OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Commendatore »

Hebben jullie enig idee hoe lang van tevoren NS een nieuwe OV-Chipkaart opstuurt voordat de oude verloopt? (Bij NS Flex.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Met een NS Abonnement krijg je de nieuwe kaart doorgaans toch wel zeker een maand voor de verloopdatum. Bij NS Flex moet je wel een abonnement hebben dat voldoende duur is, met flex basis of WeekendVoordeel is de chipkaart niet gratis.
Maar heb de laatste tijd nogal wat berichten gezien over niet ontvangen nieuwe chipkaarten, dat loopt duidelijk niet lekker bij NS momenteel.

(Als je oude kaart al snel verloopt kan je het best een kaartvernieuwing via ov-chipkaart.nl aanvragen en contact opnemen met de NS klantenservice om je € 7,50 terug te krijgen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door tsov »

Yep, mijn verlenging afgelopen voorjaar viel ook in de soep... Uiteindelijk inderdaad netjes via de klantenservice de €7,50 teruggekregen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hendrik »

Daniel schreef: vr 04 nov 2022, 20:41 Bij NS Flex moet je wel een abonnement hebben dat voldoende duur is, met flex basis of WeekendVoordeel is de chipkaart niet gratis.
Dat wist ik helemaal niet! Goed om te weten.
Weet je zeker dat het ook voor WeekendVoordeel geldt? Dat zie ik hier in elk geval niet staan.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Commendatore »

Laat mijn abonnement nu net tijdelijk op Basis staan... Niet echt handig geregeld.

Wat gebeurt er als ik op korte termijn mijn abonnement weer terugzet, krijg ik dan wel automatisch een nieuwe? Bijvoorbeeld als er nog drie weken zijn tot het einde van de geldigheidsduur?
Laatst gewijzigd door Commendatore op vr 04 nov 2022, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Hoe lang is je kaart nog geldig? Het gaat om het abonnement dat erop staat op het moment dat de kaartvernieuwing in gang gezet wordt door NS namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Commendatore »

Ik heb al een mail van OV-Chipkaart.nl gehad dat de kaart binnenkort vervalt en dat deze verlengd moet worden, dus ik gok dat dit een gevalletje onhandige timing is. Net het abonnement op pauze staan op het moment dat er een nieuwe kaart aangevraagd moet worden...

Wat ik me dan weer afvraag: kan ik het abonnement nog wel aanpassen op de vervallende kaart? Want die nieuwe ga ik pas aanvragen op het moment dat ik weer in Nederland ben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Ja dat zou volgens mij moeten kunnen. Die nieuwe kaart is gewoon een kopietje van je bestaande, maar op de kaart zelf staat toch alleen "NS Flex", het abonnement dat je hebt zit alleen in de achterliggende systemen in dat geval.
Je kunt alleen niet meer met die vervallende kaart reizen na de vervaldatum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Commendatore »

Ok, dat scheelt dan weer. Zo kan ik in elk geval even zorgen voor een foto die niet een jaar of tien oud is, want dat uploaden van een foto via de NS-website blijkt ook niet altijd goed te gaan, zag ik laatst in mijn omgeving.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door cassie127 »

Over iets meer dan een jaar (medio 2024) vervalt overigens de ondersteuning van de OV-Chipkaart. Deze wordt dan vervangen door de nieuwe "OV-Pas" die kost €6,- als je hem fysiek wil hebben en €3,- voor de digitale variant, dit alles komt door de vernieuwing van de systemen mede door het invoeren van OVpay. De OV-Pas zal medio 2023 beschikbaar zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door waldo79 »

Bedankt voor de mededeling. Ik wacht de berichtgeving van NS wel af over het afschaffen van de OV Chipkaart.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door cassie127 »

Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door waldo79 »

Ik formuleer mijn vorige reactie even opnieuw: ik heb van de NS chipkaarten toegestuurd gekregen met daarop een abonnement. Dan zij het ook die mij formeel moeten informeren over het afschakelen van de mogelijkheid om met de OV Chipkaart in en uit te checken.

Los daarvan neem ik OV Pay even ter kennisneming.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door DDietzen »

Zojuist gespot op Gvc: een poortje dat alleen "barcodes" scant en geen OV-chipkaarten. Dat stond in ieder geval zo aangegeven als tekst op het display (met een mooi groen vinkje en rood kruisje). Toen ik mijn chipkaart probeerde te scannen, gaf 'ie inderdaad geen kik.

Ik heb zoiets nog niet eerder gezien, voor zover ik me kan herinneren. Is dat een nieuwe ontwikkeling (en zo ja, met welke gedachte erachter? Of is het chipkaart-afleesgedeelte van het poortje gewoon stuk?

Het ging om poortje 3.8 aan de buitenzijde. Ik ben vergeten te kijken of het ook aan de binnenzijde gold.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hendrik »

Dat heb ik wel vaker gezien. Het is niet meer dan een storing aan het poortje.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door RobertT »

Klopt,dat is al langere tijd het geval bij sommige poortjes,maar irritant is het wel.Vantevoren zie je niet goed dat je alleen met e-ticket er doorheen kunt,eigenlijk pas als je je OV ervoor houdt
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Meltrain »

Ik heb helaas weer een vergeten check uit (eigenlijk: vergeten check in), omdat ik incheckte met mijn betaalpas en uitcheckte met mijn OV-chipkaart. Op mijn OV-chipkaart staat NS Flex.
Hoe kan ik het te veel betaalde geld terugkrijgen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Bellen met de klantenservice: voor NS Flex kan je het nog niet online regelen.
Hoe het zit met de missende check out op je bankpas weet ik zo nog niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Meltrain »

Dat tweede ging eigenlijk heel gemakkelijk: ik kon op www.OVpay.nl gewoon mijn eindstation invoeren. :)
Het te veel betaalde bedrag wordt binnenkort verrekend met een andere reis.

Dat eerste is wel jammer. :(
Dan bel ik zaterdag de Klantenservice wel, want eerder heb ik geen tijd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door umbusko »

Bellen kan 24/7, ook nu bijvoorbeeld. ;)
Al snap ik het heel goed als je daar geen zin in hebt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

tsov schreef: vr 04 nov 2022, 21:19 Yep, mijn verlenging afgelopen voorjaar viel ook in de soep... Uiteindelijk inderdaad netjes via de klantenservice de €7,50 teruggekregen.
Mijn oude kaart verloopt in januari 2023. Gelukkig ging hier het omruilproces wel vlekkeloos. Vandaag had ik de nieuwe kaart binnen. Kan weer reizen tot en met januari 2028 :pos: ;) .
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Maar dan is de OV-chipkaart er niet meer... :X
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hainje »

Volgens de planning niet meer nee. Maar goed, volgens de planning zou de OVC ook al in 2007 volledig operationeel zijn. Don't think I need to say more...
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

ODRAIL schreef: di 13 dec 2022, 17:58
tsov schreef: vr 04 nov 2022, 21:19 Yep, mijn verlenging afgelopen voorjaar viel ook in de soep... Uiteindelijk inderdaad netjes via de klantenservice de €7,50 teruggekregen.
Mijn oude kaart verloopt in januari 2023. Gelukkig ging hier het omruilproces wel vlekkeloos. Vandaag had ik de nieuwe kaart binnen. Kan weer reizen tot en met januari 2028 :pos: ;) .
Die nieuwe kaart had mij € 10,50 gekost. Maar via de NS klantenservice krijg ik er weer € 7,50 retour. Dan kost het mij nog € 3,00, maar daar kan ik wel mee leven.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Is dat nieuw? Dat je bij de NS moet betalen voor een vervangende kaart?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten