OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Als er een abonnement van de NS opstaat krijg je er ruim op tijd van de NS bericht over dat hij verlengt wordt (gratis).

En anders zal je er zelf achteraan moeten (en dan kost het meestal geld).
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daantje »

Er staat een abonnement van de bewaakte fietsenstalling op maar ik heb geen bericht gehad.

Overigens gaat het aanvragen van een nieuwe kaart wel heel makkelijk en tof dat alles behalve je saldo wordt overgezet op de nieuwe kaart (y) dat was vijf jaar geleden nog een hoop meer werk.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hainje »

Ik heb in ieder geval in de bus altijd een melding op het scherm gehad bij bijna verlopen chipkaarten, geen idee of dat ook op de schermen van NS te zien is.

Misschien weet Mikos dat?
Mikos schreef:loc quote
🍉
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mikos »

Zo uit mijn hoofd heeft dat er mee te maken wat voor kaart het is; als de (persoonlijke) kaart niet door NS geleverd is, krijg je van NS in ieder geval geen herinnering. Dan is het ook nog van belang of je een NS-abonnement hebt (zo niet, geen herinnering) en of dat een doorlopend abonnement is (zo niet, dan ook geen herinnering).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Zelf kreeg ik ongeveer 3 maanden voordat de oude kaart verliep een mailtje van de NS met het verzoek op een recente digitale foto te mailen. En een paar dagen nadat ik dit gedaan had lag de nieuwe kaart in de brievenbus. Moest nog wel even het saldo over laten zetten bij het loket. Dit was toen zo geregeld.

Op de oude en de nieuwe kaart stond en staat trouwens een doorlopend voordeeluren abonnement).

Edit: Mikos is me net voor met zijn antwoord.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door JordiBrabant »

Toen mijn oude chip aan vervanging was kreeg ik een bericht, en heb ik drie maanden lang met de knippendales van dienst een kort gesprek moeten voeren in de trend van "Wist je dat je kaart bijna verlopen is?", "Ja, dat weet ik, ik heb al een nieuwe kaart aangevraagd." Da's wel een soort van service.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Dan is het ook nog van belang of je een NS-abonnement hebt (zo niet, geen herinnering) en of dat een doorlopend abonnement is (zo niet, dan ook geen herinnering).
Aanvullend daarop: het moet ook nog een doorlopend abonnement zijn waarop je daadwerkelijk kunt reizen. Een OV-fiets abonnement is formeel ook doorlopend, maar dat is bij mij onlangs tot iets van driekwart jaar na de einddatum van de chipkaart verlengd.
(Ik verwacht dus ook elk moment het bericht dat de kaart vervangen gaat worden, de geldigheid loopt bij mij ergens eind november af namelijk)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daantje »

Het is een OV-chipkaart van NS waarop ooit een jaartrajectabonnement gestaan heeft wat ik inmiddels al jaren stopgezet heb. Nu staat er alleen nog een abonnement voor de fietsenstalling op en automatisch opladen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mikos »

Dan klopt het dat je geen herinnering hebt gekregen.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Cas »

Mikos schreef:Zo uit mijn hoofd heeft dat er mee te maken wat voor kaart het is; als de (persoonlijke) kaart niet door NS geleverd is, krijg je van NS in ieder geval geen herinnering.
Ik kreeg met mijn RET-chipkaart en een studenten-OV-abonnement wel een reminder en een nieuwe kaart van de NS, maar ik weet niet of dat voor alle vervoerders opgaat.
請勿靠近車門
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door diederickx »

Daantje schreef:Vanmorgen viel mijn ov-chipkaart uit mijn jaszak. Toen ik hem opraapte zag ik dat ie begin september verlopen is. Ik heb een persoonlijke kaart en ik had wel verwacht dat ik hier bericht van zou krijgen voor het zover was?
Ik zou er achterheen gaan. Wie weet heeft iemand je post onderschept.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daantje »

Als het per post verstuurd is, dan zou het op mijn oude adres gekomen zijn en dat huis is dicht getimmerd.

Anyway, mijn nieuwe kaart is al binnen (y) is het nu nog nodig automatisch opladen van mijn oude, verlopen kaart af te halen of kan daar niets meer mee gebeuren omdat ie verlopen is?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Automatisch opladen moet je er altijd af halen voor je eventueel saldo naar je nieuwe kaart laat overzetten. De reden lijkt me voor de hand liggend: anders wordt je oude kaart gelijk weer automatisch opgewaardeerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hendrik »

Automatisch opladen wordt automatisch op de nieuwe kaart gezet. Het saldo van de oude kaart krijg je teruggestort. Waarom zou je dan nog iets met de oude kaart moeten doen? Gewoon doorknippen en weggooien...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daantje »

Dat laatste dacht ik dus ook?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Achja, de laatste nieuwe kaart die ik kreeg was toen NS nog jaarlijks een nieuwe kaart opstuurde naar jaartrajectkaarthouders...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daantje »

Maar dan is je oude kaart niet verlopen lijkt me.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Dat was sowieso al een vage situatie destijds, want het wat zo goed als onmogelijk de einddatum van die kaarten te achterhalen. Immers stond het abonnement erop gedrukt (en niet de uiterste geldigheidsdatum van de kaart zelf). Die kaarten waren dan ook een uitdaging om in Mijn OV-chipkaart toe te voegen, want daar moet je een einddatum van de kaart voor opgeven die je dus nergens kon zien toen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Hendrik schreef:Automatisch opladen wordt automatisch op de nieuwe kaart gezet. Het saldo van de oude kaart krijg je teruggestort.
Maar dus wel pas als de kaart afloopt blijkt nu ik zelf een vervangende kaart kreeg. En die vervangende kaart komt dus ook doodleuk 1,5 maand voor de einddatum van de oude dus staat er nog een aardig tijdje dood geld op. Zou op zich dus wel aantrekkelijk kunnen zijn dat alvast over te laten zetten. (En alle producten zijn gelijk van de oude kaart af, dus je moet wel het geluk hebben dat je de post op tijd krijgt)

Een leuke is ook wel de brief die er bij die kaart zit: "op uw kaart staat nu nog geen saldo, maar deze wordt automatisch opgeladen de eerste keer dat u ermee incheckt" staat daar in. Dat klopt natuurlijk niet als je er WeekendVrij en een busabonnement op hebt staan en vervolgens binnen de geldigheid van die abonnementen gaat reizen, dan wordt er namelijk helemaal niks opgeladen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Tochjo »

Daniel schreef:En alle producten zijn gelijk van de oude kaart af, dus je moet wel het geluk hebben dat je de post op tijd krijgt
Weet je dit zeker? Ik kon een paar maanden geleden mijn oude kaart nog gewoon gebruiken toen ik de nieuwe al had ontvangen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Ik trof de nieuwe kaart toen ik donderdagavond laat thuis kwam in m'n brievenbus aan. De vrijdag daarna dacht ik 'm even in MijnNS toe te voegen, maar nadat ik inlogde bleek hij er al keurig bij te staan.
Alle abonnementen bij NS (WeekendVrij en OV-fiets) stonden toen ook al keurig bij de nieuwe kaart vermeld, bij het oude kaartnummer stond alleen nog "Reizen op saldo 2e klasse" als product op de kaart vermeld.

Verder niet geprobeerd of ik nog met de oude kaart kon reizen, had de nieuwe immers voor het weekend en die zodoende gisteren gelijk in gebruik genomen. Qua reizen met NS zou het dan nog kunnen dat het product nog fysiek op de kaart aanwezig was (om het te verwijderen moet de kaart gelezen worden immers), maar OV-fiets is alleen aan het kaartnummer gekoppeld dus zou je vanaf het moment van overzetten dan niet meer kunnen gebruiken op de oude kaart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Op station Zaandam is vandaag begonnen met het plaatsen van de OV-chippoortjes. Die komen in de centrale hallen, tussen de trappen naar de perrons en het trappetje naar de spooroverbouwing.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Over poortjes gesproken: bij de uitgang Piet Mondriaanplein van station Amersfoort is men ook bezig met de poortjes. Hier komen er meerdere extra poortjes bij verdeeld over NS en Connexxion.
Gevolg is wel dat de AH to Go voortaan buiten de poortjes komt te liggen, want de toegevoegde poortjes komen op de plek waar zich voorheen de corridor vanuit het poortjesgebied naar de AH to Go bevond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Meltrain »

Eindelijk. Ik vond 3 jaar geleden al dat daar veel te weinig poortjes stonden, wat geregeld tot opstoppingen (en ergernissen) leidde.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Wannes »

Op station Dordrecht is het aantal ook nogal karig. Zeker als er in de avondspits ongeveer tegelijkertijd een trein uit Geldermalsen en een intercity uit Amsterdam aankomt is het dringen bij de poortjes. Bijkomend moeten er dan ook nog fietsen van de MLL door de poortjes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten