OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Nee ... eigenlijk niet.

Maar ... door (droevige) omstandigheden in november had ik de aanvraagmail van NS over het hoofd gezien en moest ik zelf een vervangende kaart bestellen bij Translink in december.

Hierbij werd € 7,50 gerekend + (omdat ik de aanvraag telefonisch gedaan had) € 3,00 administratiekosten.

De € 7,50 krijg ik van de NS weer retour omdat ik een abonnement heb bij NS. De € 3,00 administratiekosten die Translink niet.

En dus betaal ik in dit geval € 3,00 en daar kan ik goed mee leven.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door April064 »

Ik heb een tweede persoonlijke OV-chipkaart besteld om een weekend vrij abonnement op te zetten, en het is er een met een gele voorkant (met naam, foto, en alles) en blauwe achterkant. Ik weet dat ik niet de enige ben met zo'n kaart, maar het is nog wel best uniek *O*
zij/haar/hen/hun
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door dennistd »

Ik zie er daar al best veel van voorbij komen hoor :Y
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door BrengMe »

Yep, ik heb er ook zo een. Best handig. Mijn Student Week Vrij heeft een gele voorkant, mijn Flex Weekend Vrij een blauwe voorkant. Zo zijn ze lekker makkelijk van elkaar te onderscheiden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Ook ik heb zo'n nieuwe persoonlijk twee kleuren kaart. En afgelopen weken heb ik in het openbaar vervoer al diverse andere reiziger gezien die ook zo'n kaart hebben. Ik begin zo het vermoeden te krijgen dat alle nieuwe persoonlijke kaarten twee kleuren krijgen.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door April064 »

Zou best kunnen dat alle nieuwe kaarten nu 2 kleurig zijn ja. Of misschien hebben ze een te kort aan de gele achterkanten.

Ach, maakt niet uit, het is zo iig wel makkelijk om mijn studentenkaart en mijn weekend vrij kaart uit elkaar te houden.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

OV-chipkaart heeft nu z'n website vernieuwd, waardoor boven de reishistorie ook altijd de kaartinformatie getoond blijkt te worden. Handig, want daar staan bij mij 40 verlopen producten op dus dat is nogal een eindje scrollen :mrgreen:

De reishistorie is er wel overzichtelijker op geworden, al valt er nog wel de nodige tekst buiten de tabel die je dus niet kunt lezen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Bemined »

Volgens de reishistorie van de NS ben ik afgelopen weekend met de Valleilijn in Zandvoort uitgecheckt :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Je hebt Flex en reisde met een Connexxion-bus? Daar hebben ze nogal moeite met verschillende merknamen binnen hetzelfde bedrijf en lijkt de trein-merknaam voorrang te krijgen.
Iemand postte op de NS community een transactie met "R-net" als vervoerder terwijl het een busrit met U-OV betrof :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Meltrain »

Bij al mijn ritten met U-OV staat nu "R-net" vermeld als vervoerder in het reisoverzicht van NS Flex.
De overige vervoerders worden wel met de juiste naam genoemd (met uitzondering van Blauwnet ipv Keolis, maar dat is logisch).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Negen
Berichten: 76
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Negen »

Bij mijn tramritten van U-OV staat er metro i.p.v. (snel)tram...
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Bemined »

De bussen van Connexxion/Breng/Hermes lijken niet helemaal goed om te gaan met omleidingen. Ik had vanmorgen bus 43 van Apeldoorn richting Loenen, deze reed in Beekbergen een omleiding via de N788 en A50. De reisinformatie ging tijdens de omleiding op zwart en toen ik uitcheckte in Loenen bleek de kaartlezer ook nog in Beekbergen te zijn blijven hangen waardoor ik de laatste 4 kilometer gratis heb kunnen reizen.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door RnBn »

Wat de schermen doen tijdens het rijden van omleidingen zou ik niet weten, dat kan ik vanaf linksvoor niet zien. Maar de kaartlezers die blijven hangen is hoe het geprogrammeerd is, zodra van de route afgeweken wordt gaat de halte afroep uit en blijven de kaartlezers staan op de laatste halte totdat hij weer langs een halte van de route rijdt of tot de chauffeur handmatig een halte selecteert. Alleen als er in het routesysteem een alternatieve route ingeprogrammeerd wordt dan volgt het systeem de tijdelijke route, maar dit gebeurt nauwelijks aangezien dat naar ik me heb laten vertellen veel geld kost en maar een paar keer per maand geüpdatet kan worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Meltrain »

Bij al mijn ritten met Connexxion staat nu "Valleilijn" vermeld als vervoerder in het reisoverzicht van NS Flex. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Roeland »

"Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft de afgelopen vijf jaar bijna 30 miljoen euro overgehouden aan saldo op verlopen ov-kaarten. En daar komt mogelijk nog 36 miljoen euro bij"
https://www.parool.nl/nederland/dit-geb ... ~b9450ef3/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door en-es »

Mooi winstmodel voor ze.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door waldo79 »

Maar er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de gebruiker om niet te nonchalant met de ov chipkaart om te gaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Translink kan ook wel verzinnen dat een afgelaste reclamecampagne om mensen op oud saldo te wijzen het probleem niet oplost, evenals een reclamecampagne hierover alleen in OV-voertuigen doen. Televisiereclame is gezien de kwaliteit ervan spotgoedkoop tegenwoordig, dus een paar reclamefilmpjes kan ook geen kwaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door trolly »

Je zou haast denken dat ze er niet om zitten te springen dat mensen hun centen terugvragen, ja.

Kosten van zo'n chipkaart: € 7,50. Als dat een borg zou zijn dan zou ik dat niet onredelijk vinden, maar dat is het niet. Daarnaast maakt translink het de reizigerlastig door de kaart te laten verlopen — waardoor de reiziger dus elke vijf jaar € 7,50 mag aftikken. En op die verlopen chipkaarten staat nog saldo, dat translink vijf jaar na her verlopen van zo'n kaart binnenharkt. Waarbij uiteraard vooral incidentele bezoekers van ons mooie landje een gegarandeerde cashcow zijn. Ik ken bedrijven met een slechter businessmodel.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hendrik »

Dat businessmodel is dan inmiddels wel deels om zeep geholpen door OVpay...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door trolly »

Gelukkig wel ja.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door trolly »

Ik heb er veel minder moeite mee dat tarieven door invoering van een betaalsysteem in zijn geheel stijgen, dan wanneer de reiziger voor de drager van zijn reisproduct moet betalen. Dat laatste treft de incidentele reiziger namelijk onevenredig zwaar, waardoor het OV juist voor die toch al sceptische groep ("denk maar niet dat ik met de trein op vakantie ga!!1!") extra onaantrekkelijk wordt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Durashift »

waldo79 schreef: di 31 okt 2023, 19:25 Maar er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de gebruiker om niet te nonchalant met de ov chipkaart om te gaan.
Tja.. men zegt op de homepage:
(..)Je oude kaart is geld waard
Na vijf jaar verloopt een OV-chipkaart. Het kan zijn dat er dan nog saldo op staat. Natuurlijk kun je dit terugkrijgen. Het is tenslotte jouw geld.(..)
Nu heeft mijn moeder in september onderstaand formulier ingevuld, tot twee keer toe zegt zij, omdat de chipkaart per 16 oktober verlopen zou.
Kennelijk heeft zij iets niet goed gedaan.. want tot op heden nog geen geld ontvangen.
Nu wil ik dat formulier opnieuw invullen.. maar loop ik dus vast op een niet actief kaartnummer.

Er is toch nog een mogelijkheid om van een niet actief kaartnummer saldo terug te vragen, binnen een bepaalde periode na einddatum?
Het staat in ieder geval niet bij de FAQ op de OV-Chipkaart site. :twisted:
https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen

Edit:

Onderaan, rechts, laatste regel staat de mogelijkheid om saldo van een verlopen kaart terug te vragen.

https://www.ov-chipkaart.nl/formulieren-overzicht

Daar klik ik op, dan kom je dus (weer) op deze pagina uit:
https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen

Vul ik de gegevens in.. volgt de blokkade met de tekst: vul een actief kaartnummer in -0- :evil: :evil:

Zo houdt je inderdaad wel flink wat geld over.. met zo'n loophole. manamanman. :(
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

De technische storing bij NS waarbij abonnementhouders kosteloos een vervangende OV-chipkaart krijgen wanneer hij verloopt duurt voort. Inmiddels zelf een vervangende aan het regelen, en de NS klantenservice heeft al een betaalopdracht voor 7,50 gemaakt. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten