "forceren". Traject Vrij abbo's zijn bij NS Flex bijvoorbeeld ook significant goedkoper dan een klassiek maandabonnement en in beide gevallen zijn ze per maand opzegbaar (€138 vs €170/maand bij Velp-Zutphen, bijvoorbeeld).
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Tochjo »

Het lijkt me geen geheim dat NS zoveel mogelijk mensen NS Flex wil laten gebruiken. Als de consumentenorganisaties zich niet hadden ingespannen om Dal Voordeel op saldo te behouden, was dat ook verdwenen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Meltrain »

Alleen heeft NS Flex wel het nadeel dat BTM-reizen voor en na de treinreis als "losse reis" worden gezien, zelfs als er minder dan 35 minuten tussen zit. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Dat was alleen ook wel een bijwerking van de tariefstructuur op saldo en ging trouwens alleen op als je dat tussengelegen stukje met NS reisde. Is het met een regionale vervoerder, dan zal het nog gewoon één reis zijn door de tariefstructuur die gelijk is aan die van BTM.
Timon91 schreef: ma 25 jul 2022, 19:37 Ik heb twee vragen/opmerkingen over de prijzen van treinreizen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met beantwoorden/toelichten:

Ik forens van Velp naar Zutphen en heb hiervoor een trajectabonnement (NS Flex Traject Vrij á €138/maand). Nu reis ik weer van Arnhem naar Enschede (waarom iemand dat zo vaak wil is zuiver hypothetisch) en check ik in Arnhem in. Omdat ik geen zin heb in de knieschijfguillotine van Syntus reis ik via Deventer en reis ik de gehele reis bij de NS. In Enschede check ik uit bij NS. Achteraf blijkt er te zijn berekend:
- Arnhem-Velp met 40% korting: €1,50
- Velp-Zutphen met NS Flex Traject Vrij: €0,00
- Zutphen-Enschede met 40% korting: €9,30
In totaal: €10,80. Dat scheelt maar een euro met het tarief uit vraag 1) en dat voelt toch wel als "weinig". Mijns inziens betaal ik nu drie keer het instaptarief: 1) Arnhem-Velp, 2) Velp-Zutphen (heb ik immers afgekocht met mijn trajectabbo) en 3) Zutphen-Enschede. Eerlijker zou het zijn om het tarief van Arnhem naar Enschede te berekenen en het afgekochte traject Velp-Zutphen hiervan af te trekken: €11,88 - €3,24 = €8,64. Dat klinkt verhoudingsgewijs ook wat realistischer, eerlijk gezegd.
Bij TrajectVrij heb je een laagste prijsgarantie, wat betekend dat je tarief altijd via de kortste route in tariefeenheden berekend wordt.
Daarom wordt er dus de route via Syntus gerekend in plaats van de route volledig met NS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Timon91 »

Is dat laatste echt zo? Op basis van mijn enige ervaring hiermee waag ik dat te betwijfelen. Ik stel de vragen natuurlijk niet geheel toevallig :mrgreen: Ik heb een tijdje NS Flex Traject Vrij gehad voor Velp-Zutphen en toen ben ik een keer van Arnhem naar Hengelo gereisd. Heen met Blauwnet, terug met NS. Voor Zutphen-Hengelo is €6,81 berekend, voor Hengelo-Zutphen op de terugweg €8,40. Niks laagste prijsgarantie dus -0-
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Hmm, vermoedelijk beperkt op de route die je gekozen hebt dan bij meerdere vervoerders.
Zelf ook jaren TrajectVrij gehad, als ik dan rechtstreeks van Amersfoort naar Hilversum reisde (met TrajectVrij Amersfoort - Utrecht) stond op de factuur Utrecht Overvecht - Hilversum, want dat was de goedkoopste combi met het abonnement.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Meltrain »

Ja, maar bij een reis Velp - Enschede reis je altijd via en verder dan Zutphen, wat het laatste station van zijn Traject Vrij was.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Timon91 »

Wellicht dat het toch alleen voor de NS geldt dan, zoals in het voorbeeld wat Daniel geeft? Zutphen-Deventer-Hengelo/Enschede is immers de kortste NS-route tussen Zutphen en Hengelo/Enschede.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Meltrain »

Als je Traject Vrij Velp - Zutphen hebt, ga je vanaf Zutphen betalen. Hoe veel je gaat betalen, hangt af van de gekozen route en is afhankelijk van de gekozen kortingsproducten.
In het voorbeeld van Daniel betaalde hij Uto - Hvs omdat dat goedkoper is dan Amf - Hvs en doordat hij gratis Amf - Uto kon reizen. Bij jou speelt zoiets niet.

Andere vraag: hoe lang kan het duren voordat alle reizen in het reisoverzicht (van NS) staan?
Ik mis namelijk drie reizen (NS, GVB en EBS) van half juli, terwijl recentere reizen er al wel tussen staan. :s (Omdat ik twee van die drie reizen kan declareren, wil ik ze wel goed in mijn overzicht hebben staan.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Even een vraag:

Op de site van ov-chipkaart.nl houdt Translink de reisgegevens van de laatste achttien maanden bij. Nu ben ik opzoek naar reisgegevens ouder dan die achttien maanden (de jaren 2019 en 2020).

Kan ik nog (ergens) aan deze gegevens komen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Nee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Echt niet ... :s ...?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Tochjo »

Nee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten